Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase ville dere anbefalt meg?


Tabris
 Share

Recommended Posts

  • Svar 168
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En rase jeg kunne vurdert Heeleren er skikkelig kul Jeg tenkte også å foreslå Springer spaniel til deg

Du kan jo vurdere en fuglehund? De er jo en av de mer enkle jakthundgruppene, både med tanke på løse hunder og vokting. Litt mer førerorienterte enn drivende hunder. Kjappe og smarte nok til å gjøre d

Det er det jeg ønsker meg mest som neste rase Da en av Setterene Oj, aldri vurdert før. Den må jeg nesten titte litt på

Jeg vil og :D

• På normale dager vil hovedturen være på 1-2 timer i variabel fart (rask gange - jogging), men også en dag innimellom med bare en halvtime eller bare doturer om jeg er syk. Mye løs utenfor båndtvangen (og ellers innenfor inngjerda områder o.l.), og lengre turer på fridager/helger.
• Kan tilby en god del hjernetrim, og liker førerorienterte hunder.
• Ønsker ikke en rase hvor klipping og napping er en del av pelsstellet (evt stussing her og der til utstilling går forsåvidt greit), børsting kan jeg godt gjøre 2-4 ganger i uka, men gjerne mindre.
• Viltspor, lydighet o.l. er det jeg har størst interesse for foreløpig, men har f.eks. aldri prøvd agility så kan ikke uttale meg stort der.
• Kan godt tenke meg å prøve meg i konkurranser innen lp etterhvert.
• Lyst til å holde på med utstilling.
• Jeg vil ikke ha for mye vokt, og gjerne så lite lyd som mulig (selv om jeg tolererer helt greit varslinga til papillonen min)
• Vil gjerne ha en omgjengelig hund, men litt reservasjon er helt greit. Type, Khela er litt for skeptisk til fremmede, mens Tequila elsker alt og alle her på jord. En mellomting hadde vært fint.
• Ikke samkjønnsaggresjon! Behøver ikke gå greit med alle hunder, men fint med en omgjengelig hund som sagt.
• Sjeldent helt alene siden jeg har to hunder fra før.
• Vil ikke ha særlig til jaktinstinkt
• Ikke så alt for stor radius.

Edit:

Størrelse har egentlig lite å si, men helst ikke så altfor store. Rundt 60cm (+/-) mankehøyde er max for hva jeg ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne og prøve meg her. :-) Vet godt selv hvilke(n) rase® jeg selv ønsker meg, men hadde vært morsomt med noen andres synspunkter.

* Turer løs/i langline så ofte vi kan, og så lite asfaltgåing som mulig, 1,5 - 2,5t som normalen de fleste dager. Og noen ganger mer, men må tåle en dag eller to der det og skjer lite.

* Kun helt basic lydighet, og legger gjerne inn lite avansert "hjernetrim" som å søke etter godbiter eller litt sporing for gøy nå og da, altså ikke dette vi satser på, og er tur-/familiehund som er hovedfokuset.

* Ser for meg en hund som har god av-knapp, men som samtidig kan være leken og sporty utendørs.

* Både lite røyting og lite pelsstell (med det mener jeg altså ikke en helt røytefri).

* Heller en tilbakeholden hund enn type "happy-go-lucky".

* Kjent for hunde-/samkjønnaggressivitet er utelukket. Ønsker meg veldig en hund som kan ha glede av faste hundevenner, men behøver ikke å digge alle.

* Lite vokt, men kan gjerne ha jaktinstinkt.

* Ellers ønsker jeg en hund som jeg enkelt kan ha med meg de fleste steder jeg drar, så en praktisk størrelse på maks 20 kg. Korte dager alene hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Khela: Jeg tenkte toller, men de har kanskje litt mer jaktinstinkt enn du ønsker?

Havanaislove: Hva med whippet?

Ja, eeegentlig. Men retrievere har et mer spiselig jaktinstinkt enn f.eks. jämten som jeg er vandt med. Ønsker meg nok aller helst mindre jaktinstinkt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havanaislove: Hva med whippet?

