Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden stresser når mannen røyker.. Hjelp!


JiviDream
 Share

Recommended Posts

For ett par mnd siden begynte hunden å reagere på når mannen ruller seg en røyk.

Dette skjer ikke når han er alene hjemme med han, ikke når jeg er alene med han, kun når vi er her begge to.

Når han tar opp tobakken begynner han å syte, som i litt småpiping. Så eskalerer det mer og mer. Når han er ferdig å rulle og spør etter lighter, så hiver bikkjen seg opp og løper bort til han, lager masse sytelyder og ser generelt kjempestresset ut, men vi aner ikke hva som gjør det :(

Jeg kan rulle røyk uten at hunden så mye som leer på ett øre.

Først tenkte jeg at han kanskje rett og slett var blitt sjalu på røyken, da gubben gjerne ikke er den flinkeste på klapp og kos. Så jeg sa det, og han begynte å kose mer med han, men det hjelper ikke i det hele tatt.

Nå har det eskalert såpass at uansett hvor bikkjen ligger så hiver han seg opp uansett hvor han er i huset. Igår trodde jeg bikkjen skulle velte hele glassbordet vi hadde i stuen, for han reiste seg fort opp, og traff undersiden av bordet med ett rimelig hardt smell.

Har prøvd å gi han time-out når han begynner å pipe, og har da satt han ut på gangen i noen minutter. Dette hjalp en stund, men igår så hadde han tygget ihjel ene skoen min, noe han ALDRI gjør.

Noen som vet hva det kan være? Han har ikke dårlig erfaring med røyk, aldri blitt blåst opp i trynet, svidd seg, ingenting. Dette kom bare helt ut av det blå, og jeg klarer virkelig ikke å finne en løsning på hvordan han skal slutte. Han kan sitte/ligge/være i bur, sytingen fortsetter helt til røyken er tent..

Det er en 6år gammel schæfer, om det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer antagelig ikke, men bare for å ha det nevnt: Har mannen din en vane med at hunden får tur/lek/aktivisering etter at han er ferdig med å røyke? Jeg klapper sammen laptopen når jeg skal på tur med pelsen, og han spretter opp full av forventning hver gang jeg gjør det. Det er flere av de som røyker som kanskje tenker "jeg skal gå ut med hunden etter en røyk", og slike assosiasjoner er hunder superflinke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikker på at han ikke har blåst på han når du ikke har vært til stede?

Jeg kan jo selfølgelig ikke være sikker, men jeg velger å tro på det når han sier nei. Jeg har med uhell blåst røyk i trynet på han en gang eller to, men han reagerer ikke på meg.. Og jeg tviler sterkt på at sambo ville gjort noe sånt med vilje.

Dette stemmer antagelig ikke, men bare for å ha det nevnt: Har mannen din en vane med at hunden får tur/lek/aktivisering etter at han er ferdig med å røyke? Jeg klapper sammen laptopen når jeg skal på tur med pelsen, og han spretter opp full av forventning hver gang jeg gjør det. Det er flere av de som røyker som kanskje tenker "jeg skal gå ut med hunden etter en røyk", og slike assosiasjoner er hunder superflinke på.

Nei, han jobber såpass mye at det er jeg som tar meg av mesteparten av aktiviseringen. Det er ingen rød tråd mellom meg og hunden heller, etter røyken. (Hunden reagerer forøvrig når jeg slår sammen pc'en, da vet han at vi enten skal på tur eller sove)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo hende han synes det er skikkelig ubehagelig at mannen din røyker inne, rett og slett. Luften forandrer seg, og hunder har så mye bedre luktesans enn oss.

Ja det har jeg og tenkt på, men han har jo alltid røykt inne, og bikkjen har ikke reagert før de to siste mnd.. Også reagerer han ikke når gubben er aleine hjemme visstnok. Han reagerer heller ikke om jeg røyker når gubben er her, det er der det skurrer litt, for hvis det hadde vært ubehagelig når han røykte, så burde det vært like ubehagelig når jeg gjorde det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes ufattelig sært ut. Det jeg ville gjort er å ha filmet alle de tre situasjonene (når du er alene, mannen er alene og når dere er sammen). Det er vanskelig å se hva man gjør feil når man er midt oppi det, men kanskje når man får sett det litt fra en annen vinkel så dukker det opp noe nytt?

Og dersom du ikke vil at bikkja reagerer når mannen din ruller røyk og røyker i samme rom som bikkja når du også er der, så er det vell bare å enten be mannen gjøre dette et annet sted eller å ha bikkja i gangen eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes ufattelig sært ut. Det jeg ville gjort er å ha filmet alle de tre situasjonene (når du er alene, mannen er alene og når dere er sammen). Det er vanskelig å se hva man gjør feil når man er midt oppi det, men kanskje når man får sett det litt fra en annen vinkel så dukker det opp noe nytt?

