Gå til innhold
Hundesonen.no

SeaWorld avsløres i dokumentaren Blackfish


Gjest
 Share

Recommended Posts

  • Svar 425
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå har jeg prøvd å holde meg unna denne tråden, men klarer ikke mer. Jeg er overlykkelig over at det er blitt mer fokus på hvordan det er å ha hval i fangenskap. Det kan ikke sammenliknes med de b

@Cams; Delfiner, herunder også spekkhuggere er høyst intelligente og sosiale dyr som lever i familigrupper( de fleste arter) . Jeg må si jeg er svært interessert i å lese en forklaring på hvordan man

I dyrebutikken jeg jobber i, selger vi ikke gullfisk til bolle. Fordi det er for lite plass. Forstår ikke at det skal være noe mer riktig å putte et mye mye myye større dyr med myye mer komplekst sosi

Posted Images

Samme som en slange i et for lite terrarie. Den har ikke plass til å fyke rundt i stor hastighet (strekke seg skikkelig ut), naturlig jakteatferd f. eks. Jeg tror hverken det er stimulerende eller tilfredsstillende for en jeger å få plassert død fisk i gapet.

Det finnes sikkert maaaange sider på internett som sier at en hval kan ha det OK i fangenskap, det tror jeg på også.. men jeg tror likevel ikke vi kan gi en hval det den trenger ved å holde den i et basseng.

En slange som "fyker" rundt er faktisk en av de tingene man skal reagere på i forhold til trivsel og stress - En slange som beveger seg mye er ikke en tilfredsstilt slange. De kan bli stresset av feil temperaturer eller mangel på gjemmesteder.

Så sammenlikningen ble litt rar?

Mental og fysisk stimuli må ikke komme i samme form som det gjør i naturen. Dette vet jo hundeeiere om? Ulven jakter elg, hunder jakter ball og pinne. Hovedpoenget er vel at de får et utløp både for hjerne og kropp. Det er ingen som har sagt at for å få den fysiske stimulien, så må det skje i sammenheng med jakt. Det er igrunn veldig få, om noen, rovdyr i fangenskap som bruker jaktinstinkter ved foring. ( Hvis man ser bortifra lav-budsjetts dyreparker fra Midtøsten og Asia) Men disse dyrene får jo brukt hjernen og kroppen sin allikevel iløpet av dagen, mye av de samme metodene som også brukes til hund. Som f.eks å gjemme vekk godbiter, aktiviseringsleker, tautrekking, henge opp kjøtt, luktspor, etc.

Spekkhoggere hos SeaWorld pleier derimot å jakte på fuglene som henger rundt bassengene.

Men jeg skjønner ikke helt hva du mener med din siste setning - hvis det finnes bevis på at hvalene har det greit i fangenskap, hvorfor tror du det fortsatt ikke er mulig å gi dem det de trenger? Hvorfor er hvaler så annerledes enn alle andre dyr man har i fangenskap?

Okei, de slipper å gå sultne, det skal de ha, men ellers:

Frihet fra ubehag? Nei, det er helt sikkert ikke ubehagelig å få hudproblemer, nedsatt imunforsvar og andre mentale og fysiske plager fordi bassengene er for små og vannkvaliteten og temperaturen er helt feil.

Frihet fra smerte, skade eller sykdom? Ville Tillikum blitt gal om han ikke var i fangenskap? Minner om at det aldri er rapportert om angrep på mennesker fra spekkhoggere som lever i vil tilstand...

Frihet til å utføre naturlig adferd? Vet du noe som helst om hva naturlig adferd for en spekkhogger er? Det er ingenting av det de får gjort i bassengene som er det minste naturlig...

Frihet fra å føle frykt eller stress? Du kan da ikke på ramma alvor mene at du ikke tror et liv som showdyr med flere show daglig ikke er stressende?

Nå gir jeg meg, for jeg tror ikke noe noen vil si, kommer til å få deg til å endre mening. På samme måte som du ikke får en del av oss som er uenig med deg til å gjøre det...

Vannkvalitet og temperatur er etter perfekt standard i forhold til hva dyrene tåler og skal ha. Du snakker nå sikkert om Keiko som bodde i en park hvor de ikke hadde samme mulighet eller budsjett til å ha perfekte vannkvaliteter som gjorde at han fikk hudproblemer. Vannet til Keiko var heller ikke dypt nok. Hos SeaWorld har de et team som KUN jobber med vannkvalitet døgnet rundt og det blir tatt vanntester flere ganger iløpet av dagen.

Er Tilikum gal? Eller er det bare noe du har plukket frem fra Blackfish og liknende anti-captivity sider? Hvorfor er Tilikum gal og ikke resten av gjengen? Ulisses er også fanget utenfor Island, samme som Tilikum - men ingen sier han er gal?

