Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund for konfirmasjonspengene mine, men hva slags?


Tessan
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har akkurat fått vite att jeg får lov av foreldrene mine at jeg får lov til å kjøpe hund for konfirmasjonspengene mine. Dette er noe jeg har mast om i snart 10 år, altså helt siden assistenten i barnehagen hadde med seg sine to Dverg puddler-Rosa og Zita. Jeg har alltid passet andres hunder og mast etter å få hund, men svaret har alltid vært "Tessan du har et marsvin". Så nå er jeg i ekstase! Foreldrene mine kommer selvfølgelig til å ha ansvaret for den, men det kommer til å være min hund.

Jeg skal ikke konfirmeres før mai 2014, altså en stund til, men det er alltid gøy å høre hva slags hund som passer meg og min/vår livsstil. Jeg kan jo også allerede nå forberede meg, og lese alt som er, siden jeg alt er ganske "erfaren" i det praktiske.

Vår livsstil består av skole og jobb. Jeg begynner 0830 på skolen, så har god tid (ettersom jeg bor 2 min fra skolen) å gå tur med hunden, og børste/leke med den. Min fra jobber i Nordsjøen, så er på jobb 2 uker og hjemme 4, mamma går på jobb samtidig som jeg går på skolen ettersom hun er lærer på den skolen jeg går på. Jeg slutter kl 1400 eller 1500, men mamma er hjemme før meg. Så hunden er i så fall alene (de to ukene pappa er på jobb) i mellom 3-6 timer. Etter jobb og skole drar jeg til stallen, da med hunden. Der skal det også stå et reisebur der den kan sove/slappe av når jeg rir. Jeg er i stallen i mellom 3-5 timer. Så dette kan være lange dager i stallen.

Ettersom dette er vår første hund må den være liten. Jeg vil ha mye pels på den, da jeg ikke er villig til å kjøpe klær til den på vinteren (kommer nok til å kjøpe regndekken til de dagene det regner, og et dekken til de dagene det er 20 minus på vinteren) Vi bor på sørlandet, så den må kunne være med på båtur og bade utenatt pelsen blir heelt ødelagt.

Håper det ikke var for mange skrivefeil.. på forhånd tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 114
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er da mange som har hund og hest? Hva er problemet? Meg ikke forstå? Jeg jobber 8 timer per dag OG har barn. Barn krever pittelitt mer enn en hest for å si det mildt. Jeg skal ha hund igjen.

Vil bare si i tillegg at du høres veldig gjennomtenkt ut. Jeg er imponert, jeg var IKKE så gjennomtenkende på din alder og ville nok fort kjøpt den første og beste hunden jeg kom over hvis jeg hadde f

Flere timer i bur har hun da aldri sagt. Bare mens hun rir, som er bare en liten del av det timene i stallen går til... Om hestene har bokser kan jo hunden ligge der mens hun rir, og eventuelt være me

Nå har ikke jeg store erfaringer med rasen selv, men utifra hva jeg har lest kan kanskje Sheltie være noe? Masse pels, vanlig stallhund er mitt inntrykk, relativt lettlært og førerkjær. Regner med noen andre her med mer erfaring med rasen kan uttale seg mer om det.

Spørs jo om du bare vil ha en turhund eller om du er interresert i å drive litt med triks/lydighet/agility/mentaltrening generelt da? Og hvor lange turene du ser for deg kommer til å bli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du bruke hunden til? Kun tur, kos og lek? Eller har du planer om å trene litt agility, lydighet eller spor for hobby? Er du i stallen hver dag? Skal også dine foreldre aktivisere hunden, eller vil de bare lufte den litt og være med den mens du er borte? Kan hunden være hjemme mens du er i stallen, hvis den ikke takler bur/det blir for kaldt i stallen på vinteren?

Hvor liten tenker du? Størrelse pomeranian eller størrelse springer spaniel? Hvilke raser har du erfaring med fra før, og hva er drømmerasen din? :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at dette er slik hverdagen din ser ut nå, og at en hund lever i minst 10 år hvis den er frisk. Om et par år skal du på videregående, skal du helt sikkert gå i hjembyen din? Har du tid og penger til å ha hund hvis du skal ha den med på hybel?

Etter en tre års tid igjen så skal du kanskje studere, eller reise, militæret, lærling, det er mange alternativer, og ikke alle er kompatible med å ha hund. Er foreldrene dine villige til å ha hunden denne tiden, og ta alt ansvaret som følger med?

