Gå til innhold
Hundesonen.no

Ukeadressas dilemma uke 41


ToneS
 Share

  

41 stemmer

  1. 1.

    • Ja
      26
    • Nei
      15


Recommended Posts

Fordi det er forskjell på jobb og skole? Fordi jeg får betalt for og gå på jobb og har forpliktet meg til ting og ødelegger for bedriften og evnt andre om jeg ikke er der, og ikke minst fordi man kan miste jobben sin, evnt fordi det er feil og snylte (om man er frekk nok til og være "syk". Mange grunner.. Og at arbeidsgiver sier "nei, du får ikke ferie denne uka" er jo en av grunnene til at det kanskje heller er aktuelt og dra utenom skoleferie.

Tror du at arbeidsmoral er noe man lærer eller får først når man har arbeid-arbeid?

I begge omgangene mine barn begynte på ungdomsskole, så har første foreldremøtet handlet om bl.a at fravær over de tre årene er noe av det arbeidsgivere ser på når man søker jobb. Da er det bittelitt tåpelig å få 3 uker uautorisert fravær fordi man bare fordi man må ha ferie utenom de 13-14 ukene det er skoleferie.

Det eneste jeg kan anse som et problem er det moralske, noen sier noe og man gjør det motsatte, men finnes det lover eller regler som sier at man ikke kan ta ut ungen av skolen en uke for og dra på ferie eller er det rektor som kommer med sin "anbefaling" uten lovverk e.l. og støtte seg på. Det er isåfall to veldig forskjellige ting. Er det bare en anbefaling bryter man ingen regler eller moralske kodekser ved og ikke høre på rektor, er det lover imot det så er det selvfølgelig mer moralske hensyn og ta med i betraktningen.

Det er flere og flere skoler/skoleområder som innfører null ferie utenfor skoleferie-regel, det kan jo tyde på at det er et økende problem. Det kan ikke være noe særlig for en lærer å følge en læreplan om det stadig er unger borte på ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Denne pollen ble umulig å svare på. Det er da utrolig arrogant å bestille sydentur før man har forhørt seg med skolen om det er mulig å ta barna ut. I Osloskolen har rektor anledning til å innvilge el

Er dårlig økonomi virkelig en så god grunn? Er det så viktig å få reist til syden?

Så nå er det sånn at de som jobber i turnus aldri har ferie i løpet av de 175 fridagene skolen har? Alle har krav på x antall uker i løpet av sommerferien, samme hvilken turnus de har, i hht ferielove

Men du er nødt til å få ferie av arbeidsgiveren din, ikke sant? Hvis arbeidsgiveren din sier "nei, du får ikke ferie den uka", ville du dratt allikevel? Du ville ikke det, ikke sant? Så hvorfor skal vi lære ungene våre at vi tar ferie når vi vil, fordi det passer oss, uavhengig av hva "sjefen" sier?

Så siden min sjef sier nei til ferie samtidig med mann og barn, fordi der mangler folk -alltid, så syns du det er helt greit at mine barn aldri får oppleve felles ferietur til familie i utlandet…

Mine barn har dessverre lært så altfor godt at arbeidsgiver setter premissene for familielivet etter ganske mange år uten begge foreldre hjemme på julaften, 17.mai osv osv…Vi er holdt utenfor arbeidsmiljøvern-loven og kan pålegges ganske mye som andre ikke kan pålegges. Og det rammer også barna våre.

Ungene lærer ikke det du påstår her…at de ved å få fri en uke i løpet av skoleåret -for å dra med familien på ferie - kan ta fri når de vil. Ungene mine har lært at de ikke har samme muligheter for felles familie-opplevelser som andre barn, fordi mor og far var dumme nok til å velge det yrket de gjorde og dermed er underlagt pålegg andre ikke aner finnes engang.

