Gå til innhold
Hundesonen.no

SeaWorld avsløres i dokumentaren Blackfish


Gjest
 Share

Recommended Posts

De har da ikke plassert dyret der fysisk selv, og havpattedyr tåler helt fint å være ute av vannet en stund uten at det skal ha noe å si på helse eller trivsel.

Hvorvidt de har på seg kostymer eller ikke har da virkelig ikke noe å si for dyret sin skyld? Tror du spekkhoggeren ligger der og tenker "huff, jeg skjemmes"? Kanskje til og med dyret fant litt berikelse i det at trenerne har kledd seg ut i andre klær enn den typiske drakten.

Hvis det handler om å behandle dyr med respekt, så finnes det ett par hundretusen dyreeiere som driter seg loddrett ut hver Halloween også, med tanke på kostymer de tvinger dem inn i. Jeg ser ikke noe galt i det, men skal man se på det fra ditt ståsted så er det jo tydeligvis respektløst. I det minste har de ikke kledd ut hvalen, eller hva?

Jeg er uansett ganske sikker at majoriteten som velger å kle ut hunden sin allikevel respekterer dyret sitt og er glad i det selvom.

Dette er uskyldig og helt tullete å la seg bli provosert av. :)

Jeg har ikke sett noen som pynter hunden sin, og hvis du virkelig mener at man kan sidestille å kle på hunden sin klær med at en hval lever hele livet sitt i tilsvarende plass som om du skulle levd hele livet ditt på badet deres uten å ever kunne gå ut fra rommet, hvorpå du enkelte ganger tas ut der fra og må gjøre poengløse ting og posere på bilder eller film..... Dette går ingen, ingen veger.

Dette er hårreisende respektløst, og jeg beholder retten min til å bli grenseløst provosert av disse tufsene som sitter og håver inn penger på å gjøre disse tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 425
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå har jeg prøvd å holde meg unna denne tråden, men klarer ikke mer. Jeg er overlykkelig over at det er blitt mer fokus på hvordan det er å ha hval i fangenskap. Det kan ikke sammenliknes med de b

@Cams; Delfiner, herunder også spekkhuggere er høyst intelligente og sosiale dyr som lever i familigrupper( de fleste arter) . Jeg må si jeg er svært interessert i å lese en forklaring på hvordan man

I dyrebutikken jeg jobber i, selger vi ikke gullfisk til bolle. Fordi det er for lite plass. Forstår ikke at det skal være noe mer riktig å putte et mye mye myye større dyr med myye mer komplekst sosi

Posted Images

Jeg har ikke sett noen som pynter hunden sin, og hvis du virkelig mener at man kan sidestille å kle på hunden sin klær med at en hval lever hele livet sitt i tilsvarende plass som om du skulle levd hele livet ditt på badet deres uten å ever kunne gå ut fra rommet, hvorpå du enkelte ganger tas ut der fra og må gjøre poengløse ting og posere på bilder eller film.... Dette går ingen, ingen veger.

Dette er hårreisende respektløst, og jeg beholder retten min til å bli grenseløst provosert av disse tufsene som sitter og håver inn penger på å gjøre disse tingene.

Har du ikke sett halloween-kostymer på hund? Google er din venn, med 157,000,000 resultater. :)

Hva er sammenhengen mellom "respektløse halloween-bilder" og plass man kan bevege seg på? Fordi bikkja blir tatt med på tur så er det da greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, jeg orker ikke ta denne dansen med deg. With all due respect - jeg trør elegant unna denne diskusjonen med deg Cams. Og jeg sier i fra så dette ikke blir hengende i lufta og man forventer noe svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ett helt legit spørsmål, er det ikke?

Uansett.

For å få en litt annet fokus på saken; Mark Simmons, den eneste som ble intervjuet i Blackfish som faktisk har hands-on erfaring med Tilikum, har skrevet en bok fra da han var og hjalp til med prosjektet for å få Keiko fri. Jeg har ikke lest boka enda, venter på at den skal dukke opp i posten min om noen uker.

