Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3 2.0


Kaja
 Share

Recommended Posts

  • Svar 9.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var vi blitt foreldre Lillegutt kom til verden klokken 11.45 i formiddag etter en litt dramatisk fødsel som endte i akuttsnitt. Han veier 3580 gram, er 49 cm lang og selvsagt helt perfekt Mor,

Siden nærmeste familie nå er informert så får jeg snike meg sånn litt småoffisielt inn her

03:22 kom verdens skjønneste tass. Han fikk det veldig travelt på slutten og kom ut med superheltarmen først. Veldig effektiv og grei fødsel. Lystgassen var noe drit, ble bare kvalm og svimmel, så da

Posted Images

Jeg blir alltid så trøtt når jeg synger barnesanger jeg. Begynner å stor gjespe. :P

Men synger so ro lillemann(bytter ut lillemann med lillemor), bæ bæ lille lam, se min kjole, ro ro din båt, ro ro til fisjeskjær, olle bolle og 3 arabiske sanger. :)

Mange ganger om dagen så peker hun på telefonen min og begynner å synge på den ene arabiske sangen. Da vil hun se videoen på YouTube.

6 skritt gikk hun forresten i går. Moro. :D

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gamle folkeeventyrene er visst opprinnelig beregnet for voksne, ikke barn. Folk trodde på troll og Huldrer og fortalte historier om dem når de hadde ledig tid.

Kan skrive under på at de passer for voksne. Jeg er syk, fryktelig vondt i magen men det hjelper å prate med noen. Ergo leste mannen eventyr for meg til jeg sovnet i går kveld :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventyrene er jo også ganske fæle da, med trollet som skjærer hull i magen sin og brødrene til Askeladden får jo sår som det strøs salt i osv.

Leggingen her tar litt tid :P Så vi rekker flere sanger.

Trollmor, den nissesangen Aya nevnte + den litt nyere nissesangen: "Nisser, og griser og alle andre små - skal være inne nå. Kose seg i bingen, og ingen skal ha noe vondt å tenke på. Takk for denne dagen, takk for gode ord, og det gode vi fikk i magen - nå sier vi en godnatt til alle på vår jord. Lalalalalala...

Så fortsetter jeg med en svensk vuggevise jeg har lært av Tjorven og Stina som legger Skrållan, og "Kjære Gud jeg har det godt."

Og Byssan Lull, den sang alltid mommon min.

Også den koselige der Ellie og Balrog er med på slutten annenhver dag, kanskje det er den Emilie synger?

So ro lille venn

nå er dagen over

alle barn i dette land,

ligger nå å sover

so ro tipp og tå

sov min lille pode

Ellie / Balrog sover også nå

med halen under hodet. :heart:

Ellers lurer jeg på om pappa topper tristhetsskalaen da han sang denne for oss? :lol::icon_cry:

  1. I en sal på hospitalet hvor de hvite senger står

    lå en liten brystsvak pike mild og god med gyllent hår

  2. Siste vinter den gang sneen smeltet for den milde vind

    tentes også håpets stråler i den lille pikens sinn

  3. Alles hjerter vant den lille der hun lå så mild og god

    bar sin smerte uten klage som et barn med villig mot

  4. Og hun hviskede til legen da ved hennes seng han sto

    får jeg komme hjem til påske skal jeg være riktig god.

  5. Legen svarte henne stille: Nei mitt barn det knapt jeg tror

    men til pinse kan det hende du får komme hjem til mor.

  6. Pinsen kom med grønne blader blomster smykket mark og eng

    men den lille lå der ennu fengslet til sin sykeseng.

  7. Og når høsten ubarmhjertig knuget hennes spinkle bryst

    spørger hun igjennom tårer får jeg komme hjem til jul.

  8. Legen svarer henne ikke, stryker blott det gyldne hår

    det er tårer i hans øyne da han vender seg og går.

  9. Og til sist i flokk og følge julens glade budskap kom

    og den lilles røst var stille og den sykes seng sto tom.

  10. Bort fra sorg og bort fra klage, bort fra hjemmet og fra mor

    er hun draget til Guds fader der hvor ingen sykdom bor.

  11. I sin grav hun trygt må hvile under sneens kolde skjul

    endt er nu den lange vinter hun fikk komme hjem til Gud.

