Gå til innhold
Hundesonen.no

Politiet sparker hund under trening


Margrete
 Share

Recommended Posts

  • Svar 378
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kunne det vært en idé å kontakte f.eks Sissel Grana slik at hun kan spørre politihunden hva den mener?

Klarer ikke hundefører å trene hund uten å bryte loven så bør han revurdere karrieren sin tenker jeg. Politiet har ikke fritak fra loven. Forøvrig er jeg ikke imponert bare jeg ser en politimann med

Jepp, han treffer den under haka med siden av foten. Lettere å se det i lite vindu, i det store blir det bare pixler.. Det du også kan se er at dette ikke er første gang Om du ser på hunden har den h

Posted Images

Guest Kåre Lise

Jeg har m h t denne hendelsen ennå ikke lest "innlegg og kommentarer som er preget av hat og forakt mot politiet" som en kollektiv gruppe, men om så var så synes jeg ikke det er det minste rart.

Så da sier du jo at det skjer, bare at du mener det ikke skjer mot politiet som en kollektiv gruppe. Altså er det egentlig bare formuleringen som skiller og det mener du alle disse som dundrer løs på tastaturer i affekt er i stand til? Og om det så bare er rettet mot de involverte, har ikke de noen som helst rett på en litt bedre vurdering enn ett grisedårlig mobilvideoopptak? Som jeg skrev innledningsvis så minner det bare om borgervern hvor enhver med internettilgang står fritt til å være selvutnevnt bøddel i handling på følelser. Selv mener jeg det ikke henger på greip i det hele tatt å slippe løs sånn en lynsjemobb på ett sosalt medium hvor moderering er ikke-eksisterende. Hvorfor har NKK gjentatte ganger måtte slette disse kommentarene, min ville gjetning er fordi det knapt er halvparten som klarer beherske seg.

Tar med innlegget av Tøfflus, mest vettuge av alt i tråden om akkurat dette.

Jeg tror jeg leser Snusken med andre briller enn de fleste jeg, for jeg oppfatter at han overhodet ikke forsvarer vold/spark/dette tilfellet i det hele tatt. Men rett og slett kritiserer/er lei av bruken i sosiale medier, som fx FB, til å kaste seg på fy f a e n bølgen før de ansvarlige i det hele tatt har rukket se/oppfatte/gjøre noe med saken. I dagens nettsamfunn er det blitt slik at de man mener er ansvarlige, og der er det mange meninger om hvem som er det, skal reagere med en eneste gang, ett sec etter hendelsen, og ta grep NÅ! Ikke alle er på nett 24/7 og innimellom må man gi tid til reaksjon før man setter i gang "hat-kampanjer".

Og jeg ser heller ikke den store forskjellen mellom fot/hånd/kobbel om hensikten er å utøve vold, det kan smelle like vondt og skade like mye fra hånd/kobbel som fot.

Jeg syntes at NKK og politiet pr nå har håndtert dette bra, de har tatt "haste"grep. Men det er en tidslimit for dem også, hvor mye de rekker annet enn å gjøre det de har gjort, det kommer nok et etterspill tenker jeg.

Generelt er jeg drittlei "hat-kampanjer" på nett, i mange tilfeller er hendelsen en helt annen enn den som ble postet, men da er skaden allerede skjedd. Generelt har jeg tro på å ta ting rette tjenestevei, ikke hause opp et helt folk på synsing.

Finnes haugevis av eks: NKK er dritt, politiet er dritt, MT er dritt for ingen av dem gjør noe som helst med noen ting og ser en annen vei *ironi*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da sier du jo at det skjer, bare at du mener det ikke skjer mot politiet som en kollektiv gruppe. Altså er det egentlig bare formuleringen som skiller og det mener du alle disse som dundrer løs på tastaturer i affekt er i stand til? Og om det så bare er rettet mot de involverte, har ikke de noen som helst rett på en litt bedre vurdering enn ett grisedårlig mobilvideoopptak? Som jeg skrev innledningsvis så minner det bare om borgervern hvor enhver med internettilgang står fritt til å være selvutnevnt bøddel i handling på følelser. Selv mener jeg det ikke henger på greip i det hele tatt å slippe løs sånn en lynsjemobb på ett sosalt medium hvor moderering er ikke-eksisterende. Hvorfor har NKK gjentatte ganger måtte slette disse kommentarene, min ville gjetning er fordi det knapt er halvparten som klarer beherske seg.

