Gå til innhold
Hundesonen.no

Cushings syndrom på ung hund


Sanne
 Share

Recommended Posts

  • Svar 375
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Rart! Samtidig som formen til Shensi gikk tilbake til normalt (ja, hun er hundre prosent seg selv igjen nå ), så har de barberte områdene begynt å få pels igjen (vært pelsløs der siden januar) og jur

Det går veldig bra med Shensi Hun er så leken, ivrig og skikkelig energibombe! Hun og Banzai leker masse, hun inviterer oss til lek, suser rundt på tur uten å bli utilpass og sinna når vi kommer inn

Da er hun kastrert og hjemme igjen! Operasjonen gikk veldig fint, men de hadde funnet forandringer på egglederne.. Så det sendes inn og det får vi svar på om en uke eller to... Håper det er noe helt u

Svarer selv jeg :P

Hun begynner på medisiner i morgen. Men hun har vel antagelig ikke igjen så altfor mange år da, fine lille jenta :cry: Vi driver vuderer fram og tilbake om vi skal dra til oslo for å ta ct-scan etterhvert!

Håper medisinen vil funke, så vi i det minste kan få tilbake godjenta vår kjapt, for per dags dato er hun alt annet enn seg selv. Sur på kattene, ekstrem tørste, tisser hele tiden, slapp, konstant, uvel og kaster opp :cry: Tydelig at hun ikke har det mye godt. På toppen av det igjen så røyter hun avsindige mengder. Ikke bra i kulden nå, hun som er så frossen...

Så utrolig uflaks da, å få det på en såpass ung hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den typen hun mest sannsynlig har er ikke mulig å operere nei. Eller jeg vet ikke om det kanskje går an, men ikke en sjanse vi tar, da svulsten i såfall ligger i hypofysen :hmm: Ordentlig fæl sykdom ja... Om svulsten er stillestående, og ikke vokser noe særlig, så kan hun få en del år da! Men uansett blir hun nok ikke en gammel hund altså...

Takk for klemmer! Ja håper virkelig medisinen kan funke altså. Det er helt sikkert at hun ikke kan leve sånn her hvertfall, for dette er ikke mye til livskvalitet i lengden :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schnauzeren til en i familien min levde til hun ble 14,5 med cushings :) Hun hadde god livskvalitet med medisiner. Krysser fingrene for at medisinen har god effekt på snuppa deres :hug: Og for røytingen kan dere jo kjøpe en genser/dekken!

Hvor gammel var hunden når den fikk det? :) Så godt å høre. Vi må jo bare tenke at medisin funker på henne og at hun får det bedre!

Og ja, hun har ullgenser som varmer godt + heldress når snøen kommer :ahappy:

1385680_10151911563086293_309407396_n.jp

:wub::wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var symptomene hennes? Hvordan har dere gått fram hos dyrlegen, hvilke tester osv? Min har hypotyreose, men har også uforklarlig stor mage og tisser inne. Jeg er nå inne på tanken om det kan være noe mer, som feks Cushings, men han er ikke sliten og har helt fin pels. Hadde ingen andre vanlige symptomer på hypotyreose enn vektøkning (men stresset og fikk epileptiske anfall). Skal til dyrlegen om et par uker!

Masse god bedring til dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var forferdelig å høre, Sanne, hun betyr jo så masse for dere. :heart: Krysser fingra for at medisiner gir henne en fin tilværelse sammen med dere.

Mm, det er skikkelig kjipt altså. Men jeg har lest side opp og side ned om det siden vi fikk vite det. Og jeg er ganske sikker på at så lenge medisinen blir å funke, så kan vi være heldige å få ha henne med oss i mange år. Men selvfølgelig, det kommer jo helt an på om svulsten vokser, og hvor raskt osv... Hun er dyrebar rett og slett, sprer så mye glede rundt seg, selv nå når hun er syk :wub:

Hva var symptomene hennes? Hvordan har dere gått fram hos dyrlegen, hvilke tester osv? Min har hypotyreose, men har også uforklarlig stor mage og tisser inne. Jeg er nå inne på tanken om det kan være noe mer, som feks Cushings, men han er ikke sliten og har helt fin pels. Hadde ingen andre vanlige symptomer på hypotyreose enn vektøkning (men stresset og fikk epileptiske anfall). Skal til dyrlegen om et par uker!

