Gå til innhold
Hundesonen.no

"ikke bruk godbiter i ringen"


Meg
 Share

Recommended Posts

Hører fra tid til annen om dommere som ikke liker bruk av godbiter i ringen. Selv stilte jeg for en som høyt og skarpt utbrøt "IKKE GODBITER" da vedkommende så jeg hadde godbit i en lukket hånd (som jeg ikke hadde gitt hunden av.. siden jeg hadde hørt at dommeren ikke likte at man gav godbiter på forhånd. jeg ante dog ikke at dommeren hadde et så anstrengt forhold til godbit at man ikke kunne ha det i en knyttet hånd ;) ). jeg skjønner det ødelegger bildet om man står og forer bikkja hele tiden slik at den tygger og tygger men dog- hva er greia? Og når de ikke vil at man skal gi godbiter til valper heller??

om man tildeler en godbit diskret-hva er problemet? Det er jo ikke opp til dommerne hvordan hunden trenes?

Legger til at jeg skjønner det er dumt om folk strør rundt seg med godbiter også, for dem som kommer etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg synes godbiter i ringen er helt strålende - jeg vil gjerne belønne bikkja når den gjør det den skal, jeg.

Jeg er klekkende likegyldig om folk bruker godbiter eller ikke så lenge godbitene holder seg enten i lomma på handleren eller i kjeften på bikkja.. Da må jeg si at jeg irriterer meg mer på alle de

alt med måte?

Noen dommere har opplevd matforsvar spesiellt i håndterins setting og gjerne kommet "brått på" da hunden ikke sender noen signaler pga föringen.

Derfor syns ikke så mange dommere om godbiter i den situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen dommere har opplevd matforsvar spesiellt i håndterins setting og gjerne kommet "brått på" da hunden ikke sender noen signaler pga föringen.

Derfor syns ikke så mange dommere om godbiter i den situasjonen.

godt poeng- det har jeg aldri tenkt over... men har man hunder med matforsvar bør en kanskje tenke LITT på sånne ting, sånn at ikke alle må tilpasses dem med problem? Tydeligvis har noen glemt det da, siden dommeren har opplevd dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge reglementet så er det trossalt lov så det vil jeg forholde meg til :) har fått samme beskjed av et par dommere selv, men jeg forer ikke hunden. Min får beskjed om å stå og så får han en godbit i ny og ne når han er flink og står fint. hehe! Men mange lar hunden konstant stå å tygge på godbiten...

Jeg opplevde ene ringsekretæren som direkte frekk når han utbryter "Å så forer dere hunden HJEMME sant!! Ikke i ringen" :P Jeg stiller ikke flere ganger for dommere med slik holdning igrunn. Vi skal ha det gøy i ringen og jeg vil belønne hunden min når han har stått fint og logret med kontakt i gode etapper. Jeg forer ikke ved håndtering, men det er ikke pga forsvar sådan.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stilt for veldig mange dommere opp gjennom tidene, og bare EN gang har jeg møtt en dommer som har nektet meg å bruke godbiter i ringen - ei dansk kjerring som var så sur og muggen at hun burde vært fratatt autorisasjonen bare pga oppsynet :aww:.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stilt for veldig mange dommere opp gjennom tidene, og bare EN gang har jeg møtt en dommer som har nektet meg å bruke godbiter i ringen - ei dansk kjerring som var så sur og muggen at hun burde vært fratatt autorisasjonen bare pga oppsynet :aww:.

*fnis* Hun ene jeg møtte var også en sur dansk dame :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært aktiv utstiller og aktiv ringsekretær i mange år, og kan ikke huske at jeg noen gang har hørt noen negativ kommentar på det. Jeg har av og til fått beskjed om å løpe en gang til uten å bruke godbit, for å se om hunden løper penere da (det gjør den ikke, men kudos til dommeren som gir hunden en sjanse til å vise seg fra sitt beste).

Derimot har jeg av og til som ringsekretær brukt søndagsmorgenen på å renske ringen for godbiter etter dagen før, slik at hundene har en fair sjanse til å trave, og ikke løpe spor rundt og rundt, og jeg har måttet snakke til utstillere som kaster godbiter et par meter foran hodet for å få den riktige stramme overlinjen og nakkebuen - uten å rydde opp etter seg. Jeg har sett utstillere varme opp på morgenen, hvor de løper på sine egne kjøttboller så de blir skikkelig gnidd inn i teppet i ringen og fungerer som fartsdump hele dagen. Jeg har sett utstillere løpe med godbitlommer som har så stor åpning og er festet så dårlig at de hopper og spretter rundt, slik at godbitene ristes ut og triller rundt i hele ringen. Jeg har sett utstillere dytte innpå en drøss med godbiter i det dommer skal sjekke tennene.

Så jeg skjønner om dommerne sier nei til godbiter, når noen utstillere er så saboterende for flertallet. Det står også punkt i utstillingsreglene om det å ødelegge for andre.

Men det er jo noe med hvordan ringpersonellet sier fra, og noe med hvordan handleren bruker godbiter.

Noen sørger for at hunden er så fiksert på godbiten at dommer ikke får sett hunden slik de ønsker - at hodet vris mot godbiten når dommer vil sjekke uttrykk/øyenfarge, ørene kan legge seg annerledes når hunden bokstavelig talt står og sikler, noen ser ikke hvor salrygget og steilt hunden blir stående når den glor opp på en godbit som svever en meter opp rett over nesa, noen klarer å få hundens front til å virke løs og veivende fordi hunden er så fiksert på godbiten, også videre.