Hehe, du spørr som at du kan mye om naturlig atferd hos spekkhogger? :) SeaWorld har forøvrig ramset opp en del naturlige atferder her. Selvfølgelig er det atferder de får gjort som er naturlige selv om de bor i fangenskap.

Hvis dyrene blir stresset av å gjøre show, så ville dyrene blitt syke. Stress over lang tid = sykdom. Det er ingenting som tyder på at hvalene blir stresset av å bli trent eller gjøre atferder under showet. Man får heller ikke tvunget en hval til å gjøre noe den ikke vil, så hadde ikke dyrene ville gjort det de ble bedt om, så hadde de simpelthen ikke gjort det. Det har skjedd at show har blitt kansellert fordi hvalene ikke ønsket å fremføre. Så smarte som disse hvalene er, tror du ikke de ville lært seg det rimelig kjapt at hvis de bare nekter å fremføre, så slipper de å gjøre show, hvis dette var noe de opplevde som negativt og stressende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tall:

125 spekkhuggere har dødd i fangenskap, over 50 av disse i SeaWorld-parker.

33 spekkhuggere har blitt født i fangenskap og dødd i fangenskap, de overlevde gjennomsnittlig 4,5 år. En spekkhugger i det fri lever til den blir 70-100 år (varierer mellom hun og hann).

Her kan man se en total oversikt over alle spekkhuggere som lever i fangenskap i dag:

http://uk.whales.org/sites/default/files/orcas_currently_in_captivity_1013.pdf

53 stk….. Inkludert 5 stk som er fanget i det fri i 2013….

Tilikum, velkjent fra SeaWorld, ble fanget utenfor Island i 1983. Han var 2 år når han ble fanget med nett, speedboats og undervannsbomber for å skremme han vekk fra flokken sin. Fra en midlertidig innhegning på Island ble han dekket i lanolin og forbredet på reisen til fangenskap hos SeaWorld.

tilikum_02.jpg

[Tilikum dekket av lanolin før avreise til SeaWorld]

tilikum_03.jpg

tilikum_08.jpg

Tilikum blir oppbevart i dette lille bassenget når han isoleres fra de andre spekkhuggerene.

Men lidelsene til disse individene er jo bare peanuts ifht den absolutt vitale kunnskapen vi får av hvordan en spekkhugger i fangenskap oppfører seg, det er jo viktigst av alt…. (ironi).

Kommer ikke til å diskutere dette, jeg bare deler noe jeg satt og leste i kveld.

Deler også dette vakre klippet av en flokk, en familie, med spekkhuggere som bruker familiebånd, intelligens og forståelse for sine omgivelser for å lure sine byttedyr. Denne ekstremt høye forståelsen og intelligensen er noe av det som opprører meg mest med fangenskapet av spekkhuggere, de har mental kapsitet som virker større enn mange mennesker noen gang klarer å inneha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen vet nøyaktig alder på spekkhoggere, men det antas at forskjellige lokaliteter har forskjellig levealder, alt mellom 30 til 80, hunner blir eldre enn hanner.

SeaWorld har ikke vært ansvarlig for noen viltfangede hvaler på over 35 år. Det er synd at Russland og Kina fremdeles driver med dette.

Bassenget du ser ovenifra hvor Tilikum er, er medisin-bassenget. Bildet kan ha blitt tatt under en helsesjekk og er slettes ikke noe varig basseng for Tilikum. Normalt sett så har han tilgang til bassenget ved siden av (under det hvite taket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syns jeg statistikk og fakta er mye mer interessant å se på enn dokumentarer som allerede fra starten av har en agenda (jeg hater slike dokumentarer og slike artikler, det er uinteressant å høre på personlige meninger fremfor fakta - av den grunn har jeg heller ikke sett dokumentaren i tråden her). For meg er det tydelig utifra utifra fakta (studere hvordan de har det i det fri, hvordan de beveger seg, hvordan de lever) og staistikk (levealder, osv) at spekkhoggere ikke har det bra i fangenskap.

En enkel sammenligning er jo en del reptilarter, som oftest lever lengre i fangenskap enn i naturen. Det i seg selv er en indikasjon på at vi klarer å tilrettelegge godt for dem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekkhoggere har som sagt kun vært i fangenskap siden 1960, og man er fortsatt i læringsfasen på hvordan gjør det best mulig for dem.

