Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av rase?


Feline
 Share

Recommended Posts

Ikke alle hunder som kan jogge og gå i fjellet nei. Små selskapshunder egner seg absolutt ikke. Har også opplevd å måtte bære shetland sheepdogen fordi det har blitt for store steiner eller ulent terreng på fjelltur. Jogge nekter hun å bli med på, med mindre hun får med "hele familien" på tur. Hun må liksom ha flokken sin samlet. Og hun er veldig opptatt av å gjete på alt og alle som går forbi oss... Har også hørt at en del hunder er ekstra utsatt for hofteproblematikk, og da er vel ikke disse hundene rett rase dersom man planlegger en del jogging med dem.

Min sheltie elsker å jogge, og han trekker med stram line og masse fart i flere timer omså. Han er alltid den som går fremst på fjellturer, uansett om den varer en hel dag. For noen uker siden klatret vi opp Mørkgånga, hvor det er masse masse stein, bratt og ulendt terreng. Han viste ingen form for trøtthet i det hele tatt og manøvrerte seg opp disse steinrøysene som en mester.

Sheltier skal ikke trenge å bæres på fjelltur. Liker ikke at småhunder blir sett ned på. Det er min mening!

Til TS: Hva med Weimaraner? Har ikke så mye erfaring med de annet enn at sjefen min har 2 stk, en hanne og en tispe. Disse får ca 30min-1,5 tur hver dag(ville nok foretrekt litt mer altså), og trekker med glede de gangene han jogger. De er rolige og fornøyde med dette ihvertfall. Tispa går nesten fot med han når hun er løs, hannen kan finne på å springe litt i skogen, men ikke ut av syne. De er smellvakre også :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 146
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ta en spøk a Du legger ut bilde av en tjukk dalmatiner, og en relativt tynn labrador, og bruker bildene til å sammenligne kroppsformen. Jeg syns forøvrig ikke de to rasene har speselt lik kroppsb

Da har vi hilst på irsk setter-valper og valpemor, og snakket med eierene. Jeg ble såklart blendet av alt for søte valper, men mannen min (som tydeligvis klarer å beherske seg når han ser søte valper)

Den dalmatineren var feit, rett og slett. Værsågod bare hyggelig, her er en normalvektig en (helt tilfeldig plukket jeg ut den fineste i hele verden, beklager så mye om noen blir blendet av skjønn

Men hva tror dere om toller? Kjente en toller en gang som var helt fantastisk :) Men er de greie på joggetur og fjelltur (uten å løpe langt vekk og lete etter fugler e.l.)? Og er de stort sett vennlige mot katter?

Tollere er flotte hunder, både til tur og trening. Jeg har ikke så alt for mye egen erfaring med rasen, men hører de fleste si at de krever litt mental stimuli i tillegg til fysisk trim..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Min sheltie elsker å jogge, og han trekker med stram line og masse fart i flere timer omså. Han er alltid den som går fremst på fjellturer, uansett om den varer en hel dag. For noen uker siden klatret vi opp Mørkgånga, hvor det er masse masse stein, bratt og ulendt terreng. Han viste ingen form for trøtthet i det hele tatt og manøvrerte seg opp disse steinrøysene som en mester.

Sheltier skal ikke trenge å bæres på fjelltur. Liker ikke at småhunder blir sett ned på. Det er min mening!

Det er ikke snakk om å se ned på. Det er snakk om å ha forskjellige erfaringer og fjelltur og fjelltur er ikke det samme. Min erfaring er at veldig mange småhunder sliter på lange turer i krevende terreng, selv om eierne ikke tror de skal gjøre det. Eierne juger neppe, men vi går kanskje i litt forskjellig type terreng og forventer forskjellig av hundene våre. Akkurat som at jeg tror en del folk krever ganske mye mer av hundene sine som joggekompiser enn hva jeg gjør. Med på mine joggeturer kunne sikkert de fleste hunder som ikke er alt for tungt bygd funka, for jeg jogger hverken veldig langt eller ofte (men ganske fort). Men mange småhunder og tunge hunder vil ikke klare å henge tilfredsstillende med på skogs og fjellturene mine. Det er tull at alle hunder kan klare og passe til alt.