Og dersom du ikke vil at bikkja reagerer når mannen din ruller røyk og røyker i samme rom som bikkja når du også er der, så er det vell bare å enten be mannen gjøre dette et annet sted eller å ha bikkja i gangen eller noe?

Ja å filme det har jeg tenkt på. Jeg aner virkelig ikke hva det kan være.

Etter at han beit istykker skoen min igår så skjønner jeg jo det at han tydeligvis ikke avreagerer når han blir tatt vekk fra problemet, så ja, må nok ta han ut i gangen før han har tenkt til det.

Tenker jeg skal ta meg en tlf til oppdretter og høre om han har hørt om noe lignende også, mulig han kanskje vet hva jeg kan gjøre for å roe han ned.

Når jeg tenker meg om reagerer han vel ikke når det er flere personer til stedet, kun meg og han ilag. Jeg fatter ikke hvordan noe sånt kan skje helt ut av det blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare en løsning - dere må slutte å røyke :innocent:

Neida jeg er enig i det som blir sagt av filming så vi får se - dette hørtes jo veldig rart ut... Virker det som han blir redd/engstelig? Eller bare oppspilt?

Ikke redd, men stresset. Kan begynne å slikke seg voldsomt rundt munnen, men ikke nødvendigvis hver gang.

Virker forresten som at det er verre om kvelden enn om morningene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo hende han synes det er skikkelig ubehagelig at mannen din røyker inne, rett og slett. Luften forandrer seg, og hunder har så mye bedre luktesans enn oss.

Ikke uenig med deg, men da skulle det vell vært like ille når ts røyker inne, og forklarer ikke hvorfor hunden gjør forskjell. Det forklarer heller ikke hvorfor den stopper når røyken er tent og bare stresser mens den rulles.

Har dessverre absolutt ingenting og bidra med på hvorfor eller løsning.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det hadde funket for meg, ikke for han ;) Og det er ikke en diskusjon som er verdt å ta med han engang :) Men absolutt ett godt tips!

Siden hunden kun reagerer på samboers røyking blir det veldig vanskelig å gjøre noe med problematikken om ikke samboer er villig til å ta en diskusjon rundt tema en gang?

Forøvrig er jeg enig med de andre som har skrevet ta røyken utenfor. Problemet løst.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa var en slik en som ikke ville diskutere saken engang, i sitt eget hus ville han bestemme selv. Nå er det ingen som røyker inne lenger, rett og slett fordi vi tok kampen. Sett dere ned, og legg frem alle argumentene for uterøyking, og da spesielt hundeproblemet og inneklima. Du kan også begynne å gå ut selv om han ikke gjør det (enda), og gå frem som et godt eksempel.

****** udigg å komme til et innrøyka hjem som gjest også. Merker så godt forskjell her i heimen nå som ingen røyker inne.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er takknemlig for at dere prøver å hjelpe, men jeg er fullstendig klar over at det ikke blir tema å røyke ute for hans del. Det blir det bare en stor krangel av, og ender med at han fortsetter. Jeg røyker ofte ute da jeg gjerne tar med hunden ut samtidig så den kan få luffe rundt i hagen. Når vi kjøper hus blir det nok røyking ute, men det er altfor lett å røyke inne når man har lov av utleier.

Så ja. Om jeg hadde gått ut hver gang, hadde han allikevel røykt inne. Derfor hadde jeg håpt på at det fantes en annen løsning.

Og det er mulig at hunden plages av røyken, men hvorfor reagerer han først nå? Han har jo vært her i ett og ett halvt år, og aldri reagert før. Gubben røyker Rød 3, jeg petterøe's, så hans er litt sterkere enn min. Men bikkjen reagerer ikke når røyken er tent, det er rullingen han reagerer på. Så om gubben hadde rullet en røyk inne, for så å godt ut døren, så hadde det ikke spilt noen rolle, for stresset begynner med rullingen, blir verre når han tar lighteren, og så gir han seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, for meg ser det ikke ut til at det er selve røykingen som er problemet for hunden. Den reagerer kun når mannen ruller røyk, og kun når både mannen og JiviDream er hjemme. Den reagerer ikke når JiviDream ruller røyk hverken når de er hjemme begge to eller når hun er alene med hunden, og den reagerer ikke når mannen ruller røyk når ikke JiviDream er hjemme.

Dette forteller meg at problemet er at mannen ruller røyk når både han og JiviDream er hjemme. Ingenting annet.

Hvorfor den reagerer har jeg absolutt ingen forklaring på...

Reagerer hunden når mannen tenner seg en sigarett (altså ikke rulletobakk)?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...