Og en annen sak jeg reagerer på ift de "nye" direktivene, er at barn som driver idrett eller musikk, eller annen konkurranse, kan få fri. Mens de som "bare" skal være sammen med familie ikke skal få fri. Familien taper - på ennå en arena - som familie. "Familie" er noe som blir degradert sammenlignet med det å konkurrere i ulike settinger. Men det er vel skolen i et nøtteskall på mange måter….

Jeg forstår ikke det behovet for å skulle sette premissene for andre familier enn sin egen. AT alle skal ha skolegang, opplæring og utdannelse er klart. Men der er ikke bare EN veg til Rom…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så siden min sjef sier nei til ferie samtidig med mann og barn, fordi der mangler folk -alltid, så syns du det er helt greit at mine barn aldri får oppleve felles ferietur til familie i utlandet…

Mine barn har dessverre lært så altfor godt at arbeidsgiver setter premissene for familielivet etter ganske mange år uten begge foreldre hjemme på julaften, 17.mai osv osv…Vi er holdt utenfor arbeidsmiljøvern-loven og kan pålegges ganske mye som andre ikke kan pålegges. Og det rammer også barna våre.

Ungene lærer ikke det du påstår her…at de ved å få fri en uke i løpet av skoleåret -for å dra med familien på ferie - kan ta fri når de vil. Ungene mine har lært at de ikke har samme muligheter for felles familie-opplevelser som andre barn, fordi mor og far var dumme nok til å velge det yrket de gjorde og dermed er underlagt pålegg andre ikke aner finnes engang.

Og en annen sak jeg reagerer på ift de "nye" direktivene, er at barn som driver idrett eller musikk, eller annen konkurranse, kan få fri. Mens de som "bare" skal være sammen med familie ikke skal få fri. Familien taper - på ennå en arena - som familie. "Familie" er noe som blir degradert sammenlignet med det å konkurrere i ulike settinger. Men det er vel skolen i et nøtteskall på mange måter….

Jeg forstår ikke det behovet for å skulle sette premissene for andre familier enn sin egen. AT alle skal ha skolegang, opplæring og utdannelse er klart. Men der er ikke bare EN veg til Rom…

Vi er aldri på utenlandsferie hele familien samlet vi, pga økonomi. Jeg kan ikke helt se at det er en så big deal som du skal ha det til. Man kan fint være familie og ha ferie sammen uten å dra på utenlandsferie, skjønner du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du at arbeidsmoral er noe man lærer eller får først når man har arbeid-arbeid?

I begge omgangene mine barn begynte på ungdomsskole, så har første foreldremøtet handlet om bl.a at fravær over de tre årene er noe av det arbeidsgivere ser på når man søker jobb. Da er det bittelitt tåpelig å få 3 uker uautorisert fravær fordi man bare fordi man må ha ferie utenom de 13-14 ukene det er skoleferie.

Det er flere og flere skoler/skoleområder som innfører null ferie utenfor skoleferie-regel, det kan jo tyde på at det er et økende problem. Det kan ikke være noe særlig for en lærer å følge en læreplan om det stadig er unger borte på ferie.

Jeg ser ikke sammenhengen mellom og ta med ungen på ferie, helt lovlig, og dårlig arbeidsmoral... Ei heller hvordan en uke ferie blir til 3 uker fravær.

Jeg ser ærlig talt ikke problemet for lærer heller, man har fast plan, faste ting som skal læres og faste ting og forholde seg til når man setter karakterer på slutten av året? Hva er problemet, følg planen, verden går videre også kan voksne mennesker ta ansvar for sine egne barn, som de gjør i resten av deres liv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er aldri på utenlandsferie hele familien samlet vi, pga økonomi. Jeg kan ikke helt se at det er en så big deal som du skal ha det til. Man kan fint være familie og ha ferie sammen uten å dra på utenlandsferie, skjønner du.

SÅ du syns at siden du ikke har råd skal jeg ikke få lov…uten at du vet noe mer...

Imponert…..

