Gå til innhold
Hundesonen.no

Ansatte i organisasjon og skatteplikt


soelvd
 Share

Recommended Posts

Vurderer å ta over som leder i en organisasjon registrert i enhetsregisteret. Jeg forstår det sånn at vi er fritatt fra arbeidsgiveravgift da dette er en allmennyttig organisasjon med en samlet lønnsutgift på under 450 000/året og under 45 000,- per ansatt. Men, jeg forstår det sånn at så lenge de ansatte (i dette tilfelle instruktører) tjener over 4 000 kroner (grense på 4000 for honorarer utbetalt fra foreninger og organisasjoner)i året er de skattepliktige? Er det andre ting jeg må ha med i tankene?

Det er nemlig gjort litt sånn halvveis tidligere det der. Og det er også sånn at organisasjonen fra før av har forstått det sånn at dette for de ansatte går som hobbyinntekt og derfor er de ikke skattepliktige før 50 000 har passert. Noen tanker om det? Jeg trodde hobbyinntekt var forut at man ikke hadde som mål å tjene på det?

Organisasjonen er registrert i enhetsregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er nemlig gjort litt sånn halvveis tidligere det der. Og det er også sånn at organisasjonen fra før av har forstått det sånn at dette for de ansatte går som hobbyinntekt og derfor er de ikke skattepliktige før 50 000 har passert. Noen tanker om det? Jeg trodde hobbyinntekt var forut at man ikke hadde som mål å tjene på det?

Dette er bare rør, jeg antar tallet 50.000 har sammenheng med grensa for hva du kan føre på selvangivelsen uten å registrere deg som næringsdrivende og levere regnskap. Jeg er der for tiden, under 10.000 i næringsinntekt som går på selvangivelsen. Ser ikke helt hvordan det skal forsvares som hobby. Hobbyinntekt er veldig diffust.. Tråden heter ansatt i organisasjon. Hvorfor skal du ikke betale skatt på lønn?

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare rør, jeg antar tallet 50.000 har sammenheng med grensa for hva du kan ha på selvangivelsen uten å registrere deg som næringsdrivende og levere regnskap.

Hobbyinntekt er veldig diffust.. Tråden heter ansatt i organisasjon. Hvorfor skal du ikke betale skatt på lønn?

Ja, jeg er helt enig. Samtidig er det hobbyinntektgreiene du snakker om veldig diffust. Akkurat som jeg har inntrykket av at næringsinntekt er.

"Ansatt" er kanskje misvisende også. Det skrives ingen kontrakt, man kommer når man kan. Men man skriver kontrakt når organisasjonen spanderer kurs man må ha for å være instruktør alene, dette for å sikre at instruktørene jobber et visst antall timer i ettertid. Så sånn sett er det vel heller ikke ANSATTE. Om de burde vært ansatt med en kontrakt er derimot en annen ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg forstår det sånn at vi er fritatt fra arbeidsgiveravgift da dette er en allmennyttig organisasjon med en samlet lønnsutgift på under 450 000/året og under 45 000,- per ansatt.

Kjenner ikke noen sånn regel, om så er så fritar det jo ikke skatteansvaret til mottager. Honorar for tjeneste til freelancere o.l. er jo uten arb.giveravgift.

En av hobbyreglene er jo 1000,- pr oppdrag. F.eks måke snø for naboen til 900,- er skattefritt.

Næringsinntekt er vel ikke så diffust, om en ser utenfor hundeverden hvor ingen tjener penger. :)

Så i ditt tilfelle, kan du føre opp inntill 50.000 som næringsinntekt uten noe mer hassel.

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...