Masse god bedring til dere :)

Vel, vi dro ikke til vet for noen av symptomene faktisk, det var bare så ekstrem flaks at det ble oppdaget! Vi dro til vet fordi Shensi hadde blitt så tynn og fordi hun sliter med smerter i magen + hun var blitt litt slapp siste tiden! Så vi sa at de skulle ta alle prøver de ville. Veterinæren mistenkte egentlig ikke cushing, men ville ta det siden Shensi røyter avsindige mengder og har ganske dårlig pelskvalitet. Da tok hun en test som heter ACTH! Der tar de først ut en runde med blod og så en etter 2-3 timer. Hvis verdiene på denne prøven er forhøyet er sannsynligheten der for at det er cushing. Den prøven som taes etter 3 timer skal være under 150, mens til Shensi var den 219.. Dette er den sikreste prøven for å påvise cushing, men også den dyreste! Denne prøven skal vi ta om igjen om 10 dager, 2 mnd, 4 mnd osv fram til hun er på en stabil dose der verdiene er innenfor normalen. Det blir vel rundt 1500 per gang tror jeg. Heldigvis har vi forsikring da, så får dekket en hel del der!

Når vet sa at hun hadde tatt denne prøven, så begynte jeg selvfølgelig å lese om cushing. Og da viste det seg at Shensi faktisk har mange symptomer på cushing.

Hun har dårlig pels

Røyter ekstremt både underull og dekkhår

Ekstrem matlyst, hun tenker omtrent ikke på annet!

Drikker rundt en liter om dagen, og tisser deretter enorme mengder. Som regel har hun tisset mellom 4 og 6 ganger i løpet av en natt. Hun er ikke husren fra før, derfor ble vi ikke obs på tissingen når den økte betraktelig.

Hun blir veldig raskt sliten og SINT. Ikke på oss, men kattene kan bare våge seg å komme i nærheten når hun trenger hvile :hmm:

Økt pigmentering og får lett blåmerker.

Hun er også muligens litt mer tungpustet, men ikke pesing!

Er av og på veldig kvalm.

Men hun har ikke den klassiske cushingmagen!

Nyre og leververdiene hennes er også fine!

Medisinen er også spinndyr forøvrig. Så alle, ha medisin i forsikringa, det har ikke vi :lol: Kjøpte en 30pk i dag, den vil vare 15 dager og kostet i overkant av 300. Dette skal hun da altså stå på resten av livet, og det blir garantert dyrere, da dosen mest sannsynlig må økes. Så potensielt blir det over 1000 i mnd bar ei medisiner. Hun er jo mer enn verdt det da, godjenta :wub:

Næmmen... :(

Håper medisinene virker og at hun får være her i flere år til :hug:

Ja er trist :cry: Fine lille Shensi! :wub:

Et par bilder av matgale dyret:

1381264_10151966977361425_234581831_n.jp

1377163_10151966981461425_2071135388_n.j

Jæddæ, hun er ikke helt god. Vanskelig å stå i fanget med bakføttene, bedre å ha dem på skuldra liksom :lol:

Hun har en veldig dårlig kveld forresten. Vil ikke hoppe ned fra senga en gang. Hun som vanligvis spretter opp bare man tenker på å røre seg, gjør ikke det i kveld :hmm:

Her er forresten en veldig fin artikkel om cushing. Veldig lett å forstå for noen som er helt ferske innen denne sykdommen!

http://www.lifewithdogs.tv/2011/07/cushings-disease/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fortvil Sanne. Det er mange hunder som kan leve godt med Cushings i mange år. Man har ingen garantier, men dere får ta hver dag som den kommer, og få utarbeidet et passende regime for medisinering for Shensi, så vil dere forhåpentligvis snart se bedring. :)

Hva var symptomene hennes? Hvordan har dere gått fram hos dyrlegen, hvilke tester osv? Min har hypotyreose, men har også uforklarlig stor mage og tisser inne. Jeg er nå inne på tanken om det kan være noe mer, som feks Cushings, men han er ikke sliten og har helt fin pels. Hadde ingen andre vanlige symptomer på hypotyreose enn vektøkning (men stresset og fikk epileptiske anfall). Skal til dyrlegen om et par uker!

Masse god bedring til dere :)

Typiske symptomer på Cushings er hyppig urinering og økt vanninntak, økt matlyst, forstørret abdomen, slapphet og dårlig kondis, håravfall etc. Det betyr ikke at hunder med sykdommen må ha alle disse symptomene, og det finnes flere symptomer på sykdommen også.

