Gå til innhold
Hundesonen.no

Bytte 1/2 tørrfor med våtfor. Vom finns ikke her.


PrimaDonna
 Share

Recommended Posts

Vet noen linker, eller har byttet 1/2 tørrfor med våtfor.

Er valp 11 mnd, til vanlig mye fysisk aktivitet. Får Royal Canine German Shepherd, halv junior og voksen.

Det hadde vært ok å bytte noe av tørrforet med våtfor. Slakter selger oksebein. Eller bare kjøttslintrer og fett. Billigere er det og.

Vom finns jo, men de tar det, før slaktet kommer til slakteren. Vom er avfall som brennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi her på forumet snakker om vom, snakker vi stort sett om fôrleverandøren Vom og Hundemat, som leverer ferdig produsert råfôr. Det inneholder 10 % innmat, 10 % bein og 80 % kjøtt, sånn omtrent. Så det er ingen som mener det er bra å bytte ut 50 % av fôret til en hund med vom, men heller med fullfôret fra Vom og Hundemat. Hvis du er interessert så kan du høre om dyrebutikken tar inn noe av dette, det selges i frosne pølser som gjerne tines før hunden får. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt forslag, men muligens litt vanskelig iogm at de bor på Canariøyene. :lol:

Flisespikkeri!

Neida, sorry, jeg leste visst ikke så veldig nøye. :lol: Uansett så gjelder fremdeles resten av svaret mitt, heldigvis - det er fremdeles ikke snakk om å fôre hundene på ren vom. :ahappy:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men 10% innmat, 10% bein og 80% kjøtt er ok å vite :)

(Trodde ikke heller, det var vom kun, det bestod av, men en av ingrediensene).

Kjeder meg grusomt med syk hund, skulle vært ute og løpt på campos vi nå!

Kikket på innhold i "Vom og Hundemat", komplisert sak, sette sammen fór selv.

Tror jammen jeg skriver til V&H, om de har tips. Hund som trener mye.

Ærlig, syns de forer hunder litt sånn som når jeg vokste opp. Ikke så nøye på det. Spør jeg om tips, er svaret gi loff med vann. For nok energi. Tørr brødskalk får hun, men loff med vann :-( , er jeg sær?

Galgos til kaninjakt er viktig brukshund. De forer med loff og vann, og sukker på toppen, for nok energi. Litt kaninslaktavfall, blir det på de og.

Det stod et ok tips på Vom og Hundemat sine sider, gi mat to ganger daglig. Og at det er høyst individuelt, hva hver hund trenger.

Jeg har fått streng beskjed, ikke gi mat mer enn 1 g daglig nå. Ellers går det ut over magen.

Fikk kritikk av oppdretter da hun var 5 mnd, fortsatt 1/4 frokost, 1/4 midt på dagen, om kveld 2/4. Hunden virket helt frisk og fin, kjempefornøyd. Streng beskjed: Slutt med en gang.

Første gang jeg har sett stress og usikkerhet med henne. Men turte ikke gjøre annet enn det oppdretter sier bastant. Hvis de får mat tre ganger daglig, jobber fordøyelsen konstant. Høres fornuftig ut.

Bløte foret, er ikke bra for tenner. Har forsøkt blande litt lettbløtt og tørt. Men dét, vil ikke Prinsessen ha. Vi finner nok utav det!

Ok info på Vom og Hundemat.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt du skal gi hunden mat en gang eller flere avhenger av flere ting:

Jeg kan ikke gi mat en gang om dagen, for da vil min eldste (som er kastrert og fryktelig sulten synes hun hele tida, stakkars :lol: ) lengte veldig etter mat.

Min yngste klarer ikke spise alt det hun skal i løpet av et helt måltid, det blir for tungt for henne.

I tillegg er det ganske vanlig at hunder som går lenge mellom hvert måltid kan komme til å kaste opp magesyre (gult skum/slim) fordi magen blir tom for lenge.