Ja, det er rasen jeg selv ser for meg som min drømmerase for tiden. :) Kanskje på lik linje med Etnahund, men denne vet jeg ikke like mye om og bare møtt på få, så har ikke fått et ordentlig bilde av den rasen enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil og prøve! Nå har jeg en Schæfer.

Jeg kan tilby i hverdagen ca 1-2 time ordentlig tur, da mener jeg tid den får springe løs i naturen. Noen dager i uka går vi lengre turer, noen ganger går vi toppturer både sommer som vinter.

Hunden er med meg veldig mye utenom turene. Må være grei å ha med seg rundt, da mener jeg på skolen, på jobb, på cafe, være byhund og atelierhund. Må være vennlig mot fremmede og mot andre hunder, vil ikke ha en hund som bjeffer og vokter. Kan godt styre sin begeistring og glede for fremmede litt mer enn hva schæfertrollet gjør. Altså kan den godt være litt reservert mot fremmede. Men den må ha forutsetninger for å kunne være rolig ved passitivitet. Schæferen lærte seg fort å ligge rolig ved bordet når vi er på cafe eller annet feks, dette må min 2. hund også lære seg.

Jeg liker store hunder. Den må kunne bære kløv og svært gjerne like å trekke på ski og sykkel.

Den skal helst ha en problemfri pels. Hvis den er veldig pen kan den heller ha kort pels og få dekken på enn lang pels og bli flokete ;-)

Den må tåle noen rolige dager innimellom. Her kan godt schæferen ha littegrann å lære igrunnen men det er nok mest fordi hun er ung.

Den må være lettlært og førerorientert. Ikke fuglehund eller utpreget jakthund tror jeg.

Jeg liker at den ikke har for stor radius løs på tur.

Den kan godt være litt mindre glad i å spise opp mine eiendeler enn schæferen er. Den kan også godt henge litt mindre i buksebeina og krype rundt som en krokodille enn schæferen men det har for all del sin sjarm og oppstår først og fremst når hun ikke har fått sin dose hjernetrim.

Jeg vil trene LP og rundering men ambisjonene er kanskje ikke så høye som først antatt. Dette endrer seg dog kanskje når vi finner oss et runderings-kurs å melde oss på.

Jeg skal kanskje ikke si hvilke hunder jeg synes er veldig pene og liker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er rasen jeg selv ser for meg som min drømmerase for tiden. :) Kanskje på lik linje med Etnahund, men denne vet jeg ikke like mye om og bare møtt på få, så har ikke fått et ordentlig bilde av den rasen enda.

Whippet og etnahund var det jeg tenkte ut i fra det du skrev også :) Før jeg så det var det du ville ha. Morsomt!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er rasen jeg selv ser for meg som min drømmerase for tiden. :) Kanskje på lik linje med Etnahund, men denne vet jeg ikke like mye om og bare møtt på få, så har ikke fått et ordentlig bilde av den rasen enda.

Etnahund...bjeffbjeffbjeff :P Hehe. Men tenkte faktisk whippet da jeg leste det du skrev :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etnahund...bjeffbjeffbjeff :P Hehe. Men tenkte faktisk whippet da jeg leste det du skrev :D

Er Whippet som har vært drømmen i ganske mange år nå, er bare den siste tiden jeg har snust litt på Etnahund og. :)

Blir nok mest sannsynlig en Whipps om jeg ender opp med noen av dem som neste rase, da jeg skal ha omplasseringshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hmmm, kanskje jeg prøver i denne tråden. Nå skal jeg ikke ha ny hund før Mona er borte, og det håper jeg blir veldig lenge til. Men det er jo interessant å planlegge/drømme litt :)

Jeg driver ikke med noe organisert hundetrening - det er tur og friluftsliv som er min interesse. Et par ganger i måneden er jeg på hundeklubben, men det et i grunnen alt :icon_redface:

Det jeg per i dag tilbyr hunden min er

Hverdager:

  • En hoveddtur på 1-2 timer i naturen (som regel i skogsterreng/lavfjell, slik at hun kan løpe løs). Jeg liker egentlig å jogge 2-3 ganger i uken, men det er litt varierende om snuppa jeg har nå er motivert for det. Neste hund ønsker jeg at skal trives bedre med løping, slik at jeg ihvertfall et par ganger i uka kan la hoveddturen være en ca 8-10 km løpetur
  • Et par kortere snuseturer og litt triksetrening inne/enkle lydighetsøvelser på fotballbane.