Typiske symptomer på hypotyreose er slapphet/dårlig kondis, vektøkning, hårtap/pelsforandringer/tørr pels, et slapt/trett uttrykk etc. En del av symptomene kan med andre ord forveksles med Cushings.

Det sies at hypotyreose blir overdiagnostisert, uten at jeg på noe vis skal påstå at det stemmer i din hunds tilfelle. Hvis du mistenker at hunden din har Cushings så er det lurt å ta en sjekk hos veterinær. Det er flere ulike tester for å påvise/avkrefte Cushings, men en av de mest brukte er en ATCH-stimuleringstest. Dvs. at det blir tatt en blodprøve av hunden før hunden gis syntetisk ATCH og så tas det en ny blodprøve en time++ etter dette har blitt gitt. Kortisolnivået i blodet måles i begge prøvene for å finne ut hvordan binyrene reagerer på stimuli. I noen tilfeller gir en slik test et definitivt svar, i andre tilfeller re-tester man etter en tid, eller bruker andre tester for å komme frem til en diagnose.

Det kan hende at det er behov for å forandre doseringsregimet til din hund med hypotyreose hvis du ikke synes at den fungerer optimalt slik det er i dag. Kanskje trenger den en større dose, kanskje kan det lønne seg å gi mindre doser men hyppigere. Dette må du finne ut av i samråd med din veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarene på ACTH-stimuleringa:
Første prøve skal være innenfor 5-65, til Shensi var den 84,3.

Etterprøven skal som sagt være under 150 og var 219.4 til henne.


Edit: Bones :hug: Ja har lest veldig mange artikler siste dagene, og ser at flere har levd mange gode år! Men at vi er ganske nedbrutt av det fremdeles, det legger jeg ikke skjul på altså. Har en herlig vet, som er veldig grundig og som allerede har "advart" om at det blir mange kontroller framover. Helt greit for meg det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vi dro ikke til vet for noen av symptomene faktisk, det var bare så ekstrem flaks at det ble oppdaget! Vi dro til vet fordi Shensi hadde blitt så tynn og fordi hun sliter med smerter i magen + hun var blitt litt slapp siste tiden! Så vi sa at de skulle ta alle prøver de ville. Veterinæren mistenkte egentlig ikke cushing, men ville ta det siden Shensi røyter avsindige mengder og har ganske dårlig pelskvalitet. Da tok hun en test som heter ACTH! Der tar de først ut en runde med blod og så en etter 2-3 timer. Hvis verdiene på denne prøven er forhøyet er sannsynligheten der for at det er cushing. Den prøven som taes etter 3 timer skal være under 150, mens til Shensi var den 219.. Dette er den sikreste prøven for å påvise cushing, men også den dyreste! Denne prøven skal vi ta om igjen om 10 dager, 2 mnd, 4 mnd osv fram til hun er på en stabil dose der verdiene er innenfor normalen. Det blir vel rundt 1500 per gang tror jeg. Heldigvis har vi forsikring da, så får dekket en hel del der!

Når vet sa at hun hadde tatt denne prøven, så begynte jeg selvfølgelig å lese om cushing. Og da viste det seg at Shensi faktisk har mange symptomer på cushing.

Hun har dårlig pels

Røyter ekstremt både underull og dekkhår

Ekstrem matlyst, hun tenker omtrent ikke på annet!

Drikker rundt en liter om dagen, og tisser deretter enorme mengder. Som regel har hun tisset mellom 4 og 6 ganger i løpet av en natt. Hun er ikke husren fra før, derfor ble vi ikke obs på tissingen når den økte betraktelig.

Hun blir veldig raskt sliten og SINT. Ikke på oss, men kattene kan bare våge seg å komme i nærheten når hun trenger hvile :hmm:

Økt pigmentering og får lett blåmerker.

Hun er også muligens litt mer tungpustet, men ikke pesing!

Er av og på veldig kvalm.

Men hun har ikke den klassiske cushingmagen!

Nyre og leververdiene hennes er også fine!

