Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny utehund inne..!


Alaskahusky
 Share

Recommended Posts

Hei! I dag tok jeg over en hund som egentlig er en utehund. En alaska husky. Han er tre år gammel, og har bodd ute de to siste. Året før bodde han inne. Han var ganske sky og reservert da vi hentet han, og han likte definitivt ikke å sitte i bur. Han virket nervøs i båndet da vi gikk tur, men når vi hadde gått i tre timer ble det bedre. Han var skikkelig redd for katter, og ville ikke ha noe med andre hunder og gjøre. Da vi kom hjem etter fire timer, var han nervøs da han gikk inn. det syntes på hele han, og etter ca 10 min tissa han midt i stua. Senere sonvet hunden inntil meg i gangen, og han blir mer og mer kosete.

Tror dere dette er fordi: 1) han ikke er stueren 2)fordi han var nervøs fordi alt var nytt 3) en blanding? det kan vel også være at han måtte no inmari på do, fordi han ikke gjorde fra seg på turen, verken det ene eller det andre? Det gjorde han heller ikke på kveldsturen, etter at han har vist bedring i tilliten.

Lurer også på hvor det er best å ha han de første nettene? Er det best i hagen, eller på soverommet?

Hilsen en litt rådvill ungdom og moren hans.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du veldig høyt gjerde i hagen? Jeg ville kanskje hatt ham på soverommet hvis han virker urolig og nervøs.. Kjedelig om han skulle stikke av første natten? Ha ham heller på soverom/et annet rom der du kan ha madrass på gulvet, så du kan få med deg om han blir urolig.

Kan jo også hende han ble litt stresset av lang lang tur hvis han ikke er vant til å gå i bånd? Ikke veldig uvanlig at hunder tisser inne når de flytter, min første hund, en rottweiler/dobermannblanding på 8 mnd, tisset inne rett etter flytting. Når hunden i tillegg er vant til å bo ute er den jo heller ikke vant med å måtte gå ut for å gå på do. :)

Håper det går bra med dere iallefall! Masse lykke til :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tippe at hunden ikke har vært særlig mye inne i og med at det er en "ute-AH". Dere vil nok måtte trene den opp til å ikke gå på do inne som en valp. Den vet ikke at man bare skal gå på do ute kanskje. Jeg ville nok hatt han inne, tenk om han stakk av fra hagen?

Høres ut som en hund som kan gi deg mye jobb, men delta på et miljøkurs eller noe kanskje? Der får du sikkert noe hjelp fra instruktører mtp. nervøsitet event. andre ting med han :) Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Nå har han ligget litt i senga, og han er ikke skeptisk til meg mer! Han søker kontakt hos meg hvertfall! :) Han virker også rolig, og han ser ut som at hn har det bra når han ligger i det kjølige soverommet. Han responderte overraskende bra på navnet sitt, og kom da jeg ropte på han da vi brukte lang line på tur i stad! :) tror dere at det kan styrke båndet mellom hunden og meg at det må jobbes endel? :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ha han hos deg de første dagene. Gi han tid. Seinere kan du lære han å sove alene om du ikke vil ha han på soverommet om natta. Dette er en voldsom omveltning for han. Ta han med ut ofte som du ville med en valp, men det kan godt hende han vil vise seg å være husrein når han faller litt mer til ro og blir tryggere hos deg. At han ikke tissa i det hele tatt på en 4 timers tur første dagen hos deg vil jeg si vitner om at han er litt utrygg enda, og da skjer fort uhell :) Og ta det litt med ro de første dagene. Han har mye nytt å vende seg til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte jobbe litt med Chicka i begynnelsen og vi har fått et veldig bra forhold.

Når dere er på tur så vil jeg anbefale deg å sette deg ned med han og ta en kose stund eller flere, dette lettet mye på stresset til Chicka :)

Dersom han blir stresset på tur, så ville jeg gått den samme turen noen dager, da vet han hva han har å forholde seg til på den turen.

Hvis det virker som han blir stresset pga lengden på tur, så kutt ned litt, men han må ha trim også, da blir han sliten og vil kanskje ikke stresse så mye.

