Gå til innhold
Hundesonen.no

"ikke bruk godbiter i ringen"


Meg
 Share

Recommended Posts

åhh teitinger. Jeg skrev at vi ikke brukte godbiter i ringen :P Skrev aldri at vi ikke var rå på dobbelthandling utenfor :D Vi har blitt bedre på NKK-utstillinger altså, de er jo så fordømt strenge der :P

Men altså, hvorfor blått om handler bruker godbiter i ringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg synes godbiter i ringen er helt strålende - jeg vil gjerne belønne bikkja når den gjør det den skal, jeg.

Jeg er klekkende likegyldig om folk bruker godbiter eller ikke så lenge godbitene holder seg enten i lomma på handleren eller i kjeften på bikkja.. Da må jeg si at jeg irriterer meg mer på alle de

alt med måte?

Det har jeg ikke opplevd :)

Ble BIR begge gangene med valp og voksen jeg latet som jeg var stokk dum :P

Det var denne jeg tenkte på:

Jeg husker to ganger at godbit har vært fy fy, ene gangen var C med Tuva i unghund på dogs4all. Da fikk han kjeft (og alle andre som brukte godbit) og ble sendt ut med blå pga dårlig handling (var flere som ble det, ene kritikken stod det spesifisert at godbit ødela alt :P) Dette var da en Britisk spesialdommer.og i sommer med valpeshow på Vigdis, en Svenske. Men hun ble ihvertfall BIR valp da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matvrakene mine eeeelsker åvære på utstilling - der er det mat å finne overalt ! I vesker, på stoler, i skåler, på dyrebutikkstands, og så får de ringsnop atpåtil ! Enig med SFX, folk er utrolig korttenkte og klønete når det kommer til å legge fra seg mat overalt. Og så har vi de som sitter og gomler vafle og hotdogs ringside - et lite byks er nok !

Det er ikke for ingenting av bruk av godis ble forbudt iLPringen, sånn som folk slenger rundt seg. Skulle ønske at godisbruken ble mer behersket i utstillingsringen...

Som Siri skreiv, så er vel ikke forbudet mot godis i LP-ringen pga risikoen for godbiter på gulvet?

Burde det virkelig bli matforbud på utstilling fordi at du ikke klarer å forhindre bikkja di i å gjøre "et lite byks" ned i andres vesker, opp på andres bur eller i fanget til noen som spiser? Jeg antar jeg misforsto deg nå?

Jeg husker forøvrig på Bø et år, dommeren fikk lunsjen sin i det Dina skulle i ringen. Dina har aldri stått så pent og flørtet så iherdig med noen dommer ever hun, så for min del så må ringpersonalet gjerne spise hver gang jeg kommer inn med matvraket mitt (Nora er også veldig glad i mat). Det ser jeg på som en fordel jeg, da er de oppmerksomme på dommerbordet og ikke alt annet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Om folk ikke klarer å holde bikkjene unna godbiter/mat som andre har rundt ringen, når de ennå skal holdes i bånd, da bør man kanskje gjøre noe selv? Sorry, men ingen (som jeg noen gang har fått med meg) klager på at folk sitter rundt LP-ringen og spiser vafler eller annet snop (selvom jeg skal innrømme at Chilli syns de som satt med sjokolade ringside en gang var veldig interessant :lol: - Men det er ikke dems skyld at jeg ikke har skikk nok på bikkja mi).

Om folk går inn for å ødelegge bevisst, pipe med baller, kaste godbiter forran andre, ol, så kan jeg skjønne frustrasjonen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg ikke bruke godbit i ringen så sliter jeg med å få vist hundene mine frem på en bra måte. De er små partytroll som syns ALT annet enn meg er spennende der og da sålenge jeg ikke har en kyllingbit tilgjengelig. MEN jeg passer på å ikke gi det til de før det "passer seg" feks etter dommer har sett over hunden som i en belønning som "nå var du flink!" :)

MEN jeg har sett utstillere som står og forer hunden kontunuerlig gjennom bedømmingen. Jeg kan da skjønne at dommeren ikke får "sett" hunden på korrekt måte om den står og tygger konstant.

Når hundene mine står på pallen (kun skjedd i oppdrettergrupper :lol: ) så kaster jeg ofte godbiter, men da får hundene støvsuge gulvet før vi forlater ringen også. Noe jeg ser på som en selvfølge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på å spise mat ringside, og å legge fra seg mat over tid, det være seg helt inntil ringen eller midt i passasjen hvor alle går.