Medisinen er også spinndyr forøvrig. Så alle, ha medisin i forsikringa, det har ikke vi :lol: Kjøpte en 30pk i dag, den vil vare 15 dager og kostet i overkant av 300. Dette skal hun da altså stå på resten av livet, og det blir garantert dyrere, da dosen mest sannsynlig må økes. Så potensielt blir det over 1000 i mnd bar ei medisiner. Hun er jo mer enn verdt det da, godjenta :wub:

Her er forresten en veldig fin artikkel om cushing. Veldig lett å forstå for noen som er helt ferske innen denne sykdommen!

http://www.lifewithdogs.tv/2011/07/cushings-disease/

Stakkars Shensi :/ Isac har også en ekstrem matlyst, inne og ute, drikker ikke så mye som før (han drakk veldig mye tidligere, men det har roet seg - jeg har tenkt at det var knyttet til stress, og vi målte at det var mellom 3-6 dl per dag, som er innenfor normalen), tisser inne omtrent daglig (forståelig hvis han er alene = ca aldri, men også etter å ha gjort enkle hjernetrimoppgaver som klikkertrening, mat i flaske, godbitsøk osv), har stOr mage, myk og ikke øm, har tatt ultralyd - alle indre organer er fine. Kan få pese"anfall" uten grunn, der han bare sitter i sofaen ved siden av meg og peser, uten å være varm eller sliten. Er ikke sint på andre enn store hunder..

Takk for artikkel! Skal leses nøye :) Kjipt med dyr medisin, levaxin koster jo nesten ingenting, men 300 for 15 dager? wtf. <3 forsikring <3

Typiske symptomer på Cushings er hyppig urinering og økt vanninntak, økt matlyst, forstørret abdomen, slapphet og dårlig kondis, håravfall etc. Det betyr ikke at hunder med sykdommen må ha alle disse symptomene, og det finnes flere symptomer på sykdommen også.

Typiske symptomer på hypotyreose er slapphet/dårlig kondis, vektøkning, hårtap/pelsforandringer/tørr pels, et slapt/trett uttrykk etc. En del av symptomene kan med andre ord forveksles med Cushings.

Det sies at hypotyreose blir overdiagnostisert, uten at jeg på noe vis skal påstå at det stemmer i din hunds tilfelle. Hvis du mistenker at hunden din har Cushings så er det lurt å ta en sjekk hos veterinær. Det er flere ulike tester for å påvise/avkrefte Cushings, men en av de mest brukte er en ATCH-stimuleringstest. Dvs. at det blir tatt en blodprøve av hunden før hunden gis syntetisk ATCH og så tas det en ny blodprøve en time++ etter dette har blitt gitt. Kortisolnivået i blodet måles i begge prøvene for å finne ut hvordan binyrene reagerer på stimuli. I noen tilfeller gir en slik test et definitivt svar, i andre tilfeller re-tester man etter en tid, eller bruker andre tester for å komme frem til en diagnose.

Det kan hende at det er behov for å forandre doseringsregimet til din hund med hypotyreose hvis du ikke synes at den fungerer optimalt slik det er i dag. Kanskje trenger den en større dose, kanskje kan det lønne seg å gi mindre doser men hyppigere. Dette må du finne ut av i samråd med din veterinær.

Vi dro til vet for å sjekke opp epilepsianfall, trodde det var hjertet, men blodprøven viste lavt stoffskifte (hypotyreose). Eneste symptomene på hypo var vektøkning, men han var også veldig stressa og hundeaggressiv, og tissa inne ved stress. Dette er tidlige tegn på sykdommen, men regnes ikke som vanlige, for dette er før håravfall og sånt, så man legger ikke merke til dette så tidlig. Etter to kontroller på T4 (tyroksin-hormonet som er for lavt) har dosen blitt justert opp fra 100 mg x2 til 125 mg x2 per dag. Skal på ny kontroll nå snart, skal da forhøre meg om Cushings. Den ene dyrlegen har kommentert magen i journalen, og har skrevet "nesten cushing lignende mage, myk ikke øm", og neste gang ble hele mage og buk sjekket med ultralyd (da fant de forøvrig et hull i hjertet, det lekker mellom høyre og venstre hjertekammer). I tillegg kom jeg over en artikkel som lister opp sammenheng mellom diagnoser og atferd, kontaktsøkende og separasjonsangst er på denne listen (match med både hypo og cush), samt koprofagi - å spise sin egen eller andres bæsj. Isac liker kattebæsj.......

Her er artikkelen:

http://www.manimal.no/?p=452

Sååe. Nå er jeg bekymret :/ Men det som er fint er jo at han er sprek og fresh, virker nix nada syk :) Har roet seg betraktlig etter at vi begynte på Levaxin, er mer avslappet rett og slett. Har jo også med at han har slått seg til ro i nytt hjem, da.

