Gå til innhold
Hundesonen.no

Cushings syndrom på ung hund


Sanne
 Share

Recommended Posts

Og som jeg har sagt før, det er opp til eiere, evt i samråd med vetrinær, når man evt skal avslutte det hele. Ikke vi her på sonen :) Jeg tviler ikke et sekund på at eierne gjør det de kan for Shensi. Jeg heier på den søte lille frøkna jeg.... :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 375
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Rart! Samtidig som formen til Shensi gikk tilbake til normalt (ja, hun er hundre prosent seg selv igjen nå ), så har de barberte områdene begynt å få pels igjen (vært pelsløs der siden januar) og jur

Det går veldig bra med Shensi Hun er så leken, ivrig og skikkelig energibombe! Hun og Banzai leker masse, hun inviterer oss til lek, suser rundt på tur uten å bli utilpass og sinna når vi kommer inn

Da er hun kastrert og hjemme igjen! Operasjonen gikk veldig fint, men de hadde funnet forandringer på egglederne.. Så det sendes inn og det får vi svar på om en uke eller to... Håper det er noe helt u

Jo, jeg trodde faktisk du vurderte det seriøst å dra til veterinær hver dag for smertestillende utenom operasjonen. Siden det stod i forskjellige avsnitt leste jeg det ikke som en sammenhengende greie. Beklager det!

Hvis du leste innlegget mitt dithen at jeg mener det er riktig å avlive en hund som pr. dags dato har det bra, så tror jeg du bør lese det igjen og kanskje enda en gang. Det står ikke noe særlig slemt der. Bare en kommentar om at hvis hunden har så mange måneder i året som er tunge og man vurderer smertestillende hver dag (noe som tydeligvis ikke stemte...) så syns jeg det begynner å gå for langt.

Føler litt at du nå ser på meg som en fæl person som ønsker hunden din død, og det er overhodet ikke riktig! Det står jo til og med svart på hvitt at håper operasjonen fungerer (at du vil prøve å kastrere henne har jeg da ingen negative forestillinger imot?!).

Prøvde å skrive så snilt jeg kunne og du skriver jo selv at du setter pris på ærlighet.

Jeg får heller trekke meg ut av tråden enn å fortsette med å gjøre dette til en OT diskusjon omkring mine meninger. :)

Og da må du lese mine siste innlegg igjen og kanskje enda en gang du også. Jeg har ikke skrevet et eneste sted at du er fæl? Ei heller at det er slemt. Men at en sånn type kommentar var urimelig etter en positiv oppdatering? Jupp, det synes jeg absolutt. Det er langt derfra og til at noe er slemt eller noen er fæl :) Hadde jeg trodd Shensi hadde vondt hver evig eneste dag, så hadde hun ikke levd nå, det synes jeg sier seg selv :) men at det kunne misforstås? joda, den tar jeg på min kappe :) Hun har altså ikke smerter hver dag, langt derifra. men at hun har lav smerteterskel? ja mest sannsynlig, men det er ingenting som hindrer henne i hverdagen.

Jeg leser ditt og Anette sitt innlegg som at Shensi har gått gjennom mer enn nok og burde få slippe ja. Om det stemmer? Det kan bare dere svare på. Og tydeligvis var det ikke det du mente. Jeg sa også at det er helt greit det dere skriver og no hard feelings, det står jeg ved fremdeles. Dere kan forsåvidt skrive akkurat hva dere vil, for til syvende og sist så er det mitt valg hva som skjer med Shensi.

Og til syvende og sist så er hun min øyensten, helt uvurderlig og en av de viktigste i mitt liv, så mest sannsynlig treffer det meg mer enn jeg kanskje tror selv? Men det er jo helt naturlig og en selvfølge tenker jeg

Men for all del, det er bare å trekke seg ut av tråden, jeg tvinger ingen til å hverken lese, kommentere, ha meninger eller noe :) Men du er mer enn velkommen til å dele både tanker og kommentarer. Bare ikke forvent solskinn fra meg hver gang. Det er klart jeg reagerer, rett eller ei, når det er snakk om Shensi. Så mye tid som ligger bak denne hunden, bare for å prøve finne svaret, så tror jeg at jeg kommer til å være frynsete rundt tema om henne i mange mange måneder. Jeg er rett og slett hundre prosent oppbrukt og utslitt av syk hund og føler denne kampen har vært så utrolig urettferdig med lillegullet.

