Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase ville dere anbefalt meg?


Tabris
 Share

Recommended Posts

Jeg har noen tanker om hund nummer to, og samboer er litt inne på gamet.

Tanken er rett og slett en maskot.

Størrelse: noe ala kortisen som er 56-61cm og 20-30kg

Pels: helst ganske korthåret (alt fra pointerpels til munsterlanderpels er OK)

Hva kan jeg tilby? Minst 1 time på hverdager (mer i helgene), løs utenfor båndtvangen og ellers vil sykkel bli benyttet endel.

Trening: vil det bli endel av da jeg satser lydighet (og bruks) med kortisen jeg har fra før, men jeg syntes det holder med en hund å satse med, så det vil kun bli trening for gøy på nummer to (men jeg ser ikke bortifra å starte dersom det går veien). Men jeg ser ikke etter en typisk LP-hund, heller tvertimot.

Jeg liker litt uvanlige raser, som ikke alle andre har. Det skader heller ikke om det er en rase som er litt reserverte mot fremmede.

Samboer drømmer litt om en kraftig ganske stor hund, så kom gjerne med forslag til slike type hunder som faller i nærheten av mine ønsker.

Hva foreslår dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 168
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En rase jeg kunne vurdert Heeleren er skikkelig kul Jeg tenkte også å foreslå Springer spaniel til deg

Du kan jo vurdere en fuglehund? De er jo en av de mer enkle jakthundgruppene, både med tanke på løse hunder og vokting. Litt mer førerorienterte enn drivende hunder. Kjappe og smarte nok til å gjøre d

Det er det jeg ønsker meg mest som neste rase Da en av Setterene Oj, aldri vurdert før. Den må jeg nesten titte litt på

Noen som har andre forslag enn toller?

*Jaktinstinkt er ganske så uønsket.

Jeg liker ikke å slenge rundt meg anbefalinger om kortisen, men jeg syntes du beskriver deg selv ganske likt som jeg ville gjort selv, og som eier av en kortis må jeg jo si at jeg syntes valpen passer inn her.

Syntes virkelig du skal kikke litt på kortisen å se hvordan du liker den :)

Ooo jeg vil være med! :D

Hva jeg kan tilby hunden:

- I gjennomsnitt 3 lufteturer per dag i alt fra 10-30 min

- 1 hovedtur i hverdagene på 1-2 timer, 2-3 timer i helgene. Begge deler med varierende aktiviteter (skogsturer, kløv, sykkel, kjettingtrekk, sånn spark til vinteren med ski på trekk)

- Mentaltrening hver dag. Konkurranserettet lydighet, NBF-spor og rundering med mål om elite og A, muligens NM (skal man satse, får man satse stort!). Muligens RIK om jeg finner et bra miljø å trene i, men det trenger ikke være avgjørende for valget. Alt fra 30 min og oppover sammenhengende

- Belgerkompis (som er de beste kompisene å ha, tenk :aww: )!

Mine krav:

- Stødig i miljø

- God avreagering

- Sosial. Det "verste" jeg godtar er en hund som godtar kontakt, men ikke bryr seg

- God av-knapp

- Arbeidsvillig

- Bra lek og bra fôringsautomat

- Skuddfast

Hva ville dere anbefalt meg? :)

Nå går jeg utifra at denne tråden er for gøy, å at den ikke forutsetter gode kunnskaper om rasen. Men jeg syntes hollandsk gjeterhund er skikkelig kule/fine og føler de er litt på samme nivå som mallen som jeg absolutt tror kunne passet hos deg med de ambisjonene, så hva med hollender?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å slenge rundt meg anbefalinger om kortisen, men jeg syntes du beskriver deg selv ganske likt som jeg ville gjort selv, og som eier av en kortis må jeg jo si at jeg syntes valpen passer inn her.

Syntes virkelig du skal kikke litt på kortisen å se hvordan du liker den :)

:D Har jo avstandsforelska meg totalt i den rasen pga sonen :wub: Har møtt et par individer tidligere, men det var midt i min "finnes ingen andre raser enn papillon"-periode :lol: Gøy å høre at en kortis kan passe inn i hverdagen her!

Og jeg gørgleder meg intenst til å sikle på kortisene på D4A!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen tanker om hund nummer to, og samboer er litt inne på gamet.

Tanken er rett og slett en maskot.