Men nå synes jeg også det er forskjell på en valp og på en champion - jeg forventer mer av en rutinert utstillingshund, enn av en valp som skal lære at dette er moro. Naturlig nok, synes jeg.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett utstillere løpe med godbitlommer som har så stor åpning og er festet så dårlig at de hopper og spretter rundt, slik at godbitene ristes ut og triller rundt i hele ringen.

Jeg brukte aldri den godbit-lomma igjen... :aww:... :lol:. *svenske kjøttbullar som trillet rundt i ringen var vel ingen hit, nei :lol:*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle de dommerene og gangene jeg har stilt for har jeg opplevd det to ganger. En gang med valp. Da var keg først i ringen og noe sier meg han fikk tilsnakk av ringpersonale eller noe for ved hund nr 4 var det brått lov.

Jeg har forøvrig lekt dauhørt begge ganger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til at jeg skjønner det er dumt om folk strør rundt seg med godbiter også, for dem som kommer etterpå...

Nettopp ! Synes det er veldig bra at dommere ikke tillater dette. Alltid så er det noen som mister mat på bakken, og hunder som kommer etter på flyr med nesen i bakken for å finne mer. Jeg synes at godbiter i ringen er en uting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp ! Synes det er veldig bra at dommere ikke tillater dette. Alltid så er det noen som mister mat på bakken, og hunder som kommer etter på flyr med nesen i bakken for å finne mer. Jeg synes at godbiter i ringen er en uting.

Hva er problemet med godbiter i ringen om man holder dem enten i lomma eller i kjeften på bikkja?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klekkende likegyldig om folk bruker godbiter eller ikke så lenge godbitene holder seg enten i lomma på handleren eller i kjeften på bikkja..

Da må jeg si at jeg irriterer meg mer på alle de som løper rundt med pipeballer eller lager rare lyder mens de løper til hunden sin hele tiden.. Ikke har bikkjan mine bryr seg så veldig, men jeg irriterer meg veldig :P

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine vet at de ikkr får lov til å springe med nesa i bakken :-) Skjønner at en og annen godbit kan dette ned ved uhell, så lenge folk ikke strør rundt seg så er det greit. Er jo folk som strør rundt seg med vilje for å ødelegge for andre...

Men utstilling kan være langdrygt om det er store klasser så godbiter er heeelt greit ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet med godbiter i ringen om man holder dem enten i lomma eller i kjeften på bikkja?

Ingen problemer i det hele tatt. Men du legger inn et par forutsetninger som slettes ikke alltid stemmer med virkeligheten..... Så lenge godbitene havner på bakken - som alltid skjer - så ødelegger de for hundene som skal prestere etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes godbiter i ringen er helt strålende - jeg vil gjerne belønne bikkja når den gjør det den skal, jeg.

Ja, jeg vil også gjerne belønne hundene mine når de gjør det de skal. Men det finnes da andre belønninger enn godbiter, f eks verbal ros. Forøvrig synes jeg at man også skal ta hensyn til andre hunder når man stiller ut, og ikke ødelegge for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problemer i det hele tatt. Men du legger inn et par forutsetninger som slettes ikke alltid stemmer med virkeligheten.... Så lenge godbitene havner på bakken - som alltid skjer - så ødelegger de for hundene som skal prestere etterpå.

Nei, mine godbiter havner ikke på bakken, så jeg ødelegger for ingen. Nå er det du som legger inn forutsetninger ;)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vil også gjerne belønne hundene mine når de gjør det de skal. Men det finnes da andre belønninger enn godbiter, f eks verbal ros. Forøvrig synes jeg at man også skal ta hensyn til andre hunder når man stiller ut, og ikke ødelegge for andre.

Jeg vil at min hund skal vise seg frem finest mulig ;-) Og så lenge regelverket tillater det så bruker jeg selvsagt den belønninga som har verdi hos hunden min. Min hund går ikke særlig lenge på verbal ros nei, og jeg tror gode godbiter er en av faktorene for at han trives og blomstrer så bra i ringen som han gjør! Gjeteren min kan nok gå lengre på verbal ros og mulig bryting (fysisk belønning). men dalmisen min gjør ikke det ;-)

Det skal dog sies at jeg fristiller han og roser mye og det er relativt lang tid mellom hver godbit ;) Jeg blir heller ikke sur om andre roter et par godbiter, shit happens og jeg forventer at han skal kunne trave og konsentrere seg selv om det er fristelser der... Da er det mer irriterende at de bak meg slipper sin hannhund opp i rumpa på min hannhund i ringen.

Jeg har kjøpt ny godbitveske nylig, hvor godbitene faktisk holder seg nedi når jeg springer ;) Verdt å kjøpe!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, mine godbiter havner ikke på bakken, så jeg ødelegger for ingen. Nå er det du som legger inn forutsetninger ;)

Puuhh.... det er faktum at mange mister godbiter på bakken. Du har sikkert aldri mistet en eneste godbit, og kommer helt sikkert heller ikke til å gjøre det. Men det er mange som gjør det. Men det er klart at hvis det aldri hadde skjedd så er det da intet problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...