Gå til innhold
Hundesonen.no

SeaWorld avsløres i dokumentaren Blackfish


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg er veldig enig med deg, men når du føler deg dobbeltmoralsk så ... vel la meg dele mine tanker:

Har hele livet vært utrolig glad i dyr. Ja, i grunn ikke bare utrolig, men helt spika spenne dyregæærn. Borderline overdrevent, men nå var ikke jeg den mest populære personen på skolen så jeg følte antakeligvis mer kjærlighet hos dyr enn hos mine medelever. Det var helt vanvittig stort for meg å få dra til kristiansand dyrepark når jeg var 8-9 år, og få komme så nært på dyr. Selv om jeg nok fikk mest glede av å få være med hunder. I 2007 dro jeg med en venninne til en dyrepark i Tyskland (den jeg la ut bilder fra tidligere i tråden, tror jeg), den skulle være så bra og i regi av WWF (altså at penger fra WWF ble sendt dit). Det var panda og orangutang, løver og tigre der. "The big ones", utrolig stas? Jeg kommer aldri til å glemme den følelsen, når jeg så tigeren pese og gå fram og tilbake. Fram og tilbake. Jeg ble kvalm. Samme kvalmen som den ene gangen jeg demonstrerte mot sirkus og sneik meg inn og så på elefantforestillinga. Det gav meg et så sterkt fysisk ubehag å ikke kunne gjøre noe med en grusom situasjon.

Nå har jeg reist en del rundt i verden, Dubai, USA, syden-destinasjoner og en rekke land i Europa. Å boikotte dyreparker og alt som har med dyreshow å gjøre er enkelt. Men jeg kjenner faktisk - helt ærlig - en liten "bah" hver gang jeg sier NEI til dyreparker, for jeg ELSKER dyr. Men så minner jeg meg selv på at det ikke er noe bra. Jeg går inn på tripadvisor og leser hva folk har skrevet, og det står alltid at dyrene er stresset, har lite plass, dårlig miljø et cetera. Prøver å huske på orangutangen som satt i et betonghelvete, et dyr med intellektuell kapasitet som oss. Da vil jeg heller la arten dø ut, for de har det bedre død enn levende i fangenskap, alle fortjener et mer verdig liv enn å være kronisk stresset. Det må være helt forferdelig.

En av mine store drømmer er å få sett ulv og møte ulv (det vil si, jeg har vært i polar zoo flere gang i livet, men ikke i mine voksne år). Men ... det blir jo dobbeltmoralsk å dra til de domestiserte ulvene i Polar Zoo. Tror jeg.

Så jeg vet ikke, det kommer jo an på dine framtidige valg når du står mellom å dra i en dyrepark eller å dra på en hike i naturen. Men jeg tror det er veldig naturlig å føle en tiltrekning til dyreparker når man er glad i dyr, SELV når man er "som meg" og er hellig overbevist om at dyr har det bedre død enn levende i fangenskap (NOTE: noen dyr vil kunne leve i fangenskap med sine behov dekket, jeg føler f.eks at akvarium med fisk er OK). Så å ha en slags tiltrekning til dyreparker er i utgangspunktet ikke dobbeltmoralsk, men det er valget man tar deretter som viser hva man er bygget av tenker jeg :)

Nuvel, litt tanke"klotring" på en søndags-kveld. Har nettopp vært igjennom en slik runde da jeg skal til Berlin med noen som var UTROLIG innstilt på å dra i dyreparken dit. Jeg måtte virkelig bruke energi på å si "nei, sorry, du må gjerne dra dit selv, men for meg er det uakseptabelt". Et meget upopulært valg, men det endte med at ingen drar dit :)

