Jump to content
Hundesonen.no
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Valyria vil jo bli registrert som merle, og det er jo tydelig på valpebildene at hun er merle, så da vil det jo bli feil å kalle henne kryptisk? Da er jo sjansen for at Meereen er kryptisk større, for hun har ingen merleflekker.   
    • Det er mye fint å se i Skottland!   I byen er det mye spennende å se- såklart må man på Edinburg Castle. Det er også mange gamle hvelv og rom under selve byen, og mange guidede turer der. Selv likte jeg https://www.realmarykingsclose.com veldig godt. Se bort fra den litt dustete "turiststoryen", så er det jo veldig moro å gå nede under bakken på det som var gamle gater og se inn i gamle vinduer og hus.  I Edinburgh er det mange morsomme hus, og små butikker. Er man Harry Potter eller GoT fan så er det jo en del  finne - feks kafeen der Harry Potter-bøkene ble til. Og så må en jo innom statuen av Greyfriars Bobby.    Vi tok en guida buss tur (jadda, turister) til Highlands og Loch ness. Fikk sett mye på den turen av både natur og bygd samt et whiskeydestilleri (men vi så ikke Nessie). Turen tok vel 12 timer eller noe sånt.  Og så tok vi toget til Glascow.   
    • Jeg har en portugisisk vannhund som jeg skal konkurrere i blodspor, rally og forhåpentligvis lydighet med. Jeg har et mål om viltsporchampionat og rallychampionat med han. Hvis jeg skal oppnå det må jeg blant annet ha gulsløyfe på utstilling etter fylte 2 år. Jeg har aldri hatt klipperase før. Han er nå klipt kort, og det er helt uhensiktsmessig i forhold til bruken å ha lang pels på han. For å få den rasetypiske klippen må jeg spare pels i mange måneder og ha lang pels på han. Det innebærer at jeg ikke kan bruke han sånn som jeg vil og gjør nå på en ganske lang periode. Derfor lurer jeg på om noen her har erfaring med å stille en klippehund i en annen klipp enn det som er vanlig på utstilling?
      Rasestandaren sier dette om pels:    Hele kroppen tett dekket med motstandsdyktig pels. Ingen underull. To pelsvarianter:
       Bølget lang pels.
       Kort krøllet pels. Den første varianten lett skinnende og ullen; den andre med kortere, tettere hårlag som er mattere og danner tette sylindriske krøller. Bortsett fra armhuler og lyske dekker pelsen jevnt hele kroppen. På hodet formes en topknot av bølget pels på den lange varianten, og av krøllet pels på den krøllete varianten. Hos den langhårete varianten er pelsen på ørene betydelig lengre. Enten ensfarget eller tofarget.   Ensfarget: Hvit; sort; brun i forskjellige nyanser.   Tofarget: Sort eller brun med hvitt på følgende steder: Snuteparti, topknot, hals, forbryst, mave, halespiss og på bena under albuene eller hasen. Hvit farge er ikke albino da nesebrusk, munn og øyelokkrender er sorte, skal være brune hos brune hunder.. som gir godt lungevolum.  Typisk ved rasen er at så snart pelsen blir for lang klippes bakparten, snuten og halen. På halespissen beholdes pelsen i full lengde i form som en dusk.   Hvis jeg stiller han med en retrieverklipp eller en kort løveklipp, vil jeg få han bedømt da eller er det bortkastet tid? 
      Noen som har erfaring med dette? Målet mitt er ikke cert, jeg vil bare ha en good, så han kan oppnå championat. Det er selvsagt ikke umulig å bare ha han i utstillingspels, men det vil gjøre en såpass stor inngripen i det vi pleier å gjøre, at jeg synes det beste hadde vært å unngå det. 
    • Endelig blir det valp på oss!! De ble født i forrige uke, så i starten av juli skal vi hente hjem en liten tispe 😊
    • Gratulerer med de fire små🥰
  • Nylig opprettede emner