Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store, lille spørsmålstråden om LP


Tabris
 Share

Recommended Posts

Guest *Kat84*

Jeg sitter å leser på reglene nå for å begynne å trene inn ruta. 
Men nå la jeg merke til at det nå står lineføring i klasse 1. Så nå skal det altså være bånd på hundene i klasse 1, ikke fri ved fot som det var før? 

Og så lurer jeg på hvor stor avstand det skal være mellom ekvipasjen og ruta når hunden skal sendes fram? Det står det ikke noe om ser jeg :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 304
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ting jeg stusser på "Føreren skal ha hunden på venstre side under og mellom øvelsene. Dersom det er en fysisk grunn eller et handikap til stede, kan føreren ha hunden på høyre side under og mellom

Maria Brandel - håller lydnadssporten på att ta död på sig själv?

Fra LP Norges FB-side: SHK har hatt møte. Klasse 1, 2 og 3 innføres fra 01.01.17 og elite (FCI klasse 3) fra 01.01.16

Posted Images

7 minutter siden, *Kat84* skrev:

Jeg sitter å leser på reglene nå for å begynne å trene inn ruta. 
Men nå la jeg merke til at det nå står lineføring i klasse 1. Så nå skal det altså være bånd på hundene i klasse 1, ikke fri ved fot som det var før? 

Og så lurer jeg på hvor stor avstand det skal være mellom ekvipasjen og ruta når hunden skal sendes fram? Det står det ikke noe om ser jeg :blink:

Det er noen år siden det var fri ved foten i klasse 1 - det forsvant ved forrige omgjøring, og vi fikk avstandskommandering i stedet.

Dette står om ruta i regelverket:

Sitat

Ruta skal være ca. 3x3 meter markert med en kjegle i hvert hjørne. Rutas ytterkant skal være godt synlig markert med tape, kritt eller lignende. Ruta skal være plassert ca. 10 meter fra startpunktet og den skal være minst 3 meter fra ringens ytre grense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
37 minutter siden, SFX skrev:

Det er noen år siden det var fri ved foten i klasse 1 - det forsvant ved forrige omgjøring, og vi fikk avstandskommandering i stedet.

Dette står om ruta i regelverket:

Jeg så det som stod i regelverket. Så det vil si at man ikke skal føre hunden mot ruta (det står også noe om at fører kan vise hunden ruta først), men at hunden skal sendes 10 meter fram? 

I så fall har jeg kontroll på hva som skal gjøres :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, *Kat84* skrev:

Jeg så det som stod i regelverket. Så det vil si at man ikke skal føre hunden mot ruta (det står også noe om at fører kan vise hunden ruta først), men at hunden skal sendes 10 meter fram? 

I så fall har jeg kontroll på hva som skal gjøres :) 

Jeg er usikker på hva du mener med føre hunden mot ruta? Den må gå selv, du får ikke dytte den i rumpa :D Med mindre det endres drastisk fra slik det var i klasse 2 i fjor, så skal fører stå  på anvist plass, du kan peke mot ruta og gi hunden en viss retning FØR øvelsen starter, men deretter skal hunden utføre øvelsen utelukkende på kommando.

Altså, vise hunden ruta betyr ikke at du får gå bort til ruta med hunden, om det er det du mener. Men du kan få hunden til å se i riktig retning og bli oppmerksom på at det er ei rute der ute, og bruke de hint og hjelpemidler en legger inn i treningen (for eksempel rutiner, kommandoer og kroppsspråk som forbereder hunden på at ruta er neste øvelse. Jeg brukte for eksempel to ulike "bli"-kommandoer på forrige LP-hund avhengig av om det var ordinær innkalling eller innkalling med stå, så hun skulle vite forskjellen allerede da jeg gikk fra henne) - alt på moderat vis, selvfølgelig. Og det må skje før dommeren starter øvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
7 minutter siden, Kristiin skrev:

Dere som er venstrehendte. Hvordan gjør dere det med å kaste apportbukken med hunden i utgangsstilling? 

Det er nesten slik at jeg kakker hunden i bakhodet når jeg skal kaste.. Og jeg kaster som en ape med høyrehånden :lol:

Kast overarmskast? Jeg måtte gjøre det da jeg konkurrerte, ellers endte den apportbukken opp bak oss, evt i hodet mitt... eller andre steder :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Kristiin skrev:

Dere som er venstrehendte. Hvordan gjør dere det med å kaste apportbukken med hunden i utgangsstilling? 