Jeg er veldig enig med deg, og har mange av de samme tankene som deg. Og ett eller annet sted må man velge standpunkt rett og slett - det gjelder jo alt. Jeg har f.eks. vært vegetarianer i flere år, er ikke det lenger nå. Jeg prøver å være bevisst på hva slags kjøtt jeg kjøper, men noen ganger er det rett og slett også lommeboken som bestemmer. Jeg elsker dyr, og har alltid gjort det - jeg lagde humlekirkegård og har aldri klart å drepe hverken edderkopper eller fluer. Så det er klart det er stas å se dyrene - så lenge det virker som dyrene har det greit, som du sier. Jeg var i Florida i fjor med ei som veldig gjerne ville til Seaworld. Det er ikke like kult alltid å stikke frem hodet og være "den kjipe", men det MÅ man jo likevel bare. Det er ingenting som forandrer seg hvis ingen tør å snakke høyt om det. Og det gjør du!! *Klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 425
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå har jeg prøvd å holde meg unna denne tråden, men klarer ikke mer. Jeg er overlykkelig over at det er blitt mer fokus på hvordan det er å ha hval i fangenskap. Det kan ikke sammenliknes med de b

@Cams; Delfiner, herunder også spekkhuggere er høyst intelligente og sosiale dyr som lever i familigrupper( de fleste arter) . Jeg må si jeg er svært interessert i å lese en forklaring på hvordan man

I dyrebutikken jeg jobber i, selger vi ikke gullfisk til bolle. Fordi det er for lite plass. Forstår ikke at det skal være noe mer riktig å putte et mye mye myye større dyr med myye mer komplekst sosi

Posted Images

Jeg er veldig enig med deg, og har mange av de samme tankene som deg. Og ett eller annet sted må man velge standpunkt rett og slett - det gjelder jo alt. Jeg har f.eks. vært vegetarianer i flere år, er ikke det lenger nå. Jeg prøver å være bevisst på hva slags kjøtt jeg kjøper, men noen ganger er det rett og slett også lommeboken som bestemmer. Jeg elsker dyr, og har alltid gjort det - jeg lagde humlekirkegård og har aldri klart å drepe hverken edderkopper eller fluer. Så det er klart det er stas å se dyrene - så lenge det virker som dyrene har det greit, som du sier. Jeg var i Florida i fjor med ei som veldig gjerne ville til Seaworld. Det er ikke like kult alltid å stikke frem hodet og være "den kjipe", men det MÅ man jo likevel bare. Det er ingenting som forandrer seg hvis ingen tør å snakke høyt om det. Og det gjør du! *Klem*

Hyggelig, tusen takk for det! :) Og godt å høre at man ikke er alene om å ha disse tankene! Hjelper også veldig mye å følge med på det som skjer, de er ufattelig flinke å dele grusomhetene på facebook (i alle corners of the world).

Sånn apropo elendighet, jeg ble faktisk oppriktig kvalm av å se denne videoen som ble delt på Ric O'Barrys dolphin project facebook-side i kveld.

https://www.facebook.com/video.php?v=911898638843650

Dette er et indonesisk reisende delfin-sirkus, her ender nok en god del av delfinene som fanges villt i Taiji.... Forferdelig å se hvordan de smeller i vannet når delfinene gjør feil, det er slik de ble fanget i Japan ved at båter med store jernrør som man slår i skaper lyd i vannet som skremmer deflinene. De gjenopplever stresset av å bli revet fra familien, noen ble drept, andre ble fanget og sendt avgårde som på bildene ovenfor :( Nå skal jeg se noe fint i stedet, for man får lyst å bare gi opp alt av livet her hjemme, reise ned og gå "offline" for å renske opp i ting :(

As hard as it is to believe, dolphin traveling circuses are a big hit in Indonesia. There are three separate companies running these inhumane operations, much to the delight of the uninformed spectators who pay pennies each to see the dolphins perform. There are 72 dolphins currently enslaved in Indonesia illegally, many of which are in captivity in these three traveling circuses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig, tusen takk for det! :) Og godt å høre at man ikke er alene om å ha disse tankene! Hjelper også veldig mye å følge med på det som skjer, de er ufattelig flinke å dele grusomhetene på facebook (i alle corners of the world).