Helg:

  • Lengre turer i fjellet, alt fra en liten 3-timerstur til lange turer med teltovernatting

På vinteren liker jeg å gå på ski, så jeg ønsker helst en hund med funksjonell pels og lange nok bein til at den klarer turer utenfor oppkjørte løyper (trekking er egentlig ikke nødvendig). Vinteren her kan vare fra oktober til mai, så dette punktet er viktig :P Litt kløving hadde også vært fint, men jeg har ikke behov for en hund som bærer tungt.

Andre stikkord:

  • Lite pelsstell
  • Rolig inne
  • Tåle noen rolige og begivenhetsløse dager en gang i blant - jeg er av og til avhengig av at foreldrene mine passer hunden
  • Ikke nervøs/engstelig eller kjent for mentale problemer a'la separasjonsangst
  • Jeg vil helst ha en hund som kan gå løs og har relativt kort radius, men det er ikke et absolutt "must"
  • Og så trenger jeg en viss "feilmargin" på treningsfronten - Mona er min første hund, og hun har egentlig vært veldig enkel,,,
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, kanskje jeg prøver i denne tråden. Nå skal jeg ikke ha ny hund før Mona er borte, og det håper jeg blir veldig lenge til. Men det er jo interessant å planlegge/drømme litt :)

Jeg driver ikke med noe organisert hundetrening - det er tur og friluftsliv som er min interesse. Et par ganger i måneden er jeg på hundeklubben, men det et i grunnen alt :icon_redface:

Det jeg per i dag tilbyr hunden min er

Hverdager:

  • En hoveddtur på 1-2 timer i naturen (som regel i skogsterreng/lavfjell, slik at hun kan løpe løs). Jeg liker egentlig å jogge 2-3 ganger i uken, men det er litt varierende om snuppa jeg har nå er motivert for det. Neste hund ønsker jeg at skal trives bedre med løping, slik at jeg ihvertfall et par ganger i uka kan la hoveddturen være en ca 8-10 km løpetur
  • Et par kortere snuseturer og litt triksetrening inne/enkle lydighetsøvelser på fotballbane.

Helg:

  • Lengre turer i fjellet, alt fra en liten 3-timerstur til lange turer med teltovernatting

På vinteren liker jeg å gå på ski, så jeg ønsker helst en hund med funksjonell pels og lange nok bein til at den klarer turer utenfor oppkjørte løyper (trekking er egentlig ikke nødvendig). Vinteren her kan vare fra oktober til mai, så dette punktet er viktig :P Litt kløving hadde også vært fint, men jeg har ikke behov for en hund som bærer tungt.

Andre stikkord:

  • Lite pelsstell
  • Rolig inne
  • Tåle noen rolige og begivenhetsløse dager en gang i blant - jeg er av og til avhengig av at foreldrene mine passer hunden
  • Ikke nervøs/engstelig eller kjent for mentale problemer a'la separasjonsangst
  • Jeg vil helst ha en hund som kan gå løs og har relativt kort radius, men det er ikke et absolutt "must"
  • Og så trenger jeg en viss "feilmargin" på treningsfronten - Mona er min første hund, og hun har egentlig vært veldig enkel,,,

Du har nå beskrevet hunden min til punkt og prikke fra A til Å og mer eller mindre alle personlighetstrekk "spot on" der :) Så Labradoren oppfyller iallefall disse. Sikkert flere også, men så ukreativ er jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg og :jump:

I gjennomsnitt 1-1.5 time tur om dagen (endel løs utenfor båndtvangen) i helgene ofte mer.

Sjeldent hjemme aleine over lengre tid.

Jeg er ikke veldig glad i pelsstell, men kan gjerne børste gjennom en pels et par ganger i uken.

Jeg liker agility, men er ikke et must.

Lite hjernetrim.

Kan gjerne være en jakthund, da vi mest sannsynlig i fremtiden kommer til å ta jegerprøven. C vil jagkte elg, jeg er litt mer på hare og fugl.

Jeg synes utstilling er gøy.

Jeg vil ikke ha for mye vokt.