Sånn i det daglige umiddelbart tenker jeg at du må si litt mer om hva du har tenkt med hunden utover at den skal være med i stallen. Sheltie er foreslått, og passer fint til det, men alle hunder trenger tur og aktivisering i tillegg, og det varierer veldig mye mellom rasene hvor mye de krever.

Hvis hunden skal ha mye pels så kreves det gjerne noe pelsstell i form av børsting og/eller klipping eller napping, er dette noe du vil ta deg tid til?

Husk også at en valp og unghund krever en del mer enn en voksen hund (som du kanskje har passet), og det første året går det mye tid til å trene på at hunden skal venne seg til alt dette med å være alene, være med og oppføre seg riktig i stallen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også tenkte på Sheltie.

Så flott at den også skal være foreldrene dine sitt ansvar, for det kommer ofte en periode i livet hvor hunden ikke vil være første prioritering.

Det er mye jobb og ansvar, men det er du helt sikkert forberedt på siden du har erfaring med dyr.

Husk å spare litt til kurs også, det er utrolig givende.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si i tillegg at du høres veldig gjennomtenkt ut. Jeg er imponert, jeg var IKKE så gjennomtenkende på din alder og ville nok fort kjøpt den første og beste hunden jeg kom over hvis jeg hadde fått lov, noe som ikke nødvendigvis hadde gått veldig bra. Jeg tror en hund kan få det supert hos dere, når dere får den riktige hunden som passer til deg og foreldrene dine (siden de tydeligvis skal ha en del med den å gjøre).

Bare husk på at ikke alt nødvendigvis går som planlagt. Kanskje hunden blir kjemperedd for hester eller står og bjeffer på dem hele tiden, eller piper og bjeffer fordi den kjeder seg. Da må det være en mulighet at hunden kan være hjemme. :ahappy: Men du får nok til en god tilvenning, i og med at dere blir tre stykker som kan hjelpe hverandre, og da blir det sikkert ikke noe problem. :ahappy:

Når du kommer med litt mer om hva du vil gjøre med hunden, skal jeg komme med forslag. ;)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du bruke hunden til? Kun tur, kos og lek? Eller har du planer om å trene litt agility, lydighet eller spor for hobby? Er du i stallen hver dag? Skal også dine foreldre aktivisere hunden, eller vil de bare lufte den litt og være med den mens du er borte? Kan hunden være hjemme mens du er i stallen, hvis den ikke takler bur/det blir for kaldt i stallen på vinteren?

Hvor liten tenker du? Størrelse pomeranian eller størrelse springer spaniel? Hvilke raser har du erfaring med fra før, og hva er drømmerasen din? :ahappy:

Hva skal du bruke hunden til? Kun tur, kos og lek? Eller har du planer om å trene litt agility, lydighet eller spor for hobby? Er du i stallen hver dag? Skal også dine foreldre aktivisere hunden, eller vil de bare lufte den litt og være med den mens du er borte? Kan hunden være hjemme mens du er i stallen, hvis den ikke takler bur/det blir for kaldt i stallen på vinteren?

Hvor liten tenker du? Størrelse pomeranian eller størrelse springer spaniel? Hvilke raser har du erfaring med fra før, og hva er drømmerasen din? :ahappy:

Nei, selfølgelig vil jeg drive med lydighet,agility osv.. Det burde jeg kanskje ha skrevet.. Pr. dags dato går jeg på lydighetskurs med min bestefars valp, dette er en Japansk spisshund. Dette synes jeg er veldig givende, og skal definitivt gå på det med min også. Jeg er ikke i stallen hver dag, så denne dagen skal lekser og hunden være første prioritet. Foreldrene mine kommer også til å være med å aktivisere den, kanskje spessielt pappa som er hjemme i 4 uker av gangen når jeg er på skolen. Når pappa er hjemme kan hunden være hjemme, og sikkert min lillesøster på 11 vil sikker også aktivisere den. I begynnelsen når den er valp kommer den selvfølgelig ikke til å være i stallen i mer enn det den orker, og vi bor ikke så fryktelig langt fra stallen, og da kan foreldrene mine hente den ;)

Når det gjelder rase har alltid Sheltien vært et ønske, men hver gang jeg har tatt det opp har det blitt "Nei den har rykte for å være nervøs." Har dere noen erfaring av dette? I stallen spessielt er det ca 90 hester, og 25 hunder så den kan ikke være nærvøs. Da får man jo også "medfølelse" for den og kanskje "beskytter" den isteden for å korrigere den, noe som kan føre til en hund som er agressiv og usikker fordi den ikke vet hva som er rett og galt fordi eieren ikke har korrigert den riktig. Noe jeg vil unngå til hver pris :)

Nå som jeg har gått på lydighetskurs/valpekurs med bestefar sin lille ulldott har jeg blitt ganske forelsket i spisshundene, og da spessielt Mittelspitzen og Kleinspitsen.