Sånn apropo elendighet, jeg ble faktisk oppriktig kvalm av å se denne videoen som ble delt på Ric O'Barrys dolphin project facebook-side i kveld.

https://www.facebook.com/video.php?v=911898638843650

Dette er et indonesisk reisende delfin-sirkus, her ender nok en god del av delfinene som fanges villt i Taiji.... Forferdelig å se hvordan de smeller i vannet når delfinene gjør feil, det er slik de ble fanget i Japan ved at båter med store jernrør som man slår i skaper lyd i vannet som skremmer deflinene. De gjenopplever stresset av å bli revet fra familien, noen ble drept, andre ble fanget og sendt avgårde som på bildene ovenfor :( Nå skal jeg se noe fint i stedet, for man får lyst å bare gi opp alt av livet her hjemme, reise ned og gå "offline" for å renske opp i ting :(

As hard as it is to believe, dolphin traveling circuses are a big hit in Indonesia. There are three separate companies running these inhumane operations, much to the delight of the uninformed spectators who pay pennies each to see the dolphins perform. There are 72 dolphins currently enslaved in Indonesia illegally, many of which are in captivity in these three traveling circuses.

Forferdelig :( Nå har jeg sett The Cove også. Er helt utslitt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 1 year later...
22 minutter siden, Lemen skrev:

Er han død? Jeg leste i dag tidlig at han slet med en bakteriell infeksjon i lungene og var veldig syk. :( 

Jeg kom over dette på FB-feeden min i dag, lagt på utklippstavlen, men husker ikke hvilken gruppe som postet det.

"Tilikum's lonely life is coming to an end at the abusement park SeaWorld of Orlando. Tilikum has taught us that these innocent wild creatures belong in the wild... not isolated in tiny, chlorinated swimming pools. 

Tilikum, the largest whale in captivity has claimed the lives of 3 people and been through nothing but pain and agony for the past 33 years. 

Tilikum was captured off of Iceland in November of 1983 when he was 2 years old. After his capture, he was kept in a cement holding tank for close to a year at Hafnarfjörður Marine Zoo, near Reykjavík, Iceland, as he awaited transfer to a marine park. He was then transferred to the rundown Sealand of the Pacific in British Columbia, Canada, and was forced to live in a barren 100-foot-by-50-foot pool that was just 35 feet deep.  As a training technique food was withheld from him, and he regularly endured painful attacks by two dominant female orcas, Haida and Nootka. He was forced to perform every hour on the hour, eight times a day, seven days a week which gave him constant stress and exhaustion leading to stomach ulcers. At the end of the business day the park closed its doors and the three incompatible orcas were crammed into a tiny round metal-sided module for more than 14 hours until the park reopened the next morning. In February of 199,1 Keltie Byrne fell into the tank and was pulled to the bottom of the enclosure by Tilikum. She was tossed around among the three orcas, and ultimately drowned. It took Sealand employees two hours to recover her body from the orcas. After her death Sealand closed down and sold Tilikum to SeaWorld. 

SeaWorld purchased him for its breeding program with no concern for his reputation for killing and aggression. Tilikum’s sperm was used to build up a collection of orcas, and now, 54 percent of SeaWorld’s orcas have his genes.

Tilikum has been confined to a tank containing 0.0001 percent of the quantity of water that he would traverse in a single day in nature for over 3 decades. Tilikum has exhibited abnormal repetitive behavior for years, including chewing on metal gates and the concrete sides of his tank—so much so that the most of his teeth are completely worn down. The stress of captivity also caused Tilikum to exhibit aggression toward humans, which has cost two more lives. Daniel P. Dukes in 1999 and Dawn Brancheau in 2010. Tilikum scalped and dismembered Dawn as well as breaking bones throughout her body before drowning her... He was not just playing with his prey, he was angry. 
Tilikum has been kept in a tiny enclosure that has limited his ability to swim, communicate with other orcas, and interact with humans even further for the past 6 years. 

