Gå til innhold
Hundesonen.no

HD-status: D - hva gjør jeg nå?


Tabris
 Share

Recommended Posts

Vel, der forsvant enhver tanke om å kanskje bruke Ozu i avl. I dag kom HD-resultatene, og til min store overraskelse har han fått status D. Det er jo ganske alvorlig?!

Det overrasker meg siden han ikke har verken patella eller AD, og siden dyrlegen sa at hun ikke så noe som utmerket seg på bildene, så hvis han hadde noe så måtte det være svakt. (Nå forstår jeg hvorfor dyrleger helst ikke vil uttale seg om bildene - for å unngå slike situasjoner). Det overrasker meg også fordi jeg ikke har merket noen som helst problemer med bakparten hos ham.

Men middels grad HD er jo temmelig alvorlig, tenker jeg. Hva gjør jeg nå? Hva nå med turgåing, motbakker og toppturer? Og det er vel nå helt utelukket å trene agility?

Det er sånn at jeg nesten får lyst å røntge og få det sjekket på ny, jeg kan ikke tro det. :(

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har ett motto: Heller ett lykkelig kort liv, enn ett kjedelig langt liv. Ikke la deg lure til å bytte til vet.for, sørg heller for å gi han glucosamin og fiskeolje Han er IKKE dødsdømt!

Er jeg kynisk når jeg tenker at du skal bruke hunden til akkurat det du har lyst til, så lenge han ikke viser tegn til plager? Om agility f.eks gir økt risiko for forkalkninger, er det ikke likevel be

:lol:

En HD status uten symptomer er nettopp det: En status, ikke en diagnose.

Kjenner nok av hunder med middelsgrad man ikke har merket noe på. Det som har vært felles for de hundene er at de har vært godt trente hunder og ikke overvektige. Svømming er en ypperlig måte feks å trene godt med muskler :)

Det er ingen katastrofe så lenge du ikke merker noe.

Selv om jeg har full forståelse for at det føles slik akkurat nå, det er ikke kult å se det på papiret :hug:

Og ja, tren han godt fysisk og re røntge han om 6-12 mnd. Hadde han noen forkalkninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklakninger?

En hund med HD D behøver ikke å få noen plager i det hele tatt :) Så ikke ta sorgene på forskudd. Jeg hadde fortsatt som før med turer, god muskulatur er veldig viktig og at hunden er i fin slank form. Jeg ville vært forsiktig med basing i djup snø. Agility hadde jeg ikke hatt noe problemer med å drive med (er værst for albuene) men varm godt opp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amiga hadde masse plager og HD d. Men der forventet jeg det jo også pga halting fra ung alder. Hold han i go form. Jeg ville vurdert å gi han f. Ex glucosamin og fiskeolje i tillegg. Du bor vel i Vestfold? Svømming er også veldig bra for beina. Men ikke ta sorgene på forskudd. Om du ikke har merket halting ol så er han nok ikke veldig plaget. Som sagt har mange HD d uten problemer mens andre har. Vet du om han har forkalkninger?

Jeg ville fokusert på å ha masse gode fine muskler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om han har forkalkninger - er ikke det noe eldre dyr eventuelt får? Og at han ikke har plager nå, betyr jo ikke at han ikke kan få det senere?

Takk for støttende ord, jeg er litt satt ut nå, kjenner jeg. Dette var fullstendig uventet. Jeg vurderer å ta ny røntgen på ham om et års tid for å få dette bekreftet.

Kan gi ham noe fiskeolje, ja. Så da kan jeg fortsette med bratte turer? Jeg vet at jevn mosjon er viktig, men inkluderer det bratte stigninger og krevende terreng? Og kan jeg virkelig begynne å trene agility?!

Jeg bor forresten i Rogaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: :hug:

Vår Arja fikk HD-status D i fjor (1 år da), ikke en koselig beskjed å få.

Kan fortelle litt om vår erfaring. Arja kan ikke være med på sykkelturer/joggeturer som innebærer hardt underlag uten stigninger, da merker vi at hun blir stiv. Motbakkeløping takler hun veldig fint, i tillegg til mye gåing/løping i ulendt terreng og klatring, og det er dette vi prioriterer nå. Vi passer også på at hun ikke har flere kg på kroppen enn det hun trenger.

