Gå til innhold
Hundesonen.no

Aktiv familiehund


maysofie
 Share

Recommended Posts

Heihå! :flowers:

Et par bekjente gjennom arbeid kom idag å spurte om hjelp til å finne en mulig rase til dem, ettersom rasekunnskap ikke er min sterkeste side, så lager jeg en tråd på vegne av dem med håp om at dere kan foreslå noe passende. Etter litt spørsmål frem og tilbake så tror jeg vi har kommet frem til en nogenlunde grei liste.

De er en aktiv familie på fire, barna er 12 og 6 år. Hunden vil i utgangspunktet bli brukt som familie-, selskap og turhund, eldstejenta har vist økende interesse for agility og generell hundetrening etter en omgang på kurs sammen med meg. Både mann og kvinne er oppvokst med hund og har hatt egen før familiestiftelse. De begge jobber til daglig, samt at barna går skole, men har hjemmeværende familie og venner i umiddelbar nærhet som har sagt seg mer enn villig til å stille opp som valpepass. Mor ønsker gjerne en følgesvenn under de 4 ukentlige løpeturene som varier fra 1-2 timer, orienteringsløp, samt at hunden delta på lange skiturer om vinteren, gjerne trekke, og ellers trives ute i friluftslivet ettersom det ofte er til skogen og/eller hytten de rømmer. Ellers 15min tur flere ganger for dag, samt en hovedtur på ca 1 time de dagene de ikke løper. De har, og kommer ikke til å få noen interesse for jakt. Gjerne foreslå eventuell oppdretter!

Her kommer litt om hva de ønsker seg:

  • Over 35cm
  • Moderat pelsstell, dog ikke den viktigste faktoren
  • Ikke raser som er statistisk utsatt for aggresjon i noen form, eller gneldrete
  • Barnevennlig
  • Aktiv og førerorientert, uten å alltid må være hovedfokus
  • Gjerne relativt lettrent
  • Staut, utholdende og klare seg i tøft vær
  • Gjerne kunne trekke
  • Ikke den kraftigste tønnetypen, men heller ikke spinkelbein
  • Kunne være hjemme alene ca. 6 timer til vanlig


Hvis der er noe som tydelig mangler, bare rop ut så skal jeg prøve å fylle inn. Alle forslag mottas med stor takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under 35 cm altså? Hmm. Fleste som er mindre enn det er jo gjerne litt gneldrete. Første jeg tenkte på var dvergschnauzer, selv om der er det jo litt pelsstell.. Eventuelt sheltie, kanskje? Fin hund til agility/lydighet, om enn pelsstell der og. Jack/parson russel? Dsg? Ikke så mange av de korthåra små som takler tøft vær så bra, da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de leve med pelsstellet (det går jo an å sette bort selve nappingen) så skulle det være en passende rase, men man får ikke all verden til trekk ut av en såpass liten hund da :) Oppdretter kommer an på farge, men Smula skal ha kull til våren/sommeren om det skulle være interessant med sort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe da blir det noe annet ja. Hva med en springer?

Nå er jo de opprinnelig jakthunder, så vær regner jeg med ikke er et problem selv med den type pels? Springer er vell OK med barn og er spreke hunder, så var slett ikke et dumt forslag!

Tar gjerne mot flere, ispedd litt info :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste rasene passer jo greit inn der, egentlig.

-Korthårscollie (fåes med litt ekstra guts om man kjøper fra "brukslinjer")

-Toller, flat eller labrador

- Springer spaniel

- Husky(sibbe eller alaska, om båndhund er et alternativ)

- En av lapphundene?

Hvordan er husky ifht. barn og korthårscollie mtp. vær? :)

Tenker finsk lapphund, engelsk springer, evt en retriever, men passe på at det ikke blir en for kraftig en.. Alle disse kan i utgangspunktet passe ift det som er nevnt :)

Finsk lapphund, springer, og diverse retrivere er notert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er husky ifht. barn og korthårscollie mtp. vær? :)

Finsk lapphund, springer, og diverse retrivere er notert!

Huskyer flest er stødige og tolmodige sjeler, fine familiehunder, også i barnefamilier. Alaska husky er jo en blanding da så der kan det jo være store variasjoner både i størrelse, type, gemytt og energinivå, så skal det være et alternativ må de finne riktige linjer (mtp aktiviseringsbehov, det finnes heftige hunder der). Ytterst få hunder kan vel sies og være dårlige med barn, sånn rasemessig, så det spm har jeg aldri skjønt helt. Ja, man kan få en med dårlig gemytt, men det har vell ikke så mye med barn og gjøre? Finn den rasen de vil ha og velg linjer med godt gemytt så går det bra uansett.

