Gå til innhold
Hundesonen.no

-Ulven skulle til å angripe bikkja - da skjøt jeg


Margrete
 Share

Recommended Posts

Akk, så usympatisk han fremstod da ... "Jeg trengte bikkja til resten av jakta"? Jeez ... Synes jo også det er en pussig formulering at elghunden stod i stand rett ved ulven som skulle til å angripe? Historien henger vel ikke helt på greip?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes da historien henger veldig på greip? Jeg ser ikke hva som er galt her? Det var en fellingstillatelse på ulv, fyren var lisensjeger for ulv - han trodde hunden hadde los på elg, men oppdaget da han kom til at det var en ulv som stod der? Og for å forhindre at bikkja ble ulvemat, så skjøt han ulven. Det eneste kritikkverdige her er vel at han ikke visste om det allerede var felt ulv eller om han faktisk kunne felle denne lovlig.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har faktisk helt rett i det @Siri . Det ER lisensjakt i området, og han er registrert lisensjeger. Det er sånn sett ingen problemer med at han skjøt hunden. Jeg tenkte ikke over den biten da jeg leste artikkelen, jeg hang meg for mye opp i noen av sitatene som nettopp at han tok ulven fordi han trengte bikkja til resten av jakta. Men for all del, det kan jo ha vært sagt med en humoristisk undertone som journalisten ikke har plukket opp.

EDIT: Jeg følte ikke historien helt hang på greip fordi det blir fremstilt omtrent som om hunden og ulven stod rolig og kikket på hverandre til han kom og fikk skutt ulven. Men uansett hvordan det måtte ha skjedd har han jo felt ulven lovlig.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

For å sette punktum for tidligere diskusjoner ( alle jegere er ikke sånn ). Dagens henrettelse feires på kammeret.no og jegeren applauderes.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=167&t=95493&p=992317

Forkastelig.

Eneste en kan håpe på er at det ikke går under nødvergeretten men det dyret de har lisens på å ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kompis som sitter og bretter ut på facebook nå om at han er superfornøyd med at en ulv er skutt og at alle ulv, jerv, bjørn og gaupe skulle vært slakta... Noen ganger, noen mennesker, meg frustrert. Men jeg respekterer jo at vi har forskjellige meninger om enkelte ting, enda vi kan være klin enige om helt andre ting.. Men noen ganger vurderer jeg å rydde vennelista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

For å sette punktum for tidligere diskusjoner ( alle jegere er ikke sånn ). Dagens henrettelse feires på kammeret.no og jegeren applauderes.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=167&t=95493&p=992317

Forkastelig.

Eneste en kan håpe på er at det ikke går under nødvergeretten men det dyret de har lisens på å ta.

Jeg ser ikke helt hva som er galt med å gratulere han. Enten det er rype, hare eller elg så er det vanlig å gratulere, ihvertfall i min krets.

Det var da fellingstillatelse og mannen hadde lisens. Som Siri skriver: eneste kritikkverdige her er at han ikke visste om det allerede var felt ulv eller ikke.

Ser noen på overnevnte forum skriver at mannen er tøff som går ut med fult navn, og det må jeg si meg enig i. Fy søren så mye drit og trusler som florerer rundt om nå. Ulv hadde nok kommet til å bli felt i området uansett, og nå var det denne mannen som fikk sjansen på å skyte den.

Og den kommentaren med at han trenger bikkja til jakta kunne vært sagt med litt fleip for alt vi vet. Jeg har vært i avisa et par ganger selv, og nesten hver gang har jeg hatt en kjip følelse fordi jeg enten har blitt feilsitert eller fordi de har skrevet ting jeg ikke har sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hva er galt med å gratulere han med fangsten? Enten det er rype, hare eller elg så er det vanlig å gratulere.

Det var da fellingstillatelse og mannen hadde lisens. Som Siri skriver: eneste kritikkverdige her er at han ikke visste om det allerede var felt ulv eller ikke.