Intervjuet jeg linket til tidligere har blitt lagt ut på Youtube og

ses her. Anbefales, han er en flink og jordnær mann. :)

Her er ett utdrag fra boka hans:

“There are those who would have you believe that killer whales at marine parks are somehow different than their wild brethren; that the whales in zoological facilities are crazed by years in ‘prison.’ In more then twenty-seven years working with and around killer whales in parks and the open ocean, I have never seen one ounce of evidence to support such a statement. What I have seen is that these amazing animals adapt well to almost any change. They are top predators, and among their many talents is the ability to thrive in many environments.” -Killing Keiko, page 19

Og så smeller jeg på forskningspapir som sier at orcas blir nærmere 30-40 år i naturen. Hvorvidt denne er troverdig eller ikke har jeg ikke sett så nærme på - men siden Kanger er inn i forskning, så kanskje hun vet? Kjenner du til disse som har laget rapporten?

http://www.2mn.org/downloads/bookshelf/mmh7_orca.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært en diskusjon i en gruppe for dyrepassere på Facebook ang SeaWorld, og det var en kommentar der skrevet av ei som har utdannet seg innen feltet og gjort frivillig arbeid hos Dolphin Research Center som jeg syns var relevant å poste her også. (med tillatelse fra henne.)

If you use force-free training in your facility, full contact or not, you have marine mammal trainers to thank for the foundations/development/prevalence of that work.

So before you mouth off about cetaceans in human care, sit down, shut up and look at how that field has shaped animal husbandry over the past 50 years. The arrogance and, frankly, brattiness of simply dismissing them as "circuses" is unbelievable. The people who work with those animals are master of behavioral science and leaders in marine conservation, whether you like it or not. They contribute millions to conservation in a country where grants for such work are hard to come by and they have supported smaller rescues (such as the one I volunteered at) without being asked for the help and without bragging about contributing.

Oh, and, let me add here - force free training was developed with marine mammals because it is literally, physically impossible to force a 400+lb animal that lives in the water to do anything. Go work with a dolphin for a day and tell me if you think you can get in the water and wrestle with it to "force" it to do anything. You'll come back missing a damn limb. Honestly. People who have no idea how powerful these animals are have no right piping up in a discussion like this.

http://seaworld.com/en/truth/research/publications/

48 studies and counting (this is not all of their work per the website.)

...But let's just call it entertainment. Smh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at de tror på det vrøvlet sjæl. Skulle likt å se hvordan de oppførte seg om de ble putta i en bod i 2 uker og ikke fikk mat med mindre de gjorde det man ba de om. Forøvrig ble de putta i denne boden i Nord-Korea og ingen snakket noe annet enn uforståelig nord-koreansk til deg. Etterhvert som de blir brutt ned mentalt vil de til slutt være medgjørlige som pusekatter, og mangelen på mental stiumuli gjør deg desperat etter enhver handling å gjøre.

SeaWorld kaller det frivillig, når det kommer til mennesker har vi noe som heter amnesty international som beskytter mennesker mot slik slaveri, tortur og fangenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du mener er vrøvl?

Og Nord-Korea og deres politikk har ingenting å gjøre med Spekkhoggere hos Sea World, så kanskje på tide å slutte å dra det inn i saken?

  • Spekkhoggerne får mat uansett om de er villig til å samarbeide eller ikke. De blir ikke sultet til å utføre "triks".
  • AZA fungerer som "amnesty international", om du vil, som flere ganger årlig besøker parker for å gjennomgå sikkerhet, dyrestell, personal og passer på at alt er slik det skal være. Det er ingen tortur her, og det å påstå det er ren synsing uten noe bevis.
  • Det er ingenting som tyder på at disse dyrene er psykisk nedbrutt at de ikke har noe annet valg enn å adlyde. Snarere tvert imot.
  • Spekkhoggere hos SeaWorld er ikke noe mer "slaveri" enn det å ha f.eks en hund.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du om det. For meg er det umulig å engang åpne en dør på gløtt for at slaveri, tortur og utnyttelse skal være det minste stuerent eller nødvendig. Akkurat like lite som med mennesker.