Størrelse: noe ala kortisen som er 56-61cm og 20-30kg

Pels: helst ganske korthåret (alt fra pointerpels til munsterlanderpels er OK)

Hva kan jeg tilby? Minst 1 time på hverdager (mer i helgene), løs utenfor båndtvangen og ellers vil sykkel bli benyttet endel.

Trening: vil det bli endel av da jeg satser lydighet (og bruks) med kortisen jeg har fra før, men jeg syntes det holder med en hund å satse med, så det vil kun bli trening for gøy på nummer to (men jeg ser ikke bortifra å starte dersom det går veien). Men jeg ser ikke etter en typisk LP-hund, heller tvertimot.

Jeg liker litt uvanlige raser, som ikke alle andre har. Det skader heller ikke om det er en rase som er litt reserverte mot fremmede.

Samboer drømmer litt om en kraftig ganske stor hund, så kom gjerne med forslag til slike type hunder som faller i nærheten av mine ønsker.

Hva foreslår dere?

En myndetype? Kanskje polsk eller ungarsk mynde? Eventuelt skotsk hjortehund hvis det ikke føles som for mye pels?

Eventuelt Podenco Ibicenco kan også passe, eller Faraohund? Eller Podenco Canario, men da må du til Spania for å få tak i, da. :P Men de er hvertfall sjeldne!

Først og fremst denne typen hunder jeg tenker på med det du sier, men er jo ikke sikkert du liker den typen hund, da. :P

Edit: Greyhound og har jo blitt ganske sjelden å se etterhvert. Men de høres jo ganske perfekte ut? Milde, gode hunder, rolige inne, aktive ute, passe store, kraftige, og utroooolig vakre! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En myndetype? Kanskje polsk eller ungarsk mynde? Eventuelt skotsk hjortehund hvis det ikke føles som for mye pels?

Eventuelt Podenco Ibicenco kan også passe, eller Faraohund? Eller Podenco Canario, men da må du til Spania for å få tak i, da. :P Men de er hvertfall sjeldne!

Først og fremst denne typen hunder jeg tenker på med det du sier, men er jo ikke sikkert du liker den typen hund, da. :P

Edit: Greyhound og har jo blitt ganske sjelden å se etterhvert. Men de høres jo ganske perfekte ut? Milde, gode hunder, rolige inne, aktive ute, passe store, kraftige, og utroooolig vakre! :ahappy:

Kuult, det er faktisk akkurat den retningen eg har tenkt selv. Jeg er jos superforelska i ibicencoen og har vært det lenge.

Men nå fikk jeg andre tanker å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuult, det er faktisk akkurat den retningen eg har tenkt selv. Jeg er jos superforelska i ibicencoen og har vært det lenge.

Men nå fikk jeg andre tanker å tenke på.

Ibicencoer er dødskule :ahappy: Men liker personlig bedre canario, sikkert fordi det ikke fins noen i Norge enda. :P Men de er litt mindre i størrelse enn ibicencoene da. Greyhound er jeg også veldig glad i, de er en litt "glemt" rase føler jeg. Og skotsk hjortehund.

Polsk og ungarsk mynde kjenner jeg ikke SÅ godt personlig, men er jo og noe med at jeg ikke har satt meg så inn i dem. Men de virker kjempefine. :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

@ @Elisabeth00

Malle og hollender ja. Altså, jeg har vært inne på tanken, men slått det fra meg da jeg ikke vet så mye om hvordan sånne typer hunder er å ha med å gjøre i hverdagen utenom trening. @Marthe skrev et innlegg i bloggen sin om det å leve med malle, og etter det fant jeg fort ut at jeg måtte i så fall gått for en mer sedat type og det føler jeg blir feil ift rasen generelt. Det skal være og er en ekstrem hunderase. Men herlighet, gode forslag! Absolutt raser jeg sikler på og avstandsbeundrer :)

De rasene jeg ser på mest for tiden er schäfer og kelpie, men jeg vet at jeg mest sannsynlig kommer til å gå for groenendael eller tervueren fra brukslinjer om det dukker opp noe spennende (og det har det jo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ @Elisabeth00

Malle og hollender ja. Altså, jeg har vært inne på tanken, men slått det fra meg da jeg ikke vet så mye om hvordan sånne typer hunder er å ha med å gjøre i hverdagen utenom trening. @Marthe skrev et innlegg i bloggen sin om det å leve med malle, og etter det fant jeg fort ut at jeg måtte i så fall gått for en mer sedat type og det føler jeg blir feil ift rasen generelt. Det skal være og er en ekstrem hunderase. Men herlighet, gode forslag! Absolutt raser jeg sikler på og avstandsbeundrer :)

De rasene jeg ser på mest for tiden er schäfer og kelpie, men jeg vet at jeg mest sannsynlig kommer til å gå for groenendael eller tervueren fra brukslinjer om det dukker opp noe spennende (og det har det jo).