Kortis har jo litt pels, men ikke polarpels. Må nok som mange andre ha dekken på veldig kalde dager og ved lange pauser ute/i bil om det er minusgrader eller kjølig og kalt type, men ikke noen hund man må starte og pakke inn i 10 plussgrader. Den tåler nok mer enn springer feks, men litt mindre kanskje enn de fleste retrieverne.

Edit: Min malle har jo lite pels, normalt sett noe av det samme som en kortis, men hun har nok i praksis litt mindre iom at hun røyter ofte pga hyppige løpetider. I fjor hadde hun kun et lett foret dekken som hun fikk på på ekstra sure dager (type null grader, sludd og vind), i båndturer over 7 minus og på løpe i skogenturer viss det var over minus 15. I år har jeg investert i en fleecedress, noe jeg ikke må ha, men som kan være fint ved lengre pauser på skiturer eller om hun skal ligge lenge i kald bil. Hun er gjerne med ut i all slags vær og griner ikke på nesen av hverken regn, snø eller kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kortis har "brukspels". Tykk om enn kort. Trenger nok ikke dekken før det blir minus 15 tenker jeg. Og hun har bedre pels enn alle de vorsteh jeg har hatt.

Er det generelt normalt å få den type pels i et korthårskull, sånn med tanke på anskaffelse? Syntes det er litt fascinerende!

Finsk lapphund, springer, diverse retrivere, husky og 'langhåret' korthårscollie er notert! Om noen har forslag til gode og kompetente oppdrettere de har kunnskap til, gjerne sleng det ut :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt både husky og kortis. Bakdelen med husky er at de ikke kan gå løs. Pga jaktinstinktene som er veldig sterke hos de fleste av dem, og mye mer primitive enn hos mange andre hunder. Så jeg dobbeltsikret alle mine huskyer, fordi jeg visste at om en av dem stakk, så ville det i beste fall ta meg lang tid og mye leting å få tak i den igjen. Og huskyer på rømmen blir fort "sky villdyr".

Men de aller fleste huskyer går godt sammen med barn, spesielt om de er vant til det fra valpealder av. Ikke alle trekker like bra, om det er trekkhund man vil ha. Men de fleste trekker godt nok for "vanlig husbruk", om de trenes opp til det.

Kortisen er førerorientert, noe man ikke kan si at huskyen er i den forstand. Man kan lære en kortis å trekke, mange bruker kortiser til å trekke både ski og pulk og sykkel mm. Kjøper man fra "amerikanske linjer" får man ofte litt større og kraftige hund, med noe mer pels. Men pelsmengde varierer også innen de nordiske/europeiske linjene.

Her er mor til mine. HUn har god tykk pels. av de korthårede valpene hun fikk, (6 av 10 − 4 var langhår) så har de fleste fått ganske tykk pels, og en av tispene skillte seg også ut ved å få en pels som ikke var lang, men den var likevel lengre og enda tykkere enn de andre "korthårene" på kullet.

285275_10151265475846761_2093561895_n.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan signere på den gode pelsen kortisen kan ha. Tetris er kullbror til Amenity sin og han har også litt tykkere pels en hva jeg tenker som korthåret (dalmatiner eks).

Som valp er min litt frysepinn og bruker dekken når han har ligget en arbeidsdag i bilen i nærmere 0 grader.

Dette merker dog til å bli gradvis bedre og jeg vil tippe han kun trenger pausedekken når temperaturene kryper langt ned på minussiden.

Overraskende lettlært hund og jeg jobber litt med oppmuntring av trekk i sele og det ser ut til å ha god effekt.

Det trengtes endel mer miljøtrening enn jeg er vandt med, men det har gitt skikkelig uttelling og jeg har nå en skikkelig trygg og god valp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg tenker at en tervueren eller groenendael ville elsket å bo i en sånn familie. Rett nok så er det en rase som er litt "hva gjør du, hva har du, hva skal du" - men om en 12 åring skal ha med seg hunden på kurs osv. så er det jo viktig at de har en hund som vil samarbeide med eier og som er lett å motivere til nettopp slikt samarbeid.

Tross lang pels så er de lettstelte, gjennomgreing en gang hver 14. dag holder når de har blitt voksne, litt mer i røyteperioder.

