Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase ville dere anbefalt meg?


Tabris
 Share

Recommended Posts

Så bra! Da kan whippet stå på kanskje-attåt-hund-lista :ahappy:

Kanskje jeg skal legge inn mine kriterier for attåthund og se om jeg får noen forslag?

- Forholdsvis førerorientert

- Forholdsvis lettlært

- Forholdsvis liten radius

- Forholdsvis liten jaktlyst

- Ikke pelsstell

- Ikke større enn mellompuddelen (dvs max 45 cm)

Med "forholdsvis" mener jeg at det ikke trenger å være belger. Jeg vil ha en hund som er opptatt av meg og hva jeg gjør, som er passe grei å få lydig, som ikke bare er innom når vi er på tur, og som ikke jakter joggere og sånt. Jeg syns det holder med pelsstell på puddelen, så jeg orker ikke en rase til som må klippes, nappes eller børstes støtt og stadig, og jeg syns knehøyde-ish er passe stor hund :)

Attåthunden skal være tur- og utstillingshund, og selv om den sikkert får trene litt wannabe-lydighet og gå noen korte spor, så vil jeg ikke ha en hund som krever mental stimuli utover det jeg nettopp skisserte. Den skal være passe stødig i huet, jeg orker ikke bikkjer som er redd folk eller miljø :P

Enn ei søt lita lappefrøken da? :P Idealhøyde 44 cm, men kan få ganske store variasjoner på str. Pelstell kun i røytetid med mindre du er uheldig, stort sett stabile og stødige, stort sett passe førerorienterte, passe lite jaktlyst (noen kan ha mye, men en god del har så og si null), stort sett interessert i å henge rundt eier om du har lagt ned litt grunntrening :) Woodshine har et kull nå hint hint! Men bare hanner ledige da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 168
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En rase jeg kunne vurdert Heeleren er skikkelig kul Jeg tenkte også å foreslå Springer spaniel til deg

Du kan jo vurdere en fuglehund? De er jo en av de mer enkle jakthundgruppene, både med tanke på løse hunder og vokting. Litt mer førerorienterte enn drivende hunder. Kjappe og smarte nok til å gjøre d

Det er det jeg ønsker meg mest som neste rase Da en av Setterene Oj, aldri vurdert før. Den må jeg nesten titte litt på

Enn ei søt lita lappefrøken da? :P Idealhøyde 44 cm, men kan få ganske store variasjoner på str. Pelstell kun i røytetid med mindre du er uheldig, stort sett stabile og stødige, stort sett passe førerorienterte, passe lite jaktlyst (noen kan ha mye, men en god del har så og si null), stort sett interessert i å henge rundt eier om du har lagt ned litt grunntrening :) Woodshine har et kull nå hint hint! Men bare hanner ledige da..

Lapphund fikk jeg øynene opp for når jeg var på MH'en deres i sommer, så selv om de egentlig er litt større enn hva jeg ser for meg (som attåthund, de er jo ikke så store disse lapphundene), så er de på kanskje-lista. Men jeg skal ikke ha attåthund før Nora er borte, og det er forhåpentligvis lenge til :) Jeg bare liker å planlegge langt frem *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Da kan whippet stå på kanskje-attåt-hund-lista :ahappy:

Kanskje jeg skal legge inn mine kriterier for attåthund og se om jeg får noen forslag?

- Forholdsvis førerorientert

- Forholdsvis lettlært

- Forholdsvis liten radius

- Forholdsvis liten jaktlyst

- Ikke pelsstell

- Ikke større enn mellompuddelen (dvs max 45 cm)

Med "forholdsvis" mener jeg at det ikke trenger å være belger. Jeg vil ha en hund som er opptatt av meg og hva jeg gjør, som er passe grei å få lydig, som ikke bare er innom når vi er på tur, og som ikke jakter joggere og sånt. Jeg syns det holder med pelsstell på puddelen, så jeg orker ikke en rase til som må klippes, nappes eller børstes støtt og stadig, og jeg syns knehøyde-ish er passe stor hund :)

Attåthunden skal være tur- og utstillingshund, og selv om den sikkert får trene litt wannabe-lydighet og gå noen korte spor, så vil jeg ikke ha en hund som krever mental stimuli utover det jeg nettopp skisserte. Den skal være passe stødig i huet, jeg orker ikke bikkjer som er redd folk eller miljø :P

Papillon, Kinesisk nakenhund, Etnahund, Boston terrier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon, Kinesisk nakenhund, Etnahund, Boston terrier?

