Gå til innhold
Hundesonen.no

Orijen


Brindle11
 Share

Recommended Posts

Hva ligger en stor sekk orijen på prismessig i norge?

Jeg betaler vell i øverste sjikt mellom 700 - 800kr for en sekk på min lokale dyrebutikk. Da for Orijen 6 fish dog. (Mener jeg det var, kan hende den blå adult lå i samme prisklasse,) Da for 13kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ang allergi, så er ikke et fôr renere enn et annet, for det kommer helt an på hva hunden reagerer på. Er det lagermidd, så hjelper det ikke at det er 80% kjøtt, er det mais, kan fôret bestå av 80% ris

Det er frysetørket. http://www.orijen.ca/why-orijen/about-orijen/freeze-dried-pet-food/ Har også veldig god erfaring med Orijen. Lukter lite, fungerte også fint som godbiter da min hund syns det var

For de som vil prøve Acana så er det -20 % på fòret nå i november

Hvor farlig er egentlig korn i foret? Min går på RC Hypoallergenic (innhold sakset inn under) for å bli kvitt utslett, og da jeg spurte om dette med korn/kjøtt sa dyrlegen at det viktigste ikke er kilden til proteiner, men at det er den rette sammensetningen av aminosyrer.

Isac er storfornøyd med dette foret, og vi bruker det også som godbiter! Til og med jeg synes det lukter og ser godt ut :P

COMPOSITION: rice, hydrolysed soya protein isolate, animal fats, minerals, hydrolysed poultry liver, beet pulp, soya oil, fructo-oligo-saccharides, fish oil, borage oil, marigold extract (source of lutein). ADDITIVES (per kg): Nutritional additives: Vitamin A: 24800 IU, Vitamin D3: 800 IU, E1 (Iron): 40 mg, E2 (Iodine): 3 mg, E4 (Copper): 11 mg, E5 (Manganese): 53 mg, E6 (Zinc): 202 mg - Preservatives - Antioxidants. ANALYTICAL CONSTITUENTS: Protein: 21% - Fat content: 19% - Crude ash: 8.4% - Crude fibres: 1% - Per kg: EPA/DHA: 3.4 g - Essential fatty acids: 47 g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Om noen har tips til gode proteinrike for med god proteinkilde til en ikke altfor ille pris, rundt 500,- maks for 13kg ca så skrik ut)

Har du sjekket ut RC 4800 eller Eukanuba jogging and agility? De har jo halv pris nå(hver høst) ifbm jakt. kjøp en få en, så da får du 2x15 kg for 700 kr, 350 kr pr sekk. Personlig mest fornøyd med RC, men bruker begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde ene mi på Orijen over en periode på 2mnd. Hun var konstant dårlig i magen og klødde fælt. Pappas hund har litt allergier, han reagerte sterkt på typen med fisk(?). Så det blir nei.

Tispa, medium blanding med høyt(-) energinivå, går nå på 2/3 RC 4300 og 1/3 V&H storfevom ettersom vi enda har tilgode å finne et tørrfôr hun faktisk hiver seg etter. Valpen, 5mnd border collie, går på RC medium junior og vil fortsette med det inntill han er fullvokst. Begge fungerer utmerket på dette!

Får da RC utrolig billig til gratis gjennom jobb, noe som holder en studentpengebok glad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men RC er ikke akkurat et rent fôr allergimessig, så er man litt uheldig kan det utvikle seg der.

En av grunnene til at jeg er glad for at vi kuttet ut RC er at han fikk krystaller i urinen, to ganger.

Min fikk jo V&H da han var valp, men plutselig var det full stopp, nektet å ete det. Ikke snakk om. Menmda var han ganske hard i magen, hunsker han skrek da han skulle på do. Andre er fine i magen når de går på det fôret.