Tilikum is not the only orca who has become aggressive as a result of all the stress that the whales endure in the small tanks at SeaWorld. The park’s own records contain 600 pages of incident reports documenting dangerous and unanticipated orca behavior with trainers, consisting of more than 100 incidents in which killer whales bit, rammed, lunged at, pulled, pinned, and swam aggressively with SeaWorld trainers, many of which led to human injuries. Aggression toward humans and among orcas is nearly non-existent in nature, but the constant stress of living in incompatible social groupings inside minuscule tanks at SeaWorld causes them to lash out. 

Don't let Tilikum's death pass without acknowledgment. He has endured a life of misery, slavery and torture. 

If he had a voice we all would cry at his words. Do the right thing by him and all of the innocent lives lost at the hands of captivity and greed. ?

DON'T BUY A TICKET!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det er bare tragisk hele greia. Det beste hadde vært om de lot Tilikum få slippe. Jeg gleder meg over at Seaworld ikke får lov til å kjøpe flere spekkhoggere og at når de stakkars dyrene de har dør så blir det etterhvert slutt på en viktig del av pengemaskinen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilikum er ikke død, men han har fått en soppinfeksjon i lungene som er veldig vanskelig å behandle. 

@Lemen, det er kun i Seaworld San Diego de har fått avlsforbud, som de forsøker å få endret på i retten. De kan fortsatt avle i San Antonio Texas og Orlando.
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Cams skrev:

Tilikum er ikke død, men han har fått en soppinfeksjon i lungene som er veldig vanskelig å behandle. 

@Lemen, det er kun i Seaworld San Diego de har fått avlsforbud, som de forsøker å få endret på i retten. De kan fortsatt avle i San Antonio Texas og Orlando.
 

 

 

Huff, jeg trodde alle Seaworld parker i USA hadde fått forbud mot kjøp av nye spekkhoggere. Det var synd.

Og jeg synes i grunn at Tilikum burde få slippe å bli behandlet ihjel, men han er vel en for stor inntektskilde for Seaworld å slippe med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lemen skrev:

Huff, jeg trodde alle Seaworld parker i USA hadde fått forbud mot kjøp av nye spekkhoggere. Det var synd.

Og jeg synes i grunn at Tilikum burde få slippe å bli behandlet ihjel, men han er vel en for stor inntektskilde for Seaworld å slippe med det første.

Igjen, det har ingenting med kjøp å gjøre. San Diego har fått avlsforbud, hvilket vil få store konsekvenser for velferden for spekkhoggerne de allerede har, da hanner må skilles fra hunner og derfor blir sosialstrukturen ødelagt. SeaWorld har vel ikke kjøpt hvaler på mange år nå, da de har 3 velfungerende flokker fordelt på tre parker.

Tilikum alene er ikke den store pengemaskinen deres... Hvis han dør så vil ikke SeaWorld merke nedgang i antall besøkende. De forsøker å behandle dyret de har ansvar for på samme måte som at du behandler bikkja di til det ikke lengre finnes håp. Hva de dog kanskje vil merke er mindre pes om at Tilikum skal settes fri.. :)

Denne soppen som hvaldyr får er aggressiv og de har enda ikke klart å finne en kur til den da den ikke responderer på behandlingen. Det er jo derfor de fremdeles forsøker å behandle han, slik at den dagen de får knekt koden så vil de kunne hjelpe de andre dyrene sine som skulle få soppen. 

Jeg er også ganske sikker på at samme type behandlinger vil kunne bli gitt til ville spekkhoggere for å redde bestander som er utrydningstruet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Cams skrev:

 

Ja, de har fått avlsforbud, men de har også fått forbud mot å selge sine spekkhoggere og å kjøpe nye. De 11 spekkhoggerene de har er de eneste som har lov til å være i San Diego. 

