Gå til innhold
Hundesonen.no

– Ulven tok kameraten min


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

Dette blir ren kverulering (og jeg er ikke ute etter å krangle på det faktum at det er farlig å være hund i møte med ulv!), men det du sier stemmer fremdeles ikke helt med den forskningen jeg fant da: "De fleste jämthunder som er angrepet slapp unna med skader, og bare noen få er drept". Det blir jo en litt annen formulering enn at noen enkelte, få overlever.

Hmmm. Nå var det i første omgang svar til andre som påstod at man heller burde jakte med større hunder, for de vil klare seg bedre mot ulv... Nei - statistisk går det med langt flere elg og harehunder enn småhunder på jakt... Og de fleste av "små" hundene er drevere, som jo er kjent for lange lostider og dårlig kontakt...

Bare å skumme utvalget av jakthunder i listene, det:

http://www.vargfakta.se/vargfakta/vara-vargdodade-hundar-1998-2011/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 289
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ulvedebatt til side, bare som en hundeeier til en annen, hvordan kan du si det om noen som nettopp har mistet hunden sin? Selv når man gjør dumme ting, selv om man tar risikoer, selv om man tar valg s

Er man tjukk i huet for å opprettholde den bruken hundene er laget til... Ja vel. I så fall forbeholder jeg meg retten til å være tjukk i huet til jeg evt. Slutter å ha hund... (selskapshunder gidder

Jeg synes dette er vanvittig trist. På den ene siden er jeg veldig for å ha ulv i norsk natur, det er et nydelig og verdifullt dyr som det ville vært trist å miste. På den andre siden så er det ganske

Posted Images

Guest Kåre Lise

Så lenge han er innenfor skuddhold på ulven så antar jeg jo det, men det er jo klart at det er et definisjonsspørsmål på hva som er i "nærheten".

Han har vel også kunnet ta seg innenfor skuddhold? Selvom det ikke står så tydelig så tyder vel alt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han har hatt håp om å redde hunden så har han vel sett angrepet.. For så å skyte varselskudd, og så skyte etter en ulv.. Hvorfor skulle ikke ulven angripe bikkja bare for at mannen sto der, hvis de likevel ikke fjerner seg når han tydelig er innen syns- og skuddvidde..?

Edit: venninne av meg har da også møtt ulv, innenfor synshold (ca 75 meter), med bikkja i bånd på et sted de pleide å ha bikkjene løs. Dette er et sted det ikke var påvist ulv før det møtet/offisielt rett etter. Bare flaks at hunden var i bånd. Denne ulven stoppet og stirret på dem lenge, før den så travet rolig over stien, over en elv og opp en skråning og bort. Ikke truende, men heller ikke vikende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvis han har hatt håp om å redde hunden så har han vel sett angrepet.. For så å skyte varselskudd, og så skyte etter en ulv.. Hvorfor skulle ikke ulven angripe bikkja bare for at mannen sto der, hvis de likevel ikke fjerner seg når han tydelig er innen syns- og skuddvidde..?

Hundens ägare använde sig av sin möjlighet att avvärja angrepp enligt 28 § jaktförordningen, genom att skjuta ett varningsskott och ett skott mot en av de vargar som fanns på platsen.
Länsstyrelsens besiktningsman använde sin tjänstehund till att dokumentera händelsen. Han spårade från ett pejlhalsband som hunden tappat fram till skottplatsen, och fann hårtussar och kroppsdelar från hunden på vägen. Besiktningsmannen gjorde även ett eftersök utifrån skottplatsen, men fann inget tecken på att någon varg skulle vara skadad.

Vet ikke jeg om ulven hører forskjell på varselskudd og bomskudd? Smarte disse dyra. :)

Til det med venninna, rart ulven ikke angrep?

Sorry hersens siteringer, lei nå.. *klage*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke jeg om ulven hører forskjell på varselskudd og bomskudd? Smarte disse dyra. :)

Til det med venninna, rart ulven ikke angrep?

Sorry hersens siteringer, lei nå.. *klage*

Hvorfor skulle de høre forskjell på det? Det jeg sa var at de ikke reagerte hverken på varselskuddet eller på skuddet.. Noe som sier meg at de ikke reagerer på høye lyder/skremming.