Det er ingen dyr, domestisert eller ikke, som automatisk levde lengre enn de i naturen så fort de ble fanget og avlet i fangenskap de første 20-30-50 årene. Dette er noe som kommer med kunnskapen rundt det å faktisk ha dem i fangenskap.
Reptiler i fangenskap for 20-30 år siden ble neppe like gamle som sine slekninger i naturen, men den dag i dag vet vi at de lever opptil 15-20 år lengre enn normalt. Hos reptiler er det enda få som vet nøyaktig hvor gamle de kan bli, særlig hos iguaner og enkelte slangearter. Mange gjetter, som hos spekkhoggeren, men det finnes ikke nok dokumentert info til å si for sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen vet nøyaktig alder på spekkhoggere, men det antas at forskjellige lokaliteter har forskjellig levealder, alt mellom 30 til 80, hunner blir eldre enn hanner.

Marinbiologer vet dette, fordi de - i motsetning til seaworld"trenere" som observerer hvaler i fangenskap i 5-10 år av sitt liv - følger med bestandene som lever i det fri. Over flere dekader. Jeg anbefaler deg et søk på ScienceDirect, artikler, under "ADVANCES IN MARINE BIOLOGY", så får du kanskje et litt annet syn på naturen og dyrelivet enn det man beskuer innenfor fire vegger….

Et kjapt søk gjennom artikler fra soffakroken hjemme gir følgende fra offisiell forskning:

http://rsbl.royalsocietypublishing.org/content/4/2/189.full

"Killer whale and short-finned pilot whale females undergo reproductive senescence on a trajectory independent of somatic aging and cease reproducing at just over halfway through their maximum lifespan of 90 and 65 years, respectively (Kasuya & Marsh 1984; Marsh & Kasuya 1984; Olesiuk et al. 1990; figure 1)"

F1.medium.gif

c) killer whale; the dotted line indicates the proportion of females surviving and the solid line indicates the number of viable calves produced per female (Olesiuk et al. 1990).

Med andre ord, female orcas kan leve opp mot 100 år, har vitenskapen vist gjennom å observere viltlevende spekkhuggere.

EDIT:

Enda en: Hammond et. al. (1990) "Individual Recognition of Cetaceans:

Use of Photo-Identification and Other Techniques to Estimate Population Parameters"

"Our estimates of the longevity of killer whales were of the same magnitude as the theoretical longevity of 72-81 years predicted for killer whales from intra-specific allometric relationships (Sacher, 1980)."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marinbiologer vet dette, fordi de - i motsetning til seaworld"trenere" som observerer hvaler i fangenskap i 5-10 år av sitt liv - følger med bestandene som lever i det fri. Over flere dekader. Jeg anbefaler deg et søk på ScienceDirect, artikler, under "ADVANCES IN MARINE BIOLOGY", så får du kanskje et litt annet syn på naturen og dyrelivet enn det man beskuer innenfor fire vegger….

Vet du, hadde du klart å komme med et svar uten en dose spydighet i hvert eneste innlegg så ville det vært lettere å ta deg alvorlig.

Hvis du har linker så leser jeg gjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan man forøvrig lese en meget fin artikkel som tar for seg konkret, steg for steg, mange av de feilaktige påstandene SeaWorld farer med, og hva vitenskapen faktisk sier om tingene:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14448968/biennial.pdf

Captive vs. free-ranging longevity
According to Small and DeMaster (1995a):
Survival of the wild population Olesiuk et al. studied, based on approximately
Data derived from the study population since 1987 have not been modeled to determine degree of resemblance to results obtained in this study. However, in November, 1995, one of the authors of that study observed that more recent data tend to confirm the estimates given in the 1990 paper (G. Ellis, pers. comm.).

Males have a mean life expectancy of 29.2 years, typically attain sexual ma- turity at 15.0 years and physical maturity at 21.0 years of age, and have a maximum longevity of about 50-60 years.6

250 non-calves, was significantly higher than our estimates for non-calf cap- tive killer whales (0.976 vs. 0.938, P < 0.001).
Again according to Small and DeMaster (1995b):
Survival in captivity increased for the bottlenose dolphin (Tursiops truncatus), California sea lion (Zalophus californianus), Steller sea lion (Eumetopias jubatus), and white whale (Delphinapterus leucas) over the 5-yr period be- tween 1988 and 1992 compared with estimates based on data through 1987 (Small and DeMaster 1995). Survival in captivity for killer whales (Orcinus orca), the only other species for which the comparison was made, remained the same.

The implication of the former statement by Small and DeMaster (1995a) is that longevity for captive killer whales is significantly less than for free-ranging killer whales, since survival rates are significantly higher in the wild. The impli- cation of the latter statement by Small and DeMaster (1995b) is that survival for captive killer whales did not improve between 1988 and 1992.

