Gå til innhold
Hundesonen.no

Terapihunden Arthur og aspiranten Siri


Alvira
 Share

Recommended Posts

Så her kommer skrytetråden om min fantastiske valpis Arthur. Han er en Bullmastiff etter østeuropeiske linjer (norsk oppdrett), født 27.07.2013.

Herlig er han, rett og slett herlig. Ingenting skremmer ham, han er med på alt og er blid hele tiden. Sta er han selvfølgelig genene sine tro, men snill som dagen er lang. Planen er at han skal bli terapihund til bruk i rusbehandling, da det er dette jeg har planer om å jobbe med når jeg er ferdig utdannet.

Gemyttmessig ser det foreløpig veldig bra ut. Han hilser veldig pent, ingen hopping men bare setter seg ned og logrer. Elsker folk det gjør han virkelig, vil helst hilse på ALLE i hele verden. Men får han ikke lov, så er det for det meste greit det også. Han har allerede debutert som terapihund, og hjulpet et barn som var veldig redd for hunder. Han var utrolig flink, nesten som han skjønte at barnet var redd og at han måtte være rolig og sjarmerende :)

Ellers så er han en valpis og gjør alle de søte (og til tider irriterende) ting en valpis gjør - livet er herlig! :D. Det Arthur er flinkest til i hele verden det er å se trist ut, kjempetrist. Dette fører til veldig mye medlidenhet og kos fra alle - noe han selvfølgelig liker veldig godt ;)

Er det forresten noen andre her inne som har, eller trener en kommende terapihund?

Bildespam:

1185701_779945998688815_460875367_n_zpsb

1374342_768463063170442_177833829_n_zpsb

1375893_780916458591769_368906832_n_zps4

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 238
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hei og hopp! Nå er vi godt i gang med besøkshundkurset, og siste helgesamlig er i slutten av januar. Samlingene har vært veldig kjekke, og Arthur har oppført seg eksemplarisk. Vi har fått god inn

Da er det på tide med en oppdatering som faktisk er relatert til trådens tittel!  Advarsel: skryteinnlegg!  I dag har Arthur vært på egnethetstest, første steg på veien mot besøkshund og dere

Ok, så nå har jeg vært litt vill og gal ? Jeg har henta hjem en ny hund - på prøve riktignok  Relativt impulsivt var det også, så annonsen, og to dager etter hev jeg meg i bilen og kjørte t/r over fje

Posted Images

Han er nydelig! Jeg har planer om å bruke den ene tispa mi som besøkshund etter hvert, i "dyreassisterte aktiviteter" som det så fint heter når det ikke er i terapeutisk arbeid hunden blir brukt, da jobben min omfatter blant annet å organisere besøkstjeneste for ensomme. Arthur kommer nok til å innebære en stor forskjell i mange menneskers liv :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så søt hund! Og bra plan å bruke han til terapi :)

Han er nydelig! :wub: Jeg er ikke utdanna innen helsefag og har ingen planer om å omskolere meg, men jeg har veldig lyst til å få hundene mine godkjente som besøkshunder. :)

Det er bare å gå et kurs (som er gratis/sponset i mange tilfeller), og så lenge hundene er ok skrudd sammen så har du godkjent besøkshund :)

Jeg har vært med en del på dyreassisterte intervensjoner i fengsel med strengt straffedømte og det var veldig gøy å se hvor stort utbyttet var for de innsatte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å gå et kurs (som er gratis/sponset i mange tilfeller), og så lenge hundene er ok skrudd sammen så har du godkjent besøkshund :)

Ja, er klar over det, men det siste vi kom med på avkrevde 4000 kr i depositum på 1 ukes varsel, så det måtte vi bare droppe, dessverre. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skjønn han er :wub:

Chicka er ikke godkjent terapihund (har ikke gått kurset), men vi er noen ganger nede på eldresenteret og hilser på de gamle der.

Det er så gøy å se hun sammen de eldre og hvor glad både hund og menneske blir av kontakten.

De eldre liker Chicka så godt fordi hun er så flink til å sitte sammen dem når de drikker kaffe og spiser kake de gir hun pent og pyntelig, hun sitter i sofaen med en på hver side og får masse kos og godt i munnen.

