Gå til innhold
Hundesonen.no

Terapihunden Arthur og aspiranten Siri


Alvira
 Share

Recommended Posts

  • Svar 238
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hei og hopp! Nå er vi godt i gang med besøkshundkurset, og siste helgesamlig er i slutten av januar. Samlingene har vært veldig kjekke, og Arthur har oppført seg eksemplarisk. Vi har fått god inn

Da er det på tide med en oppdatering som faktisk er relatert til trådens tittel!  Advarsel: skryteinnlegg!  I dag har Arthur vært på egnethetstest, første steg på veien mot besøkshund og dere

Ok, så nå har jeg vært litt vill og gal ? Jeg har henta hjem en ny hund - på prøve riktignok  Relativt impulsivt var det også, så annonsen, og to dager etter hev jeg meg i bilen og kjørte t/r over fje

Posted Images

Jeg går ikke noe enda, men har planer om å begynne :) Han er såpass ung og teit enda, så jeg venter nok til han er to år ihvertfall. Så spennende! Hvordan synes du det er? :)

Jeg synes det er veldig bra! Helgesamlinga vi hadde i vår var veldig lærerik. Jeg liker veldig godt tanken bak det hele, at man skal være til nytte og glede for andre og ikke på konkurranser og perfekte øvelser. Instruktøren oppmuntret oss til å kjenne etter på hvordan vi følte at øvelsen skulle være, hva som kjentes bra ut -fra en brukers perspektiv. Skulle gjerne hatt flere samlinger og oftere treninger, vi har bare to samlinger også er det egentrening i mellom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt utrolig hvordan sonen åpner øynene mine for hunderaser jeg aldri har tenkt over, makan så helskjønn Arthur er! Blir artig å følge dere fremover, både på lydighet og terapihundting!

Jeg synes det er veldig bra! Helgesamlinga vi hadde i vår var veldig lærerik. Jeg liker veldig godt tanken bak det hele, at man skal være til nytte og glede for andre og ikke på konkurranser og perfekte øvelser. Instruktøren oppmuntret oss til å kjenne etter på hvordan vi følte at øvelsen skulle være, hva som kjentes bra ut -fra en brukers perspektiv. Skulle gjerne hatt flere samlinger og oftere treninger, vi har bare to samlinger også er det egentrening i mellom.

Er det kun AZS eller er det AZS + Røde Kors?

Vi hadde 4 samlinger gjennom Terapihundskolen, det kjentes ganske passe ut, både hovedinstruktør og ekstern instruktør fikk god mulighet til å lære seg å kjenne hundene i ulike situasjoner, og ga god veiledning i forhold til om man burde gå opp til eksamen eller vente til neste runde om hunden ikke var klar nok.

Ellers er jeg helt enig i det med perfekt og sånn og det er viktig å bli påmint! Ser det der vi går, de blåser da pokkern i om han gjør det perfekt eller hvor mange kommandoer jeg bruker, og jo mer ulydig min er jo morsommere syns de det er :P På hjemmet vi går på så er de veldig opptatt av dyr og har flere dyr enn oss som de eldre kan treffe, og et par av de eldre har også bamser og sånn - Thorvald elsker bamser, og hans favorittleker er bamser fra IKEA, og det har det blitt et par hysterisk artige situasjoner av, og mye latter og liv for alle :) Så det er akkurat det, kjenn hunden og tenk fra bruker + hundperspektiv, ikke hundeførerperspektiv som sikkert flere enn meg litt for lett tar :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naww, han er så fin! Og flink! :wub:

Herlighet han var søt og bare nydelig! :wub:

Det er helt utrolig hvordan sonen åpner øynene mine for hunderaser jeg aldri har tenkt over, makan så helskjønn Arthur er! Blir artig å følge dere fremover, både på lydighet og terapihundting!

Takk :wub: Det går med Bullmastiff også, det tar bare litt lengre tid :P Men han er veldig flink, og jeg er veldig stolt! :D

Jeg synes det er veldig bra! Helgesamlinga vi hadde i vår var veldig lærerik. Jeg liker veldig godt tanken bak det hele, at man skal være til nytte og glede for andre og ikke på konkurranser og perfekte øvelser. Instruktøren oppmuntret oss til å kjenne etter på hvordan vi følte at øvelsen skulle være, hva som kjentes bra ut -fra en brukers perspektiv. Skulle gjerne hatt flere samlinger og oftere treninger, vi har bare to samlinger også er det egentrening i mellom.

