Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av rase?


Feline
 Share

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe vår første hund. Har ikke så god greie på de ulike rasene, og vil jo at hunden skal passe til oss og vårt aktivitetsnivå... Tenkte å høre om noen her har forslag til hunderase :)

- Hunden må kunne bli med på joggetur. Det blir 4-5 joggeturer per uke på ca 1 t (hele året)

- Fjellturer hver helg (hele året)

- Ellers gåturer på asfalt de dagene det ikke er jogge-/fjelltur

- Hunden blir ikke brukt til jakt

- Har stor hage som hunden kan boltre seg i

- Pelsstell ingen betydning

- Middels størrelse og oppover, må være stor nok til å gå på fjellturer

- Vi har katt og nær familie har en shetland sheepdog tispe, så hunden må kunne gå overens med andre dyr (men det er kanskje individuelt og ikke rasetypisk?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 146
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ta en spøk a Du legger ut bilde av en tjukk dalmatiner, og en relativt tynn labrador, og bruker bildene til å sammenligne kroppsformen. Jeg syns forøvrig ikke de to rasene har speselt lik kroppsb

Da har vi hilst på irsk setter-valper og valpemor, og snakket med eierene. Jeg ble såklart blendet av alt for søte valper, men mannen min (som tydeligvis klarer å beherske seg når han ser søte valper)

Den dalmatineren var feit, rett og slett. Værsågod bare hyggelig, her er en normalvektig en (helt tilfeldig plukket jeg ut den fineste i hele verden, beklager så mye om noen blir blendet av skjønn

Her er det veldig mange som kan passe :) Er det viktig for deg at hunden kan gå løs (eller, for å omformulere, er enkel å ha løs), eller er ikke det så farlig?

Du har jo retrieverne, langhårsbelgerne, dalmatiner (som jeg har, kan fortelle mer om du er interessert) , boxer, rhodesian ridgeback, diverse mynder, polarhunder osv osv. alle disse vil jeg si passer deres kriterier.

Så det blir jo litt på hva slags gemytt og utseende dere foretrekker. Selvstendige hunder eller litt mer førerorienterte? Ståører eller hengeører. Kraftig eller mer myndete osv. Med det du forespeiler her vil mange raser passe inn, så det kan være lurt å snevre inn litt, eller komme med forslag selv om hunderaser dere liker og kunne tenkt dere å høre mer om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mye løping for en hund, så da ville jeg tenkt litt på hunder som ikke bare tåler mye fysisk aktivisering, men også krever det. Spørsmålet er da om hunden MÅ kunne gå løs, eller om det er greit å ha ett hundehold hvor hunden alltid må være i bånd?

For da kan jo enkelte polare raser passe fint. Robuste, krever mye fysisk. Eventuelt settere kunne vært noe, dog mye jakt i disse og innkalling kan bli krevende.

Ellers synes jeg flat coated er friske hunder, men da må du beregne inn litt mer jobb på den mentale biten.

Jeg selv har golden retriever som jeg primært holder som treningskamerat og familiehund. Nå har løpingen med han og meg fallt av litt, men han har vært svært fin til dette, dog vi lå på maks 3 turer i uken men gjerne opp mot to mil i ny og ne. Det kommer mye ann på motivasjon når det kommer til hund og løping, i hvert fall for de litt mer dødlige innenfor denne topicen :)

Og så er det viktig å tenke på hagen dere eventuelt kommer til å ta i bruk. Er den gjerdet inn og hvor høyt er gjerdet? Ingen vil ha en hund som stikker av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det MANGE raser som kan passe. Er det noen typer hunder dere syns er finere enn andre? Liker dere kraftige hunder, slanke hunder, kort pels, lang pels, osv? :)

For eksempel, retrievere, whippet, collie (korthår, langhår), dalmatiner, en del spisshunder, osv.

Små hunder kan også gå fjellturer, og løpe langt, sånn apropos. Her kommer det mer an på hvordan hunden er bygget, enn størrelsen på hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi har tenkt litt på i det siste er irsk setter, men ser mange mener man ikke bør velge den om den ikke skal brukes til jakt? Synes den er en veldig fin hund og passelig størrelse ihvertfall... Regner også med at den klarer å holde ut på joggeturene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder vil klare å være med på slike joggeturer, er min påstand iallefall.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener, ralfdog, hvorfor se på raser som krever det spesielt?

