Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0


Kaja
 Share

Recommended Posts

....og det er mulig at det er logisk i foreldrehodene, men for meg blir sånt helt feil. Barn SKAL få lov til å ha alenetid med sine venner. Barn mister MYE når de plutselig får småsøsken, for det første så får de automatisk mindre oppmerksomhet, "du er jo så stor du nå" er lett å ty til - og helt ærlig, jeg synes det er slemt å forvente at et barn også skal måtte dele sine venner med småsøsken.

Spesielt når det er tre år mellom dem, tre år mer MYE når de er så små.

Så selv om det sikkert er praktisk for mamma og pappa at fireåringen får henge med de større barna så synes altså at det bør det eldre barnet slippe. Så får heller mamma og pappa underholde fireåringen, eventuelt invitere jevnaldrende barn som kan leke med fireåringen.

Jeg er veldig enig! Jeg synes det blir feil å tvinge noen til å ta med andre på leken hver eneste gang. I bhg til E er det en jente som henger litt utenfor, og da får de ansatte der de andre til å ta henne med på leken de fleste gangene, men noen ganger kan det jo ødelegge alt å tvinge de til å ta henne med når de allerede holder på med noe.

Jeg har to storebrødre som er 8 og 5 år eldre enn meg. Jeg har aldri vært med på lekene deres, men mine foreldre har vært flinke til å sørge for at jeg har noen andre å leke med. For noen er det naturlig å leke med søsken og vennene deres, mens det hos andre ikke er naturlig. Da synes jeg ikke foreldre skal tvinge de til å ta med småsøsken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

....og det er mulig at det er logisk i foreldrehodene, men for meg blir sånt helt feil. Barn SKAL få lov til å ha alenetid med sine venner. Barn mister MYE når de plutselig får småsøsken, for det første så får de automatisk mindre oppmerksomhet, "du er jo så stor du nå" er lett å ty til - og helt ærlig, jeg synes det er slemt å forvente at et barn også skal måtte dele sine venner med småsøsken.

Spesielt når det er tre år mellom dem, tre år mer MYE når de er så små.

Så selv om det sikkert er praktisk for mamma og pappa at fireåringen får henge med de større barna så synes altså at det bør det eldre barnet slippe. Så får heller mamma og pappa underholde fireåringen, eventuelt invitere jevnaldrende barn som kan leke med fireåringen.

For oss så hadde det vært mye mer praktisk om fireåringen hadde foretrukket oss :) Og det er fornuft i det du skriver, men bildet er litt mer nyansert enn man kan tro, for 7-åringen vil gjerne leke med lillesøster. De leker kjempebra sammen hele tiden, så da blir det veldig rart når det ringer på døra og en utenforstående skal bestemme at "nå har jeg kommet så da kan du finne på noe annet".

Våre har vært vant til å leke med alle aldre fra de var bittesmå, og sånn har det vært i barnehagen og der de har vært på besøk også. At det glir over til at de på samme alder foretrekker hverandre er naturlig, men sånn sleip utestenging er stygt, rett og slett, spesielt i julen når det ikke er så mange å leke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

For oss så hadde det vært mye mer praktisk om fireåringen hadde foretrukket oss :) Og det er fornuft i det du skriver, men bildet er litt mer nyansert enn man kan tro, for 7-åringen vil gjerne leke med lillesøster. De leker kjempebra sammen hele tiden, så da blir det veldig rart når det ringer på døra og en utenforstående skal bestemme at "nå har jeg kommet så da kan du finne på noe annet".

Våre har vært vant til å leke med alle aldre fra de var bittesmå, og sånn har det vært i barnehagen og der de har vært på besøk også. At det glir over til at de på samme alder foretrekker hverandre er naturlig, men sånn sleip utestenging er stygt, rett og slett, spesielt i julen når det ikke er så mange å leke med.

Jeg er enig i at sleip utestenging blir feil - helt med på den, men det er naturlig at de ikke vil ha med fireåringen - dog blir det annerledes om søsteren vil ha med seg minsten på lek.

Jeg bare så for meg at man "gir beskjed" om at minste skal og må være med.