Nei det skriver jeg ikke, jeg skriver at de kommentarene som jeg har lest handler om denne konkrete episoden og denne konkrete politimannens oppførsel ovenfor hunden sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kverulere? Hvor mange ganger må jeg si at det at jeg er uenig med noen i en diskusjon, ikke betyr at jeg kverulerer? Siden man for tiden er så opptatt av debatteknikk og sånt, så syns jeg det er noe av de mest irriterende hersketeknikkene jeg veit om. Så enkelt å avfeie andres meninger med at de er kverulanter, liksom.

Nå har jeg en hund som har sine diller. Hun er svært miljøberørt, og hun kan lett se ut som hun får mer juling enn mat, særlig i konkurransesituasjoner. Klasse2-konkurransen i Bø f.eks, der går hun og trykker og demper hele tiden fordi hun ikke liker hall:

http://vimeo.com/20482922

Samme hunden, samme programmet, forskjellen er at vi er utendørs og at det er færre folk og hunder:

http://vimeo.com/22521247

Så, siden dere er så flinke til å bedømme hva slags forhold hunden har til eieren ut fra korte videosnutter, hvordan ville dere tolket det om dere bare hadde sett det første? Hvis jeg ikke hadde sagt hun var miljøberørt som pokker, ville dere da tenkt at vi bruker - fortsatt - samme metoder før første og siste video? Ser du hvor jeg vil hen?

Selvsagt er det ikke hunden alene som avgjør hva som er straff, korreksjon og vold. For, som jeg har prøvd å si himla mange ganger nå, da vil all bading av den allergiske terven være mishandling, i følge henne. Og siden jeg gjør det med vilje, med intensjon, så er jeg i så fall voldelig, for jeg veit hun syns det er motbydelig. Så mye for å definere, ikke sant?

Kriteriene for hva som er hva, må være både intensjonen og reaksjon. Vi gjør mye rart med bikkjene våre, fordi de må det, enten de liker det eller ikke. Og hva en hund reagerer på i en situasjon, trenger ikke å være sånn hunden reagerer i en annen situasjon. Hvis jeg hadde dytta bort i Nora med kneet på den første videoen, ville hun sannsynligvis hevet seg ned - og i følge dere "vært på vakt". Hadde jeg gjort det samme i den andre videoen, ville hun sannsynligvis ikke ha flytta seg noe særlig engang.

Nei, vet du hva, det er ikke fordi du mener noe annet som gjør at jeg (kan bare snakke for meg selv) føler at du kverulerer.

Definisjonen av vold, er 2 ting påførelse av smerte, stress, ubehag (dette er faktisk hunden som avgjør hva som er hva), det er på ingen måte opp til meg og definere at varga ikke tar skade av at jeg poker henne i siden, viss alt annet tyder på at hun gjør det, sant? Det som selvfølgelig kan defineres er jo hvor mye stress som er greit, men det tror jeg de fleste av oss klarer og ha et fornuftig syn på.

At du utsetter dillehunden din for ubehagelige ting som feks og dusje da, som hun må, kan jo være misshandling, pr definisjon, men nå tror jeg faktisk at du er såppas oppegående at hadde hunden din vært så sart at du måtte misshandle henne vær dag, så hadde du avlivet istedet. Ikke torturert henne gjennom alt mulig rart bare fordi du vil ha henne her. Men, ja. dagligdagse ting kan også være misshandling om det gjøres med vilje, holder man liv i en hund som har det vond bare av og leve og gjennomføre dagligdagse ting i stor grad, ja så er det dyremisshanding og det faller inn under definisjonen om og påføre stress/smerte osv med vilje. Altså er det ingen motsetning i de to. Og siden jeg tillegger deg den egenskapen og ikke misshandle dyret ditt så forstår jeg ikke helt hva du prøver og si helt, utenom det som vi andre sier allerede?

