Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasekatt entusiaster


Chako
 Share

Recommended Posts

Hei! Dette er en tråd for de som har, liker, vurderer, og er interessert i rasekatter.

Jeg kan starte med å fortelle at jeg heter Charlotte, og har egentlig ikke hatt noen stor interesse for katt før i 2012. Da ble jeg introdusert for Norsk Skogkatt via min kommende svigerinne. Hun driver oppdrett av rasen, og har fem hunnkatter hjemme + tre hunnkatter i fòr hjem. Etter å ha tilbragt masse tid og fått delta i oppveksten til tre kull har jeg forelsket meg i rasen. Jeg har også fått opp øynene for at det innenfor katt er viktig med seriøst oppdrett, og det er faktisk ikke så ulikt fra hundeverden.
Jeg har fått være med på to katteutstillinger i år, og fått et innblikk i kattens utstillingsverden. Veldig interessant.

Selv har jeg ingen katt ennå, men planen om en Norsk Skogkatt er ikke langt frem i tiden. Enn så lenge koser jeg meg med de flotte kattene i katteriet til min svigerinne :)

Noen her som har rasekatt? Som driver oppdrett og/eller utstilling?

Her er noen NFO bilder også - vår vakre nasjonal katt.

post-12719-0-70681500-1383770088_thumb.j

post-12719-0-57741700-1383770123_thumb.j

post-12719-0-46084600-1383770296_thumb.j

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg tror forresten at jeg følger deg på Instagram.. Tigris er skikkelig fin, og datteren Gabriella er også vakker Lille Gabriella ca 13 uker gammel på bildet.

Maine Coon Har et lite oppdrett. Registrert i to forskjellige forbund (FIFé og TICA), sitter som leder i den norske raseklubben, hatt to kull, hovedfokus på å kombinere kjente showlinjer med mer uk

Vi har en herlig bengalpus ved navn Zelda. Vi har henne på helfòr, så etterhvert blir det små Zeldakopier å oppdrive.

Posted Images

Jeg har to skogkatter, har ei god venninne som er oppdretter :) Vi har stilt ut litt, og har lyst til å stille ut neste år :) Maane er utstillingsemnet av de to jeg har :)

Kopierer bare fra kattetråden :)

Min aller første katt er (N) Vargskogens Maane NFO ns 03 22, født 30.10.10

Maane er like snill og vennlig som hun er vakker. Hun er ikke kjempekosete, men kan godt ligge en stund på fanget. Hun har akkurat lært seg å fange mus, så hun må sikkerhetsklareres før hun kommer inn :P Hun tok til seg Hydra som sin egen kattunge og har alltid hatt en morsrolle ovenfor henne. Hydra lå og pattet på henne lenge etter hun kom til meg, og Maane koste seg med det :) Maane skulle egentlig få et skogkattkull nå i år, men hun tok saken i egne poter, sneik seg ut og fant en kjekkas av en huskatt. Maane kommer når jeg roper på henne og er min lille øyensten, hun kommer alltid til å være spesiell for meg :) En av mine beste venner er oppdretter av henne og Hydra.

20121214-IMG_2388_zps61155334.jpg

e041c83ef9_zpsd3dbff00.jpg

(N) Vargskogens Hydra NFO n 09, født 16.04.11

Jeg hadde snakket med oppdretteren til Maane om å ta over en av hennes voksne katter og reiste bort for å hilse på de. Den ene katten hadde et kull med kattunger, og da vi satt der og snakket så sovnet Hydra i armene mine. Lille, vakre Hydra :wub: Oppdretter sa jo selvfølgelig at det hadde ikke Hydra gjort hos henne, så det virket nesten litt som hun valgte meg. Slik tolket jeg det ;)

Hydra og Maane har et nært og fint forhold, og da Maane begynte å få tegn på fødsel lå Hydra i kassen med henne og holdt rundt henne. Veldig fint å se samspillet mellom de to :heart:

Hydra er en rar katt. Hun liker å være for seg selv, og hadde hun vært et menneske hadde hun nok vært litt emo, og en person som gikk mot strømmen uten å bruke veldig mange ord :P Hun vil helst være inne og sove, om jeg slipper henne ut utgangsdøra løper hun rundt huset og inn soveromsvinduet :P