Og ser vel ingen grunn til å diskutere dette mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er aldri på utenlandsferie hele familien samlet vi, pga økonomi. Jeg kan ikke helt se at det er en så big deal som du skal ha det til. Man kan fint være familie og ha ferie sammen uten å dra på utenlandsferie, skjønner du.

Som nevnt, jeg og min familie har heller ikke det. Og vi har jo da begge nevnt at det går helt fint.

Men hvis man HAR økonomi, hvorfor skal man nektes? Bare fordi vi har det fint uten ferie? :P Det blir liksom litt ... merkelig argumentering for meg. Selv om jeg aldri har "vært i den situasjonen" at vi har hatt råd - så liker jeg ikke å nekte andre folk sitt familieliv... Hvis man har muligheten i livet så bør man ta den muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke barn, men jeg hadde dratt.

Men veldig OT. Er det lov å undervise ungene sine hjemme i Norge?

Ja, men det må søkes om. Og du vil da få et "overoppsyn". Og ungene må gjennom regelmessige prøver for å vise at de holder tritt med de som går i offentlig skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Amenity - hva da når barnet absolutt ikke har godt av å bli tatt ut fra skolen. Synes du da det er greit at skolen forskjellsbehandler andres og dine barn?

Hvem har ikke godt av det? Andres barn?

Det får bli en vurderingssak mellom barnets foreldre og skolen syns jeg. Jeg legger meg ikke borti det.

Jeg holder styr på mine egne barn, og deres skolegang og opplæring. Og MIN families behov.

Hvis barna det gjelder står i fare for å ikke få nødvendig opplæring så gjelder det mer enn en uke i året skulle jeg tro. Da har det mer med omsorgssvikt et sted å gjøre….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke sammenhengen mellom og ta med ungen på ferie, helt lovlig, og dårlig arbeidsmoral... Ei heller hvordan en uke ferie blir til 3 uker fravær.

Jeg ser ærlig talt ikke problemet for lærer heller, man har fast plan, faste ting som skal læres og faste ting og forholde seg til når man setter karakterer på slutten av året? Hva er problemet, følg planen, verden går videre også kan voksne mennesker ta ansvar for sine egne barn, som de gjør i resten av deres liv også.

1 uke i året i 3 år er 21 dager ferie. 21 dager ferie man får fravær for, så sant man ikke får det godkjent av rektor.

Voksne mennesker tar ikke ansvar for sine egne barn lenger, gjør de vel? Vi leverer de på SFO/skole kl. 7 og henter de igjen kl. 17. Da skal de aller helst ha hatt et varmt måltid og gjort leksene sine, sånn at de kan være med på organisert sport, der vi leverer de kl. 18.30 og henter de 19.30, så vi kan legge de kl. 20-20.30. Når ungene ikke lærer normal høflighet, så er det fordi de ikke lærer det på skolen (eller barnehagen). Når de henger etter i skolearbeidet, så er det lærerenes skyld, ikke foreldrene.

SÅ du syns at siden du ikke har råd skal jeg ikke få lov…uten at du vet noe mer...

Imponert…..

Og ser vel ingen grunn til å diskutere dette mer.

Nedlatende, much? Jeg var ikke i nærheten av å si noe sånt, jeg påpekte at det er fullt mulig å ha familieferier og familieliv uten å måtte dra på utenlandsturer i skoletiden. JEG har ikke et problem med at vi ikke har råd til utenlandsferier, jeg har et problem med at du tror det er en nødvendighet å dra på utenlandsferie i skoletiden for å kunne være en familie.

Som nevnt, jeg og min familie har heller ikke det. Og vi har jo da begge nevnt at det går helt fint.

Men hvis man HAR økonomi, hvorfor skal man nektes? Bare fordi vi har det fint uten ferie? :P Det blir liksom litt ... merkelig argumentering for meg. Selv om jeg aldri har "vært i den situasjonen" at vi har hatt råd - så liker jeg ikke å nekte andre folk sitt familieliv... Hvis man har muligheten i livet så bør man ta den muligheten.

