Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av rase?


Feline
 Share

Recommended Posts

Langhårsbelger kan passe for dere, enig med Belgerpia og Therese.

Jeg anbefaler at hvis dere bestemmer dere for belger så kjøp fra en oppdretter som får utført MH (mentalbeskrivelse hund) (eller tilsvarende) på avlsdyr og helst også valpekull.

Edit, fikk lyst til å skrive litt mer. Samboer er glad i å jogge. Han har løpt noen halvmaraton. Om vinteren løper han på ski. Han har to krav til hund, den skal henge med på tur og den skal være behagelig å kose med. Den forrige terven var ei snill og god tispe, enkel sjel uten de store driftene og egentlig var det et ganske lavt energinivå til å være belger. Til og med hun hadde ikke noeproblem med å henge med på tur og hun elsket det! Vi kalte henne for enøk hunden, for hun lå gjerne en halv meter bak samboer og sparte seg til hun visste hvor langt de skulle. På tilbakevegen løp hun gjerne foran. Hun gikk stort sett løs på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 146
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ta en spøk a Du legger ut bilde av en tjukk dalmatiner, og en relativt tynn labrador, og bruker bildene til å sammenligne kroppsformen. Jeg syns forøvrig ikke de to rasene har speselt lik kroppsb

Da har vi hilst på irsk setter-valper og valpemor, og snakket med eierene. Jeg ble såklart blendet av alt for søte valper, men mannen min (som tydeligvis klarer å beherske seg når han ser søte valper)

Den dalmatineren var feit, rett og slett. Værsågod bare hyggelig, her er en normalvektig en (helt tilfeldig plukket jeg ut den fineste i hele verden, beklager så mye om noen blir blendet av skjønn

Langhårsbelger kan passe for dere, enig med Belgerpia og Therese.

Jeg anbefaler at hvis dere bestemmer dere for belger så kjøp fra en oppdretter som får utført MH (mentalbeskrivelse hund) (eller tilsvarende) på avlsdyr og helst også valpekull.

Edit, fikk lyst til å skrive litt mer. Samboer er glad i å jogge. Han har løpt noen halvmaraton. Om vinteren løper han på ski. Han har to krav til hund, den skal henge med på tur og den skal være behagelig å kose med. Den forrige terven var ei snill og god tispe, enkel sjel uten de store driftene og egentlig var det et ganske lavt energinivå til å være belger. Til og med hun hadde ikke noeproblem med å henge med på tur og hun elsket det! Vi kalte henne for enøk hunden, for hun lå gjerne en halv meter bak samboer og sparte seg til hun visste hvor langt de skulle. På tilbakevegen løp hun gjerne foran. Hun gikk stort sett løs på tur.

MH har jeg aldri hørt om før, prøvde å google litt men skjønte egentlig ikke heelt hva det gikk ut på. Er det foreldrene eller valpen som skal testes, og hva finner man ut? Er det nødvendig hvis hunden ikke skal brukes på utstilling eller til avl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene bør være mh-testa :-) MH er en mentalbeskrivelse av hunden, dette sier noe om mentaliteten og gemyttet til hunden og det er relevant for deres valp selv om dere ikke skal bruke hunden til utstilling eller avl.

På dalmatiner er det ikke vanlig å mentalteste, men på langhårsbelgeren er nok det litt mer vanlig ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med stor radius og førervennlighet på tur, ble liksom mer klart for oss hvordan det er når vi fikk snakke med eierene og treffe en voksen hund og se hvordan den oppførte seg ute. Redd den er litt for glad i å trekke når den er på tur også. Den vi traff sa de var flink til å ikke trekke i nedoverbakker f.eks, men det hadde krevd mye trening hørtes det ut som. Og for oss som er nybegynnere er vi redd den blir litt for mye hund. F.eks ute i hagen også må det være helt innegjerdet (med høyt gjerde) hvis ikke setteren skal stikke langt av gårde når man er ute og leker. Rett og slett en hund som er litt for mye og vil være over alt ;)

Greit å innse sin begrensing. Og jeg er enig i at irsk setter ikke er en førstegangshund. :)

Men med rett trening (og nok trening) stikker den ikke av under lek. Min holder seg nær meg ute, og ved turer der den runderer, kommer hun alltid inn og "melder" ca annenhvert minutt. Men det har krevd mye trening og tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene bør være mh-testa :-) MH er en mentalbeskrivelse av hunden, dette sier noe om mentaliteten og gemyttet til hunden og det er relevant for deres valp selv om dere ikke skal bruke hunden til utstilling eller avl.

På dalmatiner er det ikke vanlig å mentalteste, men på langhårsbelgeren er nok det litt mer vanlig ;-)

For å ta det siste først, så er det vel mest vanlig hos en håndfull belgeroppdrettere, og noen oppdrettere som har valpekjøpere som dukker opp på sånt nå og da :) Og man bør møte opp på en MH med hunden selv, det er en evaluering av mentaliteten på kombinasjonen man har gjort. Det tar ca en time og er både interessant for deg som hundeeier og forholdsvis verdifullt for oppdrettere som er opptatt av sånt, og gir en bedre oversikt over mentaliteten på linjene for valpekjøpere :)

Forøvrig så har samtlige av mine belgere vært svært trekkvillige :P Selv tispa jeg fikk 2 år gammel som egentlig var veloppdratt og ikke dro i bånd ble trekkvillig etterhvert :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cairn Terrier og Jack Russel Terrier er veldig fine turkamerater, liker mye aktivitet og elsker og være utendørs. Selv om de ikke er så store så holder de ut lenge, de klarer lett og være med på joggeturer og fjell turer.
Og de er fine familie hunder. Har selv hatt Cairn Terrier og det er den beste rasen jeg har hatt, noen sinne.
Visst ikke så er Border Collie også fine hunder, passe størrelse og liker å løpe og være i aktivitet.