Det er helt greit å bli sulten i løpet av en ti timer lang utstillingsdag. Men å lage piknik en går fra, er ikke greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på å spise mat ringside, og å legge fra seg mat over tid, det være seg helt inntil ringen eller midt i passasjen hvor alle går.

Det er helt greit å bli sulten i løpet av en ti timer lang utstillingsdag. Men å lage piknik en går fra, er ikke greit.

Så, hvis jeg har vært og kjøpt meg vaffel, kommer bort til buret og stolen min, legger fra meg vaffelen på burtaket mens jeg putter lommeboka tilbake i sekken, så vil ikke hundene dine bli frista og du kan kontrollere de? Men om jeg legger vaffelen på buret før jeg går inn i ringen med egen hund, så har du ikke kontroll på hunden din?

Patricia skreiv også: Og så har vi de som sitter og gomler vafle og hotdogs ringside - et lite byks er nok ! Dvs at man ikke kan sitte og "gomle vafler og hotdogs ringside", helt uten at det trenger å være noen piknik av den grunn. Jeg vil tro at hunden like gjerne bykser etter 1 vaffel som etter 3, liksom.

Sorry, det er fortsatt ikke mitt ansvar at andre ikke kan kontrollere hundene sine. Mine hunder får ikke lov til å stjele de, og om de skulle stjålet noe, så er det fordi JEG ikke passet på godt nok. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, hvorfor blått om handler bruker godbiter i ringen?

Det kan være så enkelt som at de som brukte godbiter totalt ødela for hunden fordi de brukte godisen feil - som f eks å stå med den så høyt at bikkja knekker i nakken for å få øye på godisen, evt at de får hunden til å løpe med høye, veivete frambeinsbevegelser fordi hunden er så opptatt av å se opp på godbiten?

Og som Tone sier - greier man ikke å kontrollere bikkja så den ikke snapper til seg mat som ligger rundt omkring så er det virkelig ikke mitt problem, men den som ikke har kontroll på bikkjedyret.

Jeg tror for øvrig jeg skal foreslå for NKK å innføre forbud mot løpetisper på utstilling - bikkja mi blir forstyrra, sjø...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og da tenker jeg "Det er faktisk ikke min skyld at andre folk ikke oppdrar hundene sine" - for det er det det handler om hvis andre plages av at jeg mister en godbit. Lær bikkja å gi **** i ting som detter på bakken så slipper man problemet.

Og det er heller ikke andres skyld at folk ikke klarer å oppdra bikkjene sine såpass at de ikke er i stand til å løpe noen runder i en ring uten at man holder en godbit foran kjeften på de. Lær bikkjene deres å løpe fint i ringen uten godbiter. Det er faktisk fullt mulig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, hvis jeg har vært og kjøpt meg vaffel, kommer bort til buret og stolen min, legger fra meg vaffelen på burtaket mens jeg putter lommeboka tilbake i sekken, så vil ikke hundene dine bli frista og du kan kontrollere de? Men om jeg legger vaffelen på buret før jeg går inn i ringen med egen hund, så har du ikke kontroll på hunden din?

Patricia skreiv også: Og så har vi de som sitter og gomler vafle og hotdogs ringside - et lite byks er nok ! Dvs at man ikke kan sitte og "gomle vafler og hotdogs ringside", helt uten at det trenger å være noen piknik av den grunn. Jeg vil tro at hunden like gjerne bykser etter 1 vaffel som etter 3, liksom.

Sorry, det er fortsatt ikke mitt ansvar at andre ikke kan kontrollere hundene sine. Mine hunder får ikke lov til å stjele de, og om de skulle stjålet noe, så er det fordi JEG ikke passet på godt nok. Så enkelt er det.

Jeg må forklare meg dårlig i dag:

At folk spiser ringside gjør meg ingenting - ikke en gang rundt lydighetsringen har jeg noe problem med det (men jeg forsøker selv ikke å stå inntil en lydighetsring og spise mat, i fall det er andre som har issues med det og jeg dermed ødelegger for dem). Og jeg har matvrak som stjeler, og det er ikke fordi jeg har fortalt dem i oppveksten at det er helt greit, at jeg tillater dem det, eller er likegyldig til at det skjer - jeg tror det var AnetteH her inne som fikk ganske store og runde øyne da jeg dyttet arma så langt ned i halsen jeg kunne på X'en for å få tatt ut et eller annet hun hadde stjålet for å få klartgjort overfor dyret at det ikke var lov, for eksempel.

Jeg er også klar over at de færreste utstillere og besøkere er blekkspruter, så noen ganger må en legge ting fra seg mens en setter seg ned. Men dette gjør en jo "in transit", og ikke over et lengre tidsrom.