Jeg er en av de som ikke skjønner hvorfor man skal ha setter hvis man ikke skal bruke den til jakt... men den kunne sikkert passet dere for det. Personlig ville jeg nå foretrukket en rase med mindre radius og mindre jaktinnstinkt, mye enklere på fjellturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mye løping for en hund, så da ville jeg tenkt litt på hunder som ikke bare tåler mye fysisk aktivisering, men også krever det.

Why? Det hun forespeiler er et aktivt par/familie, hvilket jo gjelder mange folk i Norge og dermed mange hundeeiere. Alle hunder bør kunne klare den aktiviteten som er nevnt.

TS: Jeg ville sett på alle rasene du har fått tips om, også tenkt over hvor viktig det er med løs kontra bånd hele tiden, utseende du/dere liker, om du vil ha en veldig førerorientert hund eller om du vil ha en mer selvstendig hund, osv. Lykke til! :)

Jeg personlig ville forresten ikke kjøpt en jakthund om jeg ikke skulle brukt den til jakt, men jeg vet om mange jakthunder som ser ut til å ha et godt, aktivt liv hos ikke-jegere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi har tenkt litt på i det siste er irsk setter, men ser mange mener man ikke bør velge den om den ikke skal brukes til jakt? Synes den er en veldig fin hund og passelig størrelse ihvertfall... Regner også med at den klarer å holde ut på joggeturene ;)

Synes setter kan passe fint til dere jeg. Veldig fin joggehund også.

Ellers se på mellompinscher, dalmatiner, husky.

Og som flere her er inne på, er det viktig for dere å kunne ha hunden løs, kommer hunden til å få noe mental aktivisering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jogge- og gåturer blir stort sett med bånd da det er en del andre folk og hunder som går der. Fjellturer er kjekt å kunne gå uten. Hagen er delvis innegjerdet, litt hekk, så tenker ikke å la den gå helt fritt uten tilsyn, det blir under lek med oss. Hva mener dere er lite/mye mental trening? Har ikke «planlagt» mer enn daglig trening ift oppdragelse, lære litt triks osv..

Edit: Kommer til å melde meg på hundekurs også selvfølgelig siden jeg ikke har så mye erfaring! (og mulig jeg da får interesse for ulike hundetreninger, men nå har jeg ingen kjennskap til f.eks agility o.l.)

Endret av aneblindheim@gmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dere ha en hund som bare skal "henge på" eller vil dere ha en hund som er skikkelig aktiv og løper av gårde og trekker i selen etc? Hvordan ser dere på instinkter i hunden? Vil dere ha noe som er førerorientert eller har det ikke noe og si at de er litt distre og egne?

Jeg synes ikke setter nødvendigvis høres feil ut, mtp mosjon og aktivitetsnivå, men så kommer det til hva vil dere leve med ellers? En setter har jo gjerne stor radius på tur om man slipper den. En setter har mye instinkter. En setter kan være er veldig aktiv, vertfall de første årene, noen liker det sånn, andre liker mer down to earth hunder som ikke er helt der oppe på crazy skalaen.

Men med den listen dere har så står dere jo veldig fritt. De fleste hunder kan passe inn der, kanskje med unntak av de som liker litt mer hjernetrim, og ikke bare fysisk aktivitet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder vil klare å være med på slike joggeturer, er min påstand iallefall.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener, ralfdog, hvorfor se på raser som krever det spesielt?

Why? Det hun forespeiler er et aktivt par/familie, hvilket jo gjelder mange folk i Norge og dermed mange hundeeiere. Alle hunder bør kunne klare den aktiviteten som er nevnt.