Og helt til slutt så er det vel på sin plass at jeg beklager, om du har oppfattet mine innlegg som at jeg oppfatter deg som slem og fæl :flowers:

Et par bilder da, bare fordi man må smile av henne, siden hun er den fineste frøkna i verden og som sprer glede overalt :wub:

10425450_10152752058206293_3071283604314

10410135_10152655632546293_3656827079736

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er hun kastrert og hjemme igjen! Operasjonen gikk veldig fint, men de hadde funnet forandringer på egglederne.. Så det sendes inn og det får vi svar på om en uke eller to... Håper det er noe helt ufarlig! Bebisen min :wub:

10930026_10152925263361293_3582542453593

Godt pakket inn :wub:

10306479_10152925263421293_7063349666361
Hjemme :wub:

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine, lille Shensi, nå håper jeg virkelig at hun slipper flere plager. Forandringer på egglederne? Det kan vel høres ut som noe hormonelt? Hormoner i ubalanse kan stelle til mye ugagn. Vi får tro at de roer seg ned nå, i hvert fall.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine, lille Shensi, nå håper jeg virkelig at hun slipper flere plager. Forandringer på egglederne? Det kan vel høres ut som noe hormonelt? Hormoner i ubalanse kan stelle til mye ugagn. Vi får tro at de roer seg ned nå, i hvert fall.

Ja sant vel?! Verdens beste Shensi :wub: Ja de var harde og knudrete :huh: I tillegg til at det var cyster inni, noe væskefylte blærer av noe slag :icon_confused: Så blir en lang uke eller to å vente på svar ang dette altså.

Lille groggy. :wub:

Jaa :wub: Lille bebisen! Har det ikke så greit nå da, men forhåpentligvis bedre i morgen <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :ahappy:

Alt er så meget bedre i dag, for lillesnupp :wub: Hun er veldig sliten, men ved godt mot. Har god matlyst og er i godt humør etter forholdene :ahappy: Tapre lille skatten min! I gårkveld hadde hun det veldig ille, så jeg så relativt mørkt på hele greia. Men i natt hadde hun fått sovet (jeg og samboer var våken på skift) og spist. Og i dag har hun spist og vært ute på do. Vil ikke ha vann da, så må gi henne fôret oppbløtt :)

Så ja, alt i alt mye bedre enn forventet egentlig, da vi fryktet at hun ikke skulle respondere noe særlig på smertestillende. Men den ser ut til å fungere. Eller så er hun sabla tøff! Det verste for henne nå er faktisk bodyen :P

10931350_10152926731411293_7449615857743
Snuppa :wub:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring Shensi!

Angående hva de fant under kastreringa: endringer i eggstokkene/egglederene på mennesker skaper ganske mange rare hormonproblemer og smerter. Forhåpentligvis er konklusjonen at det var bra at hun ble kastrert, og at dette er "svaret" på problemene hun har hatt :) (og at alle lever lykkelig videre fra nå av... :ahappy: )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring Shensi!

Angående hva de fant under kastreringa: endringer i eggstokkene/egglederene på mennesker skaper ganske mange rare hormonproblemer og smerter. Forhåpentligvis er konklusjonen at det var bra at hun ble kastrert, og at dette er "svaret" på problemene hun har hatt :) (og at alle lever lykkelig videre fra nå av... :ahappy: )

Takk! :ahappy:

Og ja, vi håper og satser på det! :ahappy: Men jeg legger ikke skjul på at det stresser meg veldig, samtidig som det føles litt godt at man endelig fant noe... Høres kanskje rart ut :P Nå vet vi jo ikke hva det er enda, men det har liksom vært så lite håndfast det siste året, bare masse diffuse ting. Så jeg håper det kommer noen svar fra dette nå :ahappy: Enkelte dager har jeg vært så frustrert over null funn at jeg har følt vi bare har innbildt oss at hun er syk, det er ikke en god følelse å sitte med. Selv om jeg selvfølgelig vet at det ikke stemmer i det hele tatt, så har det vært så merkelig med alle mer eller mindre tydelige/sterke og varierende symptomer, helt uten funn :huh:

Så selv om jeg er kjemperedd og bekymret for hva det kan være, så er jeg allikevel letta og sitter med en slags "ro" jeg ikke har hatt på altfor lenge.

Omg jeg ser hvor rart det må høres ut, jeg vet bare ikke hvordan jeg skal forklare det :lol:

Men kjenner jeg kroppen til Shensi rett, så blir vi sikkert ikke noe klokere etter dette heller :sleep: Neida :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10906309_10152927602046293_4119801552330

