Gå til innhold
Hundesonen.no

Til hundekjørere


ralfdog
 Share

Recommended Posts

Når jeg konkurrerte (begynner å bli noen år siden) var løping med hund en klasse på en del av barmarksløpene, så jeg tipper det finnes fortsatt. Men distansene lå vel på 3-5 km, om ikke de har gjort noen endringer.

Det blir i korteste laget. Jeg vurderer å trene opp hunden til å bli med meg på Telemarks Tøffaste, ett ultraløp på 82 km i terreng. Men da igjen er jeg avhengig av at arrangøren tillater at det løpes med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir i korteste laget. Jeg vurderer å trene opp hunden til å bli med meg på Telemarks Tøffaste, ett ultraløp på 82 km i terreng. Men da igjen er jeg avhengig av at arrangøren tillater at det løpes med hund.

Ikke for å blande meg :) Men den traseen der tror jeg du kan glemme med hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å blande meg :) Men den traseen der tror jeg du kan glemme med hund...

På grunn av underlaget? Er ikke kjent med løpet, driver og undersøker.

red. Jeg så igjennom bilder fra løpet ble merket, slik jeg har forstått så er det lite asfalt dog noe svaberg og ellers skogstier, myr og skogsbilveier/grusveier. Eller det enkelte partier som er vanskelig å gjennomføre for hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen aktive innen denne sporten her?

Jeg lurer i så tilfelle om det er noen som har kjennskap til "hundeløp" i Norge der man løper med hund i kobbel med joggesko? Som i konkurranser..

Snøreløping ja :)

Vi i Bergen trekkhundklubb arrangerer barmarksløp nå 2. november, hvor man kan stille i snøreløping, sparkesykkel/sykkel, eller vogn med 1-12 hunder. Vet ikke hvor du bor, men alle er velkommen hit ihvertfall :) Og ellers så bruker de fleste barmarksløp å ha snøreløpings-gren! :)

Det blir i korteste laget. Jeg vurderer å trene opp hunden til å bli med meg på Telemarks Tøffaste, ett ultraløp på 82 km i terreng. Men da igjen er jeg avhengig av at arrangøren tillater at det løpes med hund.

Du finner nok ingen snøreløp i Norge som er på over 10km. Men det trenger jo ikke være konkurranse for å trene? Det er jo bare til å løpe 1-2-3-4 mil i en skog med hunden vel? :) De fleste barmarksløp er på 5-8km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av underlaget? Er ikke kjent med løpet, driver og undersøker.

red. Jeg så igjennom bilder fra løpet ble merket, slik jeg har forstått så er det lite asfalt dog noe svaberg og ellers skogstier, myr og skogsbilveier/grusveier. Eller det enkelte partier som er vanskelig å gjennomføre for hund?

Blandt annet pga underlaget ja. Det er mye bart fjell,(pluss en lang stigetrapp) som er røft for hundepoter. 3000 høydemeter,8 mil og midt i september altså varmt for hund i tillegg :) Gubben løp nå i år,han har en maratontid på 3.05 - 3.12 ellers avhengig av terreng,og han brukte 11.34 på denne. Det er leeenge for hundedyret :) Vi var oppe helgen før med hundene for å se på løypa,og den er bra tøff.... En hest går sånne distanser på distanseritt men de svetter og er skodd. Tror ikke det der går med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandt annet pga underlaget ja. Det er mye bart fjell,(pluss en lang stigetrapp) som er røft for hundepoter. 3000 høydemeter,8 mil og midt i september altså varmt for hund i tillegg :) Gubben løp nå i år,han har en maratontid på 3.05 - 3.12 ellers avhengig av terreng,og han brukte 11.34 på denne. Det er leeenge for hundedyret :) Vi var oppe helgen før med hundene for å se på løypa,og den er bra tøff.... En hest går sånne distanser på distanseritt men de svetter og er skodd. Tror ikke det der går med hund.

Selve lengden er jeg nødvendigvis ikke kjempe bekymret over, siden jeg naturligvis planlegger rikelig med opptrening og flere testløp i forkant. Og sperretiden er 18 timer leste jeg, vi ville nok blitt nødt å tatt det med ro flere deler av løypa.

Men jeg er ikke kjent, så hvis du sier det er krevende løype for hund så tror jeg deg :)

Jeg vet ikke om det blir aktuelt å løpe ultra for min egen del en gang. Skal prøve meg på Halden Ultraintervall til neste helg, som blir første gang på slike distanser. Jeg er kanskje litt vel optimistisk med tanke på hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vært skeptisk til å løpe ultra med hund om du ikke er veldig sikker på hva du gjør. Du bør i hvert fall vært svært opptatt av varme og intensitet underveis, så du ikke tar livet av hunden din.

Nå har det aldri vært snakk om å kaste seg ut i noe å håpe på det beste, bare så det er sagt. Hvis temperaturen er passelig, hunden er trent, så skal det naturligvis være uprolematisk å dra med seg hunden ut på noen mil i skogsterreng.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøreløping ja :)

Vi i Bergen trekkhundklubb arrangerer barmarksløp nå 2. november, hvor man kan stille i snøreløping, sparkesykkel/sykkel, eller vogn med 1-12 hunder. Vet ikke hvor du bor, men alle er velkommen hit ihvertfall :) Og ellers så bruker de fleste barmarksløp å ha snøreløpings-gren! :)

Du finner nok ingen snøreløp i Norge som er på over 10km. Men det trenger jo ikke være konkurranse for å trene? Det er jo bare til å løpe 1-2-3-4 mil i en skog med hunden vel? :) De fleste barmarksløp er på 5-8km.