Så man må helt klart se an sin hund, de er vel like forskjellige som oss mennesker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang allergi, så er ikke et fôr renere enn et annet, for det kommer helt an på hva hunden reagerer på. Er det lagermidd, så hjelper det ikke at det er 80% kjøtt, er det mais, kan fôret bestå av 80% ris... Greia med kornfritt er at hunder ikke er bygget for å fordøye korn, selv om det viser seg at enkelte raser har utviklet gener for lettere å fordøye det (ulver har et gen for å fordøye karbohydrater, testede tamhunder har 2-11, mennesker har over 30) nderfor lager man et fôr basert på det hunden/ulven faktisk fordøyer best, nemlig kjøtt. Noe stivelse (karbo) må det være i et tørrfôr for at det skal kunne formes til kuler, men Orijen bruker potet og erter istedenfor korn/ris, noe som er meget tungfordøyelig for hunder ergo kommer mesteparten ut igjen.

For det andre, spesielt mais, men også hvete er proppfull av protein og fett. (det er hovednæringa til de fattigste i mange afrikanske land) Dess mer mais/hvete, dess mindre protein og fett fra kjøtt i et fôr, ergo betaler man svindyrt for havregryn og maisvelling... Enkelte fôr har mais, maismel OG maisgluten (gluten er rent protein!) i de 5-6 første ingrediensene, dvs at man gir mais med kjøttsmak... Så jeg kan ikke fatte at folk synes Orijen er dyrt, la oss si det koster 750 for 13 kilo, mens RC koster 650 for 15 kilo. RC har maks 30 kjøtt, Orijen har garantert minimum 75%. I tillegg gir de fleste 1/4 mindre med Orijen enn andre fôr, noen kommer seg faktisk ned i 50% av et annet fôr, nettopp fordi hunden tar til seg ALL naringa, istedenfor at mesteparten bare går igjennom tarmen... Mange glemmer å gi mindre, og får derfor løs avføring, men alle jeg kjenner som har gitt riktig mengde Orijen får bittesmå tørre fine bæsjer etter overgangsperioden. Joda, det ER noen hunder som ikke fungerer på det, ingen tvil om det, men det har ikke noe med fôret å gjøre, det har med hunden å gjøre.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me har og bestilt orijen på nett fleire gonger frå fleire forskjellige, veldig praktisk. :) No er det endelig eit par dyrebutikkar som har tatt det inn i Bergen og.

Gamlemann her har fått orijen i eit par år no er det vel, og har fungert ganske bra på det. Han er kresen og vil egentlig ikkje ha noko hundefôr, men me fekk i han litt kvar dag, og han skulle heller ikkje ha så mykje. No har han bytta til Hills (Pga proteingreier), men kvalpen får Orijen og er glad og fornøgd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fôrer begge mine på Orijen og har brukt det i 1½ år nå. Er veldig fornøyd og kommer aldri til å bytte frivillig tilbake til et tørrfôr med korn i. Niks! Orijen er kommet for å bli. Helt i starten som hundeeier var det Hills jeg brukte, men jeg var ikke helt fornøyd med den store andelen korn og sånt i det fôret. Ikke bra. Hunder har ikke bruk for det!

Jeg prøvde V & H en periode, hørte mye bra om det og fordi jeg ville gjerne fôre hundene kornfritt, men det funket ikke for meg. Knapt med fryseplass (vi har ikke stor fryser) og det derre blodvannet som rant ut av en opptint V & H pølse....*grøss* det er en bakteriebombe. Jeg avskyr sånt blodvann og fikset ikke ha dette liggende i kjøleskapet. Masse klin ble det også, med oppdeling og serving osv. Så det ble ikke lenge jeg brukte det. Gikk deretter over til Orijen, og har fortsatt med det siden.

Etter en innkjøringsfase på noen uker der det forekom en del promping og litt løs mage, så opphørte det og etter det har de vært helt faste og fine i magen, ingen problemer (og ingen promping faktisk). Mine hunder er lette å plukke opp etter ute, da avføringen er fast, liten og letthåndterlig.

Hundene mine elsker alt som er spiselig, så jeg tror de hadde slukt det meste av mat. Det at de sluker Orijen maten i skåla på sekundet er derfor ikke noe kvalitetsstempel i og for seg, men de gjør iallefall det:-) og jeg liker at de slipper unødig fyllmasse som hvete og mais og ris.