The consistency with which misleading information is dispensed by Sea World suggests that its content and expression may be mandated by corporate policy, as indeed a letter to Anheuser-Busch employees/wholesalers indicates (Busch Entertainment Corp. 1993). Consistent dissemination of incorrect information would seem to be risky, especially for a corporation that depends on the good will of the consumer for revenues, and could contribute to stress and morale problems for the scientific and educational staff who are required to carry it out. This raises the question of the reason or reasons for continuing to distribute specious estimates without regard for established scientific literature. (No at- tempt by Sea World to refute the scientific literature in a published paper is known to any of the authors.)

Recent scientific studies indicate that there is a high correlation between the conditions of captivity and early deaths for orcas held in marine parks. This conclusion is ignored and contradicted with inaccurate statements made by credentialed professionals in the employ of some marine parks. Rationales for this consistent disparity between longevity estimates for killer whales by Sea World, Marineland of Ontario and Miami Seaquarium vis-à-vis the scientific literature are apparent. The economic disadvantages for marine parks of wide- spread public awareness of accurate information could be significant. It is esti- mated that about 70% of the gross income received at the four Sea World parks is due to the public's attraction to killer whale shows. Approximately 9 to 10 million people purchase tickets at a Sea World park each year. Most of those customers purchase food, beverages, toys and other gifts, bringing their total expenditure to around 400-500 million U.S. dollars per year (John Hall 1995). The pattern of dissemination of incorrect information described here may be linked to these economic incentives.

----

http://www.freemorgan.org/wp-content/uploads/2012/10/jett__ventre_2011_keto__tilikum_stress.pdf

Denne artikkelen gir en grei oversikt over hva spekkhuggere i fangenskap har gått av døden med. Som man kan se er bakterielle infeksjoner en gjenganger, så vel som komplikasjoner ved fødsel, skader påført av spekkhuggerene selv under stress pga fangenskap og at hjertet gir opp (som nevnt ovenfor, hvis man er så innmari stressa hele tiden, så blir man faktisk syk…. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første linken din var interessant. Da lurer jeg svært mye på hvorfor alle andre linker jeg har funnet ang alderen har sagt så mye forskjellig. (altså, ikke kun SeaWorld.)

Siste linken din ser jeg ikke på som troverdig, da den har fått hjelp fra to dyrerettighetsgrupper (The Humane Society og The Born Free Foundation ) og så fort man blander inn dyrerettighetsgrupper så blir saker aldri presentert rettferdig eller objektivt.

Er egentlig på vei til seng nå, men etter en kjapp titt på det så så det også ut som at mye av forskningen ble gjort rundt 1988?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første linken din var interessant. Da lurer jeg svært mye på hvorfor alle andre linker jeg har funnet ang alderen har sagt så mye forskjellig. (altså, ikke kun SeaWorld.)

Siste linken din ser jeg ikke på som troverdig, da den har fått hjelp fra to dyrerettighetsgrupper (The Humane Society og The Born Free Foundation ) og så fort man blander inn dyrerettighetsgrupper så blir saker aldri presentert rettferdig eller objektivt.

Er egentlig på vei til seng nå, men etter en kjapp titt på det så så det også ut som at mye av forskningen ble gjort rundt 1988?

Troverdighet kommer når man leser det de skriver. De siterer direkte fra samme artikkel jeg har linket til i starten. Anbefaler deg å sjekke ut kildemateriellet før du avskriver alt :)

Hva er problemet med at forskningen er gjort på 80, 90 eller 2000-tallet? Hvis du tror at all forskning i dag baserer seg på 2012/2013 tar du feil. Jeg jobber selv innenfor forskning, og selv om fysikken i dag er kommet langt så er mine datasett som jeg jobber med samlet inn i 1970. Det betyr ikke at datasettene er noe mer eller mindre rett enn om vi hadde hentet de inn i dag, verden endrer seg ikke akkurat på 30 år? Eneste forskjellen er at jeg må digitalisere dataene før jeg kan jobbe med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at en litt lengere fjordtarm med naturlige havstrømmer og fisk som svømte der, som var sperret av på enden mot havet med noe slags nett (stort nok for andre dyr å svømme gjennom, men ikke hvalene) kunne vært noe bedre for dem å være i, og med en slags arena/bassengområde for publikum i enden av fjorden. Så kunne de hatt ett show om dagen for hver av hvalene og resten av tiden kunne de svømt rundt i den fjorden. Og så hatt stier langs havet som publikum kunne gått langs får å titte på hvalene. Hvis det er slik de påstår, at hvalene VIL gjøre triks og trene med folkene, så er det vel ingen problem å få dem til å komme bort til arenaen.

Det vil uansett ikke hjelpe med tanke på konflikter hvalene seg imellom, men det er vel uansett bedre å ha større område de kan trekke seg unna på, selv om det ikke er stort nok sett fra naturens side.