Ingen ting nytt under sola med andre ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare "jeg om det", det er ganske enkelt sånn det der. :P Hva som er utnyttelse er rent subjektivt - alle utnytter noe på ett sett å vis uten at det nødvendigvis er negativt og "tortur" av den grunn.

Det er ikke noe mer utnyttelse med spekkhoggere enn hvilket som helst annet dyr som er under menneskets ansvar å stelle.

Jeg skulle gjerne hatt noen kommentarer på påstandene du slenger ut om at dyrene blir sultet hvis de ikke gjør som de blir bedt om - hvor har du fått det fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare "jeg om det", det er ganske enkelt sånn det der. :P

Så nå er det du som bestemmer hva som er virkelighet og hva som ikke er? Det er derfor jeg skriver, av respekt for andres meninger, at du gjerne må leve i en verden hvor du tror at det er slik det er. For meg er det overhodet ikke slik, og ingen av oss har mer eller mindre rett til å mene at "det er sånn det er". Det er sånn det er for deg, og det er en annen måte det er for meg.

Og uansett hva pokker du eller jeg må mene, så er det de uskyldige individene i SeaWorld jeg bryr meg om. For de er det helt uinteressant hva du mener, hva jeg mener, for det er de som lever i et kunstig habitat og må gjøre triks for mat hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå er det du som bestemmer hva som er virkelighet og hva som ikke er? Det er derfor jeg skriver, av respekt for andres meninger, at du gjerne må leve i en verden hvor du tror at det er slik det er. For meg er det overhodet ikke slik, og ingen av oss har mer eller mindre rett til å mene at "det er sånn det er". Det er sånn det er for deg, og det er en annen måte det er for meg.

Nei, nå misforstår du - jeg siktet til AZA-reglementet og at de ikke blir sultet hvis de ikke fullfører oppgaver, og at det finnes mer bevis på at hvalene er sunne både mentalt og fysisk fremfor beviser på at de ikke er det. Det er ikke en "mening" jeg har.

for det er de som lever i et kunstig habitat og må gjøre triks for mat hver dag.

Hevder du igjen på at de ikke får mat hvis de ikke gjør triks? Hvor er bevisene?

Det at dyrene må jobbe for maten sin er da bare naturlig, det simulerer hvordan det ville vært i naturen. Ikke bare for spekkhoggerne, men for alle slags type dyr. Spekkhoggerne blir utfordret mentalt og fysisk slik at de tilfredsstiller behovet sitt for å bruke det de har av kropp og hjerne. Det er ikke slemt, uansett hvilken ord du velger å beskrive det. (slaveri, tortur, tvang, etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hevder du igjen på at de ikke får mat hvis de ikke gjør triks? Hvor er bevisene?

Det at dyrene må jobbe for maten sin er da bare naturlig, det simulerer hvordan det ville vært i naturen. Ikke bare for spekkhoggerne, men for alle slags type dyr. Spekkhoggerne blir utfordret mentalt og fysisk slik at de tilfredsstiller behovet sitt for å bruke det de har av kropp og hjerne. Det er ikke slemt, uansett hvilken ord du velger å beskrive det. (slaveri, tortur, tvang, etc)

Jeg må le litt for meg selv når jeg ser du skriver at de blir utfordret mentalt og fysisk ved å utføre disse triksene. Etter år i fangenskap hvor de har gjort de samme triksene igjen og igjen - hvor mentalt utfordrende er det? Det å hoppe, dykke og sprute vann på folk er ikke spesielt fysisk utfordrende for en hval som er laget for å svømme flere kilometer hver dag, samt jakte på mat. De kan bruke timer på jakten, og det å felle bytter. Hvor de samarbeider om å få en fangst.

