Gå til innhold
Hundesonen.no

– Ulven tok kameraten min


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

Du sier det ikke er jegerene som bestemmer hvilke dyr de skal skyte - med mindre forvaltere / oppsynsmenn merker dyra som skal skytes for jegerene blir "årets kvote er årlinger/2 okser og ei ku" veldig difust og opp til hver jegers vurdering. Med tanke på de flotte historiene vi har hatt i media, blandt annet jegere på så sørpefylla at de tar livet av sine egne jakthunder og setter fyr på ATV'en sin, så har jeg veldig vondt for å tro at alle dyr som skytes i norge er nøye utvalgt til det beste for økosystemet. Det blir som å tro på at alle bikkjer aldri kommer til å stjele mat hvis de får beskjed om å la være - noen følger beskjeden, andre ikke.

Det er strenge kvoter jo og kjever skal sendes inn. Mitt intrykk er at de aller fleste jegere tar ansvaret vi faktisk har med å følge regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 289
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ulvedebatt til side, bare som en hundeeier til en annen, hvordan kan du si det om noen som nettopp har mistet hunden sin? Selv når man gjør dumme ting, selv om man tar risikoer, selv om man tar valg s

Er man tjukk i huet for å opprettholde den bruken hundene er laget til... Ja vel. I så fall forbeholder jeg meg retten til å være tjukk i huet til jeg evt. Slutter å ha hund... (selskapshunder gidder

Jeg synes dette er vanvittig trist. På den ene siden er jeg veldig for å ha ulv i norsk natur, det er et nydelig og verdifullt dyr som det ville vært trist å miste. På den andre siden så er det ganske

Posted Images

Guest Kåre Lise

Det er strenge kvoter jo og kjever skal sendes inn. Mitt intrykk er at de aller fleste jegere tar ansvaret vi faktisk har med å følge regler.

Det forandrer jo ikke det faktum jeg og kanger prøver formidle. Til syvende og sist er det jegerne i felten som tar ut individene på kvotene. Hvis du fortsatt mener dette ikke er tilfelle så får du komme med informasjon på hvordan det foregår for oss uvitende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forandrer jo ikke det faktum jeg og kanger prøver formidle. Til syvende og sist er det jegerne i felten som tar ut individene på kvotene. Hvis du fortsatt mener dette ikke er tilfelle så får du komme med informasjon på hvordan det foregår for oss uvitende.

Men hva er problemet med at det er tilfeldig. Om man har to kalver på kvoten så spiller det ingen trille hvilken kalv man tar. Jegerene kjenner området sitt og har ofte peiling på hvilke dyr som går der, ser de samme år etter år, vet hvor mange kalver det er født. Ved å observere hele året både med viltkamera og turer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

En revolusjonær avsløring - alle rovdyr tar ut det viltet det er mest lønnsomt å ta ut. For en som jakter til beins med tenner som våpen, er et svakt og sykt individ lønnsomt å ta. For mennesker som har kuler og krutt og ikke trenger å gå i nærkamp med viltet, så er det lønnsomt å ta ut et stort og sterkt individ. Det har noe med hvor mye energi man bruker for å skaffe seg energi å gjøre. Survival of the fittest og sånt, liksom.

Det moderne mennesket spiser ikke syke og svake individer. I beste fall forer vi bikkjene våre med det, i verste fall blir det destruert.

Siden du nekter å lese hva jeg og kanger skriver så siterer jeg det 2ne forklarte så fint.

Men hva er problemet med at det er tilfeldig. Om man har to kalver på kvoten så spiller det ingen trille hvilken kalv man tar. Jegerene kjenner området sitt og har ofte peiling på hvilke dyr som går der, ser de samme år etter år, vet hvor mange kalver det er født. Ved å observere hele året både med viltkamera og turer.

Hvis du ikke ser problemet med at det er tilfeldig så kan jeg nok ikke hjelpe deg. Dette lærer man om på skolen, "Survivel of the fittest og sånn, liksom." For å igjen sitere 2ne. Det er vel og ting som tyder på at rovdyra ( ulven ) også tar de syke på bl.a. lukt, ikke bare fysikken. vis du mener jegerne lukter syke dyr så får du jo bare tro det, ikke noe jeg får gjort med det. "Pappa er jeger osv. " Flott og fint det men lurer ikke meg. Er jo fortsatt de som tviler på Darwin også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du nekter å lese hva jeg og kanger skriver så siterer jeg det 2ne forklarte så fint.