Og tråkke på hunden ved uhell osv er ganske ut av kontekst, så jeg vet ikke helt hvor du vil med den. Poenget til Tabris var jo bare og poengtere at det ikke er opp til hundeeier og avgjøre hva som er lite, passe og for mye VISS hunden sin reaksjon og kroppsspråk sier noe annet. Feks: Jeg kan jo unnskylde meg så mye jeg vil med at Jeg poka jo bare i hunden, det må hun tåle, eller jeg heva bare stemmen litt, det dør hun ikke av, men viss alle signaler fra hunden tyder på noe annet så er det jo ingen unnskyldning? Fordi det er ikke min oppfatning av hva hunden bør tåle som er relevant for hvordan hunden tar ting, det eneste som er relevant der er hvordan hunden opplever det, og det vil variere på nervefasthet, drifter, tidligere opplevelser osv, ikke hva jeg mener.

Også, du gjentar og gjentar at jammen, hva så om det er uhell, hva er forskjellen for hunden osv. Nei, hunden får antagelig like vondt, det er vi nok enige om. Mentalt kan det være en forskjell, det er en mye større mentalbelastning og gå konstant og være redd fordi man forventer, har trusler hengende over seg osv, men det kommer an på settingen. Men hva mener du med utsagnet ditt forøvrig? Ja, hunder får vondt uansett, også? Er det da greit og utsette hunden for vold med vilje feks i en treningssituasjon fordi det ikke er verre (nødvendigvis) enn om man tramper på den? Jeg ser hva du sier liksom, men jeg klarer ikke forstå sammenhengen med diskusjonen forøvrig eller hvor du vil med det?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da sier du jo at det skjer, bare at du mener det ikke skjer mot politiet som en kollektiv gruppe.

Nei det skriver jeg ikke, jeg skriver at de kommentarene som jeg har lest handler om denne konkrete episoden og denne konkrete politimannens oppførsel ovenfor hunden sin.

Nå kjenner jeg meg skikkelig dum, men dette skjønner jeg virkelig ikke.

Snusken oppfatter at Viviere mener det ikke skjer mot politiet i en kollektiv gruppe, men det sier Viviere nei til for h*n mener det skjer mot denne konkrete episoden og politimannen.

Altså, når det ikke er gruppe er det vel enkel da *forvirret*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg meg skikkelig dum, men dette skjønner jeg virkelig ikke.

Snusken oppfatter at Viviere mener det ikke skjer mot politiet i en kollektiv gruppe, men det sier Viviere nei til for h*n mener det skjer mot denne konkrete episoden og politimannen.

Altså, når det ikke er gruppe er det vel enkel da *forvirret*

For å oppklare: Såvidt jeg forstår mener Snusken at politiet som gruppe hates og hetses på ulike sosiale fora. Det kan jeg verken benekte eller bekrefte fordi jeg bortsett fra sonen leser bare et annet fora. De innleggene jeg har lest har omhandlet en konkret episode med en hundefører fra politiet og hans hund. I motsetning til Snusken har jeg ikke oppfattet innleggene som noen hatkampanje mot politiet i sin alminnelighet eller denne politimannen spesielt. At hundeiere og "vanlige folk" reagerer på politimannens handtering av hunden er vel ikke spesielt oppsiktsvekkende?

Endret av vivere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. jeg hører tydelig et klaps i kjeven til bikkja i det den blir sparket. Så litt kraft er det da i sparket.