Hvor stor utfordring er det å skulle gjøre det samme trikset, i det samme bassenget for den samme fisken hver dag i årevis - helt alene for treneren sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå misforstår du - jeg siktet til AZA-reglementet og at de ikke blir sultet hvis de ikke fullfører oppgaver, og at det finnes mer bevis på at hvalene er sunne både mentalt og fysisk fremfor beviser på at de ikke er det. Det er ikke en "mening" jeg har.

Jo det er en MENING du har, det finnes ingen beviser som er MER overbevisende enn andre. Du MENER det finnes mer bevis på din overbevisning, og jeg MENER det overhodet ikke finnes et eneste bevis for det du mener er rett.

Det er opp til en og en hver å avgjøre. For min del står naturvitenskapens bevis (statistikk på livslengde og normal atferd i naturen), visuelle bevis (kollaps av ryggfinne, hull i tennene) og etikk/moralske bevis (man putter ikke høyerestående vesener i fangenskap når man ikke kan bidra til det jeg anser som normale leveforhold) sterkest. Hva andre velger å tro på får være helt opp til de, men jeg har min mening og du har din mening.

----

http://nyheter24.se/debatt/781856-djurens-ratt-stod-inte-djurplageriet-isabella-lowengrip

Kronikk om bloggere som mesker seg med delfiner

-----

Ryanair er blandt de få flyselskaper igjen i verden som reklamerer for Loro Parque i Tenerife. Det sier mer om Loro Parque og Ryanair enn noe annet:

http://www.thepetitionsite.com/718/626/353/ryanair-stop-advertising-loro-parquetenerife-in-your-inflight-magazine/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må le litt for meg selv når jeg ser du skriver at de blir utfordret mentalt og fysisk ved å utføre disse triksene. Etter år i fangenskap hvor de har gjort de samme triksene igjen og igjen - hvor mentalt utfordrende er det? Det å hoppe, dykke og sprute vann på folk er ikke spesielt fysisk utfordrende for en hval som er laget for å svømme flere kilometer hver dag, samt jakte på mat. De kan bruke timer på jakten, og det å felle bytter. Hvor de samarbeider om å få en fangst.

Hvor stor utfordring er det å skulle gjøre det samme trikset, i det samme bassenget for den samme fisken hver dag i årevis - helt alene for treneren sin?

Istedenfor å le av det, så kan du heller bare spørre. :)

Hele tiden lærer spekkhoggerne nye atferder (behaviors), selv de eldste (Katina og Tilikum) lærer fremdeles nye atferder, eller tweaks på gamle atferder de allerede kan. Showene kan kanskje få det til å virke som dyrene bare gjør det samme om igjen og om igjen - men husk at showene gjør de kun ett par ganger om dagen. De har jo resten av dagen igjen å fylle.

Hvis treningsøktene deres kun skulle vært repetisjon av det hvalene allerede kunne, så ville nok ikke hvalene vært så lærevillige tilslutt. De trenger utfordringen.

Hvalene har forskjellig læringskurve også. Katina lærte en atferd de kaller "Showstopper" på under to måneder, mens Tilikum har jobbet med (blant annet) å lære Showstopper de siste 10 månedene.

En stor del av trenernes arbeidsdag går også ut på å skape nye gjenstander/leker/berikelsesobjekter som skal godkjennes av "workshop" før de kan brukes på dyra. En del av jobben til trenerne er å bruke kreativiteten og skape berikelsesobjekter som ingen har laget før dem - alt for å gi dyra en berikende hverdag.

Man kan dra mange paralleler til f.eks hundetrening. Hundetrenere vet jo at man aldri går "tom" for ting å lære hunden sin. Samme måte er det for dyretrenerne hos SeaWorld.