Må like fremmed folk, jeg er ikke glad i "sky" hunder.

Må tåle en trøkk.

Må ikke nødvendigvis elske alt av hunder, men jeg er litt "lei" av å være på vakt hvis det kommer løse hunder.

Hmm, det var vel det :P

Korthåret vorsteh :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nå beskrevet hunden min til punkt og prikke fra A til Å og mer eller mindre alle personlighetstrekk "spot on" der :) Så Labradoren oppfyller iallefall disse. Sikkert flere også, men så ukreativ er jeg :P

Har vært inne på tanken, ja. Ei litt nett labradortispe kunne nok passet fint :) Eneste jeg tenker på er om den ville likt løpingen, jeg vet av et par som ikke er så glade i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er rasen jeg selv ser for meg som min drømmerase for tiden. :) Kanskje på lik linje med Etnahund, men denne vet jeg ikke like mye om og bare møtt på få, så har ikke fått et ordentlig bilde av den rasen enda.

Hvia du skal på D4A, så er vi der begge dager med våre tre. På lørdag er det påmeldt 9 stk, samt kommer 3 valper fra kullet Lundii og Martin hadde i sommer. :ahappy: Så da kan du treffe flere av rasen og lære enda litt mer om den om du ønsker. :)

Etnahund...bjeffbjeffbjeff :P Hehe. Men tenkte faktisk whippet da jeg leste det du skrev :D

Skjønner ikke hvilke etnahunder du har møtt på som er så bråkete?

Mine (og andre jeg kjenner) bjeffer når:

De er på LC-banen, mens de står i bilen og venter/etter oppvarmingen når de er klare til å løpe og gira som fy. Ikke Lundii og Chiara da, de kan snakkes til og da tier de stille. Men Martin bjeffer, og Mayhem, broren til Lundii.

Hvis de ser nabokatten mens de er ute i hagen. Den skal jages bort!

Når de leker heftig. Da kan Lundii bjeffe på de andre.

Hvis alle tre går i bånd sammen og vi treffer en stor eller giret/truende hund, da kan Chiara bjeffe fordi Martin blir usikker. Går vi med kun 2, eller 1, så er det SVÆRT sjelden at de bjeffer på andre. Løse i park/på Fornebu/andre frislippsområder så bjeffer de kanskje litt med en gang de ser en annen, men når de får hilst så er det ok. Lundii kan henge seg litt opp hvis hun syns den fremmede er skummel, men da er det jo bare å kalle henne inn.

Inne er det aldri bråk. KUN hvis Chiara og Lundii herjer for heftig. Men da er det jo bare å be dem kutte ut, eller ikke la dem gire seg så høyt opp. Når jeg hadde bare Lundii, og bare Lundii og Martin, var det jo aldri noe lyd inne.

Så jeg har et helt annet inntrykk av rasen enn du har, tror jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvilke etnahunder du har møtt på som er så bråkete?

Et par stk som vi har truffet på innimellom på Ekeberg, pluss de vi har møtt på LC trening. Jeg ikke takler hunder som bjeffer konstant under lek, syns det er utrooolig slitsomt. På LC bjeffer jo også mange av whippetene når de venter på å få løpe, men de etnahundene som var på treningen tok helt av, for å si det mildt. Nå er LC en spesiell situasjon da.

I denne tråden var det litt fleipete ment altså. Derfor jeg også spurte deg i den andre tråden litt mer ut ang bjeffingen, om jeg rett og slett har vært uheldig med de jeg har møtt. Jeg har også hørt av andre at de vanligvis ikke er så ille. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par stk som vi har truffet på innimellom på Ekeberg, pluss de vi har møtt på LC trening. Jeg ikke takler hunder som bjeffer konstant under lek, syns det er utrooolig slitsomt. På LC bjeffer jo også mange av whippetene når de venter på å få løpe, men de etnahundene som var på treningen tok helt av, for å si det mildt. Nå er LC en spesiell situasjon da.