Husk på at dette er slik hverdagen din ser ut nå, og at en hund lever i minst 10 år hvis den er frisk. Om et par år skal du på videregående, skal du helt sikkert gå i hjembyen din? Har du tid og penger til å ha hund hvis du skal ha den med på hybel?

Etter en tre års tid igjen så skal du kanskje studere, eller reise, militæret, lærling, det er mange alternativer, og ikke alle er kompatible med å ha hund. Er foreldrene dine villige til å ha hunden denne tiden, og ta alt ansvaret som følger med?

Sånn i det daglige umiddelbart tenker jeg at du må si litt mer om hva du har tenkt med hunden utover at den skal være med i stallen. Sheltie er foreslått, og passer fint til det, men alle hunder trenger tur og aktivisering i tillegg, og det varierer veldig mye mellom rasene hvor mye de krever.

Hvis hunden skal ha mye pels så kreves det gjerne noe pelsstell i form av børsting og/eller klipping eller napping, er dette noe du vil ta deg tid til?

Husk også at en valp og unghund krever en del mer enn en voksen hund (som du kanskje har passet), og det første året går det mye tid til å trene på at hunden skal venne seg til alt dette med å være alene, være med og oppføre seg riktig i stallen osv.

Det er helt sikkert at jeg skal gå på Videregående i hjembyen min, så jeg skal ikke ha hybel på en god stund. Foreldrene mine er innstilt på at de kanskje må ha den i den perioden, og er fullt klar over ansvaret som følger med. Det burde jeg kanskje også ha skrevet, men jeg ønsker en hund med lang pels pga pelsstellet. Det er det jeg synes er halve kosen med å ha hund, så lenge hunden liker det. Jeg kommer til å gå tur med den 3 ganger hver dag minimum. Resten om sheltien osv står over. Tusen takk for svar.

serr om dokker begynner på skolen 0830 :(

min hund skulle være konfirmasjonsgave (fikk hunden et år før)

du kan jo spørre om å få hunden til gave :)

Vi kommer til å kjøpe hunden i sommerferien sånn at den får god tid på seg å bli romsren/pottetrent og å venne seg sakte men sikkert å være alene hjemme, sånn at den ikke fra dag en må være alene. Også vil jeg være den personen den knytter seg først til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller Shiba Inu?

Perfekt til vinteren, men er jo ikke noe pelsstell og kanskje ikke rasen om man ønsker å etterhvert få resultater i agility/lydighet. Don't get me wrong, de elsker å jobbe og synes det er kjempegøy å løpe baner, men ofte på egne premisser og ikke alltid når eier ønsker det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki.. Jeg tenker at klein eller mittelspitz nok kan passe deg godt. Sheltie også, hvis du får fra gode linjer. Det gjelder jo såklart alle raser. Men det er mange gode oppdrettere av sheltie som fokuserer på det at de ikke skal være nervøse. :ahappy:

Ellers hva med tibetansk terrier? Eller tibetansk spaniel?

Vet heller ikke helt hva du ønsker av hunden. Vil du ha en spisshund, der du kan få litt mer jakt og gneldring, noen kan være sta og vanskelige å motivere til trening, eller en selskapshund, der du kanskje ikke får så mye motivasjon for trening på enkelte raser/linjer? Eller en terrier av noe slag, igjen kanskje litt lavere terskel for gneldring og jaktinstinkt, litt sta og selvstendige?

Jeg tenker egentlig at sheltie høres ut som en fin førstegangshund, om du får en som er fra gode linjer, gjerne med MH-testede foreldre som blir brukt til hundesporter, så du ser litt hva du får. Men selvsagt, om resten av familien ikke ønsker dette, så er det kanskje bedre med noe annet.

