Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av rase?


Feline
 Share

Recommended Posts

Man kan ikke få alt tenker jeg og vil man ikke ha en hund som trekker og ikke ha en hund som bare løper med hva vil man ha da? Som motvekt da så har jo blant annet Tonje her inne en sheltie som er med på ski (som stort sett løper frem i stram line) og er på hele veien. Ikke har han serlig problem med og komme frem heller. Så linjer og hva man gjør det til tenker jeg. Labradorer kan være store, men der har man jo både jakt linjer (som er mye mindre, lettere og energiske) og mellomtingen mellom de to. På kortis så finnes det jo feks agilitylinjer, regner med det er litt mer trøkk der enn det er på showlinjene. Flatten kan være stor(høy), men er jo ingen voldsomt tung hund. Dalmatiner kommer vell i forskjellige typer en litt kraftig en og en litt spinklere. Man trenger ikke setter for og jogge en time altså, så voldsomt langt og tungt er det ikke.

Nei skjønner jo at vi ikke kan få alt vi ønsker, men ønsker jo bare hjelp til å komme nærmest mulig den rasen som kan passe oss best :) vil ikke gjøre et forhastet valg når vi vet lite om rasene. Men har fått mange gode tips her nå og mer å tenke på, takker for tipsene så langt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 146
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ta en spøk a Du legger ut bilde av en tjukk dalmatiner, og en relativt tynn labrador, og bruker bildene til å sammenligne kroppsformen. Jeg syns forøvrig ikke de to rasene har speselt lik kroppsb

Da har vi hilst på irsk setter-valper og valpemor, og snakket med eierene. Jeg ble såklart blendet av alt for søte valper, men mannen min (som tydeligvis klarer å beherske seg når han ser søte valper)

Den dalmatineren var feit, rett og slett. Værsågod bare hyggelig, her er en normalvektig en (helt tilfeldig plukket jeg ut den fineste i hele verden, beklager så mye om noen blir blendet av skjønn

Prøvde ikke å komme med dårlige argumenter, sjekket ikke opp vekt, men tenkte rett og slett bare på utseendet til disse to hundenerasene. Disse ser større ut enn dalmatineren, sikkert en del pga lengre og tykkere pels. Dermed ser de tunge ut å jogge med, i motsetning til dalmatineren som jeg synes ser ut til å ha en lettere og smidigere kroppsbygning :)

Jeg snakker heller ikke om vekt, men at labradoren, flatten og dalmatineren har lik kroppsbygning.

543279_10151031236031503_18083686_n.jpg

1045233_10152959607770167_2021103585_n.j

Det første er en hannhund, det siste er en tispe. Individuelle og kjønnslige forskjeller er større enn forskjellen mellom rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker heller ikke om vekt, men at labradoren, flatten og dalmatineren har lik kroppsbygning.

543279_10151031236031503_18083686_n.jpg

1045233_10152959607770167_2021103585_n.j

Det første er en hannhund, det siste er en tispe. Individuelle og kjønnslige forskjeller er større enn forskjellen mellom rasene.

Se der ja, de var likere i kroppsbygning enn jeg så for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste? Framstillingen jeg får på google er både jaktlabrador, tykke labradorer og normale/avbalanserte labradorer. Hvor har du tallmaterialet ditt fra, at "de fleste ser sånn ut"? Er dette noe som er umulig å motarbeide? Er det slik at enhver Labrador, Flatcoated eller Dalmatiner har en fastsatt kroppsform du aldri kan motarbeide med forarbeide før valpekjøp og ernæring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste? Framstillingen jeg får på google er både jaktlabrador, tykke labradorer og normale/avbalanserte labradorer. Hvor har du tallmaterialet ditt fra, at "de fleste ser sånn ut"? Er dette noe som er umulig å motarbeide? Er det slik at enhver Labrador, Flatcoated eller Dalmatiner har en fastsatt kroppsform du aldri kan motarbeide med forarbeide før valpekjøp og ernæring?

Ta en spøk a ;) Du legger ut bilde av en tjukk dalmatiner, og en relativt tynn labrador, og bruker bildene til å sammenligne kroppsformen.