Heftige er de ja, og det er veldig godt at du faktisk tar det i betraktning. Men med det med i beregningen så ser jeg ikke noe annet valg enn at du må fortsette i samme spor, jeg føler liksom ikke at det er så mye som ligner på terv og gronnis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooo jeg vil være med! :D

Hva jeg kan tilby hunden:

- I gjennomsnitt 3 lufteturer per dag i alt fra 10-30 min

- 1 hovedtur i hverdagene på 1-2 timer, 2-3 timer i helgene. Begge deler med varierende aktiviteter (skogsturer, kløv, sykkel, kjettingtrekk, sånn spark til vinteren med ski på trekk)

- Mentaltrening hver dag. Konkurranserettet lydighet, NBF-spor og rundering med mål om elite og A, muligens NM (skal man satse, får man satse stort!). Muligens RIK om jeg finner et bra miljø å trene i, men det trenger ikke være avgjørende for valget. Alt fra 30 min og oppover sammenhengende

- Belgerkompis (som er de beste kompisene å ha, tenk :aww: )!

Mine krav:

- Stødig i miljø

- God avreagering

- Sosial. Det "verste" jeg godtar er en hund som godtar kontakt, men ikke bryr seg

- God av-knapp

- Arbeidsvillig

- Bra lek og bra fôringsautomat

- Skuddfast

Hva ville dere anbefalt meg? :)

HALLOOOO. Du skal jo ha gronnis med mallepels! Bare fordi de er fiine :D

Ellers så tenker jeg jaktlab/golden, eller schäfer fra brukslinjer- helst svart, hihi :D

Red. Og BC!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvia du skal på D4A, så er vi der begge dager med våre tre. På lørdag er det påmeldt 9 stk, samt kommer 3 valper fra kullet Lundii og Martin hadde i sommer. :ahappy: Så da kan du treffe flere av rasen og lære enda litt mer om den om du ønsker. :)

Skjønner ikke hvilke etnahunder du har møtt på som er så bråkete?

Mine (og andre jeg kjenner) bjeffer når:

De er på LC-banen, mens de står i bilen og venter/etter oppvarmingen når de er klare til å løpe og gira som fy. Ikke Lundii og Chiara da, de kan snakkes til og da tier de stille. Men Martin bjeffer, og Mayhem, broren til Lundii.

Hvis de ser nabokatten mens de er ute i hagen. Den skal jages bort!

Når de leker heftig. Da kan Lundii bjeffe på de andre.

Hvis alle tre går i bånd sammen og vi treffer en stor eller giret/truende hund, da kan Chiara bjeffe fordi Martin blir usikker. Går vi med kun 2, eller 1, så er det SVÆRT sjelden at de bjeffer på andre. Løse i park/på Fornebu/andre frislippsområder så bjeffer de kanskje litt med en gang de ser en annen, men når de får hilst så er det ok. Lundii kan henge seg litt opp hvis hun syns den fremmede er skummel, men da er det jo bare å kalle henne inn.

Inne er det aldri bråk. KUN hvis Chiara og Lundii herjer for heftig. Men da er det jo bare å be dem kutte ut, eller ikke la dem gire seg så høyt opp. Når jeg hadde bare Lundii, og bare Lundii og Martin, var det jo aldri noe lyd inne.

Så jeg har et helt annet inntrykk av rasen enn du har, tror jeg. :)

For meg hadde dette vært mye bjeffing :lol: , men nå har jeg null toleranse for bjeffing, kan si i fra på døren en gang, men ikke henge seg helt opp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hadde dette vært mye bjeffing :lol: , men nå har jeg null toleranse for bjeffing, kan si i fra på døren en gang, men ikke henge seg helt opp ;)

Ja, det er jo noe med hva man selv ser på som irriterende/mye. Helt klart! :lol:

Men det skal også sies at det i de fleste tilfellene her er snakk om "bowowowowow!" og så holder de kjeft fordi jeg ber dem om det. :P

På LC-banen kan Martin ta litt av da. Han blir pyyyyttelitt gira der, han elsker det. Mens jentene er coole. :P

Og under lek er det jo snakk om "løpløpløpBJEFFløpløpløpBJEFFløpløpløpBJEFF". :ahappy: Men det er kun Lundii.