Og slik at det også er nevnt: Ingen dyr hos Seaworld blir sultet til å gjøre triks! Hvis de ikke gjør atferden de blir bedt om så får de selvsagt ikke belønning med en gang - men alle hvalene har en streng diet som de får hver dag, uansett som de er samarbeidsvillige eller ikke. Hvalene kunne lett unngått å være sammen med trenerne sine og nektet å gjøre noenting de ba dem om og allikevel fått mat og stell som vanlig - men hvalene velger å være sammen med trenerne, de velger å lære nye ting - trolig fordi de syns det er gøy og berikende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer med noen saftige påstander Cams, det skal du ha. Dine ord er da egentlig helt verdiløse som bevis for noe, jeg kunne like gjerne stått og sagt de samme tingene om Nord-Koreanske fangeleire om jeg ville. Eller arbeiderne i Diamantgruvene i Afrika. Eller jentungene som tvinges til prostitusjon i Thailand (og Øst-Europa). De kommer jo tilbake hver dag. De gjør jo det de blir bedt om. Etter hva jeg har hørt går de ikke rundt og er sultne. De virker jo helt normale. Skal det være bevis på noe som helst? NEI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke påstander, dette er ting jeg har snakket med SeaWorld-trenere om tidligere fordi jeg syns det er kjempeinteressant. :) Bare fordi jeg ikke har en link på det betyr ikke at det ikke er sant.

Og jeg gidder da virkelig ikke å lyve? Da har jeg bedre ting å ta meg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke påstander, dette er ting jeg har snakket med SeaWorld-trenere om tidligere fordi jeg syns det er kjempeinteressant. :) Bare fordi jeg ikke har en link på det betyr ikke at det ikke er sant.

Og jeg gidder da virkelig ikke å lyve? Da har jeg bedre ting å ta meg for.

Og hva om jeg snakka med pimpen til de jentene i Thailand? Eller fangevokterene i Nord-Korea? De har jo en astronomisk kredibilitet.... Jeg håper du etterhvert klarer å se at det er lettere naivt å ta disse menneskene for å være sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man utnytter svakere individer gjennom "underholdning" for å tjene penger til egen vinning. Ser ikke noe forskjell tbh.

Hadde det vært så svart-hvitt så hadde jeg også lett kunne sett hva du mener med det.

Problemet mitt ved det er forøvrig at pengene SW får inn går ikke bare rett i lomma på de som er deleiere av firmaet. SW har et svært vellykket rehabliteringsprosjekt for marineliv, en av de fremste i hele USA faktisk, de er tilgjengelige alle dager i året 24 timer i døgnet i tilfelle ett dyr trenger hjelp. Rehabilitering og bevaring er det stor fokus på hos SW, to temaer som er langt ifra billig å realisere. Det å rehabilitere èn havskilpadde kan lett koste flere tusen dollar. I 1997 rehabiliterte SW en gråhval-kalv i 14 måneder før den ble sluppet tilbake til naturen.

De støtter og leder også flere bevaringsprosjekter rundt om i verden, penger de ikke ville hatt hadde det ikke vært for firmaet de selv har.

Og selvfølgelig grunnpoenget hvor jeg ikke ser på det som "utnytting av de svake individene". Iallefall ikke noe mer enn hva alt annet dyrehold er, domestisert eller ikke.

Derfor klarer ikke jeg å være enig i sammenligningen til Nord Korea. Dyrene blir ikke undertrykket, torturert, sultet, slått og pint eller tvunget til å gjøre noe de ikke vil.

I bunn og grunn, det er helt legit å ikke være enig i hold av spekkhoggere og delfiner i fangenskap, men å forsøke å gjøre SeaWorld om til ett demon-firma som bare tenker penger er ekstremt ufortjent. SW har hjulpet langt flere dyr enn hva PETA noengang har gjort, og SW har inspirert mange til å ta vare på planeten, rydde strender for søppel, og å utdanne seg innenfor biologi. Jeg forstår rett og slett ikke dette ekstreme fokuset på SW når f.eks det finnes en spekkhogger bor over 30 året sitt alene i ett basseng knapt større enn Frognerbadet i Miami, eller alle disse tvilsomme akvariene som finnes i Asia - Hvorfor SeaWorld, når de gjør så mye godt? Er det lettere å hate dem fordi de er mest populære å hate for øyeblikket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke ta deg mye seriøst når du skriver "SeaWorld gjør så mye godt".