Vi velger å fortsette som før (med de begrensningene i trening som jeg har skrevet over), hun kommer til å få være med på jakt framover, og så får man bare se hvor lenge det går...

Arja har forresten forkalkninger på ene siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan vel få forkalkninger siden det er et mellomrom mellom knokkelen og "hulen" (loss of vocabulary :P), men fiskeolje kan funke preventivt.

Så ja, i bunn og grunn betyr det akkurat nå, men det betyr jo ikke at du må bekymre deg ihjel for det kommende året. Jeg vet ikke hvor fort forkalkninger kan komme jeg, og det er så vidt jeg har forstått ikke garantert at han får det selv om han har HD-D? Nå er jeg litt på ukjent farvann her, så folk må gjerne rette meg hvis jeg har tolka feil :)

Til slutt: En stooor :hug: til deg og Ozu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte og pratet med dyrlegen (dvs pratet litt med hun i resepsjonen, dyrlegen skulle ringe meg opp senere). Hun anbefalte ikke agility, og anbefalte Hills J/D, et for som hadde ekstra glukosamin og fiskeolje. Er det noen som har erfaring med det? Jeg kjenner jeg er kynisk og lurer på om det er noe de anbefaler helst for å tjene penger. Har ikke så lyst å gå tilbake til tørrfôr fra V&H, men gjør selvsagt det hvis det er best for Ozu.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hug:

Men jeg ville nok tren agility som før, bare vær nøye med oppvarming, og nedtrapping og masasjen. Og følg med han om han viser tegn til smerte. Og om dere ikke skal konkurere kan dere jo trene med lavere hopp o.l. :)

Så lenge han ikke viser tegn til smerte vel og merke :)

Vet om en finsk lapphund med hd D som konkurere i agility, han får også svømmetrening :)

Også ville jeg kanskje vurdert å re røntge han når du kan det. Hvor gammel er han nå? Og ved hvilken alder er det anbefalt at de røntges? Oppdretteren vår var opptatt av at vi ikke røntget Leo for tidlig i hvertfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg hadde hatt lyst å snaubarbere rumpa hans og nistirre på bevegelsene hans :hmm: Hvordan er det med resten av kullet?

Lykke til til Ozu, får håpe han forblir symptomfri.

Jeg ringte og pratet med dyrlegen (dvs pratet litt med hun i resepsjonen, dyrlegen skulle ringe meg opp senere). Hun anbefalte ikke agility, og anbefalte Hills J/D, et for som hadde ekstra glukosamin og fiskeolje. Er det noen som har erfaring med det? Jeg kjenner jeg er kynisk og lurer på om det er noe de anbefaler helst for å tjene penger. Har ikke så lyst å gå tilbake til tørrfôr fra V&H, men gjør selvsagt det hvis det er best for Ozu.

Er det salgspunktet, kan du vel bare gi dette i tillegg til v&h?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke bytta fra v&h til et veterinærför uten at hunden har noen symptomer. Og hvorfor kan ikke hunden gå agility? Jeg veit om flere symptomfrie HD hunder som går agility og driver med div andre hundesporter, noen har blitt rerøntget også uten endret resultat. Jeg har selv 2 HD C hunder, den ene med forkalkninger på ene siden, han får lov til å være med på alt som før han ble røntget, bortsett fra basing i dyp snø og lange sykkel/joggeturer på hardt underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det salgspunktet, kan du vel bare gi dette i tillegg til v&h?

Ja, men vet ikke om det er noe mer som gjør at han bør ha det fôret. Vil jo gjøre det som er best for ham. Kjenner det går litt rundt i hodet akkurat nå.

Vi har ikke trent noe agility enda, hadde tenkt å begynne på grunnkurs på nyåret. Men synes ikke det er vits i å ta noen sjanser på dette. Slik jeg forsto så er agility ikke bra fordi det er alt for mye "start og stopp" i høy fart med bråe vendinger, noe som ikke er bra hvis man har HD.