Trekkvillig - elsker fart og spenning

Lettlærte - på godt og vondt, men er generelt glad i å bli aktivisert

Størrelsesmessig - store nok til å gi grei hjelp på trekkturer vinterstid, men vektmessig slik at en 12-åring vil kunne handtere den (tisper 18-22 kilo, hannhunder 22-26 i snitt).

Kjøper man hos rett oppdretter og gjør litt godt forarbeid i så måte så får man en hund med masse humor som elsker å være med på alt den får tilbud om, det er ikke mye lyd (normalt sett) og de er utrolig lojale.

Jeg kan tipse om oppdrettere - men det er lettere å ta utgangspunkt i kull dersom det skulle være interessant - ønsker de å treffe rasen osv. så send en PM så skal jeg tipse om hvor det kan være en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok flere raser som kan passe til dette. Personlig foretrekker jeg retrieverene. Med rikelig tålmodighet og forståelse for dette glade vesenet og den energiske holdningen spessielt i ung alder så kan man komme hvor langt som helst. Og så er det poteteter, de trives med det meste så lenge det er med familien.

I en så aktiv familie som dette så vil jeg trekke frem labradoren, gjerne av litt atletiske linjer samt flat coated. Jeg selv har en golden jeg har løpt med tidligere, som trives godt med dette. Han har også trekt bittelitt selv om det ikke er prøvd sikkelig ut.

Det som er viktig uansett når man er oppe i rasevalget, er å tenke på hva det er mest av i hverdagen og hva som er viktig. Retrievere er jo stødige familiehunder man kan ha med på alt, så lenge de læres dette. Lettlærte og førerorienterte, vennlige og arbeidsvillige hvis de får lov å være det. Jeg synes heller ikke det har vært noe problem å løpe med min løs i skogen, da det har vært relativt lett å holde en passelig radius på han så jeg kan ha kontroll.

Til annen hundeaktivitet så kan de også være med på det meste.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Springer spaniel, flat, labrador eller golden synes jeg høres ut som gode kandidater. Raser som tåler at det gjøre "feil" uten at konsekvensene blir så altfor store :)

Vi passer en herlig springer tispe innimellom. Hun er en enkel sjel, glad og fornøyd med det hun får av aktiviteter enten det er turer, lp eller sportrening. Men klatrer heller ikke på veggen dersom det er noen rolige dager :ahappy:

Og dersom pelsstellet skulle bli for mye så kan de evnt klippes ned :)

1379785_10201344601191647_1251863784_n.j

1374926_10201344602711685_865211011_n.jp

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalmatiner høres ut som en fin rase til denne familien :)

Edit: litt mer utfyllende:

  • Over 35cm ja. De ligger rundt 57-63, avhengig av kjønn.
  • Moderat pelsstell, dog ikke den viktigste faktoren Null pelstell (men det kan lønne seg å børste igjennom noen ganger i uken i den verste røytetiden. Men jeg dropper det somregel fordi jeg glemmer det).
  • Ikke raser som er statistisk utsatt for aggresjon i noen form, eller gneldrete Absolutt ikke gneldrete. Kan være litt "lite glad i" samme kjønn (skriver ikke samkjønnsagressive, for det synes jeg ikke mange er), men som regel går det veldig greit. Veldig forskjellig fra individ til individ egentlig.
  • Barnevennlig Absolutt. Kan dog være litt voldsom når den blir ivrig, men mener ikke noe vondt. Og halen pisker hardt :)
  • Aktiv og førerorientert, uten å alltid må være hovedfokus Aktiv ja. Førerorientert, ja. Men det er ingen Border Collie. Men vil gjerne ha eierne sine i syne hele tiden, og snur verden opp ned for deg for en pølsebit.
  • Gjerne relativt lettrent Ja det vil jeg si de er.
  • Staut, utholdende og klare seg i tøft vær Absolutt. En veldig fysisk utholdende rase. Den klarer seg i tøfft vær ja, men det er en fordel med dekken når det blir grisekaldt.
  • Gjerne kunne trekke Veldig sterke hunde, og de fleste er trekkvillige. Min er veldig god drahjelp på ski og sykkel.
  • Ikke den kraftigste tønnetypen, men heller ikke spinkelbein Sterk, muskuløs, men elegant. Vil si dalmatineren iallefall passer dette kriteriet 100% :)
  • Kunne være hjemme alene ca. 6 timer til vanlig Det skulle ikke by på problemer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Siberian Husky hadde nok trivdes godt i denne familie, så lenge de kan godta en hund som ikke kan springe løs. Ellers finnes det jo mange andre raser som kunne passe fint her. Samojed, grønlandshund og Malamute er polare hunder som kunne passe fint, Belgisk Fårehund, Border Collie, Vorsteh, Dalmatiner, Dobermann, Australian Shepherd, Australian Kelpie .. Noen raser jeg kom på i farta :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker, som mange andre, på retrieverne. Flat, labrador eller toller.

