Gå til innhold
Hundesonen.no

allergivennlig alternativ til Cairnterrieren?


HeleneFS
 Share

Recommended Posts

Hei!!

Nå er det slik at samboeren min er allergisk mot hjerterasen min. Så jeg er interessert i å vite om det er noen der ute som har et godt alternativ som er en allergivennlig rase.

Jeg prøver fortsatt å få overtalt han til å ta medisin så jeg kan få cairnterrier igjen, men han er litt vrang.

Jeg vet at han tåler portis, så jeg har sett på raser med tilsvarende pels. Altså røytefrie.

Det jeg ser etter er en liten til middels størrelse hund. Jeg må ha en hund som er litt som terrieren, tåle rolige dager fint, men med en flott PÅ-knapp på fjellturer og trening. I hovedsak driver jeg med fjelltur, lydighet og spor.

En vanlig ROLIG dag vil bestå av 20 min tur morgen og kveld + 1,5 t lengre tur på dagen.

Pelsstell er en ubetydelig faktor da jeg er vant til mange timer på bordet med napperase.

Jeg synes portiser er litt for store og hyperaktive. Så litt mindre både i størrelse og energinivå ville vært fint!!

Har sett på Pumi, men vet lite om de.

Noen med forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bichon-rasene er jo både røytefrie og allergivennlige, men det er jo kanskje en litt annen rasekategori enn du ser for deg? Snuserne er jo også røytefrie - de regnes ikke som allergivennlige sånn sett, men svært mange allergikere tåler dem likevel. Uansett må man jo prøve ut litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært svak for snuserne, men stemmer det at de ikke røyter? De sier jo at Cairnterrieren ikke røyter, men de røyter litt synes jeg... jeg burde funnet meg noen snusere i Bergen. Mellom snuser hadde jo vært perfekt.

Er vanskelig å teste allergien hans da han ikke får umiddelbar reaksjon, han må ha hunden i hus et par timer før det skjer noe.

Edit; er ikke så fan av bichon rasene desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irish Softcoated Wheaten Terrier og Kerry Blue Terrier er allergivennlige.

Wheaten terrieren har en mer lettstelt hverdagspels enn kerryen,

bare ta kontakt hvis du lurer på noe ang. rasen :)

De krever middels med mosjon, de tåler late dager samt hardere turer som de fleste terrierne gjør.

Wheaten er en mild terrier og veldig trivelige familiehunder, de som får vokse opp med barn er som oftest

veldig glad i barna, og elsker å leke og omgås med de. De krever en del gjennombørsting til de har byttet til voksenpelsen,

etter det krever de gjennombørsting en gang i uken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med dvergpuddel eller mellompuddel? :) De er jo ikke en terrier-rase, men de henger med på alt det du beskriver iallefall :) Og min har en veldig god av-knapp inne, men er full fart ute på tur! Elsker å gå tur i skogen og snuse rundt :) Dessuten er de jo veldig glad i å lære nye ting og ivrig på treninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært svak for snuserne, men stemmer det at de ikke røyter? De sier jo at Cairnterrieren ikke røyter, men de røyter litt synes jeg... jeg burde funnet meg noen snusere i Bergen. Mellom snuser hadde jo vært perfekt.

Er vanskelig å teste allergien hans da han ikke får umiddelbar reaksjon, han må ha hunden i hus et par timer før det skjer noe.

Edit; er ikke så fan av bichon rasene desverre.

Nei, de røyter ikke så lenge man steller pelsen. Stelles pelsen rullerende, dvs at man napper litt hver uke, så er den også i utstillingskondisjon hele tiden.

Dere bor i Bergen? Jeg har noen kjenninger der jeg kan sette dere i kontakt med om ønskelig. Da kan dere kanskje få låne en hund en helg eller noe sånn at dere finner ut av det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergi er ikke til å spøke med, så jeg ville definitivt valgt en hund med pelstype dere fra før vet han tåler. Altså type portis pels...