Men i det øvrige: jeg har aldri sagt jeg snakker KUN om SeaWorld. Hvor har du det i fra? Dette gjelder ALLE former for hold av delfiner og hval i fangenskap. Jeg linket til en petition mot Loro Parque og en artikkel mot delfinariums senest for et par timer siden i dag. De står rett ovenfor her. ALT er utnyttelse av svakere individer for å tjene penger.

Det blir for dumt å snakke om at SeaWorld "redder marint dyreliv" når det er snakk om promiller av de totale inntektene SeaWorld gjør seg. Dette har jeg tatt opp flere ganger før uten at det har blitt mye reaksjon for deg. Må jeg minne på om at den som eier mest av SeaWorld har et hus som dekker flere kvadratmeter på jorda enn hva spekkhuggerenes bassenger i San Diego gjør? Han har altså mer plass i sitt eget PALASS enn hva flere tonn tunge HVAL har i bassenget som han har puttet de i for å tjene spenn.

Hadde han bodd i et normalt hus og holdt spekkhuggere i fangenskap for å bruke alle pengene han drar inn til veldedig arbeid og conservation of nature så kunne vi begynt å snakke. Tvert i mot - det er så langt, langt der i fra. Jentene tvunget til prositusjon i asia blir hjulpet opp fra slummen og får trossalt et sted å bo og de har en inntekt å forholde seg til. Betyr det at de har det BRA? De gjør jo handlingene de blir bedt om. Er det akseptabelt bare pga det?

swtank-jpg.png?w=620&h=435
house-jpg1.png?w=624&h=461

"This is a photographic comparison of SeaWorld Orlando’s orca tanks and Blackstone CEO Stephen Schwarzman’s estate in the Hampton’s. The length of his house is 63.77 feet longer than the length of the orca tanks. Schwarzman’s home sits on 9.9 acres and is 20,000 square feet. He also owns a 20,000 square foot, 37-room home in Manhattan, along with several other homes around the world.

There are seven orcas sharing the tanks at SeaWorld Orlando.

Stephen Schwarzman is 5 feet 6 inches.

The orcas are kept at SW Florida are:

-Tilikum: 22 feet long

-Kayla: 18.8 feet long

-Katina: 17 feet long

-Trua: 12 feet

-Nalani: 7 feet long

-Makaio: 7 feet long

-Malia: 6 feet long

In the wild these animals would spend their lives with a family swimming up to 100 miles day. At SeaWorld they are forced to perform and swim in circles in exchange for their unnatural meal of dead fish.

These orcas are stuck and forced to live within confines smaller than that of the man who owns them. Not only can Stephen Schwarzman leave his property, which dwarfs the orca tanks at SeaWorld, but in a twist of sick irony he also has a view of the ocean that the orcas were stolen from.

Stephen Schwarzman, SeaWorld and any/all SeaWorld supporters should be ashamed of themselves. Every dollar spent at SeaWorld goes into the pocket of Stephen Schwarzman so he can continue to live a lavish and self-indulgent lifestyle while the animals he exploits suffer."

http://www.forbes.com/sites/alexmorrell/2014/03/05/stephen-schwarzman-blackstones-10-billion-man/

10 MILLIARDER DOLLAR er han god for. Nærmere 100 milliarder norske kroner. Skal vi snakke om hvem som gjør "så mye godt arbeid for dyrene"....??

Og hva med han som er adm.dir i Seaworld? Jim Atchison?

http://investing.businessweek.com/research/stocks/people/person.asp?personId=38983526&ticker=SEAS

Håver inn litt over 17 millioner norske kroner hvert år. Nok til å redde både delfin og hval og det som måtte være. Men de gjør seg jo sååååå mye mer penger i en liten plaskedam...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det bygget dobbelt så store områder for spekkhoggerne, i San Diego skal det være ferdig om tre-års tid.