Man har ferie. 13-14 uker ferie i løpet av et skoleår, faktisk. Det er det som er diskusjonen her, ikke sant? Om man skal ta ut ungene i ferie i de ukene det faktisk er undervisning. Man kan helt fint ha et familieliv uten å ta med ungene på ferie i skoletiden - det har vel både du og jeg erfart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, jeg ville ikke dratt. Det ville sendt et signal både til egne og andre barn om at skole er noe vi kan ta fri fra hvis vi har lyst. Hvis flinke barn drar, så vil jo de andre også ha denne rettigheten, og så ender det opp med at læreren må repetere og styre på for å få alle i klassen gjennom lærestoffet. I helt spesielle tilfeller bør det jo gjøres unntak, for eksempel hvis familien av ulike årsaker virkelig trenger en timeout.

Quoter deg på denne. Jeg er helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes barn som har såpass store utfordringer at de blir hengende etter om de har influensa en uke, og det helt uten at foreldrene er dårlige foreldre. Alle er ikke like godt kognitivt utrustet.

Spørsmålet er om det er greit å forfordele disse barna? Vi kan være enige om at det ikke er til deres beste å reise til syden midt i skoleåret, ikke sant? Men det er kanskje deres eneste mulighet pga foreldrenes økonomi. Er det da greit at de må se og oppleve at skoleflinke barn som har foreldre med grei økonomi kan gå ut over det halve skoleåret de allerede har i ferie, og kanskje bli enda mer demotiverte enn de er?

Og spiller reisemålet en rolle?

Edit: 2ne - fraværet kommer uansett på vitnemålet, selv om det er godkjent.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ferie. 13-14 uker ferie i løpet av et skoleår, faktisk. Det er det som er diskusjonen her, ikke sant? Om man skal ta ut ungene i ferie i de ukene det faktisk er undervisning. Man kan helt fint ha et familieliv uten å ta med ungene på ferie i skoletiden - det har vel både du og jeg erfart?

Jeg sympatiserer med Amenity fordi samboeren min også jobber turnus. Uansett hvor mange uker man har/ikke har (jeg kan ikke reglene for arbeidslivet, så jeg skal være ærlig og si jeg ikke helt vet om du mener 13-14 uker som arbeidstaker irrelevant av skoleåret, eller at barna på skolen har 13-14 uker ferie irrelevant av foreldre). Poenget mitt er uavhengig av det, fordi uansett om barna har fri så så mange uker i løpet av et år, og du som arbeidstaker har fri så så mange uker i løpet av et år, så er det overhodet ingen garanti for at disse to klaffer 100%. Jobber du turnus jobber du turnus, det er ulempen med turnus. Og da blir det så uendelig mye mer viktig å ta vare på den tiden man har *sammen*. Jeg skjønner godt at Amenity har lyst å reise bort med hele familien når turnusen en magisk gang klaffer for begge foreldre, kan umulig se at barna lærer noe annet enn å ha en flott familieopplevelse og blir ivaretatt.

Det er mange ganger barn neppe bør tas ut av skolen, og andre ganger det passer, i Amenitys tilfelle ser jeg ingen problemer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her handler det jo ikke om å gi elever tilpasset undervisning - det handler om at foreldre faktisk tar ungene ut fra skolen for å dra på ferie MIDT i skoletida.

Nei, men jeg nevte det på grunnlag av det du skrev om forskjellsbehandling.

I noen tilfeller kan nettopp det å ta ferie utenom fellesferien være bra for barnet. Jeg vet om familier med barn med diverse vansker som heller reiser utenom fellesferier, da er det rolig og stille på ferieplassen, og barnet kan få en fin ferie. Det var et eksempel, det finnes garantert mange andre gode grunner til å velge å reise utenom fastsatt skoleferie.