Takk for hjelpen, folks!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars Shensi :/ Isac har også en ekstrem matlyst, inne og ute, drikker ikke så mye som før (han drakk veldig mye tidligere, men det har roet seg - jeg har tenkt at det var knyttet til stress, og vi målte at det var mellom 3-6 dl per dag, som er innenfor normalen), tisser inne omtrent daglig (forståelig hvis han er alene = ca aldri, men også etter å ha gjort enkle hjernetrimoppgaver som klikkertrening, mat i flaske, godbitsøk osv), har stOr mage, myk og ikke øm, har tatt ultralyd - alle indre organer er fine. Kan få pese"anfall" uten grunn, der han bare sitter i sofaen ved siden av meg og peser, uten å være varm eller sliten. Er ikke sint på andre enn store hunder..

Takk for artikkel! Skal leses nøye :) Kjipt med dyr medisin, levaxin koster jo nesten ingenting, men 300 for 15 dager? wtf. <3 forsikring <3

Vi dro til vet for å sjekke opp epilepsianfall, trodde det var hjertet, men blodprøven viste lavt stoffskifte (hypotyreose). Eneste symptomene på hypo var vektøkning, men han var også veldig stressa og hundeaggressiv, og tissa inne ved stress. Dette er tidlige tegn på sykdommen, men regnes ikke som vanlige, for dette er før håravfall og sånt, så man legger ikke merke til dette så tidlig. Etter to kontroller på T4 (tyroksin-hormonet som er for lavt) har dosen blitt justert opp fra 100 mg x2 til 125 mg x2 per dag. Skal på ny kontroll nå snart, skal da forhøre meg om Cushings. Den ene dyrlegen har kommentert magen i journalen, og har skrevet "nesten cushing lignende mage, myk ikke øm", og neste gang ble hele mage og buk sjekket med ultralyd (da fant de forøvrig et hull i hjertet, det lekker mellom høyre og venstre hjertekammer). I tillegg kom jeg over en artikkel som lister opp sammenheng mellom diagnoser og atferd, kontaktsøkende og separasjonsangst er på denne listen (match med både hypo og cush), samt koprofagi - å spise sin egen eller andres bæsj. Isac liker kattebæsj....

Her er artikkelen:

http://www.manimal.no/?p=452

Sååe. Nå er jeg bekymret :/ Men det som er fint er jo at han er sprek og fresh, virker nix nada syk :) Har roet seg betraktlig etter at vi begynte på Levaxin, er mer avslappet rett og slett. Har jo også med at han har slått seg til ro i nytt hjem, da.

Takk for hjelpen, folks!

Lykke til :)

Krysser fingrene for at det ikke er cushing på Isac :hug: Er han gammel forresten? Det er bare å bruke denne tråden om du skulle ha behov for det :)

Og ja, 300 for 15 dagers bruk er ekstremt. Og aldri har jeg vel noensinne angret så heftig på å ikke ta med medisin i forsikringa :lol: Men det er jo litt det som er problemet, man forventer ikke at dyrene skal bli syk.

Jeg tror jeg fra dag til dag blir litt mer rolig rundt det hele. Det er fremdeles veldig vondt å vite at Shensi kommer til å være syk resten av livet, men jeg må bare prøve å nyte tiden med henne, ta en dag av gangen og være innstilt på at medisinen kommer til å funke. Ellers kommer jeg til å gå under rett og slett. Det har vært noen helt forferdelige dager, men det hjelper jo ikke å sture heller. Det hjelper hvertfall ikke Shensi. Så min nye taktikk er å lære alt jeg kan om sykdommen, for med cushing så er det så veldig viktig med tett og riktig oppfølging, både av vet og eier! På den måten kan vi klare å følge henne opp på best mulig måte, og dermed øke sjansen for at hun faktisk får et normalt liv :wub: Og det er virkelig et hav av info på nett!

I skrivende stund sitter vofsefrøkna å ser ut vinduet bak meg :wub: Hun har faktisk vært ganske mye våken i dag, lekt litt og spist på beinet hun fikk i går! Kjekt med god morgen og formiddag :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye å tilføye, ville bare si at jeg føler med deg, og håper medisinene vil hjelpe. :hug:

Det er helt grusomt når de små blir syke. :no:

Tusen takk for gode tanker :wub: Er skikkelig kjipt ja!