Papillon har jeg aldri vurdert, men pr i dag så drømmer jeg veldig om en kinesisk nakenhund, jeg syns de er nydelige :ahappy: Etnahunden tenker jeg på en gang i blant, og Boston terrier har jeg veldig sansen for, jeg liker bare ikke lyden mange av de lager :aww:

Sånn som det ser ut nå, så er det mest sannsynlig at det blir en kineser som attåthund, men jeg syns mange av de ser pinglete ut, og jeg vil skikkelig ikke ha en pinglete hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva som skjedde. Ble litt krøll i innlegget.

Papillon har jeg aldri vurdert, men pr i dag så drømmer jeg veldig om en kinesisk nakenhund, jeg syns de er nydelige :ahappy: Etnahunden tenker jeg på en gang i blant, og Boston terrier har jeg veldig sansen for, jeg liker bare ikke lyden mange av de lager :aww:

Sånn som det ser ut nå, så er det mest sannsynlig at det blir en kineser som attåthund, men jeg syns mange av de ser pinglete ut, og jeg vil skikkelig ikke ha en pinglete hund.

Da må du bare finne en som ikke ser pinglette ut! Som han her!

NJV 13 NV 13 Blendverks Curious Mind

http://www.chinesecrested.no/pics/gallery/8da60741ae2b071b801d48143096cd28.jpg

52dd532cdf40c52c03887bd93a6f4a7f.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon har jeg aldri vurdert, men pr i dag så drømmer jeg veldig om en kinesisk nakenhund, jeg syns de er nydelige :ahappy: Etnahunden tenker jeg på en gang i blant, og Boston terrier har jeg veldig sansen for, jeg liker bare ikke lyden mange av de lager :aww:

Sånn som det ser ut nå, så er det mest sannsynlig at det blir en kineser som attåthund, men jeg syns mange av de ser pinglete ut, og jeg vil skikkelig ikke ha en pinglete hund.

Kinesere er drit kule, men du får pelsstell da. Men når du har puddel, så teller gjerne ikke dusjing/småring 1-2 ganger i uken + barbering og børsting av hår som pelsstell :lol:

Min neste maskothund blir definitivt CC, skikkelig kule, klovnete hunder :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva som skjedde. Ble litt krøll i innlegget.

Da må du bare finne en som ikke ser pinglette ut! Som han her!

NJV 13 NV 13 Blendverks Curious Mind

http://www.chinesecrested.no/pics/gallery/8da60741ae2b071b801d48143096cd28.jpg

Jeg veit at de finnes, men av de jeg har møtt, er det utrolig mange som går med halen mellom beina og krøker seg, og ikke vil hilse på folk. Jeg orker ikke en sånn en som går og er redd for alt. Jeg sendte mail til en oppdretter, men hun svarte aldri, så jeg får vel bare fortsette å sende mail rundt om og satse på at de skjønner hva jeg snakker om når jeg vil hund som er bra mentalt :P

Nei, det er ikke pelsstell, det er hudstell det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit at de finnes, men av de jeg har møtt, er det utrolig mange som går med halen mellom beina og krøker seg, og ikke vil hilse på folk. Jeg orker ikke en sånn en som går og er redd for alt. Jeg sendte mail til en oppdretter, men hun svarte aldri, så jeg får vel bare fortsette å sende mail rundt om og satse på at de skjønner hva jeg snakker om når jeg vil hund som er bra mentalt :P

Nei, det er ikke pelsstell, det er hudstell det :P

Haha, ante meg. For meg er nemlig CC mye pelsstell :lol:

Da jeg kikket for en stund siden så jeg en del på disse: http://www.sunstreaker.com/news.php

Lenge siden jeg var inne i CC-miljøet, så kan ikke garantere for noe som helst. Men når det blir aktuelt med CC kommer jeg til å sjekke ut disse igjen i alle fall :)

Med denne rasen er det veldig viktig å sjekke ut hundene selv. Mye rare oppdrettere, og folk med helt annen definisjon av hva bra mentalitet er for noe.. :sleep:

Nydeligste valpen :wub:

gal_img_fullsize_e57c8d3ad87229a2bd32531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ante meg. For meg er nemlig CC mye pelsstell :lol:

Da jeg kikket for en stund siden så jeg en del på disse: http://www.sunstreaker.com/news.php

Lenge siden jeg var inne i CC-miljøet, så kan ikke garantere for noe som helst. Men når det blir aktuelt med CC kommer jeg til å sjekke ut disse igjen i alle fall :)

Med denne rasen er det veldig viktig å sjekke ut hundene selv. Mye rare oppdrettere, og folk med helt annen definisjon av hva bra mentalitet er for noe.. :sleep:

Nydeligste valpen :wub:

gal_img_fullsize_e57c8d3ad87229a2bd32531

Jeg har sett på den kennelen jeg også, de holder jo til i mitt nærområde :) Jeg antar at det vil være det samme kommunikasjonsproblemet om mentalitet med CC-oppdrettere som det tidvis er med puddelfolk. Men en sånn en hadde vært gøy å ha:

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på den kennelen jeg også, de holder jo til i mitt nærområde :) Jeg antar at det vil være det samme kommunikasjonsproblemet om mentalitet med CC-oppdrettere som det tidvis er med puddelfolk. Men en sånn en hadde vært gøy å ha:

Hvilket inntrykk har du av dem? Pm eventuelt.

Ja, sånn skal de være :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Da kan whippet stå på kanskje-attåt-hund-lista :ahappy:

Kanskje jeg skal legge inn mine kriterier for attåthund og se om jeg får noen forslag?

- Forholdsvis førerorientert

- Forholdsvis lettlært

- Forholdsvis liten radius

- Forholdsvis liten jaktlyst

- Ikke pelsstell

- Ikke større enn mellompuddelen (dvs max 45 cm)

Med "forholdsvis" mener jeg at det ikke trenger å være belger. Jeg vil ha en hund som er opptatt av meg og hva jeg gjør, som er passe grei å få lydig, som ikke bare er innom når vi er på tur, og som ikke jakter joggere og sånt. Jeg syns det holder med pelsstell på puddelen, så jeg orker ikke en rase til som må klippes, nappes eller børstes støtt og stadig, og jeg syns knehøyde-ish er passe stor hund :)

Attåthunden skal være tur- og utstillingshund, og selv om den sikkert får trene litt wannabe-lydighet og gå noen korte spor, så vil jeg ikke ha en hund som krever mental stimuli utover det jeg nettopp skisserte. Den skal være passe stødig i huet, jeg orker ikke bikkjer som er redd folk eller miljø :P

Du beskriver Mio og Jadis der.

I grunnen høres det ut som de heelere jeg kjenner.

Du kan godt få låne Jadis og de to valpene nå for å se om du liker rasen, for jeg må jakte isoporkuler med støvsugeren ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket inntrykk har du av dem? Pm eventuelt.

Ja, sånn skal de være :D

Jeg har ikke så mye å gå ut fra enn hjemmesiden deres, og den ser jo veldig bra ut (med tanke på innholdet, selv om utseendet ikke er så ille det heller :P ). I den grad man kan danne seg et inntrykk ut fra det de skriver på hjemmesiden sin, så er jeg veldig positiv. Men jeg lurte på å sende henne den samme mailen og se om jeg får noe svar der. Jeg syns jo at oppdrettere bør ønske seg meg som valpekjøper, jeg er engasjert og erfaren, men det er ikke alle som syns det er superpositivt har jeg skjønt :P

Du beskriver Mio og Jadis der.

