Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva gjøre klart med oppdretter når man skal ha hund på for?


AnnChristin
 Share

Recommended Posts

Jeg er så heldig å ha en hund på for nå! Oppdretter bort rett borti bygda, vi er ganske enige i både oppdragelse, for, trening o.s.v. og jeg innser at jeg er ganske så heldig av å ha fått det til.

Men, så kommer jeg til hvorfor jeg opprettet denne tråden. Venninen min har i lengre tid lett etter en hund, samme hvilken hund, men den må være liten. Og for en stund tilbake sendte hun mail til norsk yorkshireterrier klubb om hunder som skal omplasseres. Da var det ingen, men nå har hun fått svar fra en oppdretter som skal sette ut en hannhund på for. Og denne skal vi da bort å hente på torsdag for en 2-3 ukers prøvetid først for å se om det fungerer.

Men hva er greit å ha avklart og å spørre om?

Det brukes standard kontrakt fra NKK når det gjelder selve forvert biten. Hvis jeg har skjønt det riktig så betales alle utgifter av eier slik en eier normalt ville gjort. Hunden er i tillegg ferdig (i en alder av 14 mnd) med sine utstillinger og skal ikke stilles ut noe og er klip ned.

Men hva ellers? Tenker at det er greit å avklare fôr (vennines forrige hund gikk på pedigree, denne går på yorkshireterrier for). Stell (de må vel klippes/stelles selv om de er klipt ned).

Hunden er heldigvis vant til barn ettersom venninnen min har en på to og en på fire, men det er vel kanskje greit å la hunden bli kjent litt hjemme før de slippe sammen helt. Jeg har sagt hun burde skille de i starten så det ikke blir for voldsomt for noen av delene, men der de bor nå er det litt vanskelig å gjøre det. Hunde"gård" er kanskje tingen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun spurt om den skal brukes til noe spesielt? (hvis den er klippt ned og ikke skal stilles, hvorfor skal den ikke selges?)

Får hun forkjøps rett om den skal bli solgt?

Den skal kun brukes til avl og blir dermed satt ut. Etter hjemmesiden og dømme har hun en del hunder ute på for hvertfall, så sikkert avl hele greie :) Kontrakten er slik at hun tar over hunden etter avtalen er over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør om alt :P

Må bare påpeke en ting ang pelsstell. Selv om det evt er oppdretter som klipper hunden ned, så må det vanlige stellet gjøres av forvert. Yorkiene må gres daglig, og bades regelmessig (ukentlig eller hver annen uke), håret foran tissen og i baken bør også klippes oftere enn resten av hygieniske årsaker (spørs selvsagt hvor lang tid man lar det gå mellom hver nedklipping). Nedklippingen er altså bare en liten del av stellet, og det er noe hun bør være inneforstått med når hun takker ja til en pelsrase :)

Anbefaler også venninnen din å fore hunden på skikkelig for, ikke matbutikk for. Altså holde seg til tørrformerker fra dyrebutikk eller veterinær, eller eventuelt råfore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...