Nå var han på elgjakt med hund. Ikke til å forveksle med lisensiert ulvejakt som ikke er tillatt med hund. Å kalle en sånn henrettelse under nødvergerett for fangst er jo helt absurd og bare styrker min tynnslitte tillit til jegerbestanden. Ulven hadde sannsynligvis pilt avsted på ett minste "bø"

Ser noen på overnevnte forum skriver at mannen er tøff som går ut med fult navn, og det må jeg si meg enig i. Fy søren så mye drit og trusler som florerer rundt om nå.

Går såfall begge veier. Jeg har sett hva som kommer andre veien og det kan ikke på noen som helt måte rettferdiggjøres.

Ulv hadde nok kommet til å bli felt i området uansett, og nå var det denne mannen som fikk sjansen på å skyte den.

Som over med nødvergerett, han visste jo ikke engang om ulven på lisens var tatt, hadde det ikke vært for hunden kunne det like gjerne blitt en illegal nr 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får vel heller aldri vite om ulven faktisk skulle angripe hunden eller ikke.. Vet ikke hvorfor, men jeg fikk i allefall en følelse av at denne mannen ble glad da han fant ulven, og hadde nok ingenting imot å skyte den - om den var en trussel eller ikke. Den hadde nok blitt skremt avgårde av et skremselskudd.. Stakkars ulven da :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Først - jeg synes det er trist at ulven ble skutt! Sånn da har jeg sagt det og så skal jeg fortsette.

Hund jager, ulv kommer til syne, ulv stopper, hunden stopper, ulven snur mot hund, jeger skyter ulv.

Sonens forslag - skyt skremmeskudd da hadde nok ulven forsvunnet!

Seriøst?

Ja, mulig ulven hadde forsvunnet, men da hadde mest sannsynlig bikkja forsvunnet etter - hva da? Alvorlig talt - hva da?

Mener dere at han burde tatt sjansen på det?
Ville dere gjort det?

Nå skal ikke jeg banne på at hunden engang var i nærheten av ulven og jegeren når han skjøt - for alt jeg veit kan det være oppspinn - men det kan vi faktisk ikke spekulere i, vi må forholde oss til det han sier for det KAN ha foregått sånn - og jeg vet med 100% sikkerhet at hadde min hund vært i en sånn setting og jeg måtte ta en avgjørelse om å skyte ulven eller "se hva som skjer" så hadde jeg skutt ulven på flekken - UTEN engang å vurdere muligheten for skremmeskudd. Min hund er viktigst og ferdig med det.

Det var fellingstillatelse på ulv, mannen hadde lisens - ulven er død. Synd - men som sagt, jeg hadde gjort samme valget i akkurat den settingen, ikke fanden om jeg hadde "ventet og sett"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ - hvorfor setter det punktum for tidligere diskusjoner om at ikke alle jegere er sånn at du finner ETT internettforum hvor dette blir applaudert? :huh: På hvilken måte er det et representativt utvalg jegere? Mener du at medlemmene på hundesonen er et representativt utvalg hundeeiere? For det stemmer ikke i det hele tatt.

Forøvrig, sånn som lisensjakten på ulv vanligvis foregår her i Sør-Norge så er det ofte ved at jegere som er registrerte lisensjegere skyter ulv dersom de får sjansen under annen jakt. Det er sjelden det er organisert ulvejakt, nettopp fordi det er ett dyr fordelt på tre/fire fylker, så det vil gjerne være nettopp elgjegere eller andre som sitter mye og lenge på post som får muligheten. Bare så det er klart at dette ikke er noe uvanlig eller noe verre på noen måte enn annen ulvejakt i området.

EDIT: Det betyr ikke at jeg nødvendigvis synes dette var den beste måten å håndtere det på, jeg håper dette blir registrert som et lisensdyr og ikke et dyr skutt i nødverge.