Jeg deler derfor opp. Om du kjøper hele kjøttbein og lar henne ligge ute og kose seg med det, er det flott for både mage og tenner. Hele høner/kylling er også supert. Mange slaktere selger villig slakteravfallet til en billig penge. Vær forberedt på at mengden avføring normalt drastisk går ned når du begynner å gi mer rått, fordi hunden tar til seg all næringa og det ikke er tilsatt overflødige ting som i et tørrfôr. (Se for deg dyrene i det fri, som elg og hjort, som bare slipper harde, perfekte lorter, fordi maten de spiser er helt optimalisert for dem). Spiser hun mye bein vil avføringa bli som pulver/sand idet den kommer ut, men det er ikke farlig. Jeg må alltid gi mine litt tørrfôr i tillegg til rått, for ellers blir de skrekkelig harde i magen.

Hvis du er spesielt interessert, finnes det en del råfôringsgrupper på feks FB du kan sjekke ut. Noen av disse er ganske fundamentalistiske, men så lenge du er litt kritisk sjøl og ikke lar deg dupere, så kan du hente mye kunnskap der. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro du har god tilgang på geit? Kjøp en hel geit med innmat (dvs hjerte, lunger, milt, lever og nyrer) og hode og du har perfekt mat å gi ved siden av tørrfôret. Alt kan gies til hunden, hovene, huden osv Det du kan oppleve, er at hunden nekter å spise det tørre, fordi kjøttet smaker så mye bedre ;)

Å gi rått vil også hjelpe på dehydreringen, iom at kjøtt har MYE vann, samt at de fleste hunder drikker endel vann etter å ha gnagd på ben.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!!! alle SandyEyeCandy og Tulip hele gjengen her

Hundesonen :bananas:

Geit for en idé!

Spørs om jeg tåler den facebook, tape munnen. Men ok tips, se hva de driver med!

Jeg blir utstøtt av hundemiljøet her :D geiteskrott i hagen. Men har litt å gå på, er jo sær-ytlending.

Så liker de Vikings, Vicingos.

*setter-i-gang med geit*. For det er et skikkelig problem med den dehydreringen. F... alt ho finner på i huset med mangelen på fysisk aktivitet.

Løpe på stua. Ei geit gjør nok susen!

:)

Men, ikke gi ho hele geita? Er helt blank :icon_redface: Hun bruker tid å få den i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, du kan gi henne hele geita i ett :) Det er kanskje lettere for deg å dele den opp og gi i porsjoner, men med en hel geit trenger du ikke tenke på litt av ditt og litt av datt, den er perfekt fordelt på forhånd. Dvs nok ben, nok kjøtt, nok fett, nok innmat.

Store okseben fra slakter er større fare for tannknekk og forstoppelse enn noe godt og sunt, men avskjær av kjøtt og fett er kjempefint om du får det til god pris. Mange ganger er hjerter billigere enn kjøtt, det kan du jo sjekke med slakteren? Og som SEC sier, hele kyllinger/kalkuner er også hundemat som pleier å ha ok pris.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke en hel geit forråtne ganske fort før hunden får i seg hele? :P

Kun på sommeren om hunden er liten og geita stor. En schæfer eter seg gjennom en geit på en to ukers tid, husk det er endel ben den vil la ligge igjen som teller på vekta ;) Når kjøttet ligger utildekt ute i friluft vil det tørke inn, ikke råtne. Man kan med fordel passe på at det ikke blir regna på, men ellers vil sol og vind preservere det uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke en hel geit forråtne ganske fort før hunden får i seg hele? :P

Tenkte jeg også, spesielt siden dette er i varme Spania... det tar ikke mange timene før kjøttet begynner å råtne der om det ligger ute i varmen.

Men nå er kanskje ikke hunders mage like sensible som våre ang. bedervet kjøtt? Villdyr spiser jo det (åtsel) uten problemer, men deres fordøyelse er jo mer vant til det og tilpasset det enn en vanlig familiehund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg også, spesielt siden dette er i varme Spania... det tar ikke mange timene før kjøttet begynner å råtne der om det ligger ute i varmen.

Men nå er kanskje ikke hunders mage like sensible som våre ang. bedervet kjøtt? Villdyr spiser jo det (åtsel) uten problemer, men deres fordøyelse er jo mer vant til det og tilpasset det enn en vanlig familiehund...