I denne tråden var det litt fleipete ment altså. Derfor jeg også spurte deg i den andre tråden litt mer ut ang bjeffingen, om jeg rett og slett har vært uheldig med de jeg har møtt. Jeg har også hørt av andre at de vanligvis ikke er så ille. :)

Er nok stort sett mine du har møtt på LC trening da? Martin bjeffer mye på LC, han blir supergira, og vi må ta ham litt unna for å roe ham, holde ham i bevegelse. Men det er jo forsåvidt bare en god ting å holde ham i bevegelse så han holder seg varm. De andre to jeg har bjeffer ikke sånn i det hele tatt. Men faraohundene tar jo VIRKELIG av. ;P

Under lek kan de nok bjeffe litt mer enn whipsene gjør ja. Iallefall enkelte. Kun Lundii som bjeffer under lek av våre, men mulig noen av barna til Martin, som du sikkert har møtt på Ekeberg, kan være mer boffete i lek? Enzo har ikke bråka noe når jeg har møtt dem for leketreff, mulig Nova er mer bjeffete. Men de roer seg også mer mer alderen, definitivt.

Joa, skjønte det var litt spøkefullt ment, men jeg har liksom et helt annet bilde av rasen i mitt hode. :lol:

Nå er jeg mye mer tolerant for bjeffing under lek utendørs, enn jeg er for bjeffing inne uansett årsak, eller bjeffing av andre årsaker enn lek, da. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok stort sett mine du har møtt på LC trening da? Martin bjeffer mye på LC, han blir supergira, og vi må ta ham litt unna for å roe ham, holde ham i bevegelse. Men det er jo forsåvidt bare en god ting å holde ham i bevegelse så han holder seg varm. De andre to jeg har bjeffer ikke sånn i det hele tatt. Men faraohundene tar jo VIRKELIG av. ;P

Under lek kan de nok bjeffe litt mer enn whipsene gjør ja. Iallefall enkelte. Kun Lundii som bjeffer under lek av våre, men mulig noen av barna til Martin, som du sikkert har møtt på Ekeberg, kan være mer boffete i lek? Enzo har ikke bråka noe når jeg har møtt dem for leketreff, mulig Nova er mer bjeffete. Men de roer seg også mer mer alderen, definitivt.

Joa, skjønte det var litt spøkefullt ment, men jeg har liksom et helt annet bilde av rasen i mitt hode. :lol:

Nå er jeg mye mer tolerant for bjeffing under lek utendørs, enn jeg er for bjeffing inne uansett årsak, eller bjeffing av andre årsaker enn lek, da. :ahappy:

Jeg tviler på at jeg har møtt dine? Kjenner deg i alle fall ikke igjen utifra profilbilde (eller bilde på hjemmesiden, ei heller kjæresten din). Kommer sikkert til å treffe hverandre på vårparten da, da er jo min gammel nok til å ta lisens og begynne å løpe :D

Er det forresten du som kjenner Vimsy (tror jeg brukernavnet er, hun med fant og gjengen)? For da har jeg hørt mye fint om dine :)

Jeg er forresten helt motsatt på bjeffing. Foretrekker hunder som varsler, og er ferdige, fremfor konstant bjeffing under f.eks lek.. hehe. Men egentlig ganske glad jeg har hunder som bjeffer veldig lite altså. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Ooo jeg vil være med! :D

Hva jeg kan tilby hunden:

- I gjennomsnitt 3 lufteturer per dag i alt fra 10-30 min

- 1 hovedtur i hverdagene på 1-2 timer, 2-3 timer i helgene. Begge deler med varierende aktiviteter (skogsturer, kløv, sykkel, kjettingtrekk, sånn spark til vinteren med ski på trekk)

- Mentaltrening hver dag. Konkurranserettet lydighet, NBF-spor og rundering med mål om elite og A, muligens NM (skal man satse, får man satse stort!). Muligens RIK om jeg finner et bra miljø å trene i, men det trenger ikke være avgjørende for valget. Alt fra 30 min og oppover sammenhengende

- Belgerkompis (som er de beste kompisene å ha, tenk :aww: )!

Mine krav:

- Stødig i miljø

- God avreagering

- Sosial. Det "verste" jeg godtar er en hund som godtar kontakt, men ikke bryr seg

- God av-knapp

- Arbeidsvillig

- Bra lek og bra fôringsautomat

- Skuddfast

Hva ville dere anbefalt meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært inne på tanken, ja. Ei litt nett labradortispe kunne nok passet fint :) Eneste jeg tenker på er om den ville likt løpingen, jeg vet av et par som ikke er så glade i det.