Det er forferdelig plagsomt å leve med allergi, og det er sjeldent medisiner hjelper 100%. Er man allergisk, og lever sammen med allergenene daglig, kan det oppleves som å gå rundt og være konstant småsyk, forkjølet, og "influensaete".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tilbakemeldinger, jeg har allerede hatt en runde med mannen her hjemme og han er positiv til følgende raser:

Wheaten, Kerry Blue og Mellomschnauzer av de dere nevner.

Fra før har vi også snakket om

Pumi, Spansk vannspaniel,

De rasene jeg personlig er interessert i å høre mer om er

tibetansk terrier (denne var utrolig tøff, røyter den?)

pyreneisk gjeterhund

mellomschnauzer

wheaten terrier

sleng gjerne på flere forslag! Jeg har egentlig bestemt meg for å være veldig åpensinnet.

Line, vi skal gå noen runder, men tar deg gjerne opp på det tilbudet etterhvert om det blir aktuelt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bichon (både frise og havanais egentlig) har jo nesten sånn pels som portis. Frise er faktisk mer terrier i enn havanais, samtidig som de har mye felles. Jeg ville tatt en seriøst kikk på bichon frise. De minner mer om en cairn enn puddel og andre raser som er foreslått sånn i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange pumier lever som rene familiehunder virker det som, og er fornøyde med en hverdag som TS skisserer + litt hjernetrim men det får den jo hvis du trener lydighet og spor. Man trenger jo ikke velge den valpen i valpekassa som ser ut til å kreve mest :)

Synes absolutt du burde sjekke ut pumien mer hvis det er en rase du kunne tenke deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en kikk på australsk terrier! Samme størrelse som Cairn, kanskje enda litt lettere i kroppen (min subjektive mening) og har glattere pels i ansiktet. Ca samme pelsstell så vidt jeg vet. Allergifri kan man kanskje ikke kalle dem, men det er ofte at allergikere ikke reagerer på dem. Det er ikke så mange av dem i Norge, og det gjør dem desto kulere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tilbakemeldinger, jeg har allerede hatt en runde med mannen her hjemme og han er positiv til følgende raser:

Wheaten, Kerry Blue og Mellomschnauzer av de dere nevner.

Fra før har vi også snakket om

Pumi, Spansk vannspaniel,

De rasene jeg personlig er interessert i å høre mer om er

tibetansk terrier (denne var utrolig tøff, røyter den?)

pyreneisk gjeterhund

mellomschnauzer

wheaten terrier

sleng gjerne på flere forslag! Jeg har egentlig bestemt meg for å være veldig åpensinnet.

Line, vi skal gå noen runder, men tar deg gjerne opp på det tilbudet etterhvert om det blir aktuelt:)

Nei, den Tibetanske terrieren har hår og ikke pels på samme måte som de fleste raser, så blir som Portis og alle Bichon-rasene f.eks. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!
Håper dere finner ut av det. :) Lykke til og la oss få vite kva dere endte opp med og korleis det går..
Russisk
Tsvetnaya Bolonka kan være en god rase. Den er nylig registrert i NKK.
Eg kan så klart anbefale Schnauzer (dverg eller mellom) da eg har medlemmer i familien som er allergisk men heldigvis går det ganske bra i forhold til det. :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tilbakemeldinger, jeg har allerede hatt en runde med mannen her hjemme og han er positiv til følgende raser:

Wheaten, Kerry Blue og Mellomschnauzer av de dere nevner.

Fra før har vi også snakket om

Pumi, Spansk vannspaniel,

De rasene jeg personlig er interessert i å høre mer om er

tibetansk terrier (denne var utrolig tøff, røyter den?)

pyreneisk gjeterhund

mellomschnauzer

wheaten terrier

sleng gjerne på flere forslag! Jeg har egentlig bestemt meg for å være veldig åpensinnet.

Line, vi skal gå noen runder, men tar deg gjerne opp på det tilbudet etterhvert om det blir aktuelt:)

Sakser bare det jeg har skrevet om rasen fra hjemmesiden min;

Omtales oftest som wheaten terrier, wheaten eller softis.