Har sett den 5 ganger nå og det er nok hardere enn jeg syntes det virket som den første gangen jeg så den. Lyden virker og komme fra klirr i halslenke? (ikke at det er noe bedre og sparke hunden i halsen altså, men det er jo en forskjell på om en slik lyd kommer fra sparket som treffer hunden eller klirr i metall lenke.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kverulere? Hvor mange ganger må jeg si at det at jeg er uenig med noen i en diskusjon, ikke betyr at jeg kverulerer? Siden man for tiden er så opptatt av debatteknikk og sånt, så syns jeg det er noe av de mest irriterende hersketeknikkene jeg veit om. Så enkelt å avfeie andres meninger med at de er kverulanter, liksom.

Nå har jeg en hund som har sine diller. Hun er svært miljøberørt, og hun kan lett se ut som hun får mer juling enn mat, særlig i konkurransesituasjoner. Klasse2-konkurransen i Bø f.eks, der går hun og trykker og demper hele tiden fordi hun ikke liker hall:

http://vimeo.com/20482922

Samme hunden, samme programmet, forskjellen er at vi er utendørs og at det er færre folk og hunder:

http://vimeo.com/22521247

Så, siden dere er så flinke til å bedømme hva slags forhold hunden har til eieren ut fra korte videosnutter, hvordan ville dere tolket det om dere bare hadde sett det første? Hvis jeg ikke hadde sagt hun var miljøberørt som pokker, ville dere da tenkt at vi bruker - fortsatt - samme metoder før første og siste video?

OT, men vil bare skryte av hvor fint og avslappet du går, er så mange som ser ut som de har fått en kjepp oppi rompa der de går :P

Var gøy å se holdningen din der du gikk, den holdningen vil jeg også ha :thumbsup:

Håper ikke det gjør noe at jeg kommenterte deg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vet du hva, det er ikke fordi du mener noe annet som gjør at jeg (kan bare snakke for meg selv) føler at du kverulerer.

Definisjonen av vold, er 2 ting påførelse av smerte, stress, ubehag (dette er faktisk hunden som avgjør hva som er hva), det er på ingen måte opp til meg og definere at varga ikke tar skade av at jeg poker henne i siden, viss alt annet tyder på at hun gjør det, sant? Det som selvfølgelig kan defineres er jo hvor mye stress som er greit, men det tror jeg de fleste av oss klarer og ha et fornuftig syn på.

At du utsetter dillehunden din for ubehagelige ting som feks og dusje da, som hun må, kan jo være misshandling, pr definisjon, men nå tror jeg faktisk at du er såppas oppegående at hadde hunden din vært så sart at du måtte misshandle henne vær dag, så hadde du avlivet istedet. Ikke torturert henne gjennom alt mulig rart bare fordi du vil ha henne her. Men, ja. dagligdagse ting kan også være misshandling om det gjøres med vilje, holder man liv i en hund som har det vond bare av og leve og gjennomføre dagligdagse ting i stor grad, ja så er det dyremisshanding og det faller inn under definisjonen om og påføre stress/smerte osv med vilje. Altså er det ingen motsetning i de to. Og siden jeg tillegger deg den egenskapen og ikke misshandle dyret ditt så forstår jeg ikke helt hva du prøver og si helt, utenom det som vi andre sier allerede?

Og tråkke på hunden ved uhell osv er ganske ut av kontekst, så jeg vet ikke helt hvor du vil med den. Poenget til Tabris var jo bare og poengtere at det ikke er opp til hundeeier og avgjøre hva som er lite, passe og for mye VISS hunden sin reaksjon og kroppsspråk sier noe annet. Feks: Jeg kan jo unnskylde meg så mye jeg vil med at Jeg poka jo bare i hunden, det må hun tåle, eller jeg heva bare stemmen litt, det dør hun ikke av, men viss alle signaler fra hunden tyder på noe annet så er det jo ingen unnskyldning? Fordi det er ikke min oppfatning av hva hunden bør tåle som er relevant for hvordan hunden tar ting, det eneste som er relevant der er hvordan hunden opplever det, og det vil variere på nervefasthet, drifter, tidligere opplevelser osv, ikke hva jeg mener.