Med neste hund så skal jeg gå for skikkelig godkjenning (Chicka er snart 12år, så vi har blitt enige om at hun bare skal komme som hun alltid har gjort, resten av livet, så lenge hun orker å kose med de eldre), det gir meg og hundene mye å gjøre dette

Jeg skal også begynne å ta noen "vakter" (alene uten Chicka) som frivillig der på nyåret, siden jeg har så dårlig helse og ikke får lov til å jobbe mer :icon_cry: , så er det bra å kunne gjøre litt frivillig arbeid så jeg får litt sosialomgang med andre enn bare familie og venner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig :wub: Planen min er jo å jobbe enten innen rusbehandling, rehabilitering av innsatte, e.l. når jeg er ferdig utdannet, og jeg har veldig lyst til å kombinere det med hund etterhvert selv, så håper du skriver litt om prosessen, arbeidet, osv her :D

OG FLERE BILDER HALLOOOO! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle fine ord om gullklumpen, han er verdens beste :D Så kjekt å se at det er flere som driver med terapi/besøkshunder :)

NODAT mener jeg holder kurs både for besøkshund og terapihund Sandy og Aya :)

Chicka høres jo bare ut som en helt fantastisk hund Renate, som gjør mange liv så mye bedre :D

Kehla, du kan få lese hovedoppgaven min som handler om nettopp DAT og rusbehandling, når den er ferdig. Om ett år :P

Sånn om prosessen så vet jeg egentlig ikke så mye spesifikt enda, men driver å leser meg opp. Nå fremover blir det i hovedsak mye miljøtrening, og det å lære ham å ikke ta kontakt med mennesker før han får klarsignal :) Også må han jo få seg en arbeidsVEST, gleder meg masse til å bestille en slik "terapihund i trening" vest :D Er det noen som vet om noen steder man får bestilt slike til en ok pris?

Firbent terapi på facebook er forresten en artig side som har mye info om besøkshund og arbeidet rundt det :)

Og som bestilt, flere bilder:

1383269_10153295350855717_399287277_n_zp

1385064_780781891938559_484702509_n_zpsa

1376988_780637441953004_1952747732_n_zps

1017339_768813246468757_1362625363_n_zps

1383229_10153294424000153_1543949320_n_z

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg trodde NODAT måtte gi seg jeg. Så bra at de har fått til å fortsette! De var julegaveprosjektet vårt et år og vi var med på besøk og omvisning en gang. Har en liten plan om å gå kurs med Kovu når han blir voksen.

Det virker faktisk som NODAT ikke holder kurs lengre ja. Men Firbent Terapi og Norske terapihundskolen gjør! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har godkjent hund gjennom Norske Terapihundskolen, utrolig givende og artig ting å gjøre med hunden :) Lykke til med din :D

Vi bestilte dekken gjennom kursholder og fikk det på eksamensdagen, fra kifani :)

Så utrolig spennende! Er h*n godkjent som besøkshund eller terapihund? Og hva bruker du h*n til? :D

Hvordan var kurset? Kjekt? Vanskelig? :)

Masse spørsmål, men er såå nysgjerrig :jump:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig spennende! Er h*n godkjent som besøkshund eller terapihund? Og hva bruker du h*n til? :D

Hvordan var kurset? Kjekt? Vanskelig? :)

Masse spørsmål, men er såå nysgjerrig :jump:

Han er på besøkshundnivå nå, har store planer om å gå videre, men da jeg er i full jobb er det mye som skal matche dessverre :hmm: Jeg er psykolog, så ønsker å bruke ham gjennom jobb, men i nåværende jobb er det ikke så lett å kombinere, det blir nok seinere :)

Så til nå har vi bare gått frivillig på sykehjem, men har pause for tida etter at jeg flytta og sånn. Håper å komme igang igjen veldig snart :D

Har skrevet om kurset på bloggen

http://hakasitasaslan.blogspot.no/2012/09/frste-helg-pa-beskshundutdannelsen.html

http://hakasitasaslan.blogspot.no/2012/10/beskshundkurs-helg-2.html

http://hakasitasaslan.blogspot.no/2012/11/tredje-helg-pa-beskshundkurs-og-litt-til.html

http://hakasitasaslan.blogspot.no/2012/12/beskshundutdannelsen-siste-helga-og-med.html

Veldig ålreit kurs syns jeg, det gikk veldig greit for min hund, han er et lite "naturtalent" i forhold til kontakt med mennesker, veldig trygg og nærhetssøkende, så jeg hadde et enkelt utgangspunkt.

