Gå til innhold
Hundesonen.no

Spor - en grunnleggende innføring (for en noob)


Tabris
 Share

Recommended Posts

Jeg leker med tanken om å begynne å trene spor. Jeg har kjøpt meg boken "Nesearbeid", men har ikke kommet i gang enda.

Jeg har faktisk lyst å forsøke å trene til sporkonkurranser, men jeg mangler oversikt over hvem, hva og hvor. Det jeg lurer på er altså følgende:

1. Hvilke ulike typer spor har vi i Norge, i konkurransesammenheng?

2. Hvilke(n) av de typene spor vi har vil dere anbefale meg å prøve på, som har en japansk spisshund? Det er jo verken en jakthund eller en brukshund, men Ozu har vist tydelig interesse både for å bruke nesa og interessert i gjenstander med menneskelukt.

3. Jeg har ikke turt å begynne (utover å kaste godbiter på bakken og si "Søk!"), fordi selv om boka "Nesearbeid" gir en god oppskrift på nybegynner-spor med godbiter, så har jeg hørt noen si at man aldri bør begynne med godbitspor hvis hunden likevel skal over på blod/menneske/gjenstand-søk. Så jeg har liksom blitt redd for å i det hele tatt begynne i det små, fordi jeg er redd for å starte feil.

Help, anyone? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 96
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Som med all annen hundetrening, er det jo forskjellige meninger på hva som er best for å få en god sporhund. Både med metoder og tanker. Og man må ta det som passer seg, sin hund og sitt mål. Godbitsp

Nei hilsen hun med corgi

Kan man ikke pliiiiis bruke hele navnet for øvelsen (IPO, NBF ++++) første gangen det blir nevnt? Så slipper nye lesere å google alle sånne termer - i allefall når det står at innlegget er for n00bs!

Er vel tre konkurranseformer med spor. Blodspor, IPO/SL/SPH og NBF/RSP.

Konkurransemessig ville jeg valgt NBF. Siden det er et program som er mer tilpasset mindre hunder enn RIK. Evt blodspor.

Jeg ville bare gått ut et spor på 50-60 meter, lagt en gjenstand i enden og tatt med hunden og se hva som skjer til å starte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, NBF høres spennende ut. Jeg driver jo nå og trener konkurranselydighet og planen er jo å melde opp til klasse 1 i løpet av neste år en gang. Så da er ikke avstanden så veldig stor til lydighetsdelen i NBF, ser jeg. I hvert fall ikke klasse D.

Dette må vurderes - men er det galskap å trene bruks med en japaner?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, NBF høres spennende ut. Jeg driver jo nå og trener konkurranselydighet og planen er jo å melde opp til klasse 1 i løpet av neste år en gang. Så da er ikke avstanden så veldig stor til lydighetsdelen i NBF, ser jeg. I hvert fall ikke klasse D.

Dette må vurderes - men er det galskap å trene bruks med en japaner?!

Nei :)

hilsen hun med corgi :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NBF er det nordiske programmet. Som består av spor, lydighet og budføring/felt.

RIK er det internasjonale programmet. Som har flere klasser. Noen med bare spor (SPH), noe med bare spor og lydighet (SL) og spor, lydighet og bitearbeid (IPO). RSP tilhører dette programmet, men med skogspor og felt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke pliiiiis bruke hele navnet for øvelsen (IPO, NBF ++++) første gangen det blir nevnt? Så slipper nye lesere å google alle sånne termer - i allefall når det står at innlegget er for n00bs! :rofl:

Norsk Brukshundsports Forbund NBF

IPO (av tysk internationale Prüfungsordnung = internasjonalt prøve ordning)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg litt forvirret. Jeg trodde at NBF-programmet var slik at man skal gjennomføre lydighetsdelen + spor, rundering, rapport eller feltsøk. Men er det slik at man skal gjennomføre lydighet, budføring og så enten spor, rundering, rapport eller feltsøk? I regelverket står både en seksjon for lydighet, en for de fire spesialøvelse samt også en for "spesialøvelser klasse D, C....".

Hva er det egentlig som inngår i klasse D bruks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg litt forvirret. Jeg trodde at NBF-programmet var slik at man skal gjennomføre lydighetsdelen + spor, rundering, rapport eller feltsøk. Men er det slik at man skal gjennomføre lydighet, budføring og så enten spor, rundering, rapport eller feltsøk? I regelverket står både en seksjon for lydighet, en for de fire spesialøvelse samt også en for "spesialøvelser klasse D, C....".