Jeg kommer nok til å røntge ham på ny om et års tid. Han var temmelig nøyaktig ett år da han ble røntget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg kynisk når jeg tenker at du skal bruke hunden til akkurat det du har lyst til, så lenge han ikke viser tegn til plager? Om agility f.eks gir økt risiko for forkalkninger, er det ikke likevel bedre at han får et fullferdig liv uten begrensninger, selv om livet evt blir litt kortere?

Jeg ville heller ikke byttet for, men gitt han tillegg av glukosamin og fiskeolje om du ønsker det :)

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig trist at han har HD-D. Det er aldri noe morsomt å få på papiret, og man får seg ofte en liten trøkk i trynet.

At en hund er fri for AD og patella, er ingen garanti for fri hofter. Det er mange hunder med grad på enten hofter eller albuer. Forkalkninger er ingen selvfølge selv om de har HD-D, akkurat som HD-A er ingen garanti for at de aldri får forkalkninger.

Ang fôring, så ville jeg hatt han på V&H, siden det er det du ønsker og heller tilsatt glucosamin og fiskeoljer i det. Dyrleger kan som oftest ikke mer om fôring enn å peke på et fôr de har i hylla dessverre. Nemi studerer jo til veterinær, og hun har jo nevnt i AN hvor lite ernæring de har. Skremmende lite rett og slett, siden de også gir ernæringsråd.

Mosjonsmessig, så hadde jeg holdt han i god form og jamn aktivitet, passe på at han har gode muskler bak og at han ikke er for tykk. Ellers hadde jeg tatt han med på alt av turer. Om det er agility du brenner mest for, så hadde jeg drevet med det også. Bare vært veldig nøye på å varme opp før trening og konkurranser, og gå ned etterpå (det er jo uansett noe man alltid skal gjøre med hundene sine...).

Litt oppløftende ting. Leo til Øysten Ødegård som gjorde det meget bra i LP på midten av 2000 tallet, hadde D hofter. Jørgen Stiansens Wagendorf Izizou hadde også D hofter, og stod på pallen i både norsk og nordisk mesterskap i spor og rundering. Så man kan ha et langt, vellykket og godt hundeliv også på konkurransebanen med en HD-D hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg ringte og pratet med dyrlegen (dvs pratet litt med hun i resepsjonen, dyrlegen skulle ringe meg opp senere). Hun anbefalte ikke agility, og anbefalte Hills J/D, et for som hadde ekstra glukosamin og fiskeolje. Er det noen som har erfaring med det? Jeg kjenner jeg er kynisk og lurer på om det er noe de anbefaler helst for å tjene penger. Har ikke så lyst å gå tilbake til tørrfôr fra V&H, men gjør selvsagt det hvis det er best for Ozu.

Jeg har forsåvidt gode erfaringer med J/D på en gammel hund med forkalkninger. Men ja, det er nok for å tjene penger de anbefaller det :P Jeg ville ikke bytta for da. Hills er generelt ikke et spesielt bra for i mine øyne, og jeg tror jeg kunne fått like god effekt på min gamle hund ved å tilsette glukosamin og fiskeolje i det foret hun fikk fra før.

Jeg ville fortsatt å holde hunden i god form og gått masse i bakker i terrenget så lenge hunden ikke viser smerter. Men agility ville jeg droppa. Alle disse hundene som går agility med HD D, hvor mange av disse går fortsatt agility og er symptomfrie når de er 8 år? Nå er det umulig å si hva som gjør at en hund får forkalkninger og en annen hund ikke (unntatt overvekt, det er det vel rimelig enighet om at er veldig fyfy på HD-hunder), men agility er så belastende i seg selv at jeg ikke ville utsatt en hund som D for det. Selv om det ikke er bakparten som får mest belastning. Men så kommer det jo litt an på nivå også da. Om du bare vil trene litt for moro innimellom og ikke peiser på med fart og knappe svinger og vendinger, så er det neppe veldig farlig :)

Jeg har ett motto: Heller ett lykkelig kort liv, enn ett kjedelig langt liv. Ikke la deg lure til å bytte til vet.for, sørg heller for å gi han glucosamin og fiskeolje :)

Han er IKKE dødsdømt!