Nå er vel Tilikum den meste kjente spekkhoggeren i hele verden, så jo jeg vil tro at han har stor verdi for konsernet.

Akkurat at det at Sea World har velfungerende flokker med spekkhoggere er et argument jeg ikke kjøper. Mye av kritikken mot dette konsernet er at dyrene lever for tett i for små bassenger og derfor ikke har det så greit sammen. Det er vel også et argument for at San Diego har fått lov til å sette i gang med Blue world utvidelsen.

Det er flott at det forskes på en kur for soppen, men jeg har ikke tillit til at Sea world setter dyrenes velferd over profitt - dessverre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lemen skrev:

Det er flott at det forskes på en kur for soppen, men jeg har ikke tillit til at Sea world setter dyrenes velferd over profitt - dessverre.

Antar de forsker på det så de kan bruke det for å spare penger ved å redde sine egne spekkhoggere i fremtiden hvis de blir syke.. resten av spekkhoggerne i havet gir de vel en lang beng i, så lenge de tjener pengene sine? Men ja, det er vel interessant for dem på sikt; hvis de trenger flere fra havet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Cams skrev:

 

Jeg er også ganske sikker på at samme type behandlinger vil kunne bli gitt til ville spekkhoggere for å redde bestander som er utrydningstruet. 

 

Kilde på at dette er et stort problem i naturen? @Orca- er spekkhoggeren i fare for å bli utrydningstruet av en soppinfeksjon som har oppstått i lungene på en hval som bor i klorvann, og som bor mellom betongvegger?

I call BS.

Omtrent like relevant som å si at fanger på Guantanamo bay sine sykdommer (som kommer som et direkte resultat av å bo under shitty ass forhold) skal ha noe relevans for menneskeheten som en helhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Fy flate. Hvordan NOEN kan tro at dette er i nærheten av å være ok?! Og ikke bare det, men at man har hjerte til å se på disse showene og tro at dette er noe morro for barn? Jeg blir helt satt ut, kjenner kroppen koker verre enn om man ser noen mishandles på åpen gate. Dette er så sinnsykt langt unna OK, at jeg føler for å dra ned til Tenerife ASAP og teppebombe hele hølet. Disse hvalene har det bedre døde, enn levende. Dette er ren tortur.

Blir helt skjelven av sinne :( F*** x4.

https://dolphinproject.net/blog/post/exclusive-shocking-footage-of-orca-panicking-in-medical-pool/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
49 minutter siden, Marie skrev:

:shocked::no::icon_cry:

I knooooow. Får helt vondt i sjela og får lyst å dra til Japan (dette er fra et delfinarium i Japan) og ... vet ikke. NOE. Bare få en slutt på det. Det er så forferdelig å se på :(  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turistsesongen er på hell, og en del hval flyttes til "oppbevaring" mens diverse akvarium har lavsesong. Nå er prinsippet at *levende individer* flyttes til *oppbevaring*, i seg selv helt fullstendig grusomt.
Men det ser ikke ut som de evner å gjøre det på en fin måte, akkurat.

Bilder fra MarineLand i Canada:

14591726_10157596448565387_2860255246289

14570228_10157596448645387_5955839057437

 

14519720_10157596448710387_5786288641669

Bottlenose dolphines flyttes fra utendørs akvariums, til disse oppbevaringstankene.

14573029_10157591527470387_7908826464744

14656409_10157591527495387_5150519971285

 

"Did You Know that between May 21st and Oct 9th, MarineLand's dolphins perform 4 shows a day, 7 days a week, without breaks? That's 568 consecutive shows! And their reward after all that work? They get moved into this pool for the winter."

 

Når skal folk RIVE AUAN OPP og forstå at MAN IKKE BETALER FOR DETTE?! F*** altså!!!! :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...