Hva er det egentlig som inngår i klasse D bruks?

I klasse D og C går man lydighetsdel + budføring + spor eller rundering (ingen konkurrerer i rapport i Norge).

I klasse B og A går man lydighetsdel + feltsøk + spor eller rundering

Reglene vil vel endres slik at man på sikt får feltsøk i stedet for budføring også i D og C, men foreløpig er det altså budføring der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A og B er det spor eller rundering, lydighet og felt. C og D er det budføring i stede for felt (enda i hvert fall).

I D er det 300 meters spor du legger selv med tre pinner, to vinkler og direkte påsett. Budføring på 50 meter. Lydighet med fellesdekk uten skudd, lineføring, forangående i line, dekk under marsj, innkalling, apportering og hopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Hvis du sier reglene vil endres på sikt - når snakker vi om? Det vil jo ta meg ganske lang tid å trene dette inn såpass at jeg faktisk kan debutere - bør jeg da fokusere på å trene budføring, eller er det på trappene å bli endret ganske snart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.norsk-brukshundsport.no/doc//Informasjonsfoler%20NBF/NBF_folder_2010_oppslag.pdf Her var det jammen mye fin info. Du har kanskje lest den, Tabris? Hvis ikke så er den her! Kort om alle ting i bruks, fikk jeg inntrykk av :)

Takk for tips - denne var god å begynne med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, konkurranse vil bli langt frem i tid. Først skal jeg trene inn LP klasse 1 og debutere der. Så trener jeg spor innimellom. Kanskje jeg lar budføring vente til sist, i tilfelle det blir en regelendring der innen jeg kommer så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner tråden litt :) Vi har gått litt spor hjemme - leverposteispor, "snust opp" mennesker i skogen og blodspor. Hunden er kjempeivrig, og elsker å bruke nesa.Vi har meldt oss inn i sporgruppa i hundeklubben, men de har "pause" frem til utpå vårparten pga snø og mørke kvelder.

Bør vi trene noe på egenhånd, eller vente til vi kan være på øvelse med "proffer"?

Vi skal ikke konkurrere, bare aktivisere nesen for moro skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporgruppa vil vel holde på med å trene opp til konkurranse, da kommer apport/markering på pinner i tilllegg, så det går jo ann å begynne på. Kan jo forresten se litt på 'neseprøve' som er i LP3 og LP Elite, søke ut riktig pinne, bare for aktiviseringens del :)

Var der ikke snakk om at feltsøk skulle overta for budføring fra og med nyttår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg og! Går å venter på spor eller runderingskurs jeg. Håper det kommer oppi her til våren, er så lite kurs her :(

Du får komme ned til oss en helg på sporkurs, så kan du lage din egen treningsgruppe etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

En liten oppdatering: Vi har nå såvidt begynt å trene spor, og det går over all forventning. Ozu elsker det. Vi har bare gått korte godbitspor på ca 15-30 meter, sånn bare for å komme i gang og se hvor ivrig han er. Og det står ikke på iver og motivasjon - i går gikk han samme sporet to ganger, og selv om det da var nesten ingen godbiter igjen (for han hadde funnet de fleste første runden) så la det ikke det minste demper på iveren. Han ville egentlig gå runden en tredje gang, men da stoppet jeg ham.

Mitt problem nå er at han er for ivrig. Han raser ut i sporet så fort og med så stor iver at han har løpt gjennom forbi et par godbiter før han får roet seg nok til å faktisk begynne å spore. Dette er temmelig uvant for meg, som er vant med å måtte bruke masse tid og energi på å gire ham opp til LP. Nå må jeg roe ham ned. :P

Dette er supergøy, har aldri sett ham være så flink og så motivert til noe annet på samme måte som han er for spor. Så dette skal vi ta videre! Spørsmålet mitt er: Hvordan får jeg roet ham ned såpass at han ikke løper inn i sporet? Jeg øser ham heller ikke opp før vi går inn, han blir selv vill av iver når han forstår at vi skal gå spor.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går han i bånd? Tenker i utgangspunktet å trene likt som i vanlig båndtrening - drar du så kommer du ingen vei, drar du ikke får du gå frem - bare ikke like strengt på "gå pent", bare roe ned tempoet.

På sporkurset jeg var på fikk vi beskjed om at hunden aldri kunne stryke en prøve på å gå for sakte, men den kunne strykes for å gå for fort/unøyaktig.

Det er sikkert bare sunt at han synes det er gøy, ikke bryt treningsmotivasjon med å roe han ned! :) Gyllen middelvei osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...