@yurij - den ulven du snakket om i en tidligere tråd, som ryktene sa var blitt tatt i ulovlig jakt, er observert (og det er funnet en drept elgkalv som visstnok er bekreftet tatt av ulv i akkurat samme område) etter det påståtte "fellingstidspunktet". Så enten var den ikke en ensom streifer i utgangspunktet, og det er partneren som er tatt, ellers er det ikke noe hold i ryktene :) Satser på det siste, illegal jakt på sjeldne dyr er forkastelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


@ - hvorfor setter det punktum for tidligere diskusjoner om at ikke alle jegere er sånn at du finner ETT internettforum hvor dette blir applaudert? :huh: På hvilken måte er det et representativt utvalg jegere? Mener du at medlemmene på hundesonen er et representativt utvalg hundeeiere? For det stemmer ikke i det hele tatt.

Forøvrig, sånn som lisensjakten på ulv vanligvis foregår her i Sør-Norge så er det ofte ved at jegere som er registrerte lisensjegere skyter ulv dersom de får sjansen under annen jakt. Det er sjelden det er organisert ulvejakt, nettopp fordi det er ett dyr fordelt på tre/fire fylker, så det vil gjerne være nettopp elgjegere eller andre som sitter mye og lenge på post som får muligheten. Bare så det er klart at dette ikke er noe uvanlig eller noe verre på noen måte enn annen ulvejakt i området.
EDIT: Det betyr ikke at jeg nødvendigvis synes dette var den beste måten å håndtere det på, jeg håper dette blir registrert som et lisensdyr og ikke et dyr skutt i nødverge.

@yurij - den ulven du snakket om i en tidligere tråd, som ryktene sa var blitt tatt i ulovlig


At det ble avfyrt skudd og at noe ble felt den natten er ihvertfall hevet over enhver tvil. La oss håpe det var bare skryt at det var ulv. Hva vi får vite avhenger vel av hvilken side journalisten sitter på?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det var fellingstillatelse på ulv, mannen hadde lisens - ulven er død. Synd - men som sagt, jeg hadde gjort samme valget i akkurat den settingen, ikke fanden om jeg hadde "ventet og sett"

Nødvergeretten gjelder angrep på hund, ikke mulige angrep på hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste her hadde vel forsvart sin egen hund, som @Belgerpia sier? Jeg hadde ikke ventet for å se om ulven plutselig satt i nakken på hunden min, da er jo hvertfall sjansen borte til å få gjort noe særlig.

Syns det blir litt kjedelig diskusjon når det blir til "ja, kan vi ikke bare utrydde alle rovdyr". Det var vel snakk om lisens på EN ulv i det området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

De fleste her hadde vel forsvart sin egen hund, som @Belgerpia sier? Jeg hadde ikke ventet for å se om ulven plutselig satt i nakken på hunden min, da er jo hvertfall sjansen borte til å få gjort noe særlig.

Syns det blir litt kjedelig diskusjon når det blir til "ja, kan vi ikke bare utrydde alle rovdyr". Det var vel snakk om lisens på EN ulv i det området?

De fleste her vil aldri få muligheten til å skyte ulv med mindre de bevæpner seg på tur. Sånn apropo kjedelig diskusjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nødvergeretten gjelder angrep på hund, ikke mulige angrep på hund.

Så du mener han burde VENTET og sett?

Jeg hadde i alle fall ikke ventet - og det til tross for at jeg er for ulv i norsk fauna og gladelig beveger meg på tur i ulveland (Østmarka) uten bekymringer, men ikke fanden om jeg hadde ventet med å forsvare hunden min til ulven eventuelt hadde tatt ett grepa tak i den.

Eller risikert at hunden løp og bikkja etter så jeg overhodet ikke hadde hatt noen form for kontroll.

Jeg ser for øvrig ikke problemet i denne saken, det var fellingstillatelse - gubben (om enn usympatisk) hadde lisens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...