1508650_10152927602161293_91780128643756

10933942_10152927602276293_9078549625332

Hun er så ufattelig tapper, lille gullet mitt :wub: Veldig, veldig sliten fremdeles, men åh så tålmodig og sterk hun er. Og for en imponerende måte hun takler det på.
Og så blir jeg å tenke litt på hvor ille de buksmertene hennes har vært... :hmm:​ For de har hun jo hylt av. Mens dette hyler hun ikke av... Jeg skal ikke si at hun ikke har vondt, men har hun veldig vondt, så hyler hun. Det vet jeg med sikkerhet. Lillepus asså :heart:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiko hadde det helt grusomt rett etter at hun våkna etter kastreringa, gråt og hadde vondt, og var nok veldig redd. Hele natta virka det nærmest som hun hadde hallusinasjoner, og ula og var skikkelig utafor. Jeg var ikke mye høy i hatten da... Men så våkna hun lørdag morgen og var klar for tur, og så seg aldri tilbake. :D Å gå rolige turer i bånd i 10 dager var en utfordring, for å si det sånn. :P

Håper Shensi kommer seg like raskt på beina!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiko hadde det helt grusomt rett etter at hun våkna etter kastreringa, gråt og hadde vondt, og var nok veldig redd. Hele natta virka det nærmest som hun hadde hallusinasjoner, og ula og var skikkelig utafor. Jeg var ikke mye høy i hatten da... Men så våkna hun lørdag morgen og var klar for tur, og så seg aldri tilbake. :D Å gå rolige turer i bånd i 10 dager var en utfordring, for å si det sånn. :P

Håper Shensi kommer seg like raskt på beina!

Ja herlighet den første kvelden var helt forferdelig. Shensi var nok også veldig redd og forvirrra i tillegg til smerter. Det har vært godt å være to, for da trenger ikke Shensi være alene et sekund. Hittil har vi sovet på skift også, noe annet tørr vi ikke. Så samboer har nattevakten, mens jeg har morgen, dag og kveld.

Shensi er ikke klar for tur enda. Hun blir med ut for å gå på do, men begynner å fryse med en gang vi kommer ut i oppgangen. Og ellers vil hun egentlig bare sove, så da skal hun få lov til det :heart:

I skrivende stund har hun en pause fra bodyen. Hun har begynt å få gnagsår av den, så tenker det var godt å få den av litt. Matlysten er upåklagelig fremdeles, men hun nekter å drikke. har drukket en gang siden hun kom hjem.. Jeg skjønner ikke hvorfor hun plutselig har gått i drikkestreik :icon_confused: Tullehund! Men vi får i henne væske gjennom fôret, så det er ikke noe stress forsåvidt.

10479469_10152928514286293_1410461443033

:wub::wub: Og ja, Banzai ligger i bakgrunnen og aper seg :P Han vil så veldig gjerne ha nærkontakt med Shensi, men det vil ikke hun, så da må han gjøre seg til. Lille teite valpen :wub: Og hun får fred fra han altså, vi tar han unna. Er ikke så greit å være valpetass og ikke få være sammen med den kuleste i verden, i følge han :lol: Så livet er ikke helt enkelt for Banzaien heller nå om dagen :D

Han er råflink da, vi hadde sett for oss at vi måtte bruke mye bånd på han, men det har vi heldigvis sluppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ser han ligger og lekrer seg, ja! :D Bodyen til Shensi ser veldig mye hippere ut enn Aiko sin. :P Hun fikk sin fra klinikken, og den var åpenbart tilpassa hunder på hennes størrelse mtp lengden, men ikke fasongen. Skal en dømme etter passformen, så er alle 40 cm høye hunder tønner i kroppen. :D Så jeg måtte sy den inn så den faktisk fulgte oppsvingt buklinje. Til tross for at hun går under navnet Sleiko, så lot hun stingene være og kunne gå uten body inne.

Hvordan synes du Shensi responderer på smertestillende nå da? Jeg er overbevist om at de morfindråpene Aiko fikk gjennom første natta er årsaken til all uling og forvirra atferd, for så snart hun ikke fikk dem mer, bare piller, så var jo alt greit. Og dråpene burde jo tatt luven av smertene, så ingenting tilsier at hun holdt på sånn fordi hun hadde så vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ser han ligger og lekrer seg, ja! :D Bodyen til Shensi ser veldig mye hippere ut enn Aiko sin. :P Hun fikk sin fra klinikken, og den var åpenbart tilpassa hunder på hennes størrelse mtp lengden, men ikke fasongen. Skal en dømme etter passformen, så er alle 40 cm høye hunder tønner i kroppen. :D Så jeg måtte sy den inn så den faktisk fulgte oppsvingt buklinje. Til tross for at hun går under navnet Sleiko, så lot hun stingene være og kunne gå uten body inne.

Hvordan synes du Shensi responderer på smertestillende nå da? Jeg er overbevist om at de morfindråpene Aiko fikk gjennom første natta er årsaken til all uling og forvirra atferd, for så snart hun ikke fikk dem mer, bare piller, så var jo alt greit. Og dråpene burde jo tatt luven av smertene, så ingenting tilsier at hun holdt på sånn fordi hun hadde så vondt.