Det er mye raser du kan velge mellom, søk deg litt opp på internett!

Håper du/dere finner en fin turkompis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye raser du kan velge mellom, søk deg litt opp på internett!

Håper du/dere finner en fin turkompis :)

Hehe, føler jeg har søkt gjennom hele internett :P Utrolig vanskelig å bestemme seg! ;) Vi ha lyst på litt større hund enn terrier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MH har jeg aldri hørt om før, prøvde å google litt men skjønte egentlig ikke heelt hva det gikk ut på. Er det foreldrene eller valpen som skal testes, og hva finner man ut? Er det nødvendig hvis hunden ikke skal brukes på utstilling eller til avl?

Hvis du søker på for eksempel MH her på forumet får du helt sikkert opp noen tidligere diskusjoner om emnet.

Ellers så har du reglene her: http://web2.nkk.no/wp-content/uploads/2012/02/Regler-for-mentalbeskrivelse-hund-per-01.05.12.pdf

Den egentlige hensikten er at man skal teste/beskrive valpekull og på den måten finne ut av hvilke egenskaper foreldredyrene gir videre til avkom. Det er imidlertid mer vanlig å beskrive enkeltindivid, ofte hunder man har tenkt å avle på, eller konkurrere med. For å si det veldig enkelt blir hunden satt i en del situasjoner/momenter og dommerne/beskriverne observerer hvordan hunden løser situasjonene. Dette vil fortelle noe om hvor sosial hunden er, om den har mye jaktlyst, agggresjon, redsel,lekelyst, evne til å avreagere og nysgjerrighet (det var det jeg kom på i farten). Per i dag finnes det ingen krav om at avlsdyr skal ha gjennomført MH eller tilsvarende for å brukes i avl. Det her ble en veldig enkel forklaring, men jeg tenker det duger som en introduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok iams dog breed selector test (virket som en bra test), og der kom welsh springer spaniel på første plass... Noen som har noen erfaringer med den?

Da ville jeg heller sett på Engelsk Springer Spaniel ;-) Dog stoler jeg ikke på de rasetestene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg heller sett på Engelsk Springer Spaniel ;-) Dog stoler jeg ikke på de rasetestene...

Nei de fleste testene er jo ganske korte, men denne hadde mange spørsmål ihvertfall. Veldig fin hund på utseende ihvertfall welshen, men virker litt sjelden så det er vanskelig å finne så mye info om den... Hvorfor ville du heller sett på engelsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi hilst på irsk setter-valper og valpemor, og snakket med eierene. Jeg ble såklart blendet av alt for søte valper, men mannen min (som tydeligvis klarer å beherske seg når han ser søte valper) var litt mer fornuftig og innså at setteren faktisk blir feil rase for oss. Når vi først var i gang dro vi også og hilste på en voksen dalmatinergutt (ikke til salgs, men bare for å få hilst på rasen), og må si at de kvalitetene som ble feil for oss hos setteren var på plass hos dalmatineren. Såå akkurat nå heller vi nok mest mot den, men er fortsatt åpen for å se på andre raser :) Takk til dere som la ut link om valper, men vil heller vente til det kommer et nytt kull en plass, så vi får tid til å forberede oss litt mer og bli heelt sikker.

Edit: Og forresten var mannen også enig i at dalmatineren er en veldig fin hund når han fikk se den på ekte!

Dalmatinerdalmatinerdalmatiner!! :D

Ble nysgjerrig, hvem var det dere hilste på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær klar over at i USA avler på helt andre grunnlag og avsbase enn det vi gjør i Norden.

Mange kjenner ikke igjen beskrivelser av rasern sin på de amerikanske testene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei de fleste testene er jo ganske korte, men denne hadde mange spørsmål ihvertfall. Veldig fin hund på utseende ihvertfall welshen, men virker litt sjelden så det er vanskelig å finne så mye info om den... Hvorfor ville du heller sett på engelsk?

Engelske springeren er en rase som er større i antall og i mitt hode er denne også mindre krevende :-) Jeg føler welshen er mer jaktavlet enn den engelske... Og jeg vil nok heller anbefale engelsk springer enn welsh springer til førstegangseiere.

Meeen dalmatiner ja?? :-D Sjekk at foreldrene er HD-røntget, og sjekk innavlsgraden på kullet!! Ikke kjøp valp etter høy innavlsprosent eller hd-foreldre. En fordel om foreldrene også er AD-røntga :-) Spør også litt rundt allergi, hudproblemer og øreproblemer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelske springeren er en rase som er større i antall og i mitt hode er denne også mindre krevende :-) Jeg føler welshen er mer jaktavlet enn den engelske... Og jeg vil nok heller anbefale engelsk springer enn welsh springer til førstegangseiere.

Meeen dalmatiner ja?? :-D Sjekk at foreldrene er HD-røntget, og sjekk innavlsgraden på kullet! Ikke kjøp valp etter høy innavlsprosent eller hd-foreldre. En fordel om foreldrene også er AD-røntga :-) Spør også litt rundt allergi, hudproblemer og øreproblemer!

Ja den står nok øverst på lista slik som det er nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...