Jeg kjøper Orijen fôret fra nettbutikk, hos Morene.no. Hvis man handler for over 2000 kr blir det gratis frakt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket ut RC 4800 eller Eukanuba jogging and agility? De har jo halv pris nå(hver høst) ifbm jakt. kjøp en få en, så da får du 2x15 kg for 700 kr, 350 kr pr sekk. Personlig mest fornøyd med RC, men bruker begge.

Hadde absolutt vært en mulighet hadde han fungert på det. :P Dessverre har vi ikke særlig bra erfaring med RC. Eukanuba har jeg ikke prøvd, men er det god proteinkilde i deres for da? (Og ikke minst, minst mulig korn?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hund fikk Orijen hos oppdretter, men vi byttet over på V&H ganske raskt fordi vi ville fôre rått.

Vi bruker derimot tørrfor innimellom når vi skal på lengre reiser/der det er upraktisk med rått, og da går det i Carnilove (dette er kornfritt også). Jeg kunne likegjerne brukt Orijen, men siden jeg jobber et sted det selges Carnilove er dette veldig mye gunstigere for meg økonomisk enn Orijen. Men når jeg slutter i den jobben ser jeg ikke bort ifra at vi kommer til å skifte til Orijen som tilleggsfôr, da blir jo begge like dyre :P

Hva jeg prøver å si er at ja, Orijen skal være et veldig bra fôr til hunder, håper du blir fornøyd! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hund fikk Orijen hos oppdretter, men vi byttet over på V&H ganske raskt fordi vi ville fôre rått.

Vi bruker derimot tørrfor innimellom når vi skal på lengre reiser/der det er upraktisk med rått, og da går det i Carnilove (dette er kornfritt også). Jeg kunne likegjerne brukt Orijen, men siden jeg jobber et sted det selges Carnilove er dette veldig mye gunstigere for meg økonomisk enn Orijen. Men når jeg slutter i den jobben ser jeg ikke bort ifra at vi kommer til å skifte til Orijen som tilleggsfôr, da blir jo begge like dyre :P

Hva jeg prøver å si er at ja, Orijen skal være et veldig bra fôr til hunder, håper du blir fornøyd! ;)

Hva ligger Carnilove på prismessig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers, som jeg nevnte tidligere, så kan man spørre den lokale dyrebutikken om de kan ta det inn for deg :)

Så det er muligheter. Men vil nok anbefale å kjøpe en smaksprøve først :P

Vi betalte 50kr for en smaksprøve.

Har spurt, ingen positive svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja selv spiser jeg mais for smaken sin skyld i visse retter og salater. De gangene bikkja får i seg hel mais, kommer den like hel utigjen, så ser ikke hvordan maismel eller lignende skal være bra for noe annet enn stivelse. Dette er dog bare synsing så skal ikke si det sikkert, kan jo for all del ha sin arbeidsoppgave i foret maisen også. Jeg vet ikke :P

Sånn iforhold til svelling: Da jeg brukte Orijen Fish til bikkja her så prøvde jeg å bløtlegge det. Este omtrent ikke ut i det hele tatt! Vet ike om det gjeler bare fish eller de andre også dog. Neste gang økonomien er der skal jeg prøve Regional Red. :)

Ja, da er det sikkert kaldpresset det også :) Veeeldig fan av at det ikke sveller *hysteriskreddformagedreining* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er det sikkert kaldpresset det også :) Veeeldig fan av at det ikke sveller *hysteriskreddformagedreining* :P

Det er frysetørket. http://www.orijen.ca/why-orijen/about-orijen/freeze-dried-pet-food/

Har også veldig god erfaring med Orijen. Lukter lite, fungerte også fint som godbiter da min hund syns det var så godt, syns heller ikke det sveller.

Liker også at det er økologisk og kortreist mat til fabrikken selv om det selvfølgelig er et paradoks at det må fraktes over dammen?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...