Det er nesten slik at jeg kakker hunden i bakhodet når jeg skal kaste.. Og jeg kaster som en ape med høyrehånden :lol:

 

Hvordan kaster du da? Hvis du kaster med "overarmskast"(som en håndballspiller) så burde du vel ikke treffe hunden i bakhodet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Kast overarmskast? Jeg måtte gjøre det da jeg konkurrerte, ellers endte den apportbukken opp bak oss, evt i hodet mitt... eller andre steder :lol: 

Hah, jeg er dårlig nok til å kaste, og aldri vært en overarmskaster.. Så jeg vet ikke helt om det blir noe bedre enn høyre hånd :lol: Ser for meg at den deiser i bakken 2 meter foran meg :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kristiin skrev:

Hah, jeg er dårlig nok til å kaste, og aldri vært en overarmskaster.. Så jeg vet ikke helt om det blir noe bedre enn høyre hånd :lol: Ser for meg at den deiser i bakken 2 meter foran meg :lol:

Må øve vøtt :D Bare stå og kaste apportbukk helt til du får det til :D. Kanskje du må gå på apportkastekurs? :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Må øve vøtt :D Bare stå og kaste apportbukk helt til du får det til :D. Kanskje du må gå på apportkastekurs? :lol: 

Ser nesten ut som jeg må øve på å kaste med "overarms" da :P Jeg er lattelig dårlig på å kaste fra før, men fått litt sving på å kaste en apportbukk et lite stykke fremover, men med "underarms". Altså, å trene fremmadsending med å skal hive en ball frem og over hodet på hunden er helt umulig for meg :lol:

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kristiin skrev:

Dere som er venstrehendte. Hvordan gjør dere det med å kaste apportbukken med hunden i utgangsstilling? 

Det er nesten slik at jeg kakker hunden i bakhodet når jeg skal kaste.. Og jeg kaster som en ape med høyrehånden :lol:

 

Du får vell ikke kaste apportbukken mer når 2017 kommer i lpnorge ??

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
8 minutter siden, tonjek skrev:

Hvilken fot begynner og slutter dere med i fri ved foten? Altså når dere skal starte fra holdt, gjøre holdt og ta vendinger. Og hvorfor? emoji1.png

Jeg starter å gå med venstre bein. Hvorfor vet jeg ikke, jeg fikk bare beskjed om det en gang :P

På holdt er jeg faktisk ikke sikker, og jo flere jeg spør jo mer forvirret blir jeg... venstrevendinger tror jeg at jeg går med venstre først, men jeg har ikke tenkt over det... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, tonjek skrev:

Hvilken fot begynner og slutter dere med i fri ved foten? Altså når dere skal starte fra holdt, gjøre holdt og ta vendinger. Og hvorfor? emoji1.png

Jeg begynner med venstre, fordi da merker hunden at du starter å bevege deg. Det gjør den ikke om du bruker høyre ;) 
jeg har ikke tenkt over hvilken jeg skal slutte med. Han setter seg på plassen under holdt samme hvilken fot jeg bruker. Tror jeg. Aldri tenkt over det :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, tonjek skrev:

Hvilken fot begynner og slutter dere med i fri ved foten? Altså når dere skal starte fra holdt, gjøre holdt og ta vendinger. Og hvorfor? emoji1.png

Begynner med venstre fot fra holdt og stopper med venstre fot sist før holdt. Begynner å gå med høyre fot når hunden skal sitte igjen. Gjør det bevisst for å få inn "lovlig" dobbelkommando. 

Ventrevending, setter venstre fot i bakken rett frem, og svinger med høyre fot. 
Høyrevending, setter høyre fot i bakken rett frem, og svinger med venstre fot. (ble dette forståelig??? ) Vil også snu hodet i retningen vi skal gå, så hunden skjønner hva vi skal. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Sitat

Norsk lydighetschampionat i klasse III fra 1/1-2017. 
NKK vedtok den 5/12 at NLCH deles ut i vår nye klasse III fra og med 2017. Det innføres Cert til de 2 beste i hver konkurranse. Hunden må vinne 3 cert for tre ulike dommere, før det kan søkes om NLCH. De gamle tilleggskravene gjelder fortsatt. KG håper at dette skal inspirere flere til å trene OG konkurrere LP. Det er vedtatt overgangsregler gjeldende i 2017.

Da gjenstår det bare å se hvordan overgangsreglene blir. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Ingidano skrev:

Da gjenstår det bare å se hvordan overgangsreglene blir. 

Overgangsregler:
1. Hunder som har rykket opp til ...FCI klasse 3, uten å ha oppnådd 1. Premie i 2016, kan starte i den nye LP klasse III, gjeldende fra 01.01.2017.
2. Gjeldende kun fram til 01.01.2018: For hunder som har oppnådd 1. premie i FCI klasse 3, vil denne/disse telle med som ”cert” til NLCH. I tillegg kan hunden få èn 1. premie i klasse 3, fra før 01.01.2017, og/eller èn 1. premie fra i klasse elite (fra før 01.01.2016), som tellende.
3. Skulle det være mulige eventualiteter/kombinasjoner som ikke dekket av dette, kan den enkelte utøver søke NKK om godkjennelse av resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nesten ut som jeg må øve på å kaste med "overarms" da [emoji14] Jeg er lattelig dårlig på å kaste fra før, men fått litt sving på å kaste en apportbukk et lite stykke fremover, men med "underarms". Altså, å trene fremmadsending med å skal hive en ball frem og over hodet på hunden er helt umulig for meg [emoji38]
 

Er bare i bruks du kaster apporten fra 2017. Alle er død i lp.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2015 at 9:52 PM, Snusmumrikk skrev:

 

*får ikke bort quote*

 

På 11.12.2015 at 9:38 PM, Anette skrev:
1 time siden, Anette skrev:


Er bare i bruks du kaster apporten fra 2017. Alle er død i lp.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 

 

Må jo være lov med mål :P Vi har vell et bruksmål og, in the end :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...