Også, du gjentar og gjentar at jammen, hva så om det er uhell, hva er forskjellen for hunden osv. Nei, hunden får antagelig like vondt, det er vi nok enige om. Mentalt kan det være en forskjell, det er en mye større mentalbelastning og gå konstant og være redd fordi man forventer, har trusler hengende over seg osv, men det kommer an på settingen. Men hva mener du med utsagnet ditt forøvrig? Ja, hunder får vondt uansett, også? Er det da greit og utsette hunden for vold med vilje feks i en treningssituasjon fordi det ikke er verre (nødvendigvis) enn om man tramper på den? Jeg ser hva du sier liksom, men jeg klarer ikke forstå sammenhengen med diskusjonen forøvrig eller hvor du vil med det?

Du svarer på den såkalte kveruleringa, så da er vi vel to om det da.

Interessant nok så har ingen kommentert eksempelet med den joggerjagende groenendaelen, eller hva dere kan tolke av forholdet mellom meg og terven ut fra video 1 kontra video 2. Til tross for at ganske mange her ser ut til å kunne vite noe om hvordan denne mallen som ble sparket til blir trent ellers, og hvordan hunden hele tiden nervøst kontrollerer eier og er på vakt ut fra en kort videosnutt.

OT, men vil bare skryte av hvor fint og avslappet du går, er så mange som ser ut som de har fått en kjepp oppi rompa der de går :P

Var gøy å se holdningen din der du gikk, den holdningen vil jeg også ha :thumbsup:

Håper ikke det gjør noe at jeg kommenterte deg :)

Takk for det, det var hyggelig å høre :ahappy: Jeg er ganske avslappa i utgangspunktet, og med en hund som Nora må man jo bare slappe av, alt blir jo verre for henne om jeg stresser også *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett den 5 ganger nå og det er nok hardere enn jeg syntes det virket som den første gangen jeg så den. Lyden virker og komme fra klirr i halslenke? (ikke at det er noe bedre og sparke hunden i halsen altså, men det er jo en forskjell på om en slik lyd kommer fra sparket som treffer hunden eller klirr i metall lenke.)

Jeg tror den lyden er tunga og kjeven til bikkja i det den blir tvunget sammen av sparket. Bikkja peser jo, så tunga henger ute, og man ser den synes det er ubehagelig (ved å slikke seg om munnen osv) i etterkant av sparket. Det er ihvertfall det jeg ser.

Til 2nes videoer. Hadde jeg sett den første uten å få vite noe så hadde jeg helt klart sett at den bikkja er ukomfortabel med situasjonen, ikke med deg som fører. Altså er det miljøet som har størst påvirkning. Hun er jo ikke på vakt når det gjelder deg. Hun virker trygg på deg som fører, men usikker og litt stressa av omgvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror den lyden er tunga og kjeven til bikkja i det den blir tvunget sammen av sparket. Bikkja peser jo, så tunga henger ute, og man ser den synes det er ubehagelig (ved å slikke seg om munnen osv) i etterkant av sparket. Det er ihvertfall det jeg ser.

Til 2nes videoer. Hadde jeg sett den første uten å få vite noe så hadde jeg helt klart sett at den bikkja er ukomfortabel med situasjonen, ikke med deg som fører. Altså er det miljøet som har størst påvirkning. Hun er jo ikke på vakt når det gjelder deg. Hun virker trygg på deg som fører, men usikker og litt stressa av omgvelsene.

Ja, jeg ser det, men at den demper trenger ikke ha noen sammenheng med hvor den blir truffet. Spiller ingen rolle uansett, bra er det ikke, det er for mye for hunden.