Jeg bor i Østfold, så det blir ikke aktuelt. Men nå vet jeg i hvert fall hvor jeg skal se etter eventuelle løp hvis det blir aktuelt. Trene gjør vi, men det hadde vært ekstra morsomt å være med i konkurranser hvor hund er lov å ha med også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det aldri vært snakk om å kaste seg ut i noe å håpe på det beste, bare så det er sagt. Hvis temperaturen er passelig, hunden er trent, så skal det naturligvis være uprolematisk å dra med seg hunden ut på noen mil i skogsterreng.

Ja, tror heller ikke det er noe problem, mine har vært med på både tre og fire mil i skogen, men ultra har de enda ikke vært borti. Men pass på, hvis hunden må gallopere over lengre distanser vil den ikke kunne regulere temperaturen (ved å pese) slik dyr som kan svette kan. Det kan ende fatalt.

Uansett, lykke til med ultratrening. Det er flott å løpe langt i terrenget, både med og uten hund. Jeg er fersk selv, og løp min første ultra i september. Kanskje vi løper noen av de samme løpene neste år. Jeg ser i hvert fall frem til Rallarvegsløpet, Kristins runde, og Nordmarka Ultra Challenge, hvis jeg klarer å få med meg alle, samt jeg skal løpe Highland Fling i Skottland.

Endret av Marjan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror heller ikke det er noe problem, mine har vært med på både tre og fire mil i skogen, men ultra har de enda ikke vært borti. Men pass på, hvis hunden må gallopere over lengre distanser vil den ikke kunne regulere temperaturen (ved å pese) slik dyr som kan svette kan. Det kan ende fatalt.

Uansett, lykke til med ultratrening. Det er flott å løpe langt i terrenget, både med og uten hund. Jeg er fersk selv, og løp min første ultra i september. Kanskje vi løper noen av de samme løpene neste år. Jeg ser i hvert fall frem til Rallarvegsløpet, Kristins runde, og Nordmarka Ultra Challenge, hvis jeg klarer å få med meg alle, samt jeg skal løpe Highland Fling i Skottland.

Uansett om jeg løper med eller uten, så blir det i rolig tempo og helt der nede på resultatlisten. Og med hund så er det viktigst med samspille og en felles mestringsfølelse, hvor hunden får styre showet. Og da tillater jeg meg å bryte løpet hvis jeg må.

Lykke til selv. Jeg har i første omgang små planer om Telemarks Tøffaste, 6 timers på Romeriket og Bislett 24 timers. Alt avhenger av småbarnslivet og om det er mulig å trene nok, hvis ikke må barna bli eldre og disse type løp på settes på vent.

Ang. Kristins Runde så mener jeg å ha lest at det blir enten endringer eller ikke arrangert. Ta det med en klype salt,a ltså. Men mener så godt å huske og ha lest noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canicross du tenker på?

Foreløpig er det ikke noen konkurranser i Norge. Men i Sverige er det på vei har jeg skjønt og nedover på kontinentet er det veldig aktivt.

Joda, det er egen klasse I NM hundekjøring barmark tilogmed :) Kalles i Norge jogging, løping eller snøreløping ;) Mange barmarksløp har løping med en (noen ganger to hunder) som egen klasse.

På NM barmark 2013 sin facebookside kan du se bilder , blant annet av løping

https://www.facebook.com/#!/photo.php?fbid=10153280788370618&set=gm.168895269972867&type=1&theater

vi kjører aktivt- men med slede og vogn :)

... til TS: 82 km finner du ikke barmarksløp som er, selv for vognklasser er det sjeldent lenger enn 10-12 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er egen gren I NM tilogmed :) Mange barmarksløp har løping med en eller to hunder som egen klasse.

Burde begynt å profilere det mer, trodde jeg var oppdatert på hundesporter. :P

Men ser en god del av det fra andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Kristins Runde så mener jeg å ha lest at det blir enten endringer eller ikke arrangert. Ta det med en klype salt,a ltså. Men mener så godt å huske og ha lest noe om det.

Jo, det blir endringer, men akkurat hvordan det blir er ikke bestemt helt enda. Les mer her, men ikke så mye informasjon enda.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er egen klasse I NM hundekjøring barmark tilogmed :) Kalles i Norge jogging, løping eller snøreløping ;) Mange barmarksløp har løping med en (noen ganger to hunder) som egen klasse.

På NM barmark 2013 sin facebookside kan du se bilder , blant annet av løping

https://www.facebook.com/#!/photo.php?fbid=10153280788370618&set=gm.168895269972867&type=1&theater

vi kjører aktivt- men med slede og vogn :)

... til TS: 82 km finner du ikke barmarksløp som er, selv for vognklasser er det sjeldent lenger enn 10-12 km.

Jeg skjønner, og da blir det i korteste laget for hva jeg har tenkt på. Men nå vet jeg i hvert fall hvor jeg kan se etter hundevennlige løp :) Takk for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og- nå til helgen arrangerer NAMK og NSHK barmarksløp- der klasser opprettes etter behov. Løypa er vel 6 km lang (3 km, vanne/snupause, 3 km). Interesserte finner mer info på raseklubbenes hjemmeside :)

og for folk som er intressert men ikke gidder å lete etter raseklubber etter forkortelse så kunne man jo lagt inn linker her på sonen... :P

Hos NAMK finner jeg ikke stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...