Hvis du ikke ser problemet med at det er tilfeldig så kan jeg nok ikke hjelpe deg. Dette lærer man om på skolen, "Survivel of the fittest og sånn, liksom." For å igjen sitere 2ne. Det er vel og ting som tyder på at rovdyra ( ulven ) også tar de syke på bl.a. lukt, ikke bare fysikken. vis du mener jegerne lukter syke dyr så får du jo bare tro det, ikke noe jeg får gjort med det. "Pappa er jeger osv. " Flott og fint det men lurer ikke meg. Er jo fortsatt de som tviler på Darwin også. :)

Pappan min er ikke jeger. Jeg er jeger;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne forklarte så fint :lol: 2ne har ingenting i mot jakt med hund, hun. Survival of the fittest betyr at den som er mest tilpasningsdyktig overlever, og mennesket er mest tilpasningsdyktig. Mennesket er også forholdsvis intelligent, og kan avgjøre at vi tar ut så så mange dyr, vi avliver de syke dyrene, vi skyter ikke 20 taggers oksen, men lar den gå et år eller to til så den kan få flere avkom. Og hvem veit best hva slags dyr de har å jakte på enn jegerne? Hvem veit mest om hvor mye dyr det er i et område, og hva man bør ta ut mest av for å få en levedyktig, sunn stamme?

Det er ihvertfall ikke hundefolk på sonen som ikke har vært på jakt noen gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

2ne forklarte så fint :lol: 2ne har ingenting i mot jakt med hund, hun. Survival of the fittest betyr at den som er mest tilpasningsdyktig overlever, og mennesket er mest tilpasningsdyktig. Mennesket er også forholdsvis intelligent, og kan avgjøre at vi tar ut så så mange dyr, vi avliver de syke dyrene, vi skyter ikke 20 taggers oksen, men lar den gå et år eller to til så den kan få flere avkom. Og hvem veit best hva slags dyr de har å jakte på enn jegerne? Hvem veit mest om hvor mye dyr det er i et område, og hva man bør ta ut mest av for å få en levedyktig, sunn stamme?

Det er ihvertfall ikke hundefolk på sonen som ikke har vært på jakt noen gang..

Bestem deg nå da, du behøver ikke alltid gå i mot alt jeg sier vet du. Det ser bare dumt ut.

Menneskets tilpasning har vel sjeldent vært til fordel for naturen og ett økologisk mangfold.

Tror jeg har poengtert meg nok til det kjedsommelige her. Dere må jo gjerne fortsette å tro at jegerne er guder.

Jakt bør være ett supplement til naturens gang, ikke motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestem deg nå da, du behøver ikke alltid gå i mot alt jeg sier vet du. Det ser bare dumt ut.

Menneskets tilpasning har vel sjeldent vært til fordel for naturen og ett økologisk mangfold.

Tror jeg har poengtert meg nok til det kjedsommelige her. Dere må jo gjerne fortsette å tro at jegerne er guder.

Jakt bør være ett supplement til naturens gang, ikke motsatt.

Oh please, don't flatter yourself. At du tolker det jeg skriver som et argument i mot jegere får du jo ta ansvar for selv, det var aldri intensjonen bak innlegget du velger å bruke som et godt eksempel. Det jeg prøvde å forklare var hvorfor ulv tar de sykeste og svakeste dyrene, mens vi mennesker ikke trenger det. At vi ikke trenger å ta ut de sykeste og svakeste dyrene, betyr ikke at vi ikke kan bestemme oss for å gjøre det, for i motsetning til ulven, så kan vi planlegge jakta og hvilke dyr vi skal ta ut, fremfor å ta det vi får tak i.

Jeg tror ikke at jegerne er noen "guder", men jeg kjenner mange nok jegere til å vite at de aller, aller fleste av de er fornuftige mennesker som er interessert i å kunne jakte fremover. Og på et forum der vi stort sett er veldig opptatt av å bruke hundene våre til noe fornuftig, der vi stort sett mener det er viktig å avle for å beholde raseegenskaper, så er det direkte latterlig at det skal være en så massiv kritikk av bruk av jakthunder som får gjøre nettopp det de er avlet til.

Som jeg har sagt før i ulvediskusjoner her på sonen, så kan ulveforkjempere gjøre en til ulvemotstander basert kun på naive, disneyfiserte og nedlatende argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

At vi ikke trenger å ta ut de sykeste og svakeste dyrene, betyr ikke at vi ikke kan bestemme oss for å gjøre det, for i motsetning til ulven, så kan vi planlegge jakta og hvilke dyr vi skal ta ut, fremfor å ta det vi får tak i.

Så vi kan det altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vi kan det altså?

Ja, og det blir gjort også. Det er bestemt når jakta begynner at man skal ta ut f.eks 2 kuer, 1 okse og 4 kalver. Det er rett nok ikke bestemt akkurat hvilke kuer, okser og kalver som skal tas ut, men de går ikke inn i skogen på lykke og fromme og skyter alt de ser - selv om det nå og da kommer noen avisoverskrifter som tilsier noe annet.