Jeg syns forøvrig ikke de to rasene har speselt lik kroppsbygning. Dalmisen er høyreist og slank, mens labradoren er kraftig, kompakt og relativt lavbeint.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasestandard dalmatiner: Helhetsinntrykk: Velbalansert, tydelig flekket, sterk, muskuløs og livlig hund. Velpro­porsjonert, ikke grov eller tung. Skal kunne bevege seg raskt med stor utholdenhet.

Rasestandard labrador: Helhetsinntrykk:

Kraftig bygget, kompakt, meget aktiv. Bred skalle, bred og dyp brystkasse. Bred og sterk over lend og bakpart.

Så joda, individuelle forskjeller finns nok, og særlig om man sammenligner feit hanne mot tynn tispe, men dalmatineren skal jo ikke fremstå grov eller tung, mens labradoren skal være kraftig. Så sammenligner du 100 rasetypiske dalmatinere mot 100 rasetypiske lanradorer tipper jeg førstnevnte gjennomsnittlig vil fremstå lettere. Så har ikke noe problem med at du syns dalmatineren er lettere enn labradoren TS, for det vil nok stemme ofte :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra dette ville jeg kanskje ikke ha setteren på førsteplass i alle fall, da de gjerne både er trekkglade og går stort. (du ser dem nok på fjellet der det er åpent, men i annet terreng så forsvinner de nok). Jeg ville nok heller gått for en litt mer moderat hund, som ikke er fullt så hyper som for eksempel fuglerasene, litt mer førerorientert, lettrent og mindre radius, men som ikke vil ha noe problem med og henge på hverke joggetur eller fjelltur.

De rasene som slår meg er:

-Flatcoated retriever

-Labrador (en mellomting mellom show og jaktlinjer)

-Korthårscollie

-Dalmatiner

-Springer spaniel

De jeg kommer på i farten, sjekk ut noen av disse da vel? :)

Flat'en trenger vel en del mental trening.

Vorsteh kan kanskje nevnes i samme slengen som setterene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg tolker innlegget så er disse litt i over gjennomsnittet opptatt av fysisk mosjon, og da mener jeg det er fornuftig å tenke litt i de baner når man velger hund som skal stå til det hundeeier tilbyr.

Jepp, man kan fint løpe med nesten hvilken som helst rase. Men er det ikke bedre å velge den som er best egnet til det?

Nå har jeg løpt en del tidligere med min golden retriever, og han henger fint med på 2 mils turer, og han kommer sikkert til å henge fint med når vi skal prøve oss på 3-5 mils turer til våren. Men ulempen med å ha en slik rase som jeg har, til dette formålet, er at det kreves mye mer fokus på motivasjon. Det er ikke en naturlig arbeidsoppgave for rase. Og slik er det jo for de aller fleste.

Hvis 4-5 løpeturer i uken egentlig er 1-2, så er jeg enig at man kanskje bør vurdere enda fler raser. Men hvis man forventer en hund som er motivert og alltid klar for løpeturer så bør man kanskje velge etter dem sprekest og som er enklest å motivere, så får man det litt slik man ønsker.

Man velger jo ikke en gjeter når man skal på fuglejakt.

Personlig foretrekker jeg raser med mindre radius, og det har ikke nødvendigvis ikke setteren. Men holdes den i bånd så er den ypperlig å løpe med, også når den blir eldre. Noe jeg ikke kan forvente av en retriever f.eks.

Hvis man vil ha i pose og sekk så må man i hvert fall ikke forvente en løpsglad hund livet ut, 4-5 ganger i uken.

Å gå på fjellet kan alle hunder, det er ingen big deal.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle hunder som kan jogge og gå i fjellet nei. Små selskapshunder egner seg absolutt ikke. Har også opplevd å måtte bære shetland sheepdogen fordi det har blitt for store steiner eller ulent terreng på fjelltur. Jogge nekter hun å bli med på, med mindre hun får med "hele familien" på tur. Hun må liksom ha flokken sin samlet. Og hun er veldig opptatt av å gjete på alt og alle som går forbi oss... Har også hørt at en del hunder er ekstra utsatt for hofteproblematikk, og da er vel ikke disse hundene rett rase dersom man planlegger en del jogging med dem.

Jo alle hunder kan gå på fjellet. Små selskapshunder har heller ikke noe problem med det. Men at enkelte må hjelpes her og der, og at noen ikke er glade i å løpe stemmer sikkert. Men synes det blir litt deterministisk å si at ikke små selskapshunder ikke kan jogge og gå på fjellet...