Jeg er midtimellombarn, og min lillesøster er bare 18 måneder yngre enn meg - det ble veldig mye "hennes show" med mine venner og jeg husker at jeg syntes det var veldig urettferdig at jeg alltid måtte ha med henne. Jeg hadde på en måte ikke "mine" venner, fordi de også måtte være hennes - hun derimot hadde både mine venner og sine venner - siden det ikke var så nøye om det gikk andre veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere ? De siste dagene har jeg lest ut en tykk bok og allikevel hatt masse kvalitetdstid med poden.

Han har snekret litt , tegnet litt, sett litt på tv etc i mens jeg har lest.

I dag sto han opp 07, jeg sto opp 08:30..

Han har blitt så selvstendig. .

Livet begynner å gå tilbake til normalen! :D

Jeg husker fremdeles lykkefølelsen da jeg oppdaget at jeg fikk tilbake mer og mer av det gamle livet mitt etter å ha fått barn. Da hadde man liksom både det gamle livet og det nye, med barn. :ahappy:

Og når det gjelder det med å ta med alle i leken, så er jeg enig med @Helianthus i at det er litt komplisert. Men jeg synes det er veldig veldig viktig å lære seg å inkludere, ikke bare på grunn av de som ellers blir stående utenfor, men for sin egen utvikling. Vi nordmenn er jo noen snålinger med det at vi helst bare vil være sammen med våre aller aller beste venner. Andre steder i verden er inkludering helt selvsagt og uproblematisk.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heeelt surrealistisk! Og stakkars babyen min har arva oppstoppernesa mi. :o Men nå har vi fått termin i alle fall og fått vite kjønnet! Skal tilbake om tre uker for å få et helt klart bilde av hjertet og sjekke om morkaka "siger" litt. Den ligger selvsagt midt frampå og sperrer utsikten. :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli mange artige øyeblikk med trolla nå, det er tydelig at de får med seg mye :lol: De har sett at jeg kaster klær i skittentøyskurven, så nå har de vært og hentet rene klær i skuffen og hevet oppi. Også har de henta seg hver sin klut og "tørket støv" rundt omkring i stua. "Skyller" kluten i en lekekasse, som om det var en vaskebøtte :lol: Når de ser at det er tid for mat, kommer de og leverer smokken sin til meg. C fikk ikke med seg med en gang at det var mat i stad, men det gjorde M. Så M gikk og henta smokken til C og ga til meg etter å ha levert sin egen :lol:

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli mange artige øyeblikk med trolla nå, det er tydelig at de får med seg mye :lol: De har sett at jeg kaster klær i skittentøyskurven, så nå har de vært og hentet rene klær i skuffen og hevet oppi. Også har de henta seg hver sin klut og "tørket støv" rundt omkring i stua. "Skyller" kluten i en lekekasse, som om det var en vaskebøtte :lol: Når de ser at det er tid for mat, kommer de og leverer smokken sin til meg. C fikk ikke med seg med en gang at det var mat i stad, men det gjorde M. Så M gikk og henta smokken til C og ga til meg etter å ha levert sin egen :lol:

Det må være så fascinerende med to! Har de begynt å gjøre mye sammen nå, sånn generelt?

A pleide forøvrig å kle av seg når han var sulten. Jeg tenkte ikke så mye over det her hjemme, men de lurte litt på hvorfor han alltid tok av seg klærne før mat i barnehagen.

Vel, mammaen matet ikke barnet sitt og hatet klesvask :lol: :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være så fascinerende med to! Har de begynt å gjøre mye sammen nå, sånn generelt?

A pleide forøvrig å kle av seg når han var sulten. Jeg tenkte ikke så mye over det her hjemme, men de lurte litt på hvorfor han alltid tok av seg klærne før mat i barnehagen.

Vel, mammaen matet ikke barnet sitt og hatet klesvask :lol: :lol:

:lol: Det ser ut som de så smått har begynt leke litt sammen, men de krangler mest når de leker egentlig :P Skal alltid ha samme leka, så mye sinne :| De er ellers blitt veldig interesserte i hverandre. Hvis en er tørst og henter flaska si, tar han alltid med begge flaskene og gir den ene til broren. Samme med smokk, bror må også ha :lol: Hvis jeg spør en om jeg kan få en kos, går han og gir broren en kos i stedet :(:P

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: De er så kule de gutta dine @Wednesday :wub: Må få møtt dem igjen om ikke alt forlenge :D