@2ne kom igjen da, kan du ikke begrunne istedet for? Hva er det du vil frem til når du snakker om at det er det samme for hunden om det er uhell eller med vilje? Hvor er sammenhengen mellom det og denne diskusjonen? Jeg lurer oppriktig på hva du mener og hva poenget ditt er ifht det som diskuteres. For utover det at det er vondt uansett (det er vi enige om alle sammen i den tråden her tror jeg) så skjønner jeg ikke hva som var galt i tabris sin påstand og hvorfor du flere ganger mener at det er det samme, uten og utdype mer? Diskusjon og kverulering er ikke det samme, beklager om jeg tok feil da jeg følte det som kverulering.

Jeg komenterte ikke videoen av deg og Nora fordi jeg ikke ser sammenligningen.. 1. hun virker ikke i nærheten av så stresset/dempende/krypende som politihunden. 2 hun kontrollerer ikke deg 3 hun ser ikke ut som hun går og venter på at du skal denge henne når som helst. Det var oppførsel. I tillegg til det så er ikke Nora en skarptrent politihund, og hun slipper og bli presset på den måten og i den tilstanden som politihunden er i og bli korrigert med spark i tillegg.

Utover det igjen så er dette feil uansett. Om den hunden er trent så hardt og derfor oppfører seg slik så er det hverken pent, greit eller bra. Om det ikke har noe som helst med treningsmetoder og gjøre, kun "mentale brister" så er det ikke det spøtt bedre. Det er ikke snakk om en lp ekvipasje. Det er snakk om en hund som blir utsatt for press i en allerede presset situasjon toppet med korrigering. I tillegg til det så er det absolutt ikke bra for samfunnet, om bikkja er så skral så burde de holde seg langt unna skarptrening, den takler det jo ikke. Det er jo skummelt og slike tilfeller som kan føre til bitt og ekle episoder. Og hundetrenere på det nivået der burde være i stand til og forstå hund, lese kroppsspråk og signaler osv, allikevell valgte denne mannen og først trene med hunden, så fysisk korrigere en allerede veldig stresset og redd hund, som antagelig ikke burde vært på trening i utgangspunktet, både for hans og andres del (om vi går utifra at hunden har mentale brister).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ingen her som i frustrasjon i kombinasjon med dårlig impulskontroll har lafsa til hunden sin skjønner jeg.

Nei, sparking er ikke greit men jeg ser greia. Bikkja er høy, de skal ha oppvisning og trener til det. Man ønsker jo at hunden skal prestere og være super lydig. Hunden får dekk kommando, den lyr ikke, fører knepper til hunden med beinet. Hunden kaster seg ikke unna eller ser duper dempet ut. Den gjør imidlertid det den fikk beskjed om nemlig dekke. Ikke ser jeg dårlig forhold hund fører heller. Jeg ser en driftig malle som venter på kommando.

Nei , sparking er ikke greit men jeg har sett langt styggere behandling av hund på lydighetsdtevner og utstilling. LAAAAANGT styggere.

Det er ikke ok men jeg synes kanskje folk skal tenke litt på hva man selv gjør når man er litt presset og bikkja velger å være ulydig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg lafset til bikkja, nei. Har jeg gjort ting som er feil/urettferdig osv i frustrasjon, ja det har jeg, men det er ikke refleks for meg og sparke hunden for at den sitter istede for og dekke, nei... Driftig hund? Det er jo såvidt det rører på seg jo... Tar seg tid til og veive litt mykt med halen, fekte rolig med ben, dårlig kamp/ingen lyd(bortsett fra i etterbevåkning) , koker ikke akkurat...

Det er umulig og si sikkert noe annet enn det som foregår her, akkurat det vi ser, men bra er det ikke. Dyremisshandling? Nja, jeg synes ikke det er noe og lage ramaskrik over om det var et "uhell"(engangstilfelle hvor det ble litt for mye, kan skje den beste), dog bør det bli tatt på alvor og behandlet deretter som sak, for og sette et eksempel og for og formidle at slikt faktisk ikke er greit. For jeg garanterer at det er folk (også i politi og forsvar) som trener sånn, og verre til. og det er greit og sette et eksempel av det ene eller andre slaget.. Tror feks ikke det hadde skadet og tatt en opprensking på treninger feks og se hvordan det faktisk foregår og gjøre noe med ting om det er et gjentagende problem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, Knut Houge.