Dette er ikke svart hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 uke i året i 3 år er 21 dager ferie. 21 dager ferie man får fravær for, så sant man ikke får det godkjent av rektor.

Voksne mennesker tar ikke ansvar for sine egne barn lenger, gjør de vel? Vi leverer de på SFO/skole kl. 7 og henter de igjen kl. 17. Da skal de aller helst ha hatt et varmt måltid og gjort leksene sine, sånn at de kan være med på organisert sport, der vi leverer de kl. 18.30 og henter de 19.30, så vi kan legge de kl. 20-20.30. Når ungene ikke lærer normal høflighet, så er det fordi de ikke lærer det på skolen (eller barnehagen). Når de henger etter i skolearbeidet, så er det lærerenes skyld, ikke foreldrene.

Javell? Ikke i den verdenen jeg lever i. Her tar foreldre flest vare på og ansvar for egne barn. Ja, okei, om man tar ferie en uke vært år barnet går på skole så blir det flere uker, det blir litt annerledes, selv om jeg har til gode at noe sjekker mitt fravær fra barne, ungdom og videregående..

Det finnes barn som har såpass store utfordringer at de blir hengende etter om de har influensa en uke, og det helt uten at foreldrene er dårlige foreldre. Alle er ikke like godt kognitivt utrustet.

Spørsmålet er om det er greit å forfordele disse barna? Vi kan være enige om at det ikke er til deres beste å reise til syden midt i skoleåret, ikke sant? Men det er kanskje deres eneste mulighet pga foreldrenes økonomi. Er det da greit at de må se og oppleve at skoleflinke barn som har foreldre med grei økonomi kan gå ut over det halve skoleåret de allerede har i ferie, og kanskje bli enda mer demotiverte enn de er?

Og spiller reisemålet en rolle?

Edit: 2ne - fraværet kommer uansett på vitnemålet, selv om det er godkjent.

Spør du meg så er det jo ikke greit og ta et barn med så store vanskeligheter ut av skolen, uten oppfølging ifht skolearbeid den uken man er borte, allikevell så synes jeg det er foreldrene sitt valg og ta, enten de velger det ene eller det andre.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er det vel slik at de på St Olav ikke setter opp rutineoperasjoner i skoleferiene, nettopp pga lavere bemanning. Det vil vel si at også leger kan ha jule-, vinter-, og påskeferie, om enn ikke hvert år.

Malamuten - følger de da loven?

Elisabet: det finnes noen gode grunner. De fleste som tar ekstraferie gjør det imidlertid pga billige sydenturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innskjerpningen i skole"fri" består vel i at et barn kun kan ha x-antall fraværsdager i året. Etter disse blir barnet utskrevet av skolen, og foreldrene må søke barnet inn igjen. Papir-greie for folk flest, men reglen ble vel innført pga. barn av utlendinger som er på "ferie" halve året...

Jeg trykket "ja" i avstemningen pga. at om jeg hadde booket en ferietur, ville jeg forsikret meg om at fraværet totalt ikke oversteg grensen, og dermed ville heller ingen ha kunnet si nei... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innskjerpningen i skole"fri" består vel i at et barn kun kan ha x-antall fraværsdager i året. Etter disse blir barnet utskrevet av skolen, og foreldrene må søke barnet inn igjen. Papir-greie for folk flest, men reglen ble vel innført pga. barn av utlendinger som er på "ferie" halve året...

Dette er ingen ny regel, foreldre har vært nødt til å skrive ut ungen ved mer enn fjorten dagers fravær så lenge jeg har jobbet i skolen. Barn av utlendinger er heller ikke den største synderen sånn sett, annet enn at de bruker å reise noen dager før sommerferien starter og kommer tilbake et par dager etter. Resten av året har ikke de noe spesielt fravær i form av ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at JA, barn burde dra på ferie dersom gode grunner taler for det. Gode grunner kan være f.eks dårlig råd, jobb, sykdom ol.