Bare å spørre mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er på besøkshundnivå nå, har store planer om å gå videre, men da jeg er i full jobb er det mye som skal matche dessverre :hmm: Jeg er psykolog, så ønsker å bruke ham gjennom jobb, men i nåværende jobb er det ikke så lett å kombinere, det blir nok seinere :)

Så til nå har vi bare gått frivillig på sykehjem, men har pause for tida etter at jeg flytta og sånn. Håper å komme igang igjen veldig snart :D

Har skrevet om kurset på bloggen

http://hakasitasaslan.blogspot.no/2012/09/frste-helg-pa-beskshundutdannelsen.html

http://hakasitasaslan.blogspot.no/2012/10/beskshundkurs-helg-2.html

http://hakasitasaslan.blogspot.no/2012/11/tredje-helg-pa-beskshundkurs-og-litt-til.html

http://hakasitasaslan.blogspot.no/2012/12/beskshundutdannelsen-siste-helga-og-med.html

Veldig ålreit kurs syns jeg, det gikk veldig greit for min hund, han er et lite "naturtalent" i forhold til kontakt med mennesker, veldig trygg og nærhetssøkende, så jeg hadde et enkelt utgangspunkt.

Bare å spørre mer :)

Så kjekt! Jeg er snart ferdig utdannet psykolog, så planen min er å bruke ham i jobben :) Så må jeg bare finne meg en jobb hvor han kan brukes ;)

Tusen takk for masse fin info, skal spørre hvis det er mer jeg lurer på :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

På tide med en liten oppdatering på hva vi har bedrevet de siste ukene! :)

Arthurpartur har nå rukket og bli 4 mnd, og en riktig så staselig herremann på 27 (!) kilo. Det vi egentlig har fokusert på er jo miljøtrening til vi spyr begge to. Vi har vært på flyplassen, i sentrum, byggeplasser og alle mulige rare steder. Han tar alt med den største ro, finingen min.

Han har også vært med meg på jobben en del. Jeg jobber med utviklingshemmede mennesker, og jeg har lagt merke til at mange hunder utagerer på oss når vi er ute å går. Det er jo forsåvidt ikke så rart siden det er mye rare lyder og bevegelser. Derfor tok jeg med Arthur for å hilse på gjengen, og han synes jo det var superstas! Han virkelig elsker beboerne og vil bare være med dem hele tiden :)

Han har selvfølgelig også vært med meg masse på skolen, og er virkelig hele fakultetes maskot! Alle vet hvem han er, og har bare gode ord å komme med. Og Arthur elsker oppmerksomheten. Han får voksne menn til å plaske ned på gulvet for å leke :P For å illustrere: Jeg var i kantinen for å kjøpe kaffe, uten Arthur, og det første kantinedamen sier " Er ikke Arthur med i dag? Er han alene hjemme, stakkars lille gullet!" :P

Det som kanskje er det alleraller beste er at meg og Arthur har fått en del oppdrag på poliklinikken på fakultetet i forhold til behandling av hundefobi. Så, Arthur har faktisk allerede debutert som terapivalp! :D Og han er så flink, og jeg blir så stolt at jeg får vondt i hjertet. Det er som han skjønner at de er redd, og at han må være rolig og snill. Fineste valpen :wub:

Sånn utenom alt det spennende så trener vi masse på "legg seg" "stå", innkalling og gå fint i bånd. De to første går veldig fint, de to andre ikke like bra alltid :P

Innkalling er kanskje det som er mest utfordrende, da Arthur er ytterst selvstendig og gjør som det passer ham. Altfor ofte når jeg roper på ham, kommer faenskapsblikket og han løper den andre veien, lille jævelen. Men det går bedre for hver dag, jeg er blitt superkonsekvent til å kommunisere at det å ikke komme er IKKE greit og det å komme er fest og godbitregn :D

Sånn, det var slik dagene våre går, livet er herlig :D

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...