Dess varmere dess bedre, da tørker kjøttet fortere ut ;) Har en oppdretterbekjent i Australia som legger ut hele kenguru, sau og geiteskrotter til hundene sine, hun må kun passe på å trekke skrottene inn på verandaen (under tak) om våren når det regner mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker liksom med en gang fluelarver, forråtning og æsj.. Iallefall i varme Spania! Har sett død sau her som har ligget i to-tre dager, surrer fluer og biller rundt, kryper mark i øyne og nesebor. Men har jo også da hørt om hund på kadaversøk der det aller beste som finnes er å få kaste seg over et kadaver så marken spruter. *grøsse*

Mine hunder kan forøvrig fint spise sur kjøttdeig og sånt uten å bli dårlige da, så det er jo forsåvidt greit.. Men usj. :P

Men selvsagt, om det tørker ut så er det jo greit. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker liksom med en gang fluelarver, forråtning og æsj.. Iallefall i varme Spania! Har sett død sau her som har ligget i to-tre dager, surrer fluer og biller rundt, kryper mark i øyne og nesebor. Men har jo også da hørt om hund på kadaversøk der det aller beste som finnes er å få kaste seg over et kadaver så marken spruter. *grøsse*

Mine hunder kan forøvrig fint spise sur kjøttdeig og sånt uten å bli dårlige da, så det er jo forsåvidt greit.. Men usj. :P

Men selvsagt, om det tørker ut så er det jo greit. :ahappy:

Kadaver i naturen beg å råtne fordi de har mageinnholdet (det er der forråtnelsen starter, pga bakterieinnholdet) intakt, i motsetning til et slakt der man har tatt ut mage og tarm (hvorfor ellers tar de ut mage/tarm så fort de kan?). Slakteskrott henger til modning før man parterer det, gjerne ute om det er tørrvær, ellers i en garasje eller kjeller og helst ikke for kjølig, dvs under 10+ fordi det forsinker modninga, og kjøttet blir ikke like mørt.

Fluer og biller legger egg og suger væske, de har ikke noe med forråtnelsen å gjøre. De legger glatt egg på levende ting også, om det bare står i ro lenge nok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kadaver i naturen beg å råtne fordi de har mageinnholdet (det er der forråtnelsen starter, pga bakterieinnholdet) intakt, i motsetning til et slakt der man har tatt ut mage og tarm. Fluer og biller legger egg og suger væske, de har ikke noe med forråtnelsen å gjøre. De legger glatt egg på levende ting også, om det bare står i ro lenge nok ;)

Jo takk, vet om fluelarver på levende dyr.. *grøsse mere* Lam, etter hundejag, med bittsår over hele kroppen, ikke pent.

Ah, jeg trodde du mente en hel avlivet geit, bare død liksom, ikke en slaktet en. *klaske panne* Når de slakter tar de vel ut lever, hjerte osv også? Men, hvis man bestiller en kan man vel be om å bare få fjernet mage og tarm, så resten blir med, eller få det med ved siden av sikkert. Huhm. Smart!!

Men trodde fluer og slikt kunne dra med seg en del bakterier som ikke er helt bra? Eller er det bare gamle fordommer?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk, vet om fluelarver på levende dyr.. *grøsse mere* Lam, etter hundejag, med bittsår over hele kroppen, ikke pent.

Ah, jeg trodde du mente en hel avlivet geit, bare død liksom, ikke en slaktet en. *klaske panne* Når de slakter tar de vel ut lever, hjerte osv også? Men, hvis man bestiller en kan man vel be om å bare få fjernet mage og tarm, så resten blir med, eller få det med ved siden av sikkert. Huhm. Smart!

Men trodde fluer og slikt kunne dra med seg en del bakterier som ikke er helt bra? Eller er det bare gamle fordommer?

Om man har flere hunder kan man fint legge ut en hel avlivet geit, den vil jo ikke bli liggende lenge og mage/tarm blir for dratt ut og vekk av hundene ;) Men de færreste slaktere vil ha en udelikat skrott i butikken/lageret sitt, selv på kanariøyene, så det vil nok være vommet og tatt ut innmat. Det kan man legge inn i dyret selv, eller gi ved siden av.

Nja, fluer kan muligens dra med seg smitte/bakterier fra kadavre i pest- og krigsområder, i renere områder er det omtrent uhørt. For flua er ganske renslig av seg og vasker bena sine titt og tett, ellers blir det vanskelig å fly og lette i full fart :) Og så er det jo litt udelikat å tenke på at flua som sitter på tallerkenene din kan ha vært på en bæsj to minutter tidligere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...