(Møtte to chihuahuaer da jeg gikk besseggen i høst, de hadde ikke blitt bært en cm. )

Uansett da... når det kommer til dalmatiner så trenger du ikke be den to ganger om å løpe, det ligger i blodet det.

Vil også nevne at dalmatineren krever litt mental aktivisering den og av og til, det er en smart rase som liker å få brukt seg.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flat'en trenger vel en del mental trening.

Vorsteh kan kanskje nevnes i samme slengen som setterene?

Mulig, de jeg har kjent av flatter har ikke vært spesielt kravstore, energiske, men fornøyd med fysisk trim.

Vorsteh er absolutt en kandidat, litt usikker på om vorsteh flest vil være fornøyd med 4 timer løpetur i uka da, men ellers er det jo absolutt en fin løpehund. Breton kan sikkert også legges til lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke få alt tenker jeg og vil man ikke ha en hund som trekker og ikke ha en hund som bare løper med hva vil man ha da? Som motvekt da så har jo blant annet Tonje her inne en sheltie som er med på ski (som stort sett løper frem i stram line) og er på hele veien. Ikke har han serlig problem med og komme frem heller. Så linjer og hva man gjør det til tenker jeg. Labradorer kan være store, men der har man jo både jakt linjer (som er mye mindre, lettere og energiske) og mellomtingen mellom de to. På kortis så finnes det jo feks agilitylinjer, regner med det er litt mer trøkk der enn det er på showlinjene. Flatten kan være stor(høy), men er jo ingen voldsomt tung hund. Dalmatiner kommer vell i forskjellige typer en litt kraftig en og en litt spinklere. Man trenger ikke setter for og jogge en time altså, så voldsomt langt og tungt er det ikke.

Det handler ikke om TRØKK, vedr kortisen. Det handler om at det ligger i deres "opptatthet av fører" å stadig stoppe - plutselig og uten å melde fra i forkant - mellom/foran bena dine mens du løper. Ikke morsomt.

Og så ER det, uansett hva mange sier, en stor forskjell, å løpe med feks setter/vorsteh og hund som feks labrador (har hatt alle disse rasene), og det har med løpsmotivasjon, trekkvilje osv å gjøre. Jeg har løpt i marka med hund løs foran/ved siden av meg - både vorsteh og setter. SÅ de er ikke over alle hauger bare du løsner dem fra kobbelet (denne ideen om disse rasene fra folk som aldri har hatt dem er langt fra virkeligheten for veldig mange individer av disse rasene- og bunner vel i møtene med settere på vidvanke fra eier som ikke gidder å trene inn kontroll).

Min setter trekker når jeg ber om det, løper ved siden av meg når jeg ber om det, og går rolig uten å trekke ved siden av meg når jeg ber om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om TRØKK, vedr kortisen. Det handler om at det ligger i deres "opptatthet av fører" å stadig stoppe - plutselig og uten å melde fra i forkant - mellom/foran bena dine mens du løper. Ikke morsomt.

Og så ER det, uansett hva mange sier, en stor forskjell, å løpe med feks setter/vorsteh og hund som feks labrador (har hatt alle disse rasene), og det har med løpsmotivasjon, trekkvilje osv å gjøre. Jeg har løpt i marka med hund løs foran/ved siden av meg - både vorsteh og setter. SÅ de er ikke over alle hauger bare du løsner dem fra kobbelet (denne ideen om disse rasene fra folk som aldri har hatt dem er langt fra virkeligheten for veldig mange individer av disse rasene- og bunner vel i møtene med settere på vidvanke fra eier som ikke gidder å trene inn kontroll).

Min setter trekker når jeg ber om det, løper ved siden av meg når jeg ber om det, og går rolig uten å trekke ved siden av meg når jeg ber om det.