Hadde jeg vært TS ville jeg både styrt unna alle de små hundene og alle de største og tyngste. Men å ville ha en hund som har stor motivasjon for lange løpeturer ofte og som ikke har lett for å trekke tror jeg kan bli litt vanskelig. Veldig ofte henger de to sammen. Da ville jeg nok heller satsa på en ivrig løper som har lett for å trekke og så lære den å løpe ved siden av deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om å se ned på. Det er snakk om å ha forskjellige erfaringer og fjelltur og fjelltur er ikke det samme. Min erfaring er at veldig mange småhunder sliter på lange turer i krevende terreng, selv om eierne ikke tror de skal gjøre det. Eierne juger neppe, men vi går kanskje i litt forskjellig type terreng og forventer forskjellig av hundene våre. Akkurat som at jeg tror en del folk krever ganske mye mer av hundene sine som joggekompiser enn hva jeg gjør. Med på mine joggeturer kunne sikkert de fleste hunder som ikke er alt for tungt bygd funka, for jeg jogger hverken veldig langt eller ofte (men ganske fort). Men mange småhunder og tunge hunder vil ikke klare å henge tilfredsstillende med på skogs og fjellturene mine. Det er tull at alle hunder kan klare og passe til alt.

Hadde jeg vært TS ville jeg både styrt unna alle de små hundene og alle de største og tyngste. Men å ville ha en hund som har stor motivasjon for lange løpeturer ofte og som ikke har lett for å trekke tror jeg kan bli litt vanskelig. Veldig ofte henger de to sammen. Da ville jeg nok heller satsa på en ivrig løper som har lett for å trekke og så lære den å løpe ved siden av deg :)

Naboen våres jogget minimum en time hver eneste dag med sin papillon på 2 kg. ;) Dvergpinscherne våre trekker foran på 2-3 mils skiturer hele vinteren. De er med på lange toppturer om sommeren, sunnmørsalpene, osv. Samme strekning måtte familien bære flatcoateden til en i turlaget, fordi den ikke orket å gå. DPene kommer seg lett opp steder der en del tunge hunder sliter. Samtidig er de så lette og små at mine brødre f.eks har hatt dem med på fjellturer som har etapper med klatring, da kan de bare sitte i sekken under klatreetappene.

Jeg forstår poenget ditt, men mener fremdeles at det kommer mer an på bygningen til hunden, enn størrelsen.

Når det er sakt, så støtter jeg det nederste forslaget ditt. Tror TS vil få glede av en hund med virkelig løpe/trekke lyst. En annen fordel med stor hund er jo at de kan kløve (mer vekt enn en smørpakke :P ) og man får større glede av å snørekjøre, osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag her - her er flere idéer:

Jeg har storpuddel - hun er kjempesprek! Holder kontakt om hun går løs selv om det er en del jaktinstinkt. Hun er også trekkhund - elsker å dra sykkel og fin på skitur. Min lille pomeranian er også kjempesprek, er med på skitur og fjelltur, klatrer som ei geit. Og er aldri langt unna. Og ingen av dem trenger klær. Største problemet er når det er klabbesnø.

Begge er rolige inne, aldri stress eller bråk. Og de elsker å trene, triks og agility.

Min erfaring med flat og toller er at de kan være ganske stressa og gira!

Håper du finner drømmehunden din - uansett rase!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med pinscheren da? :) Ser det er bare en her som har anbefalt den, men er det noen flere som kjenner til den rasen og hvordan den er?

Kan nok passe den.

