Gå til innhold
Hundesonen.no

"De må jo få hilse!"


Thea
 Share

Recommended Posts

Det er så forferdelig irriterende at jeg har ikke ord med folk som slipper sine hunder bort uten å spørre. Jeg har blitt lynforbanna noen ganger og bedt andre mennesker i en overraskende rolig tone om de kan dra drittbikkja si vekk fra valpen min. På søndag fikk vi en svær berner sennen rett oppi rumpa, hverken jeg eller valpen hadde sett den (vi kikket på kajakk som valpen aldri hadde sett før og var veldig nysgjerrig på). Heldigvis er bikkja mi skrudd godt sammen, men tenk så respektløst å bare slippe en svær hund rett bort til en valp! I går møtte vi en chi, med en voksen mann i andre siden av båndet, som hadde drapslyst i trynet. "Den vil jo bare leke", sa eieren. Leke my ass, få djevelskapet vekk fra meg og hunden min.

Det overrasker meg at så mange slipper sine hunder bort til fremmede uten å i det hele tatt SE på meg først. Hvis jeg ser en hund jeg tenker at det kan være kjekt for min å si hei til, holder jeg han alltid unna, hilser på eieren, og spør "er det greit at hundene våre hilser?". Og jeg følger ALLTID så godt med som jeg bare kan, for å sikre at det bare blir positivt.

Ingvild, du får ta å hive en munnkurv på Meecha, DA får dere gå i fred, det skal jeg love deg :P Funka for meg og gamle fosterhunden min. Hun gikk med munnkurv fordi hun var ekstremt aggressiv da, men gjett om vi fikk plass på tur! Folk får respekt av munnkurv :sleep: Det er jo alltids en mulighet at lille herlige Meecha er litt mindre avskrekkende enn en svær doberman med munnkurv da, men men :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg sitter på knerne langt uti grøfta og jobber med min hannhund som klikker i møtesituasjoner... Han bjeffer som søren og jeg har alt mitt fokus på han.. Så ser jeg opp og ser to damer som har tat

Det er jo nettopp de en prøver å gjøre da, når en trener passering. Få kontroll på egen hund så passeringene går mest mulig avslappet for seg. Jeg kan jo ikke kontrollere andre og deres hunder, så jeg

Han er ikke særlig lekemotivert... Prøver å få ham mer interessert i leker, men det går sakte. Han er bedre nå enn da han var mindre, så det bedrer seg sikkert Men snusing er alltid en vinner. -

For en stund siden traff vi på en liten cavalier med eier, en eldre mann. Hunden min kan utagere, men dagsformen hans var bra, vi var på en åpen plass og små hunder btåker han sjeldent på lengre. Jeg sto og plukket bæsj da de kom forbi. Hunden min sto bare å logra. Litt forsiktig spurte mannen om hundene kanskje ikke behøvde å hilse, i og med at det var litt størrelsesforskjell (ca 30 kg belger). Han ble tydelig letta da jeg sa at min hund bråker litt og at vi derfor ikke hilser i bånd.

Jeg tror hvermansen opplever den hilseplikten som ganske ubehagelig til tider.

Uff, stakkars mann :( Jeg skjønner ikke hvorfor hilseplikt er så utbredt heller. Det virker som mange ikke har hørt om passeringstrening en gang. I går møtte jeg og samboeren et ektepar som holdt en sheltie hver. De stod lenger opp i stien, hundene hadde snudd seg og venta på at vi skulle komme. Jeg gikk noen skritt lenger fram for å prate med mannen (som stod nærmest), mens samboeren jobba med hunden vår. Og da jeg sa til mannen at vår ikke får hilse, for vi driver med passeringstrening fordi han har fått så høye forventninger til å se andre hunder, så lo han bare og sa "ja vel.." små-hånlig. Vi fikk "lov" å gå forbi, men de syns nok vi var skikkelig rare.