Nei jeg vet ikke hvordan man kunne ha gjort det bedre egentlig... Syns jo for eksempel at dyreparken ala Arctic zoo virker bra (men har ikke sett der selv) da har dyrene ganske store områder å gå på. Det er ikke alltid like publikumsvennlig siden man ikke er garantert å få sett dyrene, men det å vite at- kanskje- er jo spennende det og. Og de har jo temmet noen av dyrene også, så de kan komme bort å få mat og man får sett på dem på nært hold. I Kristiansand er det mer klassisk dyrepark med mindre plass hvor folk skal kunne få sett alle dyrene på nært hold, og da blir det vanskelig å klare å få det ideelt for dyrene.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hvaler i fangenskap kun kan rettferdiggjøres fordi det foregår forskning, hvorfor driver de da med show - og håver inn penger på det? For meg så virker det som om at spekkhoggere kun er fanget inn, for å trenes opp til show, og håve inn penger til parkene...

Jeg er helt imot hvaler i fangenskap, selv om de er fanget på grunn av forskning (som uansett ikke er til stor hjelp for de som er fri) - for hva skal vi med forskningsresultatene hvis de ikke har som mål å være til nytte for hvalene i det fri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slange som "fyker" rundt er faktisk en av de tingene man skal reagere på i forhold til trivsel og stress - En slange som beveger seg mye er ikke en tilfredsstilt slange. De kan bli stresset av feil temperaturer eller mangel på gjemmesteder. Så sammenlikningen ble litt rar?

Mental og fysisk stimuli må ikke komme i samme form som det gjør i naturen. Dette vet jo hundeeiere om? Ulven jakter elg, hunder jakter ball og pinne. Hovedpoenget er vel at de får et utløp både for hjerne og kropp. Det er ingen som har sagt at for å få den fysiske stimulien, så må det skje i sammenheng med jakt. Det er igrunn veldig få, om noen, rovdyr i fangenskap som bruker jaktinstinkter ved foring. ( Hvis man ser bortifra lav-budsjetts dyreparker fra Midtøsten og Asia) Men disse dyrene får jo brukt hjernen og kroppen sin allikevel iløpet av dagen, mye av de samme metodene som også brukes til hund. Som f.eks å gjemme vekk godbiter, aktiviseringsleker, tautrekking, henge opp kjøtt, luktspor, etc.

Spekkhoggere hos SeaWorld pleier derimot å jakte på fuglene som henger rundt bassengene.

Men jeg skjønner ikke helt hva du mener med din siste setning - hvis det finnes bevis på at hvalene har det greit i fangenskap, hvorfor tror du det fortsatt ikke er mulig å gi dem det de trenger? Hvorfor er hvaler så annerledes enn alle andre dyr man har i fangenskap?

Jeg mente selvfølgelig ikke en slange som fyker rundt, de pleier vel å ligge mest mulig i ro :P . Spekkhoggere i frihet tenkte jeg på. Sammenligningen var for å vise hvordan det fremstår for meg - som en slange i et for lite terrarie, en kampfisk i et glass, en gris i for liten binge, en hest som ikke får gå ute men kun stå på boks.

- nå mener jeg ikke at alle ville dyr sprinter rundt hele dagen, men vi har vel alle sett både hester, kuer, delfiner, hunder og andre dyr som plutselig bare MÅ ta seg en sprint eller en herjerunde? :) .

Å jakte fugler på bassengkanten er jo milevis fra f. eks seljakt i havet.

Hopper rett til siste avsnitt, jeg tror ikke jeg får frem det jeg mener. At de kan ha det GREIT betyr ikke at de har det BRA. Selv om de kan få medisiner, baller osv..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig veldig nysgjerrig. Hvordan hjelper vi den frie populasjonen ved å fange og avle opp spekkhoggere i fangenskap?

Hvis det er meningen å slippe spekkhoggere ut i havet igjen, hvordan kan man slippe ut hvaler som er vant med mennesker? Det er da livsfarlig både for dem og for oss?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvis noen var i tvil om hvorvidt SeaWorld "bryr seg om" hvalene sine, og "bare gjör det beste" så kan jeg jo dra fram nyheten om at en 9 år gammel hval i SeaWorld skal väre drektig etter kunstig befruktning. Dette er omtrent som å kunstig befrukte en 10 år gammel menneskejente, da forskning i naturen på flere hundretalls spekkhuggere har vist at spekkhuggere vanligvis föder sitt förste avkom ved ca 15 års alder (se link til tidligere artikkel : http://www.dfo-mpo.gc.ca/csas/Csas/DocREC/2005/RES2005_045_e.pdf )