Det er litt som hundebitt-artikler. De gangene hunder biter folk, da havner det i avisa. Alle de hundene som aldri biter folk, de kommer ikke i avisa, enda det er oftere at hunder ikke biter enn omvendt. De jegerne som skyter på folkevogna til lensmann (for å sitere Øystein Sunde) havner i avisa, de jegerne som skyter det de skal (eller aldri løsner et skudd i det hele tatt) havner ikke i avisen. Tro det eller ei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ja, og det blir gjort også. Det er bestemt når jakta begynner at man skal ta ut f.eks 2 kuer, 1 okse og 4 kalver. Det er rett nok ikke bestemt akkurat hvilke kuer, okser og kalver som skal tas ut, men de går ikke inn i skogen på lykke og fromme og skyter alt de ser - selv om det nå og da kommer noen avisoverskrifter som tilsier noe annet.

Å ****, er det sant? Har jeg virkelig tatt så feil. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

...en kan jo bli ulvemotstander av mindre...

Jeg har vært veldig PRO ulv i hele mitt liv, men akkurat nå så tenker jeg at det er greit at de skyter alle sammen.

Ja best det, skyt all ulven så jakthundene kan løpe løse med GPS, leve trygt og godt. Er jo tross alt det de er skapt for, ulven derimot den er jo ulovlig satt ut. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor jeg skal bo, hvor jeg kan slippe mine jakthunder uten å være redd for ulv.

Ulven vandrer overalt.

Nå bor jeg riktig nok i "ulveland" og slipper mine hunder daglig. De løper med GPS bånd fordi jeg vil vite hvor jeg finner de om noe skjer. Mine hunder løper ikke "langt" unna meg, maks 500meter, men som regel er de 100-200meter unna og kommer jenvlig innom. Håper at vi aldri ser ulv.

Jeg merker at jeg faktisk blir litt nervøs for meg selv når jeg går tur. Hva om det kommer en ulveflokk, jeg vil jo ikke ha en sjanse.
I vinter snørekjørte jeg med bikkjene i bånd på en vann. På andre siden av vannet så jeg noen øyner (i skinnet av hodelykta) men aner ikke om det var en annen hund, rev eller ulv. Hørte riktig noen andre snakke om at det observert ulv i det området. Og da gikk jeg ikke mer på ski der. Og det er en litt skremmende følelse. "Alle" sier jo at ulven ikke går på mennesker, men hva om den gjør det.

Kan godt hende jeg skremmer meg selv med slike tanker, men likevel.

Ulv og andre rovdyr er greit så lenge "vi" ikke ser dem. De skal ikke snike seg rundt husveggen til folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om de virkelig sniker rundt husveggen til folk: Hvorfor er det så sjeldent de klarer å felle ulv under lisensjakt?

(En faktor er jo selvsagt at ulven allerede er tatt ut illegalt og det håper jeg alle forstår at er grov faunakriminalitet) Jeg blir mere skremt av holdningen: vi skyter alt vi ikke liker eller er litt redd for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg lurer på hvor jeg skal bo, hvor jeg kan slippe mine jakthunder uten å være redd for ulv.

Ulven vandrer overalt.

Huff ja er liksom ikke "nok" å ta av..

http://www.rovdata.no/Ulv/Bestandsstatus.aspx

Lurer på hvor jeg skal bo også, er så hersens mye rådyr her. Så mye for jegernes regulering av bestanden.

Jeg merker at jeg faktisk blir litt nervøs for meg selv når jeg går tur. Hva om det kommer en ulveflokk, jeg vil jo ikke ha en sjanse.

Se på det som ett privilegium om det sku skje, du ville blitt en verdenssensasjon.

Ulv og andre rovdyr er greit så lenge "vi" ikke ser dem. De skal ikke snike seg rundt husveggen til folk.

Ikke akkurat noe reelt problem, tror du trygt kan ta det med knusende ro,
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja er liksom ikke "nok" å ta av..

http://www.rovdata.no/Ulv/Bestandsstatus.aspx

Lurer på hvor jeg skal bo også, er så hersens mye rådyr her. Så mye for jegernes regulering av bestanden.

Se på det som ett privilegium om det sku skje, du ville blitt en verdenssensasjon.

Ikke akkurat noe reelt problem, tror du trygt kan ta det med knusende ro,

Her på Østlandet er det fare for ulv "overalt" så ifølge dere kan man ikke slippe jakthunder noe sted. Det er ulv i Enebakk, Aurskog, Nordmarka og Østmarka. Så hvor skal vi med jakthunder bo og trene hundene våre? I fjor sommer var jeg i Trondheim og der ble observert ulv, så ulven vandrer overalt i Norge. Den holder seg ikke i sonene "vi mennesker" har satt opp. Poenget mitt er at det er "fare" for å møte på ulv overalt i Norge, så det er veldig lett å sitte og si at man ikke bør jakte der eller der, bare sjekk en nettside før man jakter etc

Selvsagt er noen steder mer utsatt, men likevel. Noen garanti har man aldri.