Er det noen selskap som dekker mer enn 3000 i året på medisin da? Bedre enn ingenting kanskje, men ikke voldsomt mye for kronikere..

Veldig sant egentlig. 3000 er ikke store greiene når medisinen er så dyr :lol: Vil jo bare vare et par-tre mnd eller noe! Vi har jo råd, men 3000 er like fullt penger selvfølgelig. Samtidig vet jeg at mamma og pappa nok kommer til å spandere på oss noen av medisinrundene, bare fordi de er glade i Shensi liksom :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel var hunden når den fikk det? :) Så godt å høre. Vi må jo bare tenke at medisin funker på henne og at hun får det bedre!

Hun var nok litt eldre, nærmere 10 tror jeg. Vi har en del hunder innom her på klinikken med cushings, som har gått på medisiner i åresvis og lever relativt godt :ahappy: Så ikke ta sorgene på forskudd!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var nok litt eldre, nærmere 10 tror jeg. Vi har en del hunder innom her på klinikken med cushings, som har gått på medisiner i åresvis og lever relativt godt :ahappy: Så ikke ta sorgene på forskudd!

Sånt liker jeg å høre :ahappy::hug:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysser fingrene for at det ikke er cushing på Isac :hug: Er han gammel forresten? Det er bare å bruke denne tråden om du skulle ha behov for det :)

Og ja, 300 for 15 dagers bruk er ekstremt. Og aldri har jeg vel noensinne angret så heftig på å ikke ta med medisin i forsikringa :lol: Men det er jo litt det som er problemet, man forventer ikke at dyrene skal bli syk.

Jeg tror jeg fra dag til dag blir litt mer rolig rundt det hele. Det er fremdeles veldig vondt å vite at Shensi kommer til å være syk resten av livet, men jeg må bare prøve å nyte tiden med henne, ta en dag av gangen og være innstilt på at medisinen kommer til å funke. Ellers kommer jeg til å gå under rett og slett. Det har vært noen helt forferdelige dager, men det hjelper jo ikke å sture heller. Det hjelper hvertfall ikke Shensi. Så min nye taktikk er å lære alt jeg kan om sykdommen, for med cushing så er det så veldig viktig med tett og riktig oppfølging, både av vet og eier! På den måten kan vi klare å følge henne opp på best mulig måte, og dermed øke sjansen for at hun faktisk får et normalt liv :wub: Og det er virkelig et hav av info på nett!

I skrivende stund sitter vofsefrøkna å ser ut vinduet bak meg :wub: Hun har faktisk vært ganske mye våken i dag, lekt litt og spist på beinet hun fikk i går! Kjekt med god morgen og formiddag :ahappy:

Isac blir 9 år på julaften! Tusen takk, jeg føler jeg allerede driver og kupper tråden din.. Haha :) Men er så greit å samle alt på ett sted!

Men de medisinene, er det kun i starten man må ta så dyre medisiner? Siden det er 300 for 15 dagers bruk? Høres ut som en "kur", ikke livsvarig, liksom? Eller?

Du er flink og Shensi er heldig som har deg!! :) Ta en dag av gangen, det kommer til å ordne seg :) :) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isac blir 9 år på julaften! Tusen takk, jeg føler jeg allerede driver og kupper tråden din.. Haha :) Men er så greit å samle alt på ett sted!

Men de medisinene, er det kun i starten man må ta så dyre medisiner? Siden det er 300 for 15 dagers bruk? Høres ut som en "kur", ikke livsvarig, liksom? Eller?

Du er flink og Shensi er heldig som har deg! :) Ta en dag av gangen, det kommer til å ordne seg :) :) :) :)

Kupp i vei :ahappy: Ja så han er litt "opp i årene", selv om det ikke er direkte gammelt for en liten rase da! Men er vel litt mer vanlig med cushings i den alderen. SIkkert greit å diskutere det med veterinæren!

Nope, det er resten av livet :lol: Blir nok enda dyrere også, om hun må øke dosen :P

:hug: Vi gjør så godt vi kan for henne! :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er time satt til mandag 04.11 for ACTH-stimuleringstest! :)

Matlysten er ikke så heftig lengre, hun spiser faktisk ikke opp! Det har vært det eneste positive med sykdommen, hun har spist som en helt.. Dumma som slutter med det igjen nå da :lol: Så da dukker vel det andre problemet opp igjen, magesmerter :wacko: Enkel den hunden altså!

Neida, det går vel helst bra tenker jeg! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...