Når det ligger matpakker og kjekspakker og boller og vafler utover stoler og bord og bur og andre overflater en måtte ha med seg, eller gulvet/bakken en står på, og dette er der over tid, uten at det er mennesker der til å spise det, så ser jeg virkelig ikke hensikten.

Jeg gjør mitt beste for å ha kontroll på mine hunder, og jeg vet at mennesker kan sitte med mat i fanget, og jeg vet at småbarn kan løpe rundt med pølse i hånda i perfekt høyde for mine hunder. På samme måte som at jeg vet at det er kurver med griseører på gulvet ved stands. Så jeg passer på hundene mine så godt jeg kan, med det begrensede synsfeltet jeg til enhver tid har. Jeg synes en kan forsøke å ta litt hensyn til hverandre, slik at en ikke etterlater seg mat strødd rundt om mens en er et annet sted og gjør gud-vet-hva. På samme måte som at en ikke fôrer bikkjene med reelle måltider ringside. På samme måte som at en tar hensyn når en har løpetidstispe, og ikke har den tett inntil en ring eller inne i hallen før hun må. På samme måte som at en gir **** i å ta med hund som hoster eller klør på utstilling. For meg er det en del ting en gjør og ikke gjør, som har med høflighet å gjøre, men det er klart at en har ulike forventninger her i verden.

I vår rase pleier vi å arrangere langbord på D4A, hvor alle har med litt mat hver, så det blir et spleisekoldtbord. Men vi setter jo oss ikke ned med dette før hundene er satt bort i bur/grinder/biler. Så slipper en å passe på både mat og dyr med haukeblikk, hundene slipper å mase seg opp på tigging, og alle kan slappe av og ha det hyggelig.

Men berneren er kanskje så enormt mye større matvrak enn en del andre raser?

Edit: Og jeg vil få understreke angående godbiter i ringen at det er forskjell på å miste et par, å miste en hel pose fordi en har feil utstyr, og å eksplisitt kaste godbitene rundt i ringen for å få hunden til å se i en retning. Det er fifty shades of uhell kontra drittoppførsel, liksom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er heller ikke andres skyld at folk ikke klarer å oppdra bikkjene sine såpass at de ikke er i stand til å løpe noen runder i en ring uten at man holder en godbit foran kjeften på de. Lær bikkjene deres å løpe fint i ringen uten godbiter. Det er faktisk fullt mulig. :)

Bikkja mi kan både stå og løpe uten at jeg har noen som helst godbit - men JEG synes faktisk at bikkja skal få seg en belønning, jeg, når den oppfører seg slik jeg har lært den. Så enkelt, faktisk...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er heller ikke andres skyld at folk ikke klarer å oppdra bikkjene sine såpass at de ikke er i stand til å løpe noen runder i en ring uten at man holder en godbit foran kjeften på de. Lær bikkjene deres å løpe fint i ringen uten godbiter. Det er faktisk fullt mulig. :)

Jeg bruker ikke gobit når vi løper (bortsett fra på valper når de ikke helt skjønner hva de skal) for da ser hunden opp på meg, og det vil jeg ikke :) Jeg bruker godisen som oftest når vi venter på tur (tildels mange i hver klasse og lang ventetid) driver da med litt triksing og ellers gir godbiter for at de ikke skal kjede seg halvt ihjel.Og når dommeren går opp og ned mens h*n vurderer alle hundene i klassen, og noen ganger når vi står foran dommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er heller ikke andres skyld at folk ikke klarer å oppdra bikkjene sine såpass at de ikke er i stand til å løpe noen runder i en ring uten at man holder en godbit foran kjeften på de. Lær bikkjene deres å løpe fint i ringen uten godbiter. Det er faktisk fullt mulig. :)

Men når det er lov, hvorfor skal man ikke kunne utnytte det? Hvorfor skal man droppe å gi bikkja si en belønning fordi det kanskje er andre som ikke har kontroll på sin hund?

Om det hadde vært en regel som tilsa at det ikke var lov med belønning i ringen (som det er på lp, og noe som blir helt annerledes) så hadde det vært noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må forklare meg dårlig i dag:

At folk spiser ringside gjør meg ingenting - ikke en gang rundt lydighetsringen har jeg noe problem med det (men jeg forsøker selv ikke å stå inntil en lydighetsring og spise mat, i fall det er andre som har issues med det og jeg dermed ødelegger for dem). Og jeg har matvrak som stjeler, og det er ikke fordi jeg har fortalt dem i oppveksten at det er helt greit, at jeg tillater dem det, eller er likegyldig til at det skjer - jeg tror det var AnetteH her inne som fikk ganske store og runde øyne da jeg dyttet arma så langt ned i halsen jeg kunne på X'en for å få tatt ut et eller annet hun hadde stjålet for å få klartgjort overfor dyret at det ikke var lov, for eksempel.