20130106-IMG_2622_zps550ba40d.jpg

20121217-IMG_2480_zps9f217b92.jpg

Begge to på utstilling

384346_10151026829215591_336648522_n.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha sibirkatt en gang i tiden! Skal også etterhvert når tiden er inne, teste meg i et testhjem da jeg er allergisk. Ikke noe voldsomt, men har ifølge blodprøve testen mest allergisk mot katt, selvom jeg reagerer mest på støv (som var det jeg var minst allergisk mot sammen med timotei). Har nok noe med at jeg e roppvokst med katt at jeg reagerer lite på dem. Allergitabletter er min beste venn, og jeg lever pr dag dato med 2 skjønne huskatt kattunger av stort sett ukjent opphav. (vet hvem mora er) Samt beaglesaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vargskogens Tigris er far til den yngste hunnkatten hos min svigerinne. Hun er fortsatt bare en kattunge :) Verden er jaggu liten. Har truffet hun som driver Vargskogens også så vidt, ei trivlig dame. Både Maane og Hydra var svært vakre, er litt svak for sølv jeg ettersom det er det min svigerinne avler mest på. Har kun en katt som ikke er sølv, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Tigris skulle egentlig på date med Maane, men hun likte han ikke :( Så da hun kom hjem fra kjærlighetsferie klarte hun på mystisk vis å snike seg ut og finne seg en rød bastardkjæreste. Ble pene barn, men ikke helt planlagt at de ikke skulle være rene skogkatter ;) Ja. Christin er veldig hyggelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Britisk Korthår-jävel på 1,5 årsom biter og klorer verre enn bikkja mi når a var 9 uker gammel :P Hadde han vært bikkje ville han vært avlivet pga gemytt, men på katter er det vel ok å bare gå utilsiktet til angrep på folk og bite :aww: Jeg har hatt lite å si i oppdragelsen så jeg skylder på familien :lol: Søt er han :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange fine katter! :) Min drømmekatt en dag en main coon. Syns de er kjempeflotte, også beskrives de så fint! Skogskatt kunne jeg gjerne tenkt meg også.

Blir ikke katt før jeg har et fast sted å bo. Passer ikke inn i livet mitt som det er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange fine katter! :) Min drømmekatt en dag en main coon. Syns de er kjempeflotte, også beskrives de så fint! Skogskatt kunne jeg gjerne tenkt meg også.

Blir ikke katt før jeg har et fast sted å bo. Passer ikke inn i livet mitt som det er nå.

Skogkatt, ikke skogskatt :ahappy:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ha, vil ha maine coon! Nærmeste jeg kommer rasekatt nå er det kreket her! Meeen, han ble funnet på gata så gudene vet hva han er for noe ;) Utstilling har vi vært på og, da satt han innerst i et hjørne og freste som en gærning! Det ble med den ene gangen gitt..

231096_1064165724029_3262_n.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bengaler er mye finere i virkeligheten enn på bilder :D Elsker den dype rødbrunfargen de får.

Jeg har en forkjærlighet for spisse hodeformer, slik som skogkatten og siameser og orientaler. Perser og britisk korthår, ja.... Skal ikke tråkke på noen tær, men kommer nok aldri til å ha en sånn :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drømmer om å eie en orientaler en dag!

Siameser, abyssiner og Peter bald :D men min kjære liker den ikke i det hele tatt ;p

Siameserer er jeg også veldig fascinert av, de er fine. Tror de er min nest favoritt etter Skogkatten. Peterbald har jeg faktisk ikke hørt om så tok et lite googlesøk. Minnet meg om siameser og devon rex. Hva er opphavet til rasen egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "alltid" ønsket meg en Devon Rex. Eller 2. Men det ser ut som det blir med drømmen. Sambo liker ikke katter :(

Pappa liker heller ikke katter, men min lillesøster har en katt som han forguder :P Tror det er litt med at de skal være så matcho og katter er liksom en litt feminin greie. Hund er mer mandig. Du får prøve å dra han med deg på besøk hos en oppdretter eller en utstilling, kanskje han forandrer mening? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maine Coon :wub:

Har et lite oppdrett. Registrert i to forskjellige forbund (FIFé og TICA), sitter som leder i den norske raseklubben, hatt to kull, hovedfokus på å kombinere kjente showlinjer med mer ukjente "nye" linjer for å bygge opp en helsemessig mer robust rase, uten å miste rasetypiske karakterer.