Selvfølgelig er det forskjell, hadde det ikke vært forskjell hadde jeg ikke foreslått andre raser. Min påstand er likevell at man ikke trenger fuglehund for og jogge 1 t 3-4 ganger i uka, og om man leser resten av beskrivelsen til ts så er det ikke fuglehundvibber jeg får mest av. Og, ja, kortiser gjeter og fuglehunder jakter, det kan (og må) trenes på, uansett hvilken rase man velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å kjøpe vår første hund. Har ikke så god greie på de ulike rasene, og vil jo at hunden skal passe til oss og vårt aktivitetsnivå... Tenkte å høre om noen her har forslag til hunderase :)

- Hunden må kunne bli med på joggetur. Det blir 4-5 joggeturer per uke på ca 1 t (hele året)

- Fjellturer hver helg (hele året)

- Ellers gåturer på asfalt de dagene det ikke er jogge-/fjelltur

- Hunden blir ikke brukt til jakt

- Har stor hage som hunden kan boltre seg i

- Pelsstell ingen betydning

- Middels størrelse og oppover, må være stor nok til å gå på fjellturer

- Vi har katt og nær familie har en shetland sheepdog tispe, så hunden må kunne gå overens med andre dyr (men det er kanskje individuelt og ikke rasetypisk?)

Selvfølgelig er det forskjell, hadde det ikke vært forskjell hadde jeg ikke foreslått andre raser. Min påstand er likevell at man ikke trenger fuglehund for og jogge 1 t 3-4 ganger i uka, og om man leser resten av beskrivelsen til ts så er det ikke fuglehundvibber jeg får mest av. Og, ja, kortiser gjeter og fuglehunder jakter, det kan (og må) trenes på, uansett hvilken rase man velger.

Litt mer enn "bare" en times joggeturer 3 gg per uke TS nevner her: I praksis- det TS skriver er løpeturer omtrent hver dag pluss fjellturer hver helg.

Hunder blir slitne de også, fysisk. Men noen raser orker mer enn andre. Og slik som TS beskriver hva de er ute etter, syns jeg setter/vorsteh passer utmerket. De trenger ikke mange timer med sinnsyk løping 7 dager per uke…. de skal faktisk også ha hviledager for å restituere seg. 1 times løping i hverdagene, kombinert med flere timer i fjellet i helgene, holder lenge for en vorsteh eller setter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer enn "bare" en times joggeturer 3 gg per uke TS nevner her: I praksis- det TS skriver er løpeturer omtrent hver dag pluss fjellturer hver helg.

Hunder blir slitne de også, fysisk. Men noen raser orker mer enn andre. Og slik som TS beskriver hva de er ute etter, syns jeg setter/vorsteh passer utmerket. De trenger ikke mange timer med sinnsyk løping 7 dager per uke…. de skal faktisk også ha hviledager for å restituere seg. 1 times løping i hverdagene, kombinert med flere timer i fjellet i helgene, holder lenge for en vorsteh eller setter.

Men ts skriver også at hun vil ha en førerorientert hund med liten radius. Jeg sier ikke at de trenger sinnsyke turer hver uke, jeg sier at en times løpetur ikke er sinsykt mye, og at man ikke MÅ ha fuglis for og greie det på en allright måte. Jeg sier ikke at fugliser ikke duger, jeg kommer med andre alternativer bassert på hva ts spør etter. Jeg sier ikke at fuglehund er feil hund for denne familien, men utover løpingen så er det mange raser jeg ser for meg passer bedre til deres ønsker i en hund, og det er det jeg svarer etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ts skriver også at hun vil ha en førerorientert hund med liten radius. Jeg sier ikke at de trenger sinnsyke turer hver uke, jeg sier at en times løpetur ikke er sinsykt mye, og at man ikke MÅ ha fuglis for og greie det på en allright måte. Jeg sier ikke at fugliser ikke duger, jeg kommer med andre alternativer bassert på hva ts spør etter. Jeg sier ikke at fuglehund er feil hund for denne familien, men utover løpingen så er det mange raser jeg ser for meg passer bedre til deres ønsker i en hund, og det er det jeg svarer etter.

Skal man ha en hund som går "i bena" på en så er selvfølgelig trekkhunder som fuglehunder helt feil. Men en hund som går i bena vil aldri få samme løps-og trekkvilje. Så her tror jeg TS må velge litt.

Irsk setter har større radius enn vorsteh. Radius betyr forøvrig ikke "mangel på kontakt" eller "mangel på kontroll", gitt at man trener hunden rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha en hund som går "i bena" på en så er selvfølgelig trekkhunder som fuglehunder helt feil. Men en hund som går i bena vil aldri få samme løps-og trekkvilje. Så her tror jeg TS må velge litt.

Irsk setter har større radius enn vorsteh. Radius betyr forøvrig ikke "mangel på kontakt" eller "mangel på kontroll", gitt at man trener hunden rett.