Skjer mye rart her og, siste er at hun krabber inn i skapet på badet og sitter der, sliter litt med å komme seg ut, så jeg må som regel redde henne ut. Men hun er veldig søt som skaptroll da :wub:

10393579_10155060564285171_5909717532112

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Det ser ut som de så smått har begynt leke litt sammen, men de krangler mest når de leker egentlig :P Skal alltid ha samme leka, så mye sinne :| De er ellers blitt veldig interesserte i hverandre. Hvis en er tørst og henter flaska si, tar han alltid med begge flaskene og gir den ene til broren. Samme med smokk, bror må også ha :lol: Hvis jeg spør en om jeg kan få en kos, går han og gir broren en kos i stedet :(:P

Hvor gamle er de nå igjen?

MYE frustrasjon forsvinner når språket kommer for fullt.

Jeg lurte i perioder på om jeg hadde verdens sinteste baby og om han var blitt negativt påvirket i magen pga samlivsproblemer før A begynte å snakke for fullt :|

2 stk av han hadde vært...jeg vil ikke tenke på det.

Men når språket kom trengte han ikke være så sint lengre, for da kunne han si hva han mente og sladre :P

Han er fortsatt en hissigpropp, men det visste jeg allerede når han var magetroll og det kan jeg skylde på hårfargen for :P

Men det er liksom ikke raserianfall og krangling om ALT lengre, og han prater før det smeller og da kan man jo løse det.

Noen ganger. ..

Jeg merket det spesielt ovenfor yngste søskenbarnet hans ( 5 ) , han gikk fra å delje løs til ' Maaaamma! Tuva er DUM!' :lol: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig å høre Mud, syntes å merke det litt her og. Bedre humør og flere ord kommer sammen :)

Huff så på litt skummel Barnetv idag. Merker ikke noe på henne men håper ikke hun blir redd inni seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heeelt surrealistisk! Og stakkars babyen min har arva oppstoppernesa mi. :oMen nå har vi fått termin i alle fall og fått vite kjønnet! Skal tilbake om tre uker for å få et helt klart bilde av hjertet og sjekke om morkaka "siger" litt. Den ligger selvsagt midt frampå og sperrer utsikten. :)

Moro :) Gøy å endelig få sett babyen som romsterer inne i magen! Når ble termin?

Jeg har også vært på ultralyd i dag (har nå vært på 4 stk). Fosterdiagnostikk fordi det er større risiko for misdannelser hos fosteret fordi jeg har diabetes. Blir fulgt opp tett pga diabetesen, og fordi det endte med morkakesvikt. Som om ikke det var nok, så fant de ut at det er økt motstand i blodkarene til livmoren, som kan føre til svangerskapsforgiftning eller vekstretardasjon hos babyen. Dermed skal jeg på 1-2 nye ultralyder hos fosterdiagnostikken, i tillegg til ordinær og alle de andre jeg skal på. Heldigvis så det ut til at alt var fint med babyen :) 90% sikker på kjønnet var han også! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro :) Gøy å endelig få sett babyen som romsterer inne i magen! Når ble termin?

Jeg har også vært på ultralyd i dag (har nå vært på 4 stk). Fosterdiagnostikk fordi det er større risiko for misdannelser hos fosteret fordi jeg har diabetes. Blir fulgt opp tett pga diabetesen, og fordi det endte med morkakesvikt. Som om ikke det var nok, så fant de ut at det er økt motstand i blodkarene til livmoren, som kan føre til svangerskapsforgiftning eller vekstretardasjon hos babyen. Dermed skal jeg på 1-2 nye ultralyder hos fosterdiagnostikken, i tillegg til ordinær og alle de andre jeg skal på. Heldigvis så det ut til at alt var fint med babyen :) 90% sikker på kjønnet var han også! :D

28.mai ble termin. Meeen vi sier begynnelsen av juni når noen spør, enkelte henger seg så sykt opp i den datoen og jeg orker ikke gnag når tida kommer. :P

Dette var vår 4. Ul også, pga historikken min. Skal tilbake om 3 uker for å se på hjertet igjen, ikke noe galt men de fikk ikke et skikkelig klart bilde av det.

Så bra at du følges skikkelig opp mtp diabetesen. Det er gull verdt for å føle seg trygg! Jeg så en dokumentar på tv for ikke så lenge siden om svangerskap og diabetes.