Som treningsmetode, av skarpe hunder, er dette ok?

Det er jo ikke føreren som skal sparke og slå, men figuranten. "Absolutt kontroll over hunden" og at hunden "viser ham fingeren".

Det gjør den ikke.

Om en skarp tjenestehund setter seg, eller legger seg, spiller overhodet ingen rolle.

Edit:

Sendte linken, til en som trener skarpe hunder, turte ikke si noe, siden "alle" reagerte på politmannen, jeg reagerte mest på hunden.

Og tenkte, interessant video, sett lys av polithunden som angrep og skambet en tilfeldig person. Ble tatt inn og re-godkjent. Og angrep en person igjen, som satt på en benk.

Noe feil, er det jo. Eller skal det regnes som uhell, og at treningsmetodene og vurderingen, de bruker for skarpe hunder, er ok.

Han jeg sendte linken til, sa: Det spiller ingen rolle om en skarp hund setter seg, eller legger seg, det skal være 5% feil, men det spiller en stor rolle i ipo, som er en sport.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menneh...Er ikke en politihund å regne som offentlig tjenestemann (mener å huske å ha lest en dom om dette en eller annen gang)? Så om politiet lar dette gå upåaktet hen, så er vold mellom tjenestemenn greit (satt sånn en smule på spissen)?

Jo det er den. Om man som sivil angriper/skader/plager hunden så får man svi på samme måte som om man hadde gjort det mot en politimann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett den 5 ganger nå og det er nok hardere enn jeg syntes det virket som den første gangen jeg så den. Lyden virker og komme fra klirr i halslenke? (ikke at det er noe bedre og sparke hunden i halsen altså, men det er jo en forskjell på om en slik lyd kommer fra sparket som treffer hunden eller klirr i metall lenke.)

Jeg har også nå sett den flere ganger, og mener at det her dreier seg om en helt grei korrigering. Nå er det jo hunden som avgjør i hvilken grad en korrigering er kraftig eller ei, men i mine øyne ser det ikke slik ut. Jeg vil heller si tvert i mot. Jeg oppfatter det mer som en "oppvåkning", hunden er "høy", og hundefører bruker denne korrigeringen for å påkalle oppmerksomheten som; "hei du, følg med her nå".

Dette er ikke noe verre enn når vi var ute og trente noen av bikkjene i går, og en stresset unghund tok tak i lina og begynte å bite. Da reagerte min kone kjapt, og smekket til den med hånda over snuta. Folk reagerer imidlertid fordi han bruker foten, og da er pr definisjon et spark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe verre enn når vi var ute og trente noen av bikkjene i går, og en stresset unghund tok tak i lina og begynte å bite. Da reagerte min kone kjapt, og smekket til den med hånda over snuta. Folk reagerer imidlertid fordi han bruker foten, og da er pr definisjon et spark.

Jeg hadde reagert hadde jeg sett dette også.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe verre enn når vi var ute og trente noen av bikkjene i går, og en stresset unghund tok tak i lina og begynte å bite. Da reagerte min kone kjapt, og smekket til den med hånda over snuta. Folk reagerer imidlertid fordi han bruker foten, og da er pr definisjon et spark.

Forbauser meg ikke at noen ikke ser forskjell på en smekk over snuten og et målrettet spark med en tjenestestøvel mot hundens hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbauser meg ikke at noen ikke ser forskjell på en smekk over snuten og et målrettet spark med en tjenestestøvel mot hundens hode.

Man kan se forskjell og likevel reagere på begge. Jeg ser forskjell på voldtekt og en ørefik, men jeg reagerer likevel på begge deler.

Edit: Beklager, tror jeg misforsto deg. Tidlig om morgenen og tett i hodet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...