Den sang stemoren min for meg ... Den er jo helt grusom! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk babymonitoren i dag. Den funker og er stille! :ahappy: Stusset litt på om den funka, men den funker såpass at jeg hørte at det begynte å regne ute (vogna stod ute) og nå sitter jeg og hører på at hun puster :ahappy:

Også hønemor da - har regntrekk til vogna, men får meg ikke til å bruke det. Er sånn som dekker hele vogna og et hull foran. Men er så redd for at det skal bli for tett for henne inni der. :icon_redface: Så nå står vogna i yttergangen med ytterdøra åpen heller, så hun kan sove i frisk luft uten at jeg må ha på regntrekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbel poster jeg. Vill og gal som jeg er. Svigermor kom inn og jeg sa, før hun rakk å sette seg ',at jeg er på vei til å legge meg med ida nå, så passer ikke så godt nå." Snille ungen som har vært blid og fornøyd i hele dag ble akutt utrøstelig samtidig :lol: nei, jeg kløp henne ikke! Svigermor sa "jeg går igjen jeg. Ikke noe problem" eller no sånt og gikk, så sur ut, en det kan hun gjøre uten at hun er det. Så sagaen forysetter!

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for positiv utvikling, Rak! :D

Her er jeg møkk lei dårlig immunforsvar. Nå har jeg begynt å bli forkjøla IGJEN. Vondt i halsen, nyser osv osv. Jeg er egentlig ganske bortskjemt med godt immunforsvar, og blir vanligvis ikke syk/forkjøla oftere enn én gang annet hvert år :sleep: Nå er jeg forkjøla for ørtene gang siden magetrollet tok bolig. Grmf...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i går leste jeg litt i en eventyrbok. Bukkene bruse som skulle til seters for å gjøre seg fete. Må ta med utdrag derifra og

[...]

Tripp trapp, tripp trapp, tripp trapp, da det på broa. Bukken var så tung at broa både knaket og braket under den.

"Hvem er det som tramper på min bro?" skrek trollet.

"Det er den store Bukken Bruse" sa bukken. Den var ordentlig grov i målet.

"Nå kommer jeg og tar deg" skrek trollet.

"Ja kom du! Jeg har to spyd, og med dem skal jeg stange dine øyne ut! Jeg har to store kampestein, og med dem skal jeg knuse både marg og bein!" sa bukken. Og så fløy den på trollet og stakk ut øynene på han, slo i stykker marg og bein og stanget han utfor fossen. Også gikk den til seters. Der ble bukkene så fete, så fete at de nesten ikke orket å gå hjem igjen. Og er ikke fettet gått av dem, så har de det ennå.

Og snipp snapp snute, her er eventyret ute.

Barnevennelig, du liksom...

Vi bruker en mer modifisert utgave av bukkenebruse i bhg der jeg jobber iallefall.. :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spent på om det blir noe kommentarer eller reaksjoner - men tenker at jeg får bare gjøre sånn, og de gangene det passer eller enda bedre, de gangene de avtaler før de kommer, så gjør jeg det ekstra koselig med kaffeservering for eksempel?

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg sniker meg bare innom for å anbefale "Bukkene bruse på badeland" for dere. Leste den på skolen, og det var en fin bok med masse tegninger i :) (Lenge siden jeg har ledd så mye av en barnebok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sniker meg bare innom for å anbefale "Bukkene bruse på badeland" for dere. Leste den på skolen, og det var en fin bok med masse tegninger i :) (Lenge siden jeg har ledd så mye av en barnebok)

image.jpg

"Æddeabædda buse! Trollet hakke truse!" Joda, mye lest her i gården, sist i går kveld. Den, Rumpemelk fra Afrika og Lillesøster bøkene er gjengangere her i huset. Jeg kan de på rams ! :lol:

Kule bøker da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spent på om det blir noe kommentarer eller reaksjoner - men tenker at jeg får bare gjøre sånn, og de gangene det passer eller enda bedre, de gangene de avtaler før de kommer, så gjør jeg det ekstra koselig med kaffeservering for eksempel?

Eventuelt kanskje til og med spørre om de har lyst til å komme over en tur? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:gaah: Familie. :aww:

Vi vil jo døpe Ida, og vil helst gjøre det i den lokale kirka her. Der er det svært begrenset med gudstjenester, den som hadde passet best er 1. juledag. Men! 1. juledag er på en onsdag. Da er svigermor på dialyse. Det er hun tre dager i uka, og de dagene er spikra, samme hva. Så den går ikke.