Får du enstra oppfølging i forhold til vekestimering hos babyen?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh ultralyd, det er så kos å se den lille rare saken :wub: Vil dere røpe kjønn?

Jeg avlivet min elskede Kahlo en liten uke før tidlig ul, så jeg hadde halsbåndet hennes i lomma og knuget på det på ultralyden. Måtte dra alene siden Bonden skulle bort, og jeg var helt sikker på at ikke alt var som det skulle. Men det var det jo heldigvis :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får ei lita jente. :) Jeg har vært helt sikker på at det var ei jente fra begynnelsen av så jeg sa at jeg måtte få vite det i tilfelle det var en gutt. Da ville jeg trenge litt tid å omstille meg!

Jordmora lo av meg da jeg sa tenk å være så gjennomsiktig og likevel så søt. :wub:

Vakreste bildene jeg noensinne har sett!

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28.mai ble termin. Meeen vi sier begynnelsen av juni når noen spør, enkelte henger seg så sykt opp i den datoen og jeg orker ikke gnag når tida kommer. :P

Dette var vår 4. Ul også, pga historikken min. Skal tilbake om 3 uker for å se på hjertet igjen, ikke noe galt men de fikk ikke et skikkelig klart bilde av det.

Så bra at du følges skikkelig opp mtp diabetesen. Det er gull verdt for å føle seg trygg! Jeg så en dokumentar på tv for ikke så lenge siden om svangerskap og diabetes.

Får du enstra oppfølging i forhold til vekestimering hos babyen?

Er på kontroller annenhver uke, også kommer ultralydene hos fosterdiagnostikken utenom. Etter hvert så blir det sikkert enda hyppigere kontroller, sist var jeg på ultralyd minst en gang i uken den siste tiden. Pluss at jeg ble innlagt. De er redde for å drite seg ut igjen :P
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på kontroller annenhver uke, også kommer ultralydene hos fosterdiagnostikken utenom. Etter hvert så blir det sikkert enda hyppigere kontroller, sist var jeg på ultralyd minst en gang i uken den siste tiden. Pluss at jeg ble innlagt. De er redde for å drite seg ut igjen :P

Såpass ja! Da rekker du å bli kjent i gangene liksom? Men det er godt de lærer av sine feil. (Nå vet jeg jo ikke hva som skjedde sist men likevel!)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten vært bekymret for A sine interesser siste tiden. Gud, jesus og gull.

Han maser om at han vil ha kister fulle av gull, er fortvilet over at han ikke kan få det som gaver fra himmelen, og begynte faktisk å gråte når jeg sa at røvere kommer i fengsel for han vil ikke i fengsel , men han ser ingen annen utvei enn å måtte stjele alt gullet...

Sånn har det pågått i ukesvis , og jeg begynte nesten å se for meg kidden ende som en eller annen grisk predikant. .

I kveld spurte jeg han hva i alle dager han skal med 100 kister med Gull ( må være 100 ) og da ble han oppgitt.

Jeg måtte jo skjønne at han skulle gi det bort til hele verden så ingen var fattige!

Han er jo god denne raringen min, selv om han tenker altfor mye :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er de nå igjen?

MYE frustrasjon forsvinner når språket kommer for fullt.

Jeg lurte i perioder på om jeg hadde verdens sinteste baby og om han var blitt negativt påvirket i magen pga samlivsproblemer før A begynte å snakke for fullt :|

2 stk av han hadde vært...jeg vil ikke tenke på det.

Men når språket kom trengte han ikke være så sint lengre, for da kunne han si hva han mente og sladre :P

Han er fortsatt en hissigpropp, men det visste jeg allerede når han var magetroll og det kan jeg skylde på hårfargen for :P

Men det er liksom ikke raserianfall og krangling om ALT lengre, og han prater før det smeller og da kan man jo løse det.

Noen ganger. ..

Jeg merket det spesielt ovenfor yngste søskenbarnet hans ( 5 ) , han gikk fra å delje løs til ' Maaaamma! Tuva er DUM!' :lol: :lol:

Nå er de 17 mnd :) Godt å høre at det blir bedre! :lol: Det er spesielt den ene som er mye sint. Jeg gleder meg veldig til de får skikkelig språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...