Innendørsbjeffing er nulltoleranse på da. Unntatt hvis det gjelder å si ifra at man må ut på do såklart. :P

Men det er helt klart Lundii som er "verst" hos oss. De andre to har mye høyere terskel for å bjeffe. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo noe med hva man selv ser på som irriterende/mye. Helt klart! :lol:

Men det skal også sies at det i de fleste tilfellene her er snakk om "bowowowowow!" og så holder de kjeft fordi jeg ber dem om det. :P

På LC-banen kan Martin ta litt av da. Han blir pyyyyttelitt gira der, han elsker det. Mens jentene er coole. :P

Og under lek er det jo snakk om "løpløpløpBJEFFløpløpløpBJEFFløpløpløpBJEFF". :ahappy: Men det er kun Lundii.

Innendørsbjeffing er nulltoleranse på da. Unntatt hvis det gjelder å si ifra at man må ut på do såklart. :P

Men det er helt klart Lundii som er "verst" hos oss. De andre to har mye høyere terskel for å bjeffe. :P

Ja, det har nok også litt med hva man er vant med, også har jo du flere hunder, så de må jo få lov til å gi bittelitt lyd hver for seg ;)

Men de er flinke da som gir seg når du sier ifra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allerede begynt å drømme om en hund nr. to, jeg... Knappe to mnd. etter at valpen kom i hus :P Det blir i alle fall 3-4 år til vi skaffer oss en til (sambo er med på å ha to når vi er litt mer etablerte), men det er jo gøy å høre hva sonen har å si om rase likevel. Sambo har sin favoritt og jeg har et par-tre raser jeg har fattet interesse for.

- Som hovedregel får hunden hvertfall en times hovedtur for dag (som regel i bånd), stort sett uansett vær; gjerne lengre turer i helgene i skog og mark (i tillegg til lufteturer ved behov)

- Fint om den takler og liker å være med sambo på en tre kvarters joggetur ca. fire ganger i uka

- Vil gjerne ha en hund som det er mulig å ha løs uten "vente" på at den plutselig skal stikke av (men her kan vi dra til svært øde områder, benytte oss av inngjerdede gårder etc. – så det er ikke livsviktig)

- Må takle å bo noen år i leilighet i by

- Størrelse relativt uviktig, men den må passe inn i en leilighet på 50-60 kvm.

- Helst lite jakt, varsling og vokt

- Ikke være kjent for samkjønnsaggresjon og helst hannhund

- Lite til moderat pelsstell; børsting og dusjing går greit, men vil ikke ha noe som må klippes, nappes, barberes og friseres ofte

- Førerorientert

- Av-knapp innendørs

- Blid mot folk, men den trenger ikke være overveldende sosial og kan gjerne gi litt **** i andre mennesker

- Den vil få lov til å være i både sofa og seng, men å være kosebamse er ikke noe krav; vil den være litt "unna" oss er det helt ok

- Vi driver ikke med noen spesiell hundesport nå og kommer nok ikke til å bli verdensmestere innenfor hverken det ene eller det andre, men om den kan tas med på utstilling og synes det er kjekt å løpe gjennom en agilitybane now and then er det fint

- Ikke noe problem om den må kles på ved vått/kaldt vær

Med andre ord; en enkel og snill "hobbyhund".

Noen tanker? :)

Edit: D*mn, den lista ble lang... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se, jeg lever jo alltid i troen om at jeg en dag skal ha en maskot.

Mine krav er:

Liten hund. Men må ------>

klare holde følge med oss på tur, også på rolige sykkelturer og skiturer hele året.

Kreve lite mental trening

Ikke en rase som er kjent for å stikke, jeg går tur med dyrene løs.

Potensialle for å kunne finne en god utstillingshund (noe denne kommer til å bli brukt til).

Ikke en varsler

Kunne fungere i flokk og tåle en støyt av andre hunder.

Miljøtrygg og utadvendt rase (den må tåle være med på bruksstevner med skudd o.l.)