Tror det er mye vane, hvis du gjør det fra valpetida (vel… kanskje ikke maratonløpene) så er ikke det noe problem. Jeg jogger jo faktisk med min 2x kneopererte hund, og selv den latsabben gidder jo å riste litt på flesket og titaniumet i kneet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil og :D

• På normale dager vil hovedturen være på 1-2 timer i variabel fart (rask gange - jogging), men også en dag innimellom med bare en halvtime eller bare doturer om jeg er syk. Mye løs utenfor båndtvangen (og ellers innenfor inngjerda områder o.l.), og lengre turer på fridager/helger.

• Kan tilby en god del hjernetrim, og liker førerorienterte hunder.

• Ønsker ikke en rase hvor klipping og napping er en del av pelsstellet (evt stussing her og der til utstilling går forsåvidt greit), børsting kan jeg godt gjøre 2-4 ganger i uka, men gjerne mindre.

• Viltspor, lydighet o.l. er det jeg har størst interesse for foreløpig, men har f.eks. aldri prøvd agility så kan ikke uttale meg stort der.

• Kan godt tenke meg å prøve meg i konkurranser innen lp etterhvert.

• Lyst til å holde på med utstilling.

• Jeg vil ikke ha for mye vokt, og gjerne så lite lyd som mulig (selv om jeg tolererer helt greit varslinga til papillonen min)

• Vil gjerne ha en omgjengelig hund, men litt reservasjon er helt greit. Type, Khela er litt for skeptisk til fremmede, mens Tequila elsker alt og alle her på jord. En mellomting hadde vært fint.

• Ikke samkjønnsaggresjon! Behøver ikke gå greit med alle hunder, men fint med en omgjengelig hund som sagt.

• Sjeldent helt alene siden jeg har to hunder fra før.

• Vil ikke ha særlig til jaktinstinkt*

• Ikke så alt for stor radius.

Edit:

Størrelse har egentlig lite å si, men helst ikke så altfor store. Rundt 60cm (+/-) mankehøyde er max for hva jeg ønsker.

Noen som har andre forslag enn toller?

*Jaktinstinkt er ganske så uønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at jeg har møtt dine? Kjenner deg i alle fall ikke igjen utifra profilbilde (eller bilde på hjemmesiden, ei heller kjæresten din). Kommer sikkert til å treffe hverandre på vårparten da, da er jo min gammel nok til å ta lisens og begynne å løpe :D

Er det forresten du som kjenner Vimsy (tror jeg brukernavnet er, hun med fant og gjengen)? For da har jeg hørt mye fint om dine :)

Jeg er forresten helt motsatt på bjeffing. Foretrekker hunder som varsler, og er ferdige, fremfor konstant bjeffing under f.eks lek.. hehe. Men egentlig ganske glad jeg har hunder som bjeffer veldig lite altså. :lol:

Kanskje ikke? Nå har jeg langt hår da. :lol: Ja, skal ut og gå tur med Vimsy om kun kort tid faktisk! :ahappy:

Men da er det nok eventuelt noen av valpene etter Martin du har møtt. Jeg vet Enzo har vært en håndfull i puberteten med mye piping og mas, og noe bjeffing ihvertfall den ene gangen jeg var med på LC samtidig med ham, men han kommer seg. :ahappy:

Jaa, til våren skal Chiara også få ta lisens, og Lundii skal få løpe igjen. Håper Martin blir såpass igjen at han kan få konkurrere mer, han er god, men tar ikke sjansen med nakken hans helt enda. Men da sees vi nok på trening ja.

Iallefall ikke en veldig bjeffete rase EGENTLIG. Men enkelte kan nok være lettere å gire opp, spesielt i puberteten.

Haha jeg takler ikke at de varsler når noen ringer på eller når det er bråk utenfor osv. Det har vel litt med at jeg har bodd så lenge i leilighet før jeg fikk eget hus. Vil ikke ha bråk inne, forstyrrer jo naboene! :lol: Mens "utestemme" er greit så lenge det ikke tar helt av. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...