Legger ved link til pinscherklubbens forum:

http://norskpinscherklubb.norwegianforum.net/

Evt deres åpne facebookside.

https://www.facebook.com/groups/90156402604/

Der er det folk med stor kompetanse innenfor rasen som kan svare det på det du lurer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om å se ned på. Det er snakk om å ha forskjellige erfaringer og fjelltur og fjelltur er ikke det samme. Min erfaring er at veldig mange småhunder sliter på lange turer i krevende terreng, selv om eierne ikke tror de skal gjøre det. Eierne juger neppe, men vi går kanskje i litt forskjellig type terreng og forventer forskjellig av hundene våre. Akkurat som at jeg tror en del folk krever ganske mye mer av hundene sine som joggekompiser enn hva jeg gjør. Med på mine joggeturer kunne sikkert de fleste hunder som ikke er alt for tungt bygd funka, for jeg jogger hverken veldig langt eller ofte (men ganske fort). Men mange småhunder og tunge hunder vil ikke klare å henge tilfredsstillende med på skogs og fjellturene mine. Det er tull at alle hunder kan klare og passe til alt.

Hadde jeg vært TS ville jeg både styrt unna alle de små hundene og alle de største og tyngste. Men å ville ha en hund som har stor motivasjon for lange løpeturer ofte og som ikke har lett for å trekke tror jeg kan bli litt vanskelig. Veldig ofte henger de to sammen. Da ville jeg nok heller satsa på en ivrig løper som har lett for å trekke og så lære den å løpe ved siden av deg :)

Ja det viktigste er det med motivasjonen. Den MÅ like å bli med på joggetur, for det er det som vil bli den vanligste fysiske aktiviteten den får på hverdagene. Derfor vil vi ha en rase som er kjent for å kunne/ville/liker å jogge. (Fjellturene består også ofte av jogging) Så en hunderase som typisk setter seg på bakbeina når den ser joggeskoa og båndet er ikke aktuelt ;) Enig i å styre unna største og minste rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Naboen våres jogget minimum en time hver eneste dag med sin papillon på 2 kg. ;) Dvergpinscherne våre trekker foran på 2-3 mils skiturer hele vinteren. De er med på lange toppturer om sommeren, sunnmørsalpene, osv. Samme strekning måtte familien bære flatcoateden til en i turlaget, fordi den ikke orket å gå. DPene kommer seg lett opp steder der en del tunge hunder sliter. Samtidig er de så lette og små at mine brødre f.eks har hatt dem med på fjellturer som har etapper med klatring, da kan de bare sitte i sekken under klatreetappene.

Jeg forstår poenget ditt, men mener fremdeles at det kommer mer an på bygningen til hunden, enn størrelsen.

Når det er sakt, så støtter jeg det nederste forslaget ditt. Tror TS vil få glede av en hund med virkelig løpe/trekke lyst. En annen fordel med stor hund er jo at de kan kløve (mer vekt enn en smørpakke :P ) og man får større glede av å snørekjøre, osv. :)

Som sakt: En papillon eller DP ville fint fungert som joggekompis for en som jogger som meg, men for andre vil de ikke klare å henge med (ihvertfall ikke med motivasjonen i behold). En DP eller papillon ville ikke klart å henge med på mange av mine turer i terrenget og vil derfor være et dårlig valg for meg. Poenget er at folk er forskjellig og legger forskjellig i tur og jogging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sakt: En papillon eller DP ville fint fungert som joggekompis for en som jogger som meg, men for andre vil de ikke klare å henge med (ihvertfall ikke med motivasjonen i behold). En DP eller papillon ville ikke klart å henge med på mange av mine turer i terrenget og vil derfor være et dårlig valg for meg. Poenget er at folk er forskjellig og legger forskjellig i tur og jogging.