Wheaten er en gammel irsk rase som kan spores over 200år tilbake i tid.

Wheaten er i slekt med både kerry blue og irsk terrier.

Wheaten er en høybent terrier, og en av de største terrierne.

Opprinnelig ble rasen brukt som gårdshunder, ofte eid av fattige gårdseiere.

De ble brukt til det meste, blant annet å jakte på rotter og skadedyr på gården.

Dagens wheaten er en allsidig familiehund, de er veldig morsomme hunder, og de passer i de fleste familier.

De elsker turer i skog og mark, og er også morsomme agilityhunder. Lydighet og triks er også noe de kan ha glede av, og også spor og blodspor.

De er kjent for å elske alle som kommer på besøk, og er venner med alle.

Wheaten er en relativt sunn rase, det er lite HD(hofteleddsdysplasi) på rasen, det har vært noen få tilfeller av PNP og PLN(nyresykdom),

men dette forekommer sjelden. Alle avlsdyr anbefales røntget fri for HD.

En wheatenvalp blir oftest født mørkebrun, ofte med svart maske, dette lysner etter hvert som pelsen vokser helt frem til 18mnd-24mnd. Alder.

Wheaten krever en del pelsstell, de er kjent for å ha en pels som ikke røyter. Man sier ofte at den tiden man vil bruke på å støvsuge hundehår

etter en hund som røyter, må man heller bruke på å kamme wheaten terrieren. De har en pels som må klippes, og dette bør gjøres hver 3-4.måned,

litt etter hva slags pelstype hunden har. Det finnes en del forskjellige varianter av wheaten terrierens pels, noen er tykke og noen er tynne i pelsen,

og mange midt imellom, det kan være vanskelig å se akkurat hvordan pelsen vil bli på en 8 ukers gammel valp,

men man kan som oftest se om den blir mer irsk eller amerikansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne med wheaten, som hun kjøpte nettopp med tanke på allergi (ønsket ikke en puddeltype eller en veldig liten rase). Hunden er nå seks år og hun reagerer veldig lite på den, bortsett fra når hun klipper den, så den biten er det jeg som ordner. Hun reagerer også veldig på cairn/schnauzer/annen tilsvarende pels. Og når jeg kommer med røytedyrene mine, så må hun ta ganske store doser medisin, både tabletter og nesespray, hvis ikke blir hun ikke bare tett, men får høy feber blant annet (hun vil ha dem på besøk altså). Ville virkelig anbefalt en bløtpelset, røytefri rase, og gjerne wheaten. Mitt inntrykk av kerryen er at den er mye mer terrier enn wheaten terrieren, så jeg ville nå helst anbefalt sistnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange flotte svar! Jeg har aboslutt fått noe å jobbe med her, det setter jeg stor pris på :)

Russisk Tsvetnaya Bolonka skal sjekkes ut, har aldri hørt om før, spennende.

Australsk terrier har jeg jo litt erfaring med fra før, ikke dumt forslag :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett rase er det viktig å utsette allergikeren for den for å finne ut om man reagerer - samme hva andre har opplevd før. Allergi er veldig forskjellig og man reagerer forskjellig. Det hjelper jo dere fint lite at svært mange allergikere ikke reagerer på xxxxx (fyll inn random rase) om samboeren din gjør det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Australsk terrier har jeg jo litt erfaring med fra før, ikke dumt forslag :)

Da har du jo en engasjert og hyggelig oppdretter ikke så veldig langt unna, kennel Santomay i Norheimsund. Kanskje oppdretter kan låne dere en hund for en helg så kan dere få sett om samboeren reagerer på pelsen :)

Lykke til med rasevalg!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russisk Tsvetnaya Bolonka skal sjekkes ut, har aldri hørt om før, spennende.[/

Bolonka regnes ikke som en egen rase i Norge. Så hvordan oppdrettere driver på her i landet stiller jeg meg skeptisk til, følger de i det hele tatt med noen stamtavle og stilles de ut i utlandet, da, evt.? De er også under str. små/small, på str. med Malteser så en miniatyrhund. :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...