Vanskelig rase å drive oppdrett av, fordi den har blitt så ekstremt populær de siste årene, og "alle" skal avle på dem, og det er lite interesse for samarbeid mellom oppdrettere. Men jeg håper den bølgen gir seg snart, og at ting blir bedre framover. Dette er hvertfall noe jeg brenner veldig for!

Må bare legge ved et bilde av en av mine tidligere katter, Lilo. Hun lever dessverre ikke lengre, men hun var HELT spesiell, og selve forklaringen på hvorfor jeg elsker denne rasen så høyt. Vakker utenpå, og helt ubeskrivelig vakker på innsiden. :wub::icon_cry:

297247_2391296828203_1922656_n.jpg

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal ha ny katt, så skal jeg ha en burmeser. Nå har jeg tre huskatter, Tåff, Zoid og Fluffy. Zoid og Fluffy er to langhåra frøkner som jeg tok til meg da de trengte nytt hjem, Tåff har jeg hatt fra han var kattunge.

Har også hatt en halvt burmeser som eksen fikk lov til å beholde; Orion. En herlig, herlig guttepus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maine Coon :wub:

Har et lite oppdrett. Registrert i to forskjellige forbund (FIFé og TICA), sitter som leder i den norske raseklubben, hatt to kull, hovedfokus på å kombinere kjente showlinjer med mer ukjente "nye" linjer for å bygge opp en helsemessig mer robust rase, uten å miste rasetypiske karakterer.

Vanskelig rase å drive oppdrett av, fordi den har blitt så ekstremt populær de siste årene, og "alle" skal avle på dem, og det er lite interesse for samarbeid mellom oppdrettere. Men jeg håper den bølgen gir seg snart, og at ting blir bedre framover. Dette er hvertfall noe jeg brenner veldig for!

Må bare legge ved et bilde av en av mine tidligere katter, Lilo. Hun lever dessverre ikke lengre, men hun var HELT spesiell, og selve forklaringen på hvorfor jeg elsker denne rasen så høyt. Vakker utenpå, og helt ubeskrivelig vakker på innsiden. :wub::icon_cry:

297247_2391296828203_1922656_n.jpg

Wow! Hun var virkelig vakker!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

297247_2391296828203_1922656_n.jpg

For en vakker katt!!

Jeg sitter å griner meg til katt om dagen, og tror gubben er på gli :P Har veldig lyst på Norsk Skogkatt, men er i tvil om den vil trives noe særlig som innekatt. Bor i ett område med mye trafikk og det er alt en del katter her. Hva vil folk anbefale om jeg går for en rasekatt? Altså innekatt, men som kan være med på hytta å være litt ute der. Litt pelsstell kan jeg tåle. Helst en stor rase, men kan da kose med en liten en å vi. Ikke kort snute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en vakker katt!

Jeg sitter å griner meg til katt om dagen, og tror gubben er på gli :P Har veldig lyst på Norsk Skogkatt, men er i tvil om den vil trives noe særlig som innekatt. Bor i ett område med mye trafikk og det er alt en del katter her. Hva vil folk anbefale om jeg går for en rasekatt? Altså innekatt, men som kan være med på hytta å være litt ute der. Litt pelsstell kan jeg tåle. Helst en stor rase, men kan da kose med en liten en å vi. Ikke kort snute!

Skogkatten ;) Mine var innekatter det første året, og oppdretteren min har alle sine fertile som innekatter :) Det er også minimalt med pelsstell på den, jeg hverken børster eller bader mine om de ikke skal på utstilling (Hydra trenger ikke å bades en gang, bare det hvite, for hun har en fantastisk pelskvalitet) :) Aldri floker på dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...