Et direkte overgrep. Denne hastpregede tvangsavlen har tidligere hatt fatale konsekvenser for spekkhuggerene hos SeaWorld: http://articles.orlandosentinel.com/1992-03-15/news/9203150434_1_killer-whale-world-killer-whale-died

Samtidig som denne tragiske nyheten sirkulerer, kom i dag dommen om Morgan - hvalen som ble fanget i naturen og som holdes i Loro Parque i Tenerife.... Höyesterettsdommstolen i Nederland har dömt Morgan til evig fangenskap, hun får ikke slippe fri, selv om SeaWorld argumenterte med fangsten av hvalen med "hvalen ble funnet utmagret, vi "reddet den" og den skal settes fri så snart den er i god form".

http://www.dutchnews.nl/news/archives/2014/04/export_licence_for_morgan_the.php

Jeg må ärlig si at jeg faktisk griner og blir helt fysisk uvel av å lese dette. Det er så usedvanlig kvalmende urettferdig at jeg bare må distansere meg med noe annet for ikke å hyle og skrike og sette meg på förste fly til tenerife og sparke samtlige menn der nede hardt i ballene.

"Returning the killer whale to the ocean, as proposed by the animal welfare groups in the Morgan Release Plan, was not deemed to be an "alternative, satisfactory solution" because Morgan's native pod had not been found and she belonged to a population with a highly complex social structure,' the court said."

MEN at hun er tvangsindoktrinert i en spekkhuggerflokk som holdes i små betongtanker som OVERHODET ikke er i slekt med henne og som hver dag angriper henne både pga stress, at de ikke er en velfungerende flokk og at de hele tiden er sultne er liksom helt OK. Fytte utti .... Blir helt kvalm. Det er så ubegripelig at jeg blir fysisk skjelven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig som denne tragiske nyheten sirkulerer, kom i dag dommen om Morgan - hvalen som ble fanget i naturen og som holdes i Loro Parque i Tenerife.... Höyesterettsdommstolen i Nederland har dömt Morgan til evig fangenskap, hun får ikke slippe fri, selv om SeaWorld argumenterte med fangsten av hvalen med "hvalen ble funnet utmagret, vi "reddet den" og den skal settes fri så snart den er i god form".

Jeg syns det kan være greit å allikevel påpeke at det er ikke SeaWorld (eller Loro Parque) som bestemmer om en rehabilitert hval skal tilbake til naturen eller bli i fangenskap, dette bestemmes ene og alene av myndighetene. Dette er iallefall det jeg har blitt fortalt av SeaWorld-ansatte, og har ikke tid til å finne kilder på det nå.

Morgan er døv, og dette er mest sannsynligvis grunnen til hvorfor hun ble separert fra flokken. Det gir lite mening å slippe henne fri igjen da, og jeg regner med dette er blant annet det de har diskutert når de har bestemt hvalens fremtid.

Hvis du blir så fysisk dårlig av å diskutere hvaler i fangenskap så skjønner jeg ikke hvorfor du utsetter deg selv for det?

Hvor har du funnet infoen om at hvalene hele tiden er sultne og angriper Morgan hver dag? Hvaler er aggressive av natur mot både sin egen art og nært beslektede arter - knuffing, "raking" og generell rangordning er noe som hører med, til og med drap på juveniler i egen familie har blitt rapportert i naturen. Finnes jo haugevis av spekkhoggere i naturen som har arr over hele kroppen etter slikt. Hvorfor skal man forvente noe annet av de som er i fangenskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som bare leser det som står her, så skjønte ikke jeg den Morgan-saken. Altså, SeaWorld etc fant en forkommen hval og de argumenterte da at de reddet den og planla å slippe den fri. Også har det kommet en dom fra rettsvesenet om at Morgan ikke kan slippes fri, og SeaWorld er fortsatt bad guys? Eller er det noe i artikkelen som ikke kommer frem?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som bare leser det som står her, så skjønte ikke jeg den Morgan-saken. Altså, SeaWorld etc fant en forkommen hval og de argumenterte da at de reddet den og planla å slippe den fri. Også har det kommet en dom fra rettsvesenet om at Morgan ikke kan slippes fri, og SeaWorld er fortsatt bad guys? Eller er det noe i artikkelen som ikke kommer frem?

Vet ikke hva du leser?

Det er forsåvidt ikke SeaWorld "in it self" som har noe med Morgan å gjöre - annet enn SeaWorlds engasjement i Loro Parque.