Puddel kan jo også være noe, mellompuddel er jo også en fin størrelse. Men igjen; med utstillingsklipp må de nok kanskje ha et dekken på vinteren, eventuelt heldress for å slippe masse snø i pelsen. Men det kan jo gjelde andre pelshunder også, hvis de har pelskvalitet som tilsier at det kladder. (Jeg bryr meg ikke om dekkener, jeg har pinnehunder som fryser bare de ser et snøfnugg) :lol:

Sikkert andre her som kan ha mer innspill på sheltie og hvordan de er, samt andre raser. Jeg er ikke såå inne i pelshunder og hvordan de er. :ahappy:

Men igjen. Du virker veldig moden for alderen og jeg er sikker på at du kommer til å ta et godt begrunnet valg og kommer til å få et supert liv med hunden din! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel kan jo også være noe, mellompuddel er jo også en fin størrelse. Men igjen; med utstillingsklipp må de nok kanskje ha et dekken på vinteren, eventuelt heldress for å slippe masse snø i pelsen. Men det kan jo gjelde andre pelshunder også, hvis de har pelskvalitet som tilsier at det kladder. (Jeg bryr meg ikke om dekkener, jeg har pinnehunder som fryser bare de ser et snøfnugg) :lol:

Mellompuddel eller puddel i det hele tatt kan absolutt være noe, men uansett hvor mye pels de har så vil de komme til å fryse. Og blir de våte så blir de i hvertfall kalde. Pelsen isolerer ikke i det hele tatt og vinden blåser rett igjennom så de bør ha både dekken og ullgenser. De kan likevel fryse, så aller helst skulle alle pudler hatt en sovepose med ull vi tar pauser f.eks på skitur (hilsen mine pudler) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellompuddel eller puddel i det hele tatt kan absolutt være noe, men uansett hvor mye pels de har så vil de komme til å fryse. Og blir de våte så blir de i hvertfall kalde. Pelsen isolerer ikke i det hele tatt og vinden blåser rett igjennom så de bør ha både dekken og ullgenser. De kan likevel fryse, så aller helst skulle alle pudler hatt en sovepose med ull vi tar pauser f.eks på skitur (hilsen mine pudler) :lol:

Må jo bare si at puddelen til sjefene mine så og si aldri frøys da. :ahappy: Men hun hadde veldig god pels som aldri floket seg eller ble kladdete. Hun ble jo heller ikke klippet ned mer enn et par ganger i året da, annet enn rundt øynene og sånn. Ble børstet gjennom litt innimellom, men sjelden. Men dette var jo en storpuddel, de tåler litt mer. Hun brukte hvertfall aldri dekken og var mye ute. :ahappy: Men det er jo absolutt individuelt fra hund til hund også hvor fort de fryser, og det er vel vanligere på puddel at de fryser enn at de ikke gjør det.

Min eldste tispe fryser med en gang, mens ungtispa fryser mye sjeldnere. Samme rase og samme størrelse, og like mye (lite) pels. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også Sheltie- flotte hunder, og de jeg har hatt mest med å gjøre har ikke vært nervøse.
Men de er vel ikke de beste badehundene? De har mye pels, krever (MINST) ukentlig gjennombørsting, og liker ikke å få pelsen sin våt.

Er det med bading viktig for deg bør du se mer på Spaniel eller retriverrasene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellompuddelen her fryser ikke noe mer enn terven gjør. Eneste grunnen til at hun får på dekken om vinteren, er når det er kladdeføre.

Hvis det er mittelspitz eller kleinspitz du har forelsket deg i, så ville jeg kjøpt mittelspitz eller kleinspitz, jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki.. Jeg tenker at klein eller mittelspitz nok kan passe deg godt. Sheltie også, hvis du får fra gode linjer. Det gjelder jo såklart alle raser. Men det er mange gode oppdrettere av sheltie som fokuserer på det at de ikke skal være nervøse. :ahappy:

Ellers hva med tibetansk terrier? Eller tibetansk spaniel?

Vet heller ikke helt hva du ønsker av hunden. Vil du ha en spisshund, der du kan få litt mer jakt og gneldring, noen kan være sta og vanskelige å motivere til trening, eller en selskapshund, der du kanskje ikke får så mye motivasjon for trening på enkelte raser/linjer? Eller en terrier av noe slag, igjen kanskje litt lavere terskel for gneldring og jaktinstinkt, litt sta og selvstendige?

Jeg tenker egentlig at sheltie høres ut som en fin førstegangshund, om du får en som er fra gode linjer, gjerne med MH-testede foreldre som blir brukt til hundesporter, så du ser litt hva du får. Men selvsagt, om resten av familien ikke ønsker dette, så er det kanskje bedre med noe annet.