Hvorfor skal hvalene flytte på seg 120 mil om dagen hvis grunnen til hvorfor de gjør det er for å finne mat, og mat får de jo daglig hos SW?

"As with most marine mammals, their movements are determined by their food source. For the Southern Residents, this means following the salmon returning to the Fraser River in British Columbia every summer. In the winter, when Chinook salmon are less abundant, they must expand their range to find food."

http://www.whaleresearch.com/#!orca-questions/cw9q

De få grunnene til hvorfor dyr migrerer og flytter på seg over store avstander er tre ting: Mat, parring eller finne mildere klima. Ville gnuene i Serengeti ha migrert 1600km hvis det var konstant tilgang på mat? Ville monark-sommerfuglen skippet turen på 4800km fra USA til Mexico hvis det hadde vært varmt nok i USA for at den kunne overvintret?

Hva det gjelder ang direktørene så blir det ren synsing fra min side. Dette er, som nevnt tidligere, ting jeg ikke kan noe om.

Syns jeg det høres riktig ut at direktøren tjener såpass store pengesummer? Første tanke er nei, men jeg vet ikke hva slags jobb han gjør på daglig basis, om han bruker pengene sine til noe vettug annen enn til egen komfort.

Jeg har forstått han er CEO for alle parkene SeaWorld Entertainment har (Busch gardens Tampa, Busch gardens Virginia, 3 SeaWorld parker, Adventure Island Tampa, 3 Auqatica parker, Water Country Virginia, Discovery Cove orlando og Sesame Place Pennsylvania)

Det høres ikke ut som det ville vært en jobb som var verdt å gjøre hvis man ikke fikk godt nok betalt. 17 milliarder årlig lønn høres en smule latterlig ut, ja, men igjen - jeg har ikke noe med hva andre tjener. Og han driver business, ikke veldedighet.

Blackstone er et stort investeringsfirma, og SeaWorld Entertainments eies av det, men er langt ifra det det eneste firmaet Blackstone er deleiere i. Så det at direktøren deres tjener gode penger er kanskje ikke så merkelig. Det er ingen som ville gjort en slik jobb for luselønn, særlig ikke businessfolk?

Fra hjemmesiden deres:

"Blackstone® is a premier global investment and advisory firm that strives to provide solutions that create lasting value for our investors, the companies in which we invest and society at large.

Today, we are a firm of more than 2,000 employees in 24 offices worldwide. But we are more than that. Our portfolio companies employ more than 610,000 people across the globe, making us a major factor in economies around the world. "

Uansett, nå føler jeg vi bare danser rundt i grøten igjen, så jeg trekker med ut med mindre noe nytt kommer opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke de andre spekkhuggerne fanget i Orlando og andre steder at de utvider i San Diego. Det hjelper ingen av delfinene som er i fangenskap rundt om i verden. Det hjelper ingen andre enn det pill råtne omdømmet som SeaWorld har fått, og for å være ærlig håper jeg flere ser at det ikke er noe annet enn et desperat forsøk. Det gjør jo ikke temaet noe bedre. De er jo akkurat like mye fanget i en tank - og de har vært det i flere titalls år. Det hjelper ikke de allerede mentalt skadede dyrene at én park innser at de må bruke penger på å utvide bittesmå arealer.

Og nå sier du det jo og selv. Han driver business, ikke veldedighet. Ergo er det for business at hvalene "opptrer" om og om igjen på samme måte. Det er for business at trenere har blitt drept av mentalt syke hvaler. Det er for business at man fortsetter å avle på disse stakkars individene.