Så er det min familie da, mamma og stefar bor i nigeria, de er i budal i jula, sammen med bror, så da hadde det passet kjempefint med dåp, men akkurat der tror jeg vi må prioritere svigermor altså. Dialysen er ikke noe hun kan velge. Og når har min kjære mor hengt seg opp på at det MÅ skje i jula.... Så da er jeg litt rådvill her. Jeg vil jo gjerne ha dem tilstede - men hvis de, hvertfall mamma og bror, virkelig vil komme i dåpen så får de det til senere også. Stefar er det jo selvsagt litt verre med siden han jobber og er borte på møter i diverse land osv osv.

Snakket med dem på kirkekontoret i dag, og han jeg snakka med skulle ringe meg opp etterhvert med hvilke datoer det skjer noe i kirka her. Så får jeg høre skrive opp dem og snakke med folk og komme tilbake til han.

Hvorfor kan ikke ting bare ordne seg - hadde vært så mye enklere :lol:

Og, dere som ikke har dåpskjoler som går i arv i familie - hvordan løste dere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:gaah: Familie. :aww:

Vi vil jo døpe Ida, og vil helst gjøre det i den lokale kirka her. Der er det svært begrenset med gudstjenester, den som hadde passet best er 1. juledag. Men! 1. juledag er på en onsdag. Da er svigermor på dialyse. Det er hun tre dager i uka, og de dagene er spikra, samme hva. Så den går ikke.

Så er det min familie da, mamma og stefar bor i nigeria, de er i budal i jula, sammen med bror, så da hadde det passet kjempefint med dåp, men akkurat der tror jeg vi må prioritere svigermor altså. Dialysen er ikke noe hun kan velge. Og når har min kjære mor hengt seg opp på at det MÅ skje i jula.... Så da er jeg litt rådvill her. Jeg vil jo gjerne ha dem tilstede - men hvis de, hvertfall mamma og bror, virkelig vil komme i dåpen så får de det til senere også. Stefar er det jo selvsagt litt verre med siden han jobber og er borte på møter i diverse land osv osv.

Snakket med dem på kirkekontoret i dag, og han jeg snakka med skulle ringe meg opp etterhvert med hvilke datoer det skjer noe i kirka her. Så får jeg høre skrive opp dem og snakke med folk og komme tilbake til han.

Hvorfor kan ikke ting bare ordne seg - hadde vært så mye enklere :lol:

Og, dere som ikke har dåpskjoler som går i arv i familie - hvordan løste dere det?

Uff, sånne puslespill er ikke enkle. Håper det løser seg.

Min svigerdatter kjøpte dåpskjole på nettet:

d%C3%A5pskjole.jpg

Vi hadde for såvidt en i familien, eller min tidligere svigerfamilie, som mine sønner bla. er døpt i. Navnene deres er brodert inn i kjolen. Men det var litt styr mellom guttungen og faren hans, så for å være sikker på å ha en dåpskjole til datteren så kjøpte de selv. Grei far hva? Stilte krav til guttungen for å få lov å bruke dåpskjolen, regner med at han angret litt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

:gaah: Familie. :aww:

Vi vil jo døpe Ida, og vil helst gjøre det i den lokale kirka her. Der er det svært begrenset med gudstjenester, den som hadde passet best er 1. juledag. Men! 1. juledag er på en onsdag. Da er svigermor på dialyse. Det er hun tre dager i uka, og de dagene er spikra, samme hva. Så den går ikke.

Så er det min familie da, mamma og stefar bor i nigeria, de er i budal i jula, sammen med bror, så da hadde det passet kjempefint med dåp, men akkurat der tror jeg vi må prioritere svigermor altså. Dialysen er ikke noe hun kan velge. Og når har min kjære mor hengt seg opp på at det MÅ skje i jula.... Så da er jeg litt rådvill her. Jeg vil jo gjerne ha dem tilstede - men hvis de, hvertfall mamma og bror, virkelig vil komme i dåpen så får de det til senere også. Stefar er det jo selvsagt litt verre med siden han jobber og er borte på møter i diverse land osv osv.

Snakket med dem på kirkekontoret i dag, og han jeg snakka med skulle ringe meg opp etterhvert med hvilke datoer det skjer noe i kirka her. Så får jeg høre skrive opp dem og snakke med folk og komme tilbake til han.

Hvorfor kan ikke ting bare ordne seg - hadde vært så mye enklere :lol:

Og, dere som ikke har dåpskjoler som går i arv i familie - hvordan løste dere det?