Etter å ha eid flere småhunder har jeg i alle fall fått øynene veldig opp for hva de faktisk klarer og hva de er i stand til. Motivasjon for slike ting kommer jo også an på individ. BCen vår hatet jogging, ble slept med, mens 2 av DPene digger det. ;)

Men nok om dette, TS ønsker ingen liten hund, så uviktig å diskutere dette videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, har begynt å lese litt der ;)

Vel ut ifra det jeg har lest til nå, er jeg redd den kommer til å være litt for aktiv innendørs, den er litt skeptisk til fremmede, spesielt når folk kommer bort er den vakthund og bjeffer, kan være sta og litt vanskelig å trene, og kjeder seg lett. Noen som nevnte at samme joggerute flere dager ikke kommer til å funke, for da kjeder den seg... Nå plukket jeg selvfølgelig bare ut noen negative erfaringer som jeg ble skeptisk til, og kan hende det ikke stemmer på alle pinschere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Vel ut ifra det jeg har lest til nå, er jeg redd den kommer til å være litt for aktiv innendørs, den er litt skeptisk til fremmede, spesielt når folk kommer bort er den vakthund og bjeffer, kan være sta og litt vanskelig å trene, og kjeder seg lett. Noen som nevnte at samme joggerute flere dager ikke kommer til å funke, for da kjeder den seg... Nå plukket jeg selvfølgelig bare ut noen negative erfaringer som jeg ble skeptisk til, og kan hende det ikke stemmer på alle pinschere.

Aktiv innendærs har mye med oppdragelsen å gjøre. Kjenner ikke rasen du sikter til her men har altid hatt aktive hunder og når vi er ferdige med valpetiden så er det rooooo inne som gjelder og har fungert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktiv innendærs har mye med oppdragelsen å gjøre. Kjenner ikke rasen du sikter til her men har altid hatt aktive hunder og når vi er ferdige med valpetiden så er det rooooo inne som gjelder og har fungert

Kunne høres ut som de var litt vanskelig å oppdra til å være rolige innendørs. Var faktisk flere oppdrettere som opplevede at valpene ble omplasserte etter et års tid, så da tenker jeg jo mitt om at det kanskje er ganske krevende hunder å oppdra.... :/

Uansett ble mitt helhetsinntrykk av å lese på det forumet, at pinscheren ikke passer for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Kunne høres ut som de var litt vanskelig å oppdra til å være rolige innendørs. Var faktisk flere oppdrettere som opplevede at valpene ble omplasserte etter et års tid, så da tenker jeg jo mitt om at det kanskje er ganske krevende hunder å oppdra.... :/

Uansett ble mitt helhetsinntrykk av å lese på det forumet, at pinscheren ikke passer for oss.

Nå snakker jeg generelt sett, En valp og unghund periode kan bli slitsom for mange. Hvis du ser på finn for eks så er det veldig mange hanhunder på ca 1,5 år som blir omplassert. Det fordi det er mange sm syntes det blir for mye. Invester mye i dressur og oppdralgelse ca de to første årene til hunden og du får verdens herligste okke som hvilken rase du velger til sist. Har jo hatt aktive hunder nå men ikke så veldig stae men stae nok de jeg har hatt hjemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinscheren er veldig aktiv som unghund, det er sant. De jeg kjenner er dog rolige inne, så lenge de får nok aktivitet (men det må læres, helt klart). Jeg tror heller ikke at samme løpeturen tre-fire dager i uken vil være noe problem.

De krever litt mer motivasjon i trening enn typisk førerorienterte raser, men jeg vil si at de ikke krever veldig mye, hvis man ikke har tenkt å satse innen lydighet e.l.

Det er en vakthund, og de skal være reserverte (IKKE usikre) mot fremmede og kan varsle når det kommer folk.

Men regner med du får lest deg opp på pinscherklubben, de har også et veldig bra forum jeg anbefaler å ta en titt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

OT

Men jaggu godt jeg ikke har fortalt mine førerorienterte gjeterhunder at de egentlig skal løpe i bena mine og ikke like verken sykkel/ski/joggetur.... :rolleyes:

Den skjønte ikke jeg heller, for etter over 20 år med gjeterhund i hus så er ikke uvilje mot aktivitet det som slår meg først.