Jeg er også klar over at de færreste utstillere og besøkere er blekkspruter, så noen ganger må en legge ting fra seg mens en setter seg ned. Men dette gjør en jo "in transit", og ikke over et lengre tidsrom.

Når det ligger matpakker og kjekspakker og boller og vafler utover stoler og bord og bur og andre overflater en måtte ha med seg, eller gulvet/bakken en står på, og dette er der over tid, uten at det er mennesker der til å spise det, så ser jeg virkelig ikke hensikten.

Jeg gjør mitt beste for å ha kontroll på mine hunder, og jeg vet at mennesker kan sitte med mat i fanget, og jeg vet at småbarn kan løpe rundt med pølse i hånda i perfekt høyde for mine hunder. På samme måte som at jeg vet at det er kurver med griseører på gulvet ved stands. Så jeg passer på hundene mine så godt jeg kan, med det begrensede synsfeltet jeg til enhver tid har. Jeg synes en kan forsøke å ta litt hensyn til hverandre, slik at en ikke etterlater seg mat strødd rundt om mens en er et annet sted og gjør gud-vet-hva. På samme måte som at en ikke fôrer bikkjene med reelle måltider ringside. På samme måte som at en tar hensyn når en har løpetidstispe, og ikke har den tett inntil en ring eller inne i hallen før hun må. På samme måte som at en gir **** i å ta med hund som hoster eller klør på utstilling. For meg er det en del ting en gjør og ikke gjør, som har med høflighet å gjøre, men det er klart at en har ulike forventninger her i verden.

I vår rase pleier vi å arrangere langbord på D4A, hvor alle har med litt mat hver, så det blir et spleisekoldtbord. Men vi setter jo oss ikke ned med dette før hundene er satt bort i bur/grinder/biler. Så slipper en å passe på både mat og dyr med haukeblikk, hundene slipper å mase seg opp på tigging, og alle kan slappe av og ha det hyggelig.

Men berneren er kanskje så enormt mye større matvrak enn en del andre raser?

Edit: Og jeg vil få understreke angående godbiter i ringen at det er forskjell på å miste et par, å miste en hel pose fordi en har feil utstyr, og å eksplisitt kaste godbitene rundt i ringen for å få hunden til å se i en retning. Det er fifty shades of uhell kontra drittoppførsel, liksom.

Vi får vel bare være enig om å være uenige. Om vi ser bort fra dette med syke hunder og løpetisper, så ser ikke jeg helt problemet med noe av det du ramser opp - og jeg har hunder som er konstant sultne sjøl, så det er ikke akkurat sånn at jeg ikke forstår hvor kjapt en hund kan stjele og spise noe de ikke skal ha. Det er fortsatt mitt ansvar som hundeeier å se til at hundene mine ikke forsyner seg av andres vesker, burtak, stoler, hender eller whatever. Hvis jeg har min mat på mine eiendeler, så har ikke din hund noe der å gjøre. Når vi snakker om å ta hensyn, så har ikke andres hunder noe på mine eiendeler å gjøre, så sant jeg ikke har invitert den hunden. Jeg ser ikke på det som "drittoppførsel" at jeg har med meg ei matpakke som ligger enten på buret eller i stolen min eller i veska mi, og jeg syns ikke jeg er atal om jeg velger å spise mat mens jeg ser på bedømmelsen.

Det er det jeg reagerte på. Godbiter i ringen blir en annen greie. Man bør ha godbitene enten i lomma, hånda eller i munnen på bikkja, men bikkja skiller ikke på godbiter som er mista og godbiter som er kasta ut med vilje, så det kan jo være greit å trene på at bikkja skal gjøre jobben du ber den om selv om det er godbiter der. Jeg ser ikke at det er så mye mer annerledes enn andre doggiezen-øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men atte, vi med schæfere bruker jo ikke godbiter :P Lurte likevel på de hundene som fikk blått pga dårlig handling. Skal ikke hundene bedømmes og ikke handlingen? Jeg skjønner jo at hunder kan vise seg dårligere med dårlig handler, men bli kastet ut med blått fordi handler gir godbiter den skjønner jeg ikke. Forklar meg

*fnise* :P

schafer utstiling er noe av det mest spesielle jeg har vært med på :P

ang dobbelthandling er det godt utbredt i ganske mange raser (et par corgier, belgere, schafere osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...