Jeg skjønner ikke at folk orker å ha hunder som skal hilse på alle andre hunder. Vår er vanskelig nok å holde igjen nå som han ikke er fullvoksen en gang, så hva gjør egentlig folk som har "hilsehunder" av større rase? Lar dem spurte over trafikkerte veier, syns det er koselig å henge etter som slips mens hunden bestemmer hvor de skal, venter flere minutter fordi hunden har lagt seg ned for å vente på en hund han ser laaaaangt nede på stien? Hvis vi skulle latt ham hilse på alle, som det virker som folk syns er normalt, ville det blitt sånn når han er voksen: Vi er ute og jogger, men det blir ikke noe jogging, for den turveien er mye brukt og hunden bestemmer at vi skal hilse på alle hundene vi ser... Så da blir det å gå sikksakk mellom sykler, hunder og barnevogner, men det er jo så kooooselig at de hilser...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha hjelp av en annen med en hund som du regner med han reagerer på. Og starte i en slik avstand at han ennå ikke rekker å reagere. Sørg for at han gir deg kontakt mens den andre er på "sikker avstand", og belønn med GOD belønning. Gjenta med stadig mindre avstand, og sørg alltid for at progresjonen er slik at hunden din heller ser på deg idet den andre hunden "blir synlig", for å få belønning. En slags sladretrening rett og slett. Der poenget er at hunden din skal forbinde den andre hunden med belønning fra DEG. Og dermed ta kontakt med deg istedetfor å "utagere" eller bråke osv.

Det vil variere hvor mange økter som trengs. Min kunne til slutt bli ridd på av de små hundene hun tidligere hadde villet myrde, hun bare så på meg for å få pølse….og brydde seg katten om de andre hundene.

Boken kan bestilles på nettsiden som linkes til over, og den anbefales.

Dette er ikke BAT-trening. BAT står for behavior adjustment training, og bruker funksjonell belønning (belønningen er en funksjon av atferden). Målet er at hundens riktige atferd skal gi en "atferdsbelønning", ikke en ekstra ekstern belønning som leke eller godbit.

BAT brukes for å lære hunden å bruke sitt eget kroppsspråk - altså dempende signaler. To eksempler:

Redd/usikker hund reagerer på andre hunder med å fryse til og angripe. Løsning: figuranthunden sitter/holdes i ro ved sin eier, mens du med den usikre hunden står på avstand (20-200 m - så langt unna som du må for at din skal klare å ikke bry seg om den andre). Gå mot hunden og stopp. Idet hunden din bruker et dempende signal (blunke, slikke på nesa, snuse, se til siden +++) belønnes den ved at dere går tilbake. Belønningen er altså avstand. Læringen blir da dempende signal = avstand = sjelefred for den usikre hunden. Gå i sikksakk mot figuranthunden - HVER gang din hund demper skal den belønnes med å gå noen meter tilbake. Sakte men sikkert nærmer dere dere den andre hunden, men ikke gå så nære at din fryser til igjen og mister kontrollen over situasjonen.

Lekelysten unghund som bare VIL bort og leke. Løsning: figuranthund sitter i ro ved sin eier, mens du med den lekne og "uhøflige" hunden står så langt unna som du må for å ha god kontakt med din hund. Samme approach som over - dempende signal belønnes, men denne gangen med å få gå frem. Uønsket atferd som hopp og sprett og tjo og hei, eller manglende kontakt "straffes" med mer avstand.

Det kan være greit å bruke ekstern belønning som klikker og godbit eller leke i starten, men hunden skal skjønne tegninga at "riktig bruk av dempende signaler/kroppspråk = jeg får det jeg vil med den andre hunden (avstand eller komme frem)".

Funker også mot katter! Se katt - stopp, vent på dempende signal, gå frem. Stopp, vent på dempende signal, gå frem. Stopp, hunden klarer ikke holde seg lenger og drar frem, gå tilbake.

Min erfaring er at det lønner seg å holde helt kjeft og la hunden tenke selv, ikke belønne med ros og ord og sånt. Min kaver seg mer opp om jeg blander meg sånn. Men det er helt sikkert individuelt :)

Dette er målbevisst trening som du må sette opp et slags program for - eller i det minste avtale med treningskompisen din hvordan skal gjennomføres. Kan funke på gata også, men der må man ta det som det kommer.

Google Grisha Stewart for mer info!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...