I grunnen høres det ut som de heelere jeg kjenner.

Du kan godt få låne Jadis og de to valpene nå for å se om du liker rasen, for jeg må jakte isoporkuler med støvsugeren ...

:lol: Ja, kom med de du, det er ikke noe stress ;) Heelere har jeg sett på nå og da, men jeg syns de er veldig variable i størrelsen, også er det jo dette med de korte beina :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå skal jeg være litt irriterende og dra opp denne igjen :P vi skal jo ha hund når vi får hus, selv om det er uvisst når det blir, så tenkte jeg at istedet for å lage en egen tråd, kan jeg jo prøve her :)

Jeg drømmer om å agility, men ikke et krav.

Lettlært, og småtriks og sånn

Førerorientert

God mentalitet

Lite lyd

Ingen aggressivitet (om jeg kan si det)

Mellomstor størrelse

Vi er mye på hytteturer på fjellet og veldig glad i å gå lange turer, og den vil få minst 2 korte og 1 lang tur hver dag.

Og der sluttet hjernen min å funke, så da stopper jeg her, så får vi se :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye å gå ut fra enn hjemmesiden deres, og den ser jo veldig bra ut (med tanke på innholdet, selv om utseendet ikke er så ille det heller :P ). I den grad man kan danne seg et inntrykk ut fra det de skriver på hjemmesiden sin, så er jeg veldig positiv. Men jeg lurte på å sende henne den samme mailen og se om jeg får noe svar der. Jeg syns jo at oppdrettere bør ønske seg meg som valpekjøper, jeg er engasjert og erfaren, men det er ikke alle som syns det er superpositivt har jeg skjønt :P

:lol: Ja, kom med de du, det er ikke noe stress ;) Heelere har jeg sett på nå og da, men jeg syns de er veldig variable i størrelsen, også er det jo dette med de korte beina :P

Sendte du mail?? :-) Inntrykket? (pm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å vite, har lurt litt på whippet en gang for fremtiden. Men det blir nok lenge til :)

Nå skal jeg være litt irriterende og dra opp denne igjen :P vi skal jo ha hund når vi får hus, selv om det er uvisst når det blir, så tenkte jeg at istedet for å lage en egen tråd, kan jeg jo prøve her :)

Jeg drømmer om å agility, men ikke et krav.

Lettlært, og småtriks og sånn

Førerorientert

God mentalitet

Lite lyd

Ingen aggressivitet (om jeg kan si det)

Mellomstor størrelse

Vi er mye på hytteturer på fjellet og veldig glad i å gå lange turer, og den vil få minst 2 korte og 1 lang tur hver dag.

Og der sluttet hjernen min å funke, så da stopper jeg her, så får vi se :P

Jeg vil slå et slag for Manchester terrier, enkel, herlig hund som elsker å være med på det meste, og er en kosehund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg være litt irriterende og dra opp denne igjen :P vi skal jo ha hund når vi får hus, selv om det er uvisst når det blir, så tenkte jeg at istedet for å lage en egen tråd, kan jeg jo prøve her :)

Jeg drømmer om å agility, men ikke et krav.

Lettlært, og småtriks og sånn

Førerorientert

God mentalitet

Lite lyd

Ingen aggressivitet (om jeg kan si det)

Mellomstor størrelse

Vi er mye på hytteturer på fjellet og veldig glad i å gå lange turer, og den vil få minst 2 korte og 1 lang tur hver dag.

Og der sluttet hjernen min å funke, så da stopper jeg her, så får vi se :P

Instant tanke hos meg var sheltie. De kan vel ha lyd, men det kan man jo trene på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sendte du mail?? :-) Inntrykket? (pm)

Jeg har sendt mail til et par CC-oppdrettere nå i går, så får vi om jeg får noe svar eller ikke. Får jeg ikke svar fra noen av de, så tenker jeg at jeg avskriver CC'en, for jeg orker ikke ei redd bikkje, og jeg orker ikke et rasemiljø der man ikke er forholdsvis åpen om utfordringer de har på rasen :) Kan evt si noe mer om jeg hører noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...