Ikke alle hunder som kan jogge og gå i fjellet nei. Små selskapshunder egner seg absolutt ikke. Har også opplevd å måtte bære shetland sheepdogen fordi det har blitt for store steiner eller ulent terreng på fjelltur. Jogge nekter hun å bli med på, med mindre hun får med "hele familien" på tur. Hun må liksom ha flokken sin samlet. Og hun er veldig opptatt av å gjete på alt og alle som går forbi oss... Har også hørt at en del hunder er ekstra utsatt for hofteproblematikk, og da er vel ikke disse hundene rett rase dersom man planlegger en del jogging med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi har tenkt litt på i det siste er irsk setter, men ser mange mener man ikke bør velge den om den ikke skal brukes til jakt? Synes den er en veldig fin hund og passelig størrelse ihvertfall... Regner også med at den klarer å holde ut på joggeturene ;)

Vi har irsk setter og jakter ikke. Og det fungerer. For setteren krever mye fysisk mosjon, og er slik jeg opplever den, en enkel hund når den får det. Vår er gost sosialisert, og vi har lagt ned mye trening i kontakt fra tidlig valpealder av, så vår kan løpe løs i fjellet, og stikker aldri av. Radius betyr ikke "mangel på kontakt". Radius har med hundens iboende søksmønster å gjøre når den søker i terrenget, noe en løs setter vil gjøre på fjellturer. Men med godt forhold til eier, mye kontakt-trening osv, så holder den seg i nærheten av eier. Og vil du ha den helt nært så er det bare å sette på en langline….

Som med alle andre raser, vær obs på å kjøpe hos rett oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dere ha en hund som bare skal "henge på" eller vil dere ha en hund som er skikkelig aktiv og løper av gårde og trekker i selen etc? Hvordan ser dere på instinkter i hunden? Vil dere ha noe som er førerorientert eller har det ikke noe og si at de er litt distre og egne?

Jeg synes ikke setter nødvendigvis høres feil ut, mtp mosjon og aktivitetsnivå, men så kommer det til hva vil dere leve med ellers? En setter har jo gjerne stor radius på tur om man slipper den. En setter har mye instinkter. En setter kan være er veldig aktiv, vertfall de første årene, noen liker det sånn, andre liker mer down to earth hunder som ikke er helt der oppe på crazy skalaen.

Men med den listen dere har så står dere jo veldig fritt. De fleste hunder kan passe inn der, kanskje med unntak av de som liker litt mer hjernetrim, og ikke bare fysisk aktivitet. :)

Vil at den skal være førerorientert, gå innen synsvidde ihvertfall... Den kan trekke i oppoverbakker, men vil ikke ha en hund som trekker hele tiden -det er bare slitsomt når man må holde igjen i båndet hele tiden. Men at den kan trekke når den får lov til det.

Vet at vi må ha en rase som ikke krever så veldig mye hjernetrim, men ikke hvilke raser det er som krever mye eller lite?

Selv liker jeg dalmatinere godt, men mannen liker ikke utseendet på den og mener jeg bare har sett for mye på disney ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil at den skal være førerorientert, gå innen synsvidde ihvertfall... Den kan trekke i oppoverbakker, men vil ikke ha en hund som trekker hele tiden -det er bare slitsomt når man må holde igjen i båndet hele tiden. Men at den kan trekke når den får lov til det.

Vet at vi må ha en rase som ikke krever så veldig mye hjernetrim, men ikke hvilke raser det er som krever mye eller lite?

Selv liker jeg dalmatinere godt, men mannen liker ikke utseendet på den og mener jeg bare har sett for mye på disney ;)

Utifra dette ville jeg kanskje ikke ha setteren på førsteplass i alle fall, da de gjerne både er trekkglade og går stort. (du ser dem nok på fjellet der det er åpent, men i annet terreng så forsvinner de nok). Jeg ville nok heller gått for en litt mer moderat hund, som ikke er fullt så hyper som for eksempel fuglerasene, litt mer førerorientert, lettrent og mindre radius, men som ikke vil ha noe problem med og henge på hverke joggetur eller fjelltur.

De rasene som slår meg er:

-Flatcoated retriever

-Labrador (en mellomting mellom show og jaktlinjer)

-Korthårscollie

-Dalmatiner

-Springer spaniel

De jeg kommer på i farten, sjekk ut noen av disse da vel? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra dette ville jeg kanskje ikke ha setteren på førsteplass i alle fall, da de gjerne både er trekkglade og går stort. (du ser dem nok på fjellet der det er åpent, men i annet terreng så forsvinner de nok). Jeg ville nok heller gått for en litt mer moderat hund, som ikke er fullt så hyper som for eksempel fuglerasene, litt mer førerorientert, lettrent og mindre radius, men som ikke vil ha noe problem med og henge på hverke joggetur eller fjelltur.