Før i tiden så var det lån også som fungerte. Vi er døpt i en som kommer fra gården far min voks opp. Den er det i hvertfall døpt te generasjoner i og den er sydd av en brudekjole som da generasjonen fær der brukte. HVa med å kjøpe en og la den bli tradisjon på garden. Gjerne med presonlig preg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Håper det løser seg så hvertfall mamma og bror kommer i dåpen. Stusselig dåp hvis hele min familie mangler...

Oki, noen tips til billige plasser å kjøpe på nett? Vi har mildt sagt en anstrengt økonomi for tiden, så 2-3000kr kjoler er uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har visst smittet Tuva. Hun spiste litt lite i går, men tenkte ikke noe mer over det. I dag vil hun kke ha noe særlig, men slukte smoothien hun fikk, så da kan hun vel bare få mer av det? Så får hun i alle fall i seg noe. Diare og helt klam. Men først og fremst så ser vi det på at hun faktisk koser. Det har ikke skjedd sden hun var bittebitteliten. Nå har hun ligget en time på fanget med smokken (som hun aldri vil ha hvis hun ikke er trøtt) og bare kost. Stakkar liten.

Burde vi ringe legevakten og høre om tips? Noen andre tips? hvordan får vi i henne væske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har visst smittet Tuva. Hun spiste litt lite i går, men tenkte ikke noe mer over det. I dag vil hun kke ha noe særlig, men slukte smoothien hun fikk, så da kan hun vel bare få mer av det? Så får hun i alle fall i seg noe. Diare og helt klam. Men først og fremst så ser vi det på at hun faktisk koser. Det har ikke skjedd sden hun var bittebitteliten. Nå har hun ligget en time på fanget med smokken (som hun aldri vil ha hvis hun ikke er trøtt) og bare kost. Stakkar liten.

Burde vi ringe legevakten og høre om tips? Noen andre tips? hvordan får vi i henne væske?

Prøv å gi henne saft/saftis, eller smoothie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har visst smittet Tuva. Hun spiste litt lite i går, men tenkte ikke noe mer over det. I dag vil hun kke ha noe særlig, men slukte smoothien hun fikk, så da kan hun vel bare få mer av det? Så får hun i alle fall i seg noe. Diare og helt klam. Men først og fremst så ser vi det på at hun faktisk koser. Det har ikke skjedd sden hun var bittebitteliten. Nå har hun ligget en time på fanget med smokken (som hun aldri vil ha hvis hun ikke er trøtt) og bare kost. Stakkar liten.

Burde vi ringe legevakten og høre om tips? Noen andre tips? hvordan får vi i henne væske?

Huff - god bedring til Tuva. :hug: Hadde gitt henne det hun vil ha jeg, så hun får i seg væske. Og ringt legevakt og hørt litt hvor lenge dere skal se an og sånt. Men jeg er hønemor. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers lurer jeg på om pappa topper tristhetsskalaen da han sang denne for oss? :lol::icon_cry:

  • I en sal på hospitalet hvor de hvite senger står

    lå en liten brystsvak pike mild og god med gyllent hår

  • Siste vinter den gang sneen smeltet for den milde vind

    tentes også håpets stråler i den lille pikens sinn

  • Alles hjerter vant den lille der hun lå så mild og god

    bar sin smerte uten klage som et barn med villig mot

  • Og hun hviskede til legen da ved hennes seng han sto

    får jeg komme hjem til påske skal jeg være riktig god.

  • Legen svarte henne stille: Nei mitt barn det knapt jeg tror

    men til pinse kan det hende du får komme hjem til mor.

  • Pinsen kom med grønne blader blomster smykket mark og eng

    men den lille lå der ennu fengslet til sin sykeseng.

  • Og når høsten ubarmhjertig knuget hennes spinkle bryst

    spørger hun igjennom tårer får jeg komme hjem til jul.

  • Legen svarer henne ikke, stryker blott det gyldne hår

    det er tårer i hans øyne da han vender seg og går.

  • Og til sist i flokk og følge julens glade budskap kom

    og den lilles røst var stille og den sykes seng sto tom.

  • Bort fra sorg og bort fra klage, bort fra hjemmet og fra mor

    er hun draget til Guds fader der hvor ingen sykdom bor.

  • I sin grav hun trygt må hvile under sneens kolde skjul

    endt er nu den lange vinter hun fikk komme hjem til Gud.

Den er grusom, mamma pleide å synge den for meg. Sammen med boka om musen Malle som ble påkjørt, drept og spist av forskjellige dyr tenker jeg at enkelte ting i barndommen setter ekstra spor :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...