Ja haha, lille tullegutten. Nå fikk han tydeligvis tillatelse til å krype inntil henne da. Så nå ligger han sammenkrøllet inntil henne og har funnet roen :wub: Ja den er utrolig stilig, men den sitter ikke noe godt på henne rundt halsen. Hun kommer seg utav den om hun vil for å si det sånn. Men den sitter veldig godt på kroppen ellers da. Haha, Sleiko ja :lol: Shensi er helt lik med tanke på slikking, men her prøver hun seg på buken også, så hun må følges med hele tiden når den er av.

Jeg synes det er utrolig vanskelig å si egentlig. Jeg tror hun jevnt over har vondt altså, siden hun bare sover hele tiden. Samtidig er hun jo i godt humør, har matlyst (Shensi spiser normalt ikke om hun har vondt) og er jevnt over helt tilstede og med. Men så er det den biten med all sovingen og at hun virker så stusselig og sliten. Ja vi ringte jo veterinæren på tirsdag, når Shensi begynte å hyle, skjelve og virke veldig uttafor. Og de sa at medisinen hun hadde fått hos dem, kunne gjøre henne både forvirra og redd når hun våknet. Men jeg er ganske sikker på at hun hadde vondt i tillegg altså. Nå får hun Onsior 1 gang pr dag. Har nettopp fått, så blir spennende å se om jeg merker noen forskjell på henne etterhvert nå. Merka ingen endring når hun fikk i går hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10346528_10152931106731293_7234886479918

14305_10152931106636293_2902941120508867

1912181_10152931106371293_83276287553151

10922861_10152931105986293_4229593477985

Banzai er veldig glad i Shensien sin :heart:

10929549_10152931106226293_3779333354563
Fremdeles like trygg hos veterinæren, lille tøffa mi <3 Hadde det tempoet fra venterommet og inn på undersøkelsesrommet. Jeg var redd for at hun hadde fått skrekken nå. Vel har hun vært gjennom mye hos veterinær tidligere også, men dette topper jo selvfølgelig alt. Men neida, hun elsker den plassen :wub:


Det går helt strålende. Hun får litt vondt om hun hopper ned fra sofaen. Vi prøver å avverge det som best vi kan, men enkelte ganger er hun for kjapp. Banzai er tatt inn i varmen igjen, til hans store glede. Ingenting er som å ligge inntil Shensi når man sover :wub: Ellers var vi på kontroll i dag og alt så veldig fint ut. De tok støttestinget (sydd innvendig, men hadde et støtesting) og ellers var de fornøyd med formen hennes og såret :ahappy:
Hun sover fremdeles for det meste, men er glad og fornøyd.

Så ja, da er det bare å vente på svarene! Håper de kommer tidlig i neste uke, det er vanvittig slitsomt med all ventinga og vi er så lei av det :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det går veldig bra med Shensi :ahappy: Hun er så leken, ivrig og skikkelig energibombe! Hun og Banzai leker masse, hun inviterer oss til lek, suser rundt på tur uten å bli utilpass og sinna når vi kommer inn og virker rett og slett veldig lykkelig og er tilbake til gode gamle vofseprinsessa mi :wub:
Føler at vi trygt kan konstantere at dette løste en enorm smerteproblematikk hvertfall.

Hun hadde vondt og var pjusk og rar for et par uker siden, og vi bare oh no :bye::no: Men det gikk seg til og har ikke kommet tilbake en eneste gang :ahappy:

10986851_10152979787716293_5489744720079

Jeg håper dette er den første skikkelig positive i en lang rekke positive oppdateringer jeg kommer med. Og jeg håper og tror at vi kan få ha henne i mange år fremdeles. Vi kan selvfølgelig ikke slå oss til ro med at alt er som det skal nå, det er tross alt Shensi, men nå har jeg fantastisk lite bekymringer i hverdagen rundt henne. Det eneste er at hun er mildt pelsløs her og der. Det virker ikke som det plager henne, så foreløpig stresser vi ikke med det.
Nå skal vi gå lange turer i skogen, endelig kunne dra på besøk til folk, fordi hun nå orker sånt og ellers nyte hvert eneste sekund vi får med en frisk Shensi <3

  • Like 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! Slike oppdateringer vil vi ha mange flere av :wub:

Ja sant?! :ahappy::ahappy:

Det er så herlig å ha henne tilbake! Vi hadde glemt hvor intens, hyperaktiv og full av ablegøyer en femkilos lundiskropp kan være. Drakamp med buksene mine har hun også startet med igjen, noe av det jeg synes er absolutt herligst med henne :wub: Og masse lundehundlyder når hun blir ivrig for noe :wub: Finnes ingenting bedre enn de lydene <3

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...