Jeg nevner sykdom da det er mange barn som har enten syke søstre, brødre, mødre, fedre, og alt dreier seg om den syke. Min lillesøster var dødssyk fra hun ble født til hun var ca 3 år, og da alt endelig "roet" seg og hun var utenfor livsfare dro jeg og pappa på tur til Tenerife. Vi var utslitte alle sammen, og det var så utrolig godt å komme seg bort og tenke kun på seg selv en hel uke. Mamma og pappa var egentlig veldig i mot at jeg skulle dra på tur når det ikke var skoleferie, men de mente at nå fortjente vi det VIRKELIG. De ville på møte med rektor for å høre om dette var greit, og rektor responderte med: kom igjen, dra dere på ferie. det fortjener dere!

Men selvfølgelig, gode grunner kan tolkes opp og ned, og det vil bli håndhevet på forskjellige måter... Det er ikke nødvendigvis så positivt det heller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ingen ny regel, foreldre har vært nødt til å skrive ut ungen ved mer enn fjorten dagers fravær så lenge jeg har jobbet i skolen. Barn av utlendinger er heller ikke den største synderen sånn sett, annet enn at de bruker å reise noen dager før sommerferien starter og kommer tilbake et par dager etter. Resten av året har ikke de noe spesielt fravær i form av ferie.

Nei, ok :) Har ikke veldig peiling på dette, men mener det ble framstilt slik i media for noen år siden? (+ at en venninne som bruker å ta mer enn en ferietur med barna, plutselig fikk litt styr i forhold til skolen - noe som var null problem tidligere...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ok :) Har ikke veldig peiling på dette, men mener det ble framstilt slik i media for noen år siden? (+ at en venninne som bruker å ta mer enn en ferietur med barna, plutselig fikk litt styr i forhold til skolen - noe som var null problem tidligere...)

Det har nok mer med at ekstraferie har eskalert.

Eller flinkisferie som det har fått stemplet som i Oslo.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av min barndom har vi vært på 3 utenlandsferier, så få fordi det har vært, og er, minimalt å rutte med, og det er enklere sagt enn gjort å skaffe avløser til fjøset for ei hel uke eller mer: 1 uke etter påskeferien til Gran Canaria, de 2 andre (Polen og Danmark) har vært i ferie. Grunnen til at Gran Canaria var utenfor ferie var rett og slett fordi det var billigst. De to andre turene har ikke prisen vært så forskjellig i/utenfor ferier.

Nei Line, det er ikke SÅ viktig å reise til syden, men å få en pause fra en tøff hverdag er faktisk ganske viktig. Å se barna kose seg med å gjøre noe spennende, være i et annet land og finne på ting med barna som gir fine minner, det betyr noe. Og siden mamma og pappa kunne spare noen lapper på å reise utenom felles ferier, ble det slik. De få tusenlappene kunne avgjøre om det ble utenlandsferie eller hjemme-på-gården-ferie.

Men selv om jeg ble tatt ut av skole for å reise på ferie og klarte meg helt fint, tror jeg ikke at jeg ville gjort det selv. Det at jeg ikke har tolket det som å kunne drite i hva sjefen(rektoren) sier betyr ikke at mine ikke-eksisterende barn ville tolket det likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dårlig økonomi virkelig en så god grunn? Er det så viktig å få reist til syden?

Tja, når foreldrene har dårlig økonomi og når det er noen tusen billigere (vanligvis) å dra utenom skoleferiene, så syntes jeg det er en god grunn. Barn som har foreldre med dårlig økonomi fortjener ikke å oppleve mindre enn det barn med foreldre med god økonomi. Og er det feriereiser utenom skoleferier så syntes jeg ikke en uke har så vanvittig mye å si.

Det er ikke SÅ viktig å få reist til syden, men det handler om å oppleve og få seg ordentlig fri. Er vel ett fett om de drar på en hytte eller til syden, fri fra skolen blir det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...