Høres veldig kjekt ut. Vi gleder oss til å begynne! :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt utrolig hvordan sonen åpner øynene mine for hunderaser jeg aldri har tenkt over, makan så helskjønn Arthur er! Blir artig å følge dere fremover, både på lydighet og terapihundting!

Er det kun AZS eller er det AZS + Røde Kors?

Vi hadde 4 samlinger gjennom Terapihundskolen, det kjentes ganske passe ut, både hovedinstruktør og ekstern instruktør fikk god mulighet til å lære seg å kjenne hundene i ulike situasjoner, og ga god veiledning i forhold til om man burde gå opp til eksamen eller vente til neste runde om hunden ikke var klar nok.

Ellers er jeg helt enig i det med perfekt og sånn og det er viktig å bli påmint! Ser det der vi går, de blåser da pokkern i om han gjør det perfekt eller hvor mange kommandoer jeg bruker, og jo mer ulydig min er jo morsommere syns de det er :P På hjemmet vi går på så er de veldig opptatt av dyr og har flere dyr enn oss som de eldre kan treffe, og et par av de eldre har også bamser og sånn - Thorvald elsker bamser, og hans favorittleker er bamser fra IKEA, og det har det blitt et par hysterisk artige situasjoner av, og mye latter og liv for alle :) Så det er akkurat det, kjenn hunden og tenk fra bruker + hundperspektiv, ikke hundeførerperspektiv som sikkert flere enn meg litt for lett tar :)

Det er AZS og hundeklubben som arrangerer. Forstod det sånn at besøkshunder har færre timer enn terapihunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

I helgen var i på utsilling på Karmøy. Meg og @Emilie pakket Fiaten til randen og dro nedover for å hanke slufser! :D

Arthur var påmeldt lørdagen og søndagen, og mor var som vanlig ekstremt nervøs.

Lørdagen gitt strålende og Lille-Thur ble 2bhk med EXC, CK og CERT :) Søndagen gikk også veldig bra og Arthur ble 2bhk med EXC, ingen CERT i dag, dommeren mente at han var en nydelig hund, men at bevegelsene hans ødelagte overlinjen. Jeg var helt enig, da gutten byttet på å leke kengeru og padde i ringen, og rulla på ryggen som om det stod om livet :P Det var ekstremt varmt begge dagene og gutten slet i varmen, så det ble mye spyling, plutotepper og bekymret mor. Men det gikk så greit atte, og han sover egentlig enda ut etter helgens strabaser :)

Arthur fylte ett år på søndag (tenk, ETT år!), jeg skjønner ikke hvor tiden har blitt av! Nå nærmer vi oss unghundklasse med stormskritt, blir så spennende! Har bestemt meg for å melde på Dogs4All og se hvordan det går, det blir nok årets høydepunkt :)

Sånn ellers i hverdagen har det skjedd ekstremt lite, da han tåler varmen dårlig og egentlig sover det meste av dagen. Så gleder oss til temperaturen synker litt og vi kan begynne å trene litt lydighet igjen!

Et blide av gullebarnet på ettårsdagen sin :wub:

10542981_10203440130377569_7312127209477

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg tenkte jeg skulle dele en koselig unghundhistorie med dere, det er jo viktig å le av seg selv.

Meg, Arthur, @Emilie og Venus hadde vært en liten tur i byen (Venus skulle være statist i en tvproduksjon) og var på vei hjem. Vi var på vei til bybanen og gikk over Torgalmenningen (Bergens store samlingspunkt), og der var det tjukkt i folk, fe og turister. Og DUER, haugevis av duer. Arthur oppførte seg eksemplarisk, gikk i slakt bånd ved siden av meg og jeg var litt i min egen verden. Men der gitt, der så han en due og rykka til. Det er ganske mye kraft i 60 kg som kaster seg frem - såå jeg mista ham.

Så bikkjehelsikket setter avgårde over Torgalmenningen på duejakt (duer som fløy langt oppi luften riktignok, ikke den skarpeste den gutten der), skremmer livet av folk og er selvfølgelig TOTALT døv. Det var ikke snakk om å fa tak i ham. Jeg prøvde diskre å brøle "Arthur", jeg prøvde å fange ham og han fintet meg og jeg prøvde å løpe etter ham - han er overraskende rask for sin massive størrelse. Han fikk seg vel 10 runder rundt plassen før noen ungdommer klarte å lokke ham til seg. Folk lo (de som ikke var vettskremt og sendte meg styyyygge blikk), @Emilie lo, Arthur lo vel egentlig han også, og jeg, jo jeg var dødsflau.