Synes faktisk at du burde ta en titt på langhårsbelger jeg.

Da får du en hund som:

*synes det er stas å være med eier

*alltid er motivert for å være med på tur - jogging eller går

*alltid har orden på hvor du er

*er lett å trene

*rolig innendørs (så lenge den får aktivitet ellers)

*røyter tydelig to ganger i året men slipper ellers svært lite pels

*trenger ikke mye pelsstell tross mengden hår

*er vakker

*tåler MYE mosjon og ELSKER det

*en rase som er utrolig tolerant ovenfor andre hunder (stort sett, unntak finnes)

*går fint med katt om den vennes til det

......og jeg kan fortsette........ for de er jo også usannsynlig vakre

1002570_4971827308522_1861255000_n.jpg

...og alltid klar for sprell..

427929_2741652715551_1306250641_n.jpg

Størrelsesmessig

Hannhund 62-64 (+- 2 cm) vekt 24-28 kilo

Tisper - 58-60 (+-2 cm) vekt 18-24 kilo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skjønte ikke jeg heller, for etter over 20 år med gjeterhund i hus så er ikke uvilje mot aktivitet det som slår meg først.

Synes faktisk at du burde ta en titt på langhårsbelger jeg.

Da får du en hund som:

*synes det er stas å være med eier

*alltid er motivert for å være med på tur - jogging eller går

*alltid har orden på hvor du er

*er lett å trene

*rolig innendørs (så lenge den får aktivitet ellers)

*røyter tydelig to ganger i året men slipper ellers svært lite pels

*trenger ikke mye pelsstell tross mengden hår

*er vakker

*tåler MYE mosjon og ELSKER det

*en rase som er utrolig tolerant ovenfor andre hunder (stort sett, unntak finnes)

*går fint med katt om den vennes til det

...og jeg kan fortsette.... for de er jo også usannsynlig vakre

1002570_4971827308522_1861255000_n.jpg

...og alltid klar for sprell...

427929_2741652715551_1306250641_n.jpg

Størrelsesmessig

Hannhund 62-64 (+- 2 cm) vekt 24-28 kilo

Tisper - 58-60 (+-2 cm) vekt 18-24 kilo

Du er altfor flink til å selge langhårsbelger :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrador og Flatcoated er akkurat like store og tunge hunder som dalmatineren, så det argumentet må du lengre ut på landet med :P

Der må jeg si meg uenig. Jeg opplever både flat og labrador som tyngre hunder enn dalmatineren :-) Uten at det betyr at de ikke kan være med på joggeturer sådan. Synes den gjennomsnittlige flat og labrador har tyngre og mer kompakt kropp enn dalmatineren...

Ridgeback er heller ingen dårlig hund. Stor utholdenhet :-) min dalmatiner kan glatt være med på lange løpeturer.

ut ifra setterne jeg har møtt (oftest engelsk setter) så er ikke de dumme til ditt formål. Men de kan ha en stor radius når de er løse, noe som absolutt kan trenes på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem bare ikke at kun jogging ikke er nok aktivitet. Det trener kun kroppen og aktiviserer ikke noe annet. Lek med andre hunder og tur med tid til å snuse og svinse er viktigere for hunden enn løpingen! Særlig mens den er ung. Litt trening f.eks. spor eller agility aktiviserer også hunden på en annen måte og styrker samarbeidet. Da øker sjansen for å få en harmonisk hund. Får du tid til noe av dette når du skal løpe så mye?

Kanskje du burde skaffe deg en voksen hund, løpinga må man jo vente med til hunden blir i alle fall tenåring.

Hvalpetida er jo litt som å ha baby, egne interesser må settes til side en stund!

Må løpe ut med babyen min nå... for å bærsje altså. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...