De rasene som slår meg er:

-Flatcoated retriever

-Labrador (en mellomting mellom show og jaktlinjer)

-Korthårscollie

-Dalmatiner

-Springer spaniel

De jeg kommer på i farten, sjekk ut noen av disse da vel? :)

Min erfaring så langt med korthårscollien er at den ikke er veldig løpevillig a la lange joggeturer på en time. Jeg jogget en del med min, men det var vel egentlig under "tvang", og hun syntes ikke det var veldig morsomt, mer en "jobb" som hun lærte og fullførte hver gang jeg ba henne om det. Og de har en tendens til å stadig bråstoppe (uten forvarsel) mellom bena på en, så det er lett å snuble i dem….

Hvis man virkelig elsker å løpe og vil ha en like løpeglad hund, så er det vanskelig å komme utenom fuglehundene, er min erfaring. De fleste hunder løper, men ikke med samme liv og lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring så langt med korthårscollien er at den ikke er veldig løpevillig a la lange joggeturer på en time. Jeg jogget en del med min, men det var vel egentlig under "tvang", og hun syntes ikke det var veldig morsomt, mer en "jobb" som hun lærte og fullførte hver gang jeg ba henne om det. Og de har en tendens til å stadig bråstoppe (uten forvarsel) mellom bena på en, så det er lett å snuble i dem….

Akkurat slik er det med shetland sheepdogen også! Trodde det var bare pga lite joggeerfaring, men kanskje det har med rasen å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra dette ville jeg kanskje ikke ha setteren på førsteplass i alle fall, da de gjerne både er trekkglade og går stort. (du ser dem nok på fjellet der det er åpent, men i annet terreng så forsvinner de nok). Jeg ville nok heller gått for en litt mer moderat hund, som ikke er fullt så hyper som for eksempel fuglerasene, litt mer førerorientert, lettrent og mindre radius, men som ikke vil ha noe problem med og henge på hverke joggetur eller fjelltur.

De rasene som slår meg er:

-Flatcoated retriever

-Labrador (en mellomting mellom show og jaktlinjer)

-Korthårscollie

-Dalmatiner

-Springer spaniel

De jeg kommer på i farten, sjekk ut noen av disse da vel? :)

Av disse er det først og fremst dalmatineren jeg kan tenke meg. De to første synes jeg blir for "tunge" store hunder. Korthårscollien ikke aktuell pga det som Amenity nevner. Springer spaniel har jeg ikke hørt om før, men den ser grei ut. Skal lese litt mer om den rasen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle hunder som kan jogge og gå i fjellet nei. Små selskapshunder egner seg absolutt ikke. Har også opplevd å måtte bære shetland sheepdogen fordi det har blitt for store steiner eller ulent terreng på fjelltur. Jogge nekter hun å bli med på, med mindre hun får med "hele familien" på tur. Hun må liksom ha flokken sin samlet. Og hun er veldig opptatt av å gjete på alt og alle som går forbi oss... Har også hørt at en del hunder er ekstra utsatt for hofteproblematikk, og da er vel ikke disse hundene rett rase dersom man planlegger en del jogging med dem.

Tja jeg har både jogget og gått masse på fjelltur med den lille selskapshunden min - han likte å jogge når han var ung men så ble det kjedelig - som for veldig mange andre raser uavhengig av størrelse :) Aldri opplevd å måtte bære han noe sted heller på fjellet, men dette ble litt off topic :innocent:

Når jeg leste innleggene dine tenkte jeg dalmatiner. Det jeg tenker du burde gjøre er å få med deg kjæresten for å hilse på noen dalmatinere, kanskje faller han pladask når han får møte en. Og du kan si til han utseendet er det som spiller aller minst rolle når man skal kjøpe seg hund :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av disse er det først og fremst dalmatineren jeg kan tenke meg. De to første synes jeg blir for "tunge" store hunder. Korthårscollien ikke aktuell pga det som Amenity nevner. Springer spaniel har jeg ikke hørt om før, men den ser grei ut. Skal lese litt mer om den rasen :)

Labrador og Flatcoated er akkurat like store og tunge hunder som dalmatineren, så det argumentet må du lengre ut på landet med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle hunder som kan jogge og gå i fjellet nei. Små selskapshunder egner seg absolutt ikke. Har også opplevd å måtte bære shetland sheepdogen fordi det har blitt for store steiner eller ulent terreng på fjelltur. Jogge nekter hun å bli med på, med mindre hun får med "hele familien" på tur. Hun må liksom ha flokken sin samlet. Og hun er veldig opptatt av å gjete på alt og alle som går forbi oss... Har også hørt at en del hunder er ekstra utsatt for hofteproblematikk, og da er vel ikke disse hundene rett rase dersom man planlegger en del jogging med dem.