Nei, men nå ville ikke ts bli trekt rundt på tur heller(jeg spurte), og jeg skjønner ikke hvorfor denne diskusjonen dukker opp hver gang, det er forskjell på fuglehunder og andre når det kommer til radius, uten at noe her har nevnt manglende kontroll eller kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men nå ville ikke ts bli trekt rundt på tur heller(jeg spurte), og jeg skjønner ikke hvorfor denne diskusjonen dukker opp hver gang, det er forskjell på fuglehunder og andre når det kommer til radius, uten at noe her har nevnt manglende kontroll eller kontakt.

Fordi mange nevner RADIUS som motsetning til det å være førerorientert. Og fordi mange uttaler seg om fuglehunder på måter som viser at de overhodet ikke har peiling på dem. Bare mange "oppfatninger" og mulig fordommer.

Og fordi mange ikke forstår hvordan forskjellen oppleves ift løpsgleden og løpsviljen som de ulike rasene har. En hund er ikke bare en hund. Heller ikke når det kommer til løping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi mange nevner RADIUS som motsetning til det å være førerorientert. Og fordi mange uttaler seg om fuglehunder på måter som viser at de overhodet ikke har peiling på dem. Bare mange "oppfatninger" og mulig fordommer.

Og fordi mange ikke forstår hvordan forskjellen oppleves ift løpsgleden og løpsviljen som de ulike rasene har. En hund er ikke bare en hund. Heller ikke når det kommer til løping.

Vell de fleste som ønsker en førerorientert hund ønsker ikke en fuglehund. Ikke når det blir nevnt i den sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalmatiner høres ut som en fin rase til denne familien :)

Edit: litt mer utfyllende:

  • Over 35cm ja. De ligger rundt 57-63, avhengig av kjønn.
  • Moderat pelsstell, dog ikke den viktigste faktoren Null pelstell (men det kan lønne seg å børste igjennom noen ganger i uken i den verste røytetiden. Men jeg dropper det somregel fordi jeg glemmer det).
  • Ikke raser som er statistisk utsatt for aggresjon i noen form, eller gneldrete Absolutt ikke gneldrete. Kan være litt "lite glad i" samme kjønn (skriver ikke samkjønnsagressive, for det synes jeg ikke mange er), men som regel går det veldig greit. Veldig forskjellig fra individ til individ egentlig.
  • Barnevennlig Absolutt. Kan dog være litt voldsom når den blir ivrig, men mener ikke noe vondt. Og halen pisker hardt :)
  • Aktiv og førerorientert, uten å alltid må være hovedfokus Aktiv ja. Førerorientert, ja. Men det er ingen Border Collie. Men vil gjerne ha eierne sine i syne hele tiden, og snur verden opp ned for deg for en pølsebit.
  • Gjerne relativt lettrent Ja det vil jeg si de er.
  • Staut, utholdende og klare seg i tøft vær Absolutt. En veldig fysisk utholdende rase. Den klarer seg i tøfft vær ja, men det er en fordel med dekken når det blir grisekaldt.
  • Gjerne kunne trekke Veldig sterke hunde, og de fleste er trekkvillige. Min er veldig god drahjelp på ski og sykkel.
  • Ikke den kraftigste tønnetypen, men heller ikke spinkelbein Sterk, muskuløs, men elegant. Vil si dalmatineren iallefall passer dette kriteriet 100% :)
  • Kunne være hjemme alene ca. 6 timer til vanlig Det skulle ikke by på problemer.

Det var noen andre her inne som spurte etter aktiv familiehund, ser du Lola Pagola har svart der også ang. dalmatiner. Tror egentlig den rasen kunne passet bra til oss... Skal se om jeg får med mannen for å hilse på en ;)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noen andre her inne som spurte etter aktiv familiehund, ser du Lola Pagola har svart der også ang. dalmatiner. Tror egentlig den rasen kunne passet bra til oss... Skal se om jeg får med mannen for å hilse på en ;)

Høres ut som en god plan, utseende er jo ikke det viktigste tross alt, en vellfungerende hund er mye viktigere enn pels og farge. Jeg synes de er pene da :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere som trener masse og som ikke jakter som er veldig fornøyde med valg av korthåret vorsteh som rase. Kunne det vært noe? Et annet, mer utradisjonelt forslag, fra min side er korthåret ungarsk vizla. Verdt å sjekke ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...