Dommen har dröyd ekstremt lenge og virker å väre under sterk influence of lobbyism for å si det slik. Du kan lese mer om saken her: www.freemorgan.org

"Since her capture on the 23rd of June 2010, orca experts and animal welfare advocates have been concerned about Morgan. Conditions for her were undesirable and unacceptable in the tiny tank she was held in at the Dolfinarium Harderwijk, in the Netherlands. Despite the availability of a robust and well researched release plan, the Dolfinarium Harderwijk refused to release Morgan.

The Netherlands Government had issued the Dolfinarium Harderwijk with a special capture and release permit, however the Dolfinarium Harderwijk violated the permit and fought against Morgan’s release. The Orca Coalition was formed from a group of non-governmental organisations and they approached the Free Morgan Foundation to appear as expert witnesses and to prepare documents for the court case they would file against the Netherlands Government.

Two cases were filed; one against Morgan’s CITES (Convention on the International Trade in Endangered Species) Transport Permit, the other was against the keeping of Morgan in captivity (as well as her welfare whilst she was being held)."

"In the face of extreme controversy, the first park (Dolfinarium Harderwijk) in the Netherlands, transported Morgan (with the help of SeaWorld USA entertainment parks), to the second entertainment park (Loro Parque), in Spain,on the 29th of November 2011.

Loro Parque has an extremely dysfunctional group of orca who were all captive-born. They regularly exhibit behaviour outside the social and physical norms for both captive and wild-born orca. This includes attacks on trainers;

*2007, a male orca (Teko a, 7 years old at the time) attacked a trainer in the water and attempted to drown her

*2009, a female orca (Skyla, 5 years old at the time) attacked a trainer in the water pinning him to the side of the tank

*2009, a male orca (Keto, at 14 years old at the time) attacked a trainer in the water and killed him.

All of these orca are now considered so dangerous that the trainers do not enter the water with them."

Det har dröyd i flere år, allikevel blir ikke Morgan sluppet fri. Fordi hennes lidelser i fangenskap er verdt penger. Om hun så döde i det fri så fikk hun iallefall slippe sine lidelser, eller er det bare hunder som er unnet en verdig död? Vi avliver hunder som ikke har det bra, det er ingen ting i veien for å avlive spekkhuggere som ikke har det bra heller. En hund som lever et liv med konstant sultfölelse, stress og vanskjötsel er vi alle enige om har det bedre i döden enn levende.

Enda mer tyngende, er bevismengden som presenteres i denne rapporten skrevet av en marinbiolog:

http://www.freemorgan.org/wp-content/uploads/2012/11/Visser-2012-Report-on-the-Phyisical-Status-of-Morgan-V1.2.pdf

Ingrid N. Visser som har skrevet denne rapporten på Morgan i Loro Parque har en doktorgrad innen sitt felt, og har studert spekkhuggere i naturen i over 15 år. Men det teller vel ikke at fagfolk bekrefter lidelsene...

Jeg syns det kan være greit å allikevel påpeke at det er ikke SeaWorld (eller Loro Parque) som bestemmer om en rehabilitert hval skal tilbake til naturen eller bli i fangenskap, dette bestemmes ene og alene av myndighetene. Dette er iallefall det jeg har blitt fortalt av SeaWorld-ansatte, og har ikke tid til å finne kilder på det nå.

Morgan er døv, og dette er mest sannsynligvis grunnen til hvorfor hun ble separert fra flokken. Det gir lite mening å slippe henne fri igjen da, og jeg regner med dette er blant annet det de har diskutert når de har bestemt hvalens fremtid.

Hvis du blir så fysisk dårlig av å diskutere hvaler i fangenskap så skjønner jeg ikke hvorfor du utsetter deg selv for det?

Hvor har du funnet infoen om at hvalene hele tiden er sultne og angriper Morgan hver dag? Hvaler er aggressive av natur mot både sin egen art og nært beslektede arter - knuffing, "raking" og generell rangordning er noe som hører med, til og med drap på juveniler i egen familie har blitt rapportert i naturen. Finnes jo haugevis av spekkhoggere i naturen som har arr over hele kroppen etter slikt. Hvorfor skal man forvente noe annet av de som er i fangenskap?

Du framstiller at Morgan er döv som en faktasetning, tvert i mot er dette en dårlig rykte-spredning fra Loro Parque uten noen form for bekreftelse annet enn antakelser. Jeg synes det er rimelig dårlig av deg å stadig vekk legge fram disse litt småbillige triksene til dyreparkene som fakta / sannheter, og at du ikke er mer kildekritisk enn som så.

Mennesker bryr seg om ting. Jeg regner med at alle er enige at selv om vi blir fysisk dårlige av tanken på f.eks barn mishandles seksuelt i Thailand, så kan vi ikke la väre å diskutere det? Selv om noe vekker ekstrem avsky, harme og sinne - så velger jeg å se på det som en indikasjon om at dette virkelig er noe essensielt, viktig og opprivende som handler om uskyldige individer som ikke kan beskytte seg selv som blir utnyttet på det groveste.