-----

https://www.rebelmouse.com/MaralKalinian/pregnant-kalia-trapped-in-gat-796151807.html

En av avkommene etter en viltfanget spekkhugger ble sittende fast i en dør for litt siden. SeaWorld kaller det "lek", mens hennes egen bestefar ble drept på akkurat samme måte når en dør lukket seg om hodet hans så han ble knust i hjel rett og slett. Det er så banalt, man kan i det minste innrømme sine egne fuckups..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

San diego er det første stedet de bygger det, men over tid så vil samme opplegg bli bygget i alle parkene.


https://www.rebelmouse.com/MaralKalinian/pregnant-kalia-trapped-in-gat-796151807.html

En av avkommene etter en viltfanget spekkhugger ble sittende fast i en dør for litt siden. SeaWorld kaller det "lek", mens hennes egen bestefar ble drept på akkurat samme måte når en dør lukket seg om hodet hans så han ble knust i hjel rett og slett. Det er så banalt, man kan i det minste innrømme sine egne fuckups...

Når og hvem hval ble drept av døren? Tenker du på Kotar? Isåfall så har de nok endret sikkerheten rundt disse portene på 19 år. Og ulykker skjer, uansett hvor sikkert man måtte forsøke å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedenfor å le av det, så kan du heller bare spørre. :)

Hele tiden lærer spekkhoggerne nye atferder (behaviors), selv de eldste (Katina og Tilikum) lærer fremdeles nye atferder, eller tweaks på gamle atferder de allerede kan. Showene kan kanskje få det til å virke som dyrene bare gjør det samme om igjen og om igjen - men husk at showene gjør de kun ett par ganger om dagen. De har jo resten av dagen igjen å fylle.

Hvis treningsøktene deres kun skulle vært repetisjon av det hvalene allerede kunne, så ville nok ikke hvalene vært så lærevillige tilslutt. De trenger utfordringen.

Hvalene har forskjellig læringskurve også. Katina lærte en atferd de kaller "Showstopper" på under to måneder, mens Tilikum har jobbet med (blant annet) å lære Showstopper de siste 10 månedene.

En stor del av trenernes arbeidsdag går også ut på å skape nye gjenstander/leker/berikelsesobjekter som skal godkjennes av "workshop" før de kan brukes på dyra. En del av jobben til trenerne er å bruke kreativiteten og skape berikelsesobjekter som ingen har laget før dem - alt for å gi dyra en berikende hverdag.

Man kan dra mange paralleler til f.eks hundetrening. Hundetrenere vet jo at man aldri går "tom" for ting å lære hunden sin. Samme måte er det for dyretrenerne hos SeaWorld.

Og slik at det også er nevnt: Ingen dyr hos Seaworld blir sultet til å gjøre triks! Hvis de ikke gjør atferden de blir bedt om så får de selvsagt ikke belønning med en gang - men alle hvalene har en streng diet som de får hver dag, uansett som de er samarbeidsvillige eller ikke. Hvalene kunne lett unngått å være sammen med trenerne sine og nektet å gjøre noenting de ba dem om og allikevel fått mat og stell som vanlig - men hvalene velger å være sammen med trenerne, de velger å lære nye ting - trolig fordi de syns det er gøy og berikende.

Ja, jeg antok jo at de lærer nye triks etterhvert som de har lært inn ett triks. Allikevel er ikke dette nok i mine øyne. De får fortsatt ikke spesielt store utfordringer. Det er noe helt annet å leve i det fri, hvor hverdag er en test for å overleve. Disse hvalene får servert ferdig mat, som er død. Og så vidt jeg vet spiser de kun fisk i fangenskap, eller i det minste når de trener med hvalene. I det fri jakter de på mat som er tilgjengelig der de holder til, og dette varierer fra flokk til flokk ettersom de bor på forskjellige kanter av verden.

Du nevner at i det fri beveger dyr seg fordi de må finne mat, eller mildere klima. Tror du ville dyr bare hadde stått rett opp og ned selv om maten deres var på et sted? For å sammenligne med hunder som du gjorde med triksetrening, så vil og trenger våre firbeinte venner å bevege seg selv om de absolutt ikke mangler mat. Hadde disse hvalene hat mulighet til å svømme rundt på store områder, ja da hadde de gjort det selv om de fortsatt fikk maten servert.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...