Ikke nappe rase.

Sundt og funksjonellt utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se, jeg lever jo alltid i troen om at jeg en dag skal ha en maskot.

Mine krav er:

Liten hund. Men må ------>

klare holde følge med oss på tur, også på rolige sykkelturer og skiturer hele året.

Kreve lite mental trening

Ikke en rase som er kjent for å stikke, jeg går tur med dyrene løs.

Potensialle for å kunne finne en god utstillingshund (noe denne kommer til å bli brukt til).

Ikke en varsler

Kunne fungere i flokk og tåle en støyt av andre hunder.

Miljøtrygg og utadvendt rase (den må tåle være med på bruksstevner med skudd o.l.)

Ikke nappe rase.

Sundt og funksjonellt utseende.

Japaner! :lol:

Bortsett fra at den varsler... Men ellers treffer den på alle punkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se, jeg lever jo alltid i troen om at jeg en dag skal ha en maskot.

Mine krav er:

Liten hund. Men må ------>

klare holde følge med oss på tur, også på rolige sykkelturer og skiturer hele året.

Kreve lite mental trening

Ikke en rase som er kjent for å stikke, jeg går tur med dyrene løs.

Potensialle for å kunne finne en god utstillingshund (noe denne kommer til å bli brukt til).

Ikke en varsler

Kunne fungere i flokk og tåle en støyt av andre hunder.

Miljøtrygg og utadvendt rase (den må tåle være med på bruksstevner med skudd o.l.)

Ikke nappe rase.

Sundt og funksjonellt utseende.

Dvergpinscher !?! Er man litt uheldig så kan man jo fort ende opp med en utrygg fjott. Men føler egentlig ikke dette er så veldig mye mer utbredt enn hos andre små-hunder egentlig. Det fine med de er at de er med på alt, og er veldig utholdne! Får de være med på alt, og blir vant til det så skal det ikke være så vanskelig å få en stødig og hyggelig hund. Men jeg har litt den oppfattelsen at ting kanskje må vedlikeholdes litt oftere enn kanskje med andre raser, men jeg aner ikke. Virker som de bruker litt tid på at ting skal feste seg.

De varsler jo, men synes ikke de er verre enn andre små-hunder. Nå kan det hende at jeg har vært heldig, og kanskje er det fordi jeg ikke har hage :P

Ellers synes jeg det er en kuul rase, selv om jeg nok aldri kommer til å eie en til :P Men ser for meg at du er skikkelig flink hundedame, og derfor vil du jo få en perfekt DP, og da er de virkelig flotte altså!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Heftige er de ja, og det er veldig godt at du faktisk tar det i betraktning. Men med det med i beregningen så ser jeg ikke noe annet valg enn at du må fortsette i samme spor, jeg føler liksom ikke at det er så mye som ligner på terv og gronnis.

Med mer erfaring på selve hundefronten så er det godt mulig, men jeg tror jeg holder meg til de langhårede :D

HALLOOOO. Du skal jo ha gronnis med mallepels! Bare fordi de er fiine :D

Ellers så tenker jeg jaktlab/golden, eller schäfer fra brukslinjer- helst svart, hihi :D

Red. Og BC!

Hadde ikke det vært kjekt? Må nok nøye meg med litt kortere og tynnere pels, men ja, groenendael :heart: Ei svart lita schäfertispe hadde virkelig heller ikke gjort noe :wub: Lab og golden utgår for gubben sin del pga pels (ikke spør), BC tror jeg gubben hadde likt faktisk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japaner! :lol:

Bortsett fra at den varsler... Men ellers treffer den på alle punkter!

Er det lov å si at det er en rase jeg ikke har sansen for? :P

Har kjent flere.

Dvergpinscher !?! Er man litt uheldig så kan man jo fort ende opp med en utrygg fjott. Men føler egentlig ikke dette er så veldig mye mer utbredt enn hos andre små-hunder egentlig. Det fine med de er at de er med på alt, og er veldig utholdne! Får de være med på alt, og blir vant til det så skal det ikke være så vanskelig å få en stødig og hyggelig hund. Men jeg har litt den oppfattelsen at ting kanskje må vedlikeholdes litt oftere enn kanskje med andre raser, men jeg aner ikke. Virker som de bruker litt tid på at ting skal feste seg.