Hva lærte jeg? ALDRI gå i din egen verden med Arhur når det er duer i nærheten.... Heldigvis er jo Arthur verdens snilleste gutt, så jeg trengte i hvertfall ikke bekymre meg over at han skulle være stygg med noen folk eller hunder. Håper dere får noe ut av denne historien, om ikke annet en litt latter ;)

Hilsen sliten tenåringsmor

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, Athur da :lol: Tidi hadde en hendelse sist vi var i byen og hun hadde røket båndet sitt så hun gikk mye løs. Jeg skulle ringe en venninne og styrte på med Blondie og akkurat da finner Tidi ut at jenten som soler seg ser ut som et fint offer for kelpieløøøv. Så hun løper bort, jeg prøver å rope på henne mens jeg holder på i telefonen og med Blondie. Det går ikke så bra. Så hun hopper opp på denne jenten som sover og begynner å slikke henne i ansiktet. Tror hun skvatt veldig av å våkne til noe slikt :lol: Men syntes heldigvis det var greit når hun innså at det var en hund :lol: Etterpå spurte hun om det var en valp, og jeg svarte ja. En valp på 1 år :P

Gratulerer med 2 cert på den lekre gutten :wub: Vi tenker også å dra til Dogs4All, så da sees vi ihvertfall der. Kanskje på en sonentrening en gang snart også?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, Athur da :lol: Tidi hadde en hendelse sist vi var i byen og hun hadde røket båndet sitt så hun gikk mye løs. Jeg skulle ringe en venninne og styrte på med Blondie og akkurat da finner Tidi ut at jenten som soler seg ser ut som et fint offer for kelpieløøøv. Så hun løper bort, jeg prøver å rope på henne mens jeg holder på i telefonen og med Blondie. Det går ikke så bra. Så hun hopper opp på denne jenten som sover og begynner å slikke henne i ansiktet. Tror hun skvatt veldig av å våkne til noe slikt :lol: Men syntes heldigvis det var greit når hun innså at det var en hund :lol: Etterpå spurte hun om det var en valp, og jeg svarte ja. En valp på 1 år :P

Gratulerer med 2 cert på den lekre gutten :wub: Vi tenker også å dra til Dogs4All, så da sees vi ihvertfall der. Kanskje på en sonentrening en gang snart også?

Haha, det er godt det bare ikke er Thur. Å, så gøy! :D Ja, da ses vi der, vi stiller fredag og søndag :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Nå var det en stund siden noe hadde skjedd her, på tide med en liten oppdatering :)

Jeg er i hovedoppgaveinnspurt, så det skjer egentlig ikke så mye for tiden. MEN, siden sist har vi stilt på BSBK og lille-Thur ble BIR (14 mnd) foran Norges mestvinnende hannhund og INT UCH, Junior :D

Mor er lett sjokkert og veldig glad

1534828_1016608498355896_247877372436506

Mandatory BIR/BIM bilde

1781524_1016593985024014_337997972868118

Ellers drar vi i morgen til Stord i håp om å hanke slufser. Igjen bli lille Fiaten fullstappa med ca 200 kg hund og 200 kg menneske, lurer på om den bilen kommer til å knekke snart? Vi er faktisk blitt en attraksjon på utsillinger når vi kommer med så mye hunder, mennesker og utsyr i en liten bil :P

Neste helg er det dags for D4A, men da tar vi faktisk toget over, og det er kun Arthur som blir med. Jeg er nervøs allerede!

Sånn ellers, begynner Arthur virkelig å finne vakthunden i seg. Han kan sitter i timesvis i vinduet og vokte hagen, og den MINSTE lyd må boffes på. Jeg holder på å bli skrullete. Men, han er nå fremdeles snille gode Arthur, ikke noe forandringer der. Vi holder også på med lydighetstrening, og det går faktisk fremover. På plass, FVF, dekk og bli og avstandskommandering begynner å sitte, flinke Thur :)

Litt bilder:

Vi kjedet oss på Halloween

10616209_818582318184355_460123438970905

Gjengen har fått lys

10425152_822019067840680_802777896657371

Å få fred i sofaen er ikke et alternativ

10710603_1013105548706191_17781157380890

Kong Arthur. Fnis.

10650053_1006904115993001_36076090156623

Bromance, Arthur og Cujo.

10603728_1001503376533075_45479473463324

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...