Også må ikke du stresse, skjønner at du vil det beste for boffen, men hvis du viser usikkerhet og stress så forplanter det seg over til han, og dere har det gående ;)

Også må vi få se bilde av han, AH er såå fine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan høres ut som du har en del jobbing framover ja. Men jeg vil absolutt tro at hvis han roer seg ned sammen med deg så har dere et godt utgangspunkt. Som andre nevner og som du sikkert vet, dette er en stor omveltning for ham. Samtidig tenker jeg nok at med tålmodighet så vil det gjerne gå seg fint til dette her. Lykke til i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags trim er han vant til ellers? Bare turer, eller trekking? Du kan jo prøve å sykle med ham (hvis det er gjort før), gjør noe som er kjent for ham? Det at han ikke gjør fra seg på tur kan kanskje ha noe med at han ikke har fått lov, hvis han har vært i hundespann?

Og jeg ville helt klart hatt ham inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han ikke er vant til å bli luftet i bånd, og derfor unngår å gjøre fra seg da? Noen hunder er rare og må ha vante rutiner for at de skal klare å gjøre fra seg. At han tisset inne henger nok sammen med at han ikke gjorde fra seg på tur, at han var stresset, og kanskje litt usikker.

Båndet mellom dere blir klart sterkere dersom du jober med han ja! Men ikke glem at han trenger tid og mulighet til å hvile; det er mange inntrykk som skal fordøyes.

Husk også at det å bli omplassert innebærer at livet forandrer seg totalt for hunden! Nytt hus (og så innendørs da gitt..), nye mennesker han ikke kjenner, nytt sted/nærområde, nye tursteder, nye lukter, kanskje ny mat, nye rutiner, alt er nytt.. De fleste hunder vil nok ikke "være seg selv" den første uken, men det går seg til. Han kommer til å bli tryggere på ting etterhvert. Ikke krev så mye i starten hvis han virker usikker, men gjør trening til en lek, fokuser på å ha det gøy på tur. Det går bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det morgen, og natten gikk kjempebra! Han var skikkelig kosete og skulle absolutt ligge enten oppå meg, eller under dyna med meg! :) Våknet av at slikket på i ansiktet mens han dytta meg med labben. Han gjorde fra seg både 1 og 2 på dagens morgentur (som er den samme som vi gikk i går) og han virket veldig mye bedre i dag!

Han vil ikke gå i trapper, eller gå på ting med mye høydeforskjell, men han hoppet nettopp opp i sofaen, og nå ligger han der og slapper av :)

Når kan jeg begynne med kløvtrening? Vil gjerne at han bærer kløv på turer, og tenker at det er fornuftig at han bærer kløv på en tur om dagen for trimmen og øvelsens skyld. Han er vant til hundespann og snørekjøring, men vet at han har vært med på endel sykkelturer.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan begynne med kløv nå, men ta med hunden til butikken og prøv kløven, det er super viktig at den passer 100% riktig.

Når det kommer til vekt så bør du trappe opp vekt, ikke begynn med tung vekt med en gang.

Du kan la han dra kjetting også, søk her inne, flere termaer om dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville latt han gått med kløv med tomme brusflasker i på en tur før du fyller i litt vekt, bare for å se at han ikke synes det er super skummelt å ha noe på ryggen. Slik begynte jeg å vende til min hund kløv. Etter det fylte jeg grus i poser som jeg veide. 250g på hver side, også økte jeg etter hvor mye og hvor ofte vi trente. Husk at kløving er noe du må trene på jevnt og trutt for å gå opp i vekt. Man kan ikke gå en gang i uken og øke med et kg for hver tur feks.

Bilder???! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! Da har hunden og jeg vært endel sammen, og vi har allerede knyttet et bånd! Han er inmari daltete, og er der jeg er.. problemet nå er at han ikke kan noen komandoer, verken sitt, ligg/dekk eller noe som helst. Hvordan lærer dere dem dette? dette er en 3åring. setter kjempestor pris på hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! Da har hunden og jeg vært endel sammen, og vi har allerede knyttet et bånd! Han er inmari daltete, og er der jeg er.. problemet nå er at han ikke kan noen komandoer, verken sitt, ligg/dekk eller noe som helst. Hvordan lærer dere dem dette? dette er en 3åring. setter kjempestor pris på hjelp!

Jeg ville enten hatt godbiter klar så jeg kunne rost han når han tilbyr adferden selv, og etterhvert legge på kommando, eller lokka han i posisjon med godbit, etterhvert lagt på kommando også fade ut lokkingen når han begynner å skjønne tegninga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...