De varsler jo, men synes ikke de er verre enn andre små-hunder. Nå kan det hende at jeg har vært heldig, og kanskje er det fordi jeg ikke har hage :P

Ellers synes jeg det er en kuul rase, selv om jeg nok aldri kommer til å eie en til :P Men ser for meg at du er skikkelig flink hundedame, og derfor vil du jo få en perfekt DP, og da er de virkelig flotte altså!

Jeg har faktisk tenkt den veien, men er redd for at den hadde fryst i hel vinterstid. Vi får lange turer i -20 og hundene ligger gjerne i bilen også på vinteren. Er det noe rasen hadde trives med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk tenkt den veien, men er redd for at den hadde fryst i hel vinterstid. Vi får lange turer i -20 og hundene ligger gjerne i bilen også på vinteren. Er det noe rasen hadde trives med?

Under forutsetningene at du kler på den, ja. :)

Ned til -15, så holder det med enkel fleecedress til DPene her, når de er på tur og i bevegelse. Jeg har aldri gått på langturer i -20, så akkurat hva de hadde trengt da vet jeg ikke. Ingen av våre trenger potesokker i normal kulde, men da det var -25 på hadeland sist vinter, og DPen min gikk løs på gården, så trengte hun å ha på sokker.

I ro i bilen om vinteren har jeg brukt saueskinn, + fleecedress/vinterdekken, og ull/fleecetepper som de kan grave seg ned i. Har de måttet ligge lenge har jeg brukt varmeflaske som jeg har lagt under madrassen. Ligger de flere sammen hjelper jo det også. Aldri opplevd at de har vært kalde når jeg har kommet tilbake, men ville ikke latt dem ligge flere timer i kald bil. Går ikke fra dem i bil spesielt lenge om det er under -10.

Men de er jo veldig små da, så er det sprengkulde, så går det an å ha dem med over alt i en liten flybag. Ingen som kommer til å merke at du har den med en gang. :innocent:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk tenkt den veien, men er redd for at den hadde fryst i hel vinterstid. Vi får lange turer i -20 og hundene ligger gjerne i bilen også på vinteren. Er det noe rasen hadde trives med?

Ja, hvis du kler på den. De har jo ikke underull. Men de blir jo vant til kulda og da. Jeg har gått mye tur i -20 med rotta, da er potesokker et must, men dekken har ikke vært nødvendig med mindre det blåser eller turen er veldig rolig. Jeg bruker å ha med en avklipt ullgenser i lomma, som jeg tar på han hvis det blir kaldt. Vi har gått kurs i -17 grader. Holdt oss unna øvelser med dekk, men ellers var ikke det no problem liksom.. Men ja, med potesokker tåler iallefall min mye, men så er jo han en av de større. Det kan kanskje ha noe å si? Ellers er de dødskule, og trenbare :P Hvis rotta hadde hatt en "litt" mer strukturert trener hadde han vært veldig flink. Sikkert starta kl 2 med ok resultat (hehe, dette er veldig flink for meg) :P men han har da potensialet, problemet er føreren som trener i bolker... Men har inntrykk av at de generelt er enkle å motivere, med mat og leker :) også kjenner jeg ingen som stikker av. En tur i ny og ned, ja, men ingen som bare surrer seg bort på tur :)

Må legge til; ift bil, de er såå søte at folk gjerne har de på fanget og inni jakka si på kurs og treninger :D også kan jeg vel legge til at av de ufyselige DP ene jeg har møtt, har det i størst grad vært hanner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg også få være med? :D Synes det er så gøy å høre hvilke raser andre foreslår, men liten vits å lage egen tråd når jeg uansett ikke skal ha hund på en stund, så here we go:

-På en vanlig uke er vi i skogen ca 4-5 dager i rundt to timer hver gang, innimellom 3-4 timer. Vi er glad i å være ute så kan ikke ha en frysepinne :P Kan gjerne kle på litt da. Lydighetstrening en gang i uka, agilitytrening en gang i uka.

-Hunden må være korthåret (trenger ikke være like korthåret som staffen, men vil ikke ha PELS pels.) Ikke napping.

- Ikke noe utpreget jaktinstinkt, greie forutsetninger for å kunne gå løs

- Str: ikke miniatyr eller gigant, noe i mellom. Må kunne løpe foran og trekke på ski.

- Ønsker en førerorientert hund.

- Ikke mye bjeff

- Ikke reservert, liker de litt frampå og happy

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...