Nå tror jeg for min egen del at sjansen for å møte ulv er liten selv om jeg bor her det er ulv.

Og jeg håper at jeg aldri får se en heller. Har ikke noe behov for det, like lite som jeg vil treffe på en bjørn/jerv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel også at vi spiser opp områdene ulvene lever på. Vi bygger jo ut mer og mer, kutter ned skog og bygger hus og leiligheter. Jeg føler ikke at vi kan klage på ulv når det er vi som beveger oss lenger og lenger inn på deres område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Om dere googler jaktulykke så ser dere hva dere burde være engstelig for i disse dager :)

Det der er jo bare dårlig fremstilt av media blir det påstått i tråden her..

Ironisk sett i sammenheng med diskusjonen som går om blyhagl/ammunisjon også. Jegernes argumenter bunner ut i pris og tradisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er jo bare dårlig fremstilt av media blir det påstått i tråden her..

Ironisk sett i sammenheng med diskusjonen som går om blyhagl/ammunisjon også. Jegernes argumenter bunner ut i pris og tradisjon.

Blyammo dreper dyrene langt mer effektivt enn det vi nå har lov å bruke. Hva har det med tradisjon å gjøre? Jeg foretrekker hvertfall minst mulig lidelse for dyrene jeg skyter og det er bevist mang en gang at bly har større drepeevne enn det andre vi nå har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Her på Østlandet er det fare for ulv "overalt" så ifølge dere kan man ikke slippe jakthunder noe sted. Det er ulv i Enebakk, Aurskog, Nordmarka og Østmarka. Så hvor skal vi med jakthunder bo og trene hundene våre? I fjor sommer var jeg i Trondheim og der ble observert ulv, så ulven vandrer overalt i Norge. Den holder seg ikke i sonene "vi mennesker" har satt opp. Poenget mitt er at det er "fare" for å møte på ulv overalt i Norge, så det er veldig lett å sitte og si at man ikke bør jakte der eller der, bare sjekk en nettside før man jakter etc

Selvsagt er noen steder mer utsatt, men likevel. Noen garanti har man aldri.

Nå tror jeg for min egen del at sjansen for å møte ulv er liten selv om jeg bor her det er ulv.

Og jeg håper at jeg aldri får se en heller. Har ikke noe behov for det, like lite som jeg vil treffe på en bjørn/jerv.

Svært overdrevet det da selvom jeg heller aldri har påstått det er noen garanti så er det fullt mulig å forholde seg til. Her i Vestfold hadde vi ett tilfelle med en på vei, den ble skutt i det den satte poten over fylkesgrensa. Du kan jo bare flytte hit. ;)

Det er ikke jegere som regulerer bestanden Snusken. Vi har som sakt kvoter.

Trodde vi var ferdig med å oppklare dette nå men en siste gang, Det er jegerne som tar ut individene på kvotene. Du som andre her må gjerne komme med oppklaring på noe annet. Ser man på hvem som setter kvotene er påstanden din om at det ikke er jegerne som regulerer bestanden også høyst diskutabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Blyammo dreper dyrene langt mer effektivt enn det vi nå har lov å bruke. Hva har det med tradisjon å gjøre? Jeg foretrekker hvertfall minst mulig lidelse for dyrene jeg skyter og det er bevist mang en gang at bly har større drepeevne enn det andre vi nå har.

Dette må du jo gjerne dokumentere for av alt jeg har fulgt med debatten så er dette bare en påstand fra jegerne uten noe faglig innhold.

Argumentene de sitter igjen med er som over pris og tradisjon.

Skinner gjennom jegernes egeninteresse uten respekt for og forståelse av naturen som helhet.

Bly er ett giftig tungmetall som ikke brytes ned og får man det inn i næringskjeden så forsvinner det ikke.

At de nå kjøper bly i sverige ( pga pris og tradisjon ) styrker ikke min tillit og viser igjen bare at jegerne gjør som de selv vil.

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blyammo dreper dyrene langt mer effektivt enn det vi nå har lov å bruke. Hva har det med tradisjon å gjøre? Jeg foretrekker hvertfall minst mulig lidelse for dyrene jeg skyter og det er bevist mang en gang at bly har større drepeevne enn det andre vi nå har.

http://www.nationen.no/2013/03/20/aktiv_ferie_og_fritid/blyhagl/hagl/miljo/jakt/8003893/

Oppfordrer alle som går i terreng hvor det jaktes å ha på seg noe signalfarget :)

Selv med signalfarge i trynet og nødbluss over huet, så hjelper det jo lite når jegern har ølbriller i styrke minus 50 og som korrigerer for manglende HORN hos objektet man ser på .... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...