Var selv 12 når vi fikk en toller, og jeg hadde hatt lyst til å prøve agility og lydighet siden første gang jeg hørte om det. :-P

Det var et stort pluss at hunden var enkel å motivere samtidig som den årket å trene kontakt i timesvis etter første kurskveld på nybegynnerkurs i lydighet. :-P

Tolleren vil nok også være fornøyd med aktiviseringen du skisserer. :-)

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at en tervueren eller groenendael ville elsket å bo i en sånn familie. Rett nok så er det en rase som er litt "hva gjør du, hva har du, hva skal du" - men om en 12 åring skal ha med seg hunden på kurs osv. så er det jo viktig at de har en hund som vil samarbeide med eier og som er lett å motivere til nettopp slikt samarbeid.

Tross lang pels så er de lettstelte, gjennomgreing en gang hver 14. dag holder når de har blitt voksne, litt mer i røyteperioder.

Trekkvillig - elsker fart og spenning

Lettlærte - på godt og vondt, men er generelt glad i å bli aktivisert

Størrelsesmessig - store nok til å gi grei hjelp på trekkturer vinterstid, men vektmessig slik at en 12-åring vil kunne handtere den (tisper 18-22 kilo, hannhunder 22-26 i snitt).

Kjøper man hos rett oppdretter og gjør litt godt forarbeid i så måte så får man en hund med masse humor som elsker å være med på alt den får tilbud om, det er ikke mye lyd (normalt sett) og de er utrolig lojale.

Jeg kan tipse om oppdrettere - men det er lettere å ta utgangspunkt i kull dersom det skulle være interessant - ønsker de å treffe rasen osv. så send en PM så skal jeg tipse om hvor det kan være en mulighet.

Takler de en uke uten veldig stor mental aktivitet mtp trening? Skal ikke se bort fra at der tikker inn en pm etterhvert! :)

Dalmatiner høres ut som en fin rase til denne familien :)

Robust er de iallefall, og med oppegående barn og foreldre så var ikke dalmantiner et dårlig forslag! Nå har ikke jeg noe særlig god kunnskap til dens helse? Er det noe merkbar forskjell på å få tispe eller hannhund i hus? :)

En Siberian Husky hadde nok trivdes godt i denne familie, så lenge de kan godta en hund som ikke kan springe løs. Ellers finnes det jo mange andre raser som kunne passe fint her. Samojed, grønlandshund og Malamute er polare hunder som kunne passe fint, Belgisk Fårehund, Border Collie, Vorsteh, Dalmatiner, Dobermann, Australian Shepherd, Australian Kelpie .. Noen raser jeg kom på i farta :ahappy:

Løsslipp er en fordel, ja, men ikke nødvendighet. Ved nærmere ettertanke kan vel enkelte av polarhundrasene være litt vanskeligere for litt uerfarne eiere? Vorteh har jeg meget lite kunnskap til, om noen vil dele litt! :ahappy: Border, aussie og kelpie er utelukket ettersom de trenger en god del mental stimuli som familien ikke kunne garantere på en regelmessig basis. Langhåret belger og dalmis er iallefall notert! :flowers:

Toller!

Fin å ha med på tur

Fine i agility og lydighet

Kan bråke liitt.. men det kan jo alle hunder

Fine familiehunder

Eller en annen retriever :innocent:

Naboen hadde toller, så den eller Bonnie er jo løpekompisen til mor pdd, så det er jo noe hun har litt erfaring! :ahappy:

Hinter du til noe eller? :rofl:

Tenker, som mange andre, på retrieverne. Flat, labrador eller toller.

Var selv 12 når vi fikk en toller, og jeg hadde hatt lyst til å prøve agility og lydighet siden første gang jeg hørte om det. :-P

Det var et stort pluss at hunden var enkel å motivere samtidig som den årket å trene kontakt i timesvis etter første kurskveld på nybegynnerkurs i lydighet. :-P

Tolleren vil nok også være fornøyd med aktiviseringen du skisserer. :-)

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Er toller en rase du ville anbefalt og har god erfaring med? Generell helse? Ekstra tykk skrift på retrivere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...