Ikke for å selge små raser til deg eller noe, men vil bare kommentere dette. Sjelden jeg må hjelpe min papillon på noen måte (kan egentlig ikke komme på når jeg noen gang har måttet hjelpe henne). Hun klarer seg mange ganger bedre i ulendt terreng enn jeg som hekter meg fast i kratt og sklir av store steiner i et uheldig øyeblikk. Hun er med på joggeturer og krevende fjellturer sammen med alaska huskyen min helt uten problemer, så at det er størrelsesbetinget er ikke helt sant for å si det sånn.

At shetlanden skal samle flokken har nok med gjeterinstinktet å gjøre. Mine to har jo ikke gjeterinstinkt, og derfor samler de heller ikke, og løper fint fremover hele veien (med mindre det er noe SINNSSYKT spennende i grøfta da :P;) ).

HD har litt med kroppsbygningen å gjøre også, lett (stor el. liten) vs tung (stor el. liten) med samme HDgrad behøver ikke være likt affektert. Det er ikke noe eget for små raser mtp HD, det er vel nesten omvendt siden en del store raser er tyngre bygd generelt i forhold til en liten og lett rase. HD er jo både arv og miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

skjønner hva du mener, det er en løpsglød ikke bare glede men hakekt over du er interresert i.

Har hatt to flater begge hadde blitt med på det du skiserer uten trøbbel men den ene hadde den gløde, den andre ikke. Den som hadde den gøden var fra over gjennomsnittet aaktive linjeg for å være flat. den andre var mer normal for å være flat. Du får ikke den gløden i alle raser, selv ikke i denne størrelsen, men mangt kan komme seg fram og lpøe sammen med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke få alt tenker jeg og vil man ikke ha en hund som trekker og ikke ha en hund som bare løper med hva vil man ha da? Som motvekt da så har jo blant annet Tonje her inne en sheltie som er med på ski (som stort sett løper frem i stram line) og er på hele veien. Ikke har han serlig problem med og komme frem heller. Så linjer og hva man gjør det til tenker jeg. Labradorer kan være store, men der har man jo både jakt linjer (som er mye mindre, lettere og energiske) og mellomtingen mellom de to. På kortis så finnes det jo feks agilitylinjer, regner med det er litt mer trøkk der enn det er på showlinjene. Flatten kan være stor(høy), men er jo ingen voldsomt tung hund. Dalmatiner kommer vell i forskjellige typer en litt kraftig en og en litt spinklere. Man trenger ikke setter for og jogge en time altså, så voldsomt langt og tungt er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrador og Flatcoated er akkurat like store og tunge hunder som dalmatineren, så det argumentet må du lengre ut på landet med :P

Prøvde ikke å komme med dårlige argumenter, sjekket ikke opp vekt, men tenkte rett og slett bare på utseendet til disse to hundenerasene. Disse ser større ut enn dalmatineren, sikkert en del pga lengre og tykkere pels. Dermed ser de tunge ut å jogge med, i motsetning til dalmatineren som jeg synes ser ut til å ha en lettere og smidigere kroppsbygning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
    • Først; det er omtrent umulig å svare på om en gitt hund er overvektig, uten å se/kjenne på hunden. Så til din valp; en vekt på 2.5 kg ved 16 ukers alder er ikke mye på en dvergpuddel. Husk at en dvergpuddelhvalp kan ende opp som både toypuddel og mellompuddel når den er utvokst. Ingen oppdretter kan gi noen garanti for hvilken størrelse ( her snakker jeg om høyde, som pudler kategoriseres etter, ikke vekt), hunden ender opp med   På voksne hunder kan selv hunder med omtrent samme høyde ha ganske stor variasjon i vekt, uten at det indikerer hverken overvekt eller undervekt.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...