Jeg synes ikke det er rart at ulven ikke angrep. De var jo på 75 meters hold, og de sto stille, var ikke truende. Jeg skulle GJERNE vært der selv og sett den!

Men, jeg er veldig glad for at ikke jeg, eller hun, hadde løs hund der. For da kunne det jo skjedd noe. Og da hadde det jo selvsagt kun vært vår egen feil, siden det burde vært forutsett at vi kunne treffe på ulv selv om det ikke hadde vært observert ulv i området og vi burde hatt hundene nærmere oss, selv om de var innen synsvidde hele tiden.

Eller kanskje hundene våre hadde vært kjappe nok til å løpe fra ulven, hvem vet. Den hadde også et bytte lenger oppi skråningen den kom fra, ble det funnet ut i ettertid, så den kunne jo også ha funnet på å forsvare byttet. Fullstendig berettiget såklart, men det kunne blitt tragisk for en hund. (Og hundeeier)

Edit: og det de skriver om peilehalsbåndet og dotter av pels bortover sier meg at kanskje hunden har prøvd å komme nærmere eier? OM så den var utenfor synsvidde når den ble angrepet, og de så kommer innenfor synsvidde, så mener jeg at rovdyr BØR ha såpass respekt for mennesker at de rømmer når vi truer dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Her gikk ulven 5 meter fra husveggen, 6 meter fra bilen hvor det satt to hunder i bur med åpen bakluke. Svoger var en meter fra den og fikk den til å spytte ut lammet den hadde tatt, ved å løpe og brøle mot den. Ikke særlig skvetten, så at man må være så langt unna som Snusken antyder, er ikke jeg overbevist om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det med venninna, rart ulven ikke angrep?

Tror det er "min" ulv Nowisclee mener.

Veldig glad den ikke angrep jeg, da hadde den nok tatt gamlemor som både så og hørte dårlig. Hun skjønte ikke at det var "noe" der, men den yngste ble engstelig og ville snu. Og det gjorde vi seff.

Et fantastisk møte i skrekkblandet fryd jeg ikke ville vært foruten når det gikk så bra som det gikk.

Den hadde også et bytte lenger oppi skråningen den kom fra, ble det funnet ut i ettertid, så den kunne jo også ha funnet på å forsvare byttet. Fullstendig berettiget såklart, men det kunne blitt tragisk for en hund. (Og hundeeier)

Korreksjon, såfremt det er "min" ulv du mener, byttet ble ikke funnet, men det ble observert blodspor like ved og et ungdyr i rådyr-flokken som bor der er ikke sett siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Edit: og det de skriver om peilehalsbåndet og dotter av pels bortover sier meg at kanskje hunden har prøvd å komme nærmere eier? OM så den var utenfor synsvidde når den ble angrepet, og de så kommer innenfor synsvidde, så mener jeg at rovdyr BØR ha såpass respekt for mennesker at de rømmer når vi truer dem.

Det er jo det jeg tolker det som har skjedd.. Ulven var ferdig i det siste skuddet kom? Det er jo halve poenget med mitt argument, det er noe helt annet å avverge ett mulig angrep enn å avbryte ett angrep som allerede er i gang. Dette har jeg sett tendenser til i flere av de sakene hvor ulven har vært tett på, dess lenger ulven er kommet i "kill" modus dess mindre bryr de seg om menneskers OI'ing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er "min" ulv Nowisclee mener.

Veldig glad den ikke angrep jeg, da hadde den nok tatt gamlemor som både så og hørte dårlig. Hun skjønte ikke at det var "noe" der, men den yngste ble engstelig og ville snu. Og det gjorde vi seff.

Et fantastisk møte i skrekkblandet fryd jeg ikke ville vært foruten når det gikk så bra som det gikk.

Korreksjon, såfremt det er "min" ulv du mener, byttet ble ikke funnet, men det ble observert blodspor like ved og et ungdyr i rådyr-flokken som bor der er ikke sett siden.

Ah, da feila jeg på den, jeg trodde de hadde funnet rådyret, jeg, men da har jeg misforstått. Men ja det var din ulv jeg mente. Det var en 75 meter, var det ikke det? Skulle så gjerne vært der med deg!! Misunnelig på deg for det møtet der.. *drømmesukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...