Puddel kan jo også være noe, mellompuddel er jo også en fin størrelse. Men igjen; med utstillingsklipp må de nok kanskje ha et dekken på vinteren, eventuelt heldress for å slippe masse snø i pelsen. Men det kan jo gjelde andre pelshunder også, hvis de har pelskvalitet som tilsier at det kladder. (Jeg bryr meg ikke om dekkener, jeg har pinnehunder som fryser bare de ser et snøfnugg) :lol:

Sikkert andre her som kan ha mer innspill på sheltie og hvordan de er, samt andre raser. Jeg er ikke såå inne i pelshunder og hvordan de er. :ahappy:

Men igjen. Du virker veldig moden for alderen og jeg er sikker på at du kommer til å ta et godt begrunnet valg og kommer til å få et supert liv med hunden din! :D

Nå som så mange anbefaler sheltien er jo det faktisk noe som har endret synet mitt litt, og det er faktisk den rasen jeg snakket mest om da jeg var liten. Mellom puddelen er litt for stor igjen, men dvergpuddelen er jo veldig lettvind. På sommeren kan man klippe pelsen kort sånn att den ikke blir overhettet osv. Men det er mye jobb med en hund som har mye pels i ansiktet, og de kan fort få øyebetennelse og man må være flink til å klippe den visst ikke blir det mye penger som går til hundefrisør, og kanskje problemer for hunden. Så det blir nok ikke den.. Hehe, jeg har alltid hatt dyr i livet mitt, så da må man være moden :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at sheltie vil passe bra.

Det er vel også en mulighet at hunden kan være med deg på rideturer?

Uansett hvilken rase du velger, så bruk god tid på å finne riktig oppdretter. Snakk med raseklubben, snakk med forksjellige oppdrettere, dra å treff hundene til oppdretteren, osv. Det kan være en ide å dra på en utstilling (eller annet arrangement) og kikke, der har du mulighet til å hilse på flere oppdrettere og også danne deg et inntrykk av rasen, og om det faktisk er hunden du ønsker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også Sheltie- flotte hunder, og de jeg har hatt mest med å gjøre har ikke vært nervøse.

Men de er vel ikke de beste badehundene? De har mye pels, krever (MINST) ukentlig gjennombørsting, og liker ikke å få pelsen sin våt.

Er det med bading viktig for deg bør du se mer på Spaniel eller retriverrasene :)

Bading er ikke såå viktig, det er viktigere å ha en hund som er balangsert og en jeg virkelig vill ha! I dette tilfellet er nok Mittelspitzen eller Kleinspitzen de hunderasene jeg virkelig vil ha. Ettersom mamma (som har mest og si ettersom det er hun som kommer til å ha det største ansvaret) ikke vil ha en sheltie :( Spaniel og retriverrasene er litt forstore for vår familie, men tusen takk for svar :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at sheltie vil passe bra.

Det er vel også en mulighet at hunden kan være med deg på rideturer?

Uansett hvilken rase du velger, så bruk god tid på å finne riktig oppdretter. Snakk med raseklubben, snakk med forksjellige oppdrettere, dra å treff hundene til oppdretteren, osv. Det kan være en ide å dra på en utstilling (eller annet arrangement) og kikke, der har du mulighet til å hilse på flere oppdrettere og også danne deg et inntrykk av rasen, og om det faktisk er hunden du ønsker. :)

Ja hunden kan sikkert være med på ridetur når den er godt nok disiplinert ;)

Vet du/dere om noen oppdrettere som avler på mittelspitz,kleinspitz eller sheltie på sørlandet? Vet bare om en kennel som heter Sunnico Kennel. Er det noen som vet om dette er en kennel/oppdretter som er til å stole på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men pudler er frysepinner! Der må man kle på med litt ulltøy :)

Ellers er det ingen dum idè, bortsett fra at det krever litt klipping og greing i hverdagen.

Hva med dansk svensk gårdshund? :) Eller japansk spisshund som du allerede kjenner til? Eller Shiba Inu?

Dansk/svensk må definitivt kles på om vinteren!

Bading er ikke såå viktig, det er viktigere å ha en hund som er balangsert og en jeg virkelig vill ha! I dette tilfellet er nok Mittelspitzen eller Kleinspitzen de hunderasene jeg virkelig vil ha. Ettersom mamma (som har mest og si ettersom det er hun som kommer til å ha det største ansvaret) ikke vil ha en sheltie :( Spaniel og retriverrasene er litt forstore for vår familie, men tusen takk for svar :))

Det er mange spanieler, og cavalier king charles er f.eks. mindre enn sheltien. Cocker spaniel er heller ikke så mye større enn sheltie (men da ville jeg nok heller gått for sheltie sånn helsemessig sett).

Om du liker de små spisshundene så kan de jo helt fint passe til det du beskriver.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...