Anbefaler å lese rapporten skrevet av Dr. Philos i marinbiologi som er linket ovenfor her.... 10 års höyere utdannelse og forskning bör veie en del tyngre enn sesongarbeidere som danser på ryggen til spekkhuggere og henger etter halefinnene på delfiner mens de kaller det forskning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har akkurat sett både the cove og blackfish på netflix. Utrolig bra at noen retter søkelyset mot dette! Jeg syns begge filmene var helt grusomme å se på og måtte tørke tårer som rant ned kinnene flere ganger. Jeg blir så lei meg når dyr har det vondt, og jeg blir så utrolig sint på de menneskene som ikke tenker på dyrene, men som bare er opptatt av å tjene penger.

Nå har ikke jeg lest gjennom hele tråden, men hva kan man som nordmann gjøre for å støtte de som jobber mot dyreplageri, hvalfisking, delfinslakting osv? Hjelper det å støtte noen av de større organisasjonene som finnes i verden eller hva kan man gjøre?

Får helt vondt inn i meg av å vite at slike grusomheter foregår mot dyr som ikke kan forsvare seg eller fortelle hva som skjer med dem. Det er grusomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lyst til å diskutere så veldig videre i denne tråden ettersom stemningen blir så amper, men jeg syns allikevel det er viktig å gi folk informasjon fra begge sider ang temaet og ikke bare pøse på dyrevernaktivistenes ståsted. Det finnes alltid flere sider ved samme sak.

Jeg syns fremdeles Blackfish er en ekstremt kjip og dårlig "dokumentar" som utnytter Dawns død til å tjene penger og film-awards på et tema som tærer i mange hjertestrenger verden rundt ved å spre gammel, utdatert og feil informasjon om spekkhoggere i fangenskap. Ang de kritiske spørsmålene ved hold av spekkhoggere i fangenskap eksisterer for også flere andre dyrearter - ulv, isbjørn, elefanter for å nevne noen - det er bra at publikum begynner å sette mer spørsmål og press på dyreparker, men samtidig så syns jeg mye av hetsen mot SeaWorld er ekstremt ufortjent. Hvis det hadde vært grov dyreplageri å ha disse dyrene i fangenskap, så ville ikke mennesker gått på skole i årevis og jobbet rævva praksisjobber, vært mentalt og fysisk utfordrende for å tilslutt ende opp med å jobbe med spekkhoggere. Ville du brukt en stor del av livet ditt, brukt mye penger og tid og svette og tårer for å nå et drømmemål som innebærer grov mishandling av dyr? Jeg tviler sterkt...
Jeg ser forøvrig det ble nevnt oppi her "sesongarbeidere som danser på ryggen til spekkhuggere" - hvis du tror det er slike mennesker som jobber med spekkhoggerne hos SeaWorld, så anbefaler jeg å lese litt mer om hva det faktisk krever av deg for å i det hele tatt nærme deg dyrene, for her er du helt klart sterkt misledet fra sannheten...

Jeg ser saken helt klart fra begge sider og er fortsatt åpen for å være skeptisk mot spekkhoggere i fangenskap - men enn så lenge står jeg fremdeles fast ved at for at velferden skal bli bedre så må man starte ett sted. Hvis man ser på dyrehager på 1800-tallet så var velferden av dyr rimelig laber, om ikke fullstendig fraværende. Det er fortsatt mye å lære om spekkhoggere.

Det som gjør meg skeptisk er hva hvalene dør av i fangenskap og hvorfor, om det er pga feil vannkvalitet eller dårlig immunforsvar, etc. Det finnes ikke så mye info om dette (som jeg kan finne), annet enn fra dyrevernaktivist-sider, og av gammel vane blir det dessverre altfor vanskelig for meg å tro på det som står der.

Men - vet man egentlig hva hvalene dør av i naturen?

Her er det en tekst fra en tidligere trener som man kan lese litt på, hun forklarer litt rundt sikkerhets-protokoller og hennes arbeid hos SeaWorld, samt litt info rundt Tilikum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Dagene går. Litt for mye ramp fremdeles, elsker å bite og hoppe høyt. Har vært på et kurs som ble ferdig for et par uker siden, og begynner på et nytt kurs på mandag.
    • Her går det i vom og hundemat, rett og slett fordi oppdretter begynte med det. Latte er nå 4 mnd. Synes det både er lettvint og greit, virker som hunden trives med maten, og det blir mindre avføring enn med tørrfôr. Har ikke regnet på om det lønner seg da. Vi har kjøpt 9 kgs esker med puppy easy pack.
    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...