Men hunden kan jo ha det moro uten agility? Han har jo aldri prøvd agility før. Ellers er jeg ikke uenig i mottoet ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar og støtte, godt å ha dere soniser akkurat nå. :hug:

Jeg brenner sånn og si ikke for agility, jeg tenker mer at det er noe som hadde vært morsomt å prøve - gøy for ham og god trim for meg. Jeg har jo lyst å forsøke å konkurrere, men har ingen noen voldsomme ambisjoner. Det er mer for gøy, men med litt konkurranseinstinkt bak.

Det jeg virkelig brenner for, og ikke har lyst å slutte med hvis jeg ikke absolutt må, er de gode turene våre. Selv om det innebærer bratte stigninger, krevende terreng og toppturer. Det meste foregår jo i ulendt terreng. Selvsagt, skulle han etterhvert faktisk bli dårlig, så dropper vi jo det. Men frem til da så er det noe av det jeg har mest lyst å fortsette med.

Angående trene opp bakparten, så var det faktisk en av de positive tilbakemeldingene på kritikken jeg fikk på lørdag - velmusklet bakpart. Jeg gjetter pga alle de turene jeg nettopp pratet om.

Ellers har vi nå bestilt inn Canosen og fiskeolje, og gir det i maten fremover. Fortsetter med V&H. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående agility. Jeg vet om en Border Collie med en E hofte som går i klasse 3. Hun er en ekstremt heftig hund og kaster seg inn i alt 100%. Hun har trent og konkurrert agility i ca 5 år nå, og hunden har ingen syptomer eller smerter. Men hun er i knakende god form, med massevis av muskler. Hun er ellers også med på lange turer i fjellet, går lp klasse 3, har prøvd seg på frisbee konkurranse i Tyskland og har vært på landslaget i freestyle.

Så jeg personlig ville ikke hatt noen problemer med og trene agility med din hund. Som flere andre har sagt; heller et kort lykkelig liv, enn et langt og kjipt et...

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HD: D er selvsagt en trist diagnose og få, men langt ifra verdens undergang.

Eg har en Samojed med D som daglig går i fjellet, trekker vogn/slede og er i aktivt bruk. Han har hatt diagnosen i snart 3 år nå uten noen problemer eller antydninger til smerter. Med en slik diagnose tenker eg det er viktigere en noen gang og holde hunden i bevegelse og bygge muskelmasse til og støtte opp.

Eg har pleid og si det slik at min hund skal få leve som hund, lykkelig og i fri utfoldelse til smertene tar han, da er det derimot slutt. (Da har han vertfall livskvalitet)

Eventuelt kan du jo som mangen andre begrense alt, sette han i glassbur og ha livskvantitet, men en destruktiv og deprimert hund.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med ro, ikke bli hysterisk ;)

Chicka fikk diagnosen middels HD med forkalkninger i høyre hofte da hun var 15 mnd.

Vi har alltid gått lange turer, men begynte å trappe ned i vår da hun ble 11år!!!

Det du MÅ er å se ann dagsformen, også planlegge aktivitet etter det.

Det er også lurt å ha jevne turer, skal du på mye lengre tur en dag så bør du bruke noen dager å trappe opp, for så å trappe ned igjen, dette er det ideelle du bør gjøre, også velger du selv ;)

Han bør heller ikke fryse eller være utsatt for trekk, og de blir oftere stivere når det regner.

Jeg gir glucosaminer og omega3, c vitaminer/antioksidanter får hun også, men øker dosen høst og vinter.

Dersom han begynner å bli stiv så ville jeg vurdert å ta han til en kiropraktor for å finne evt låsninger, massasje for stive muskler og svømming i basseng der det er oppvarmet vann for rehabilitering.

Du må nesten se ann hvordan han blir ved bading ute, hoved poenget er at han ikke skal bli kald og stiv, jeg har ofte med et håndkle i sekken så kan jeg tørke hun så hun ikke blir kald.

Det er veldig mye man kan gjøre for dem, så for hunden sin skyld så ro deg ned, han merker at du er bekymret.

Bare tenk på Chicka som er 11,5år og som har hatt samme diagnose, men med forkalkning på toppen siden hun var liten.

Du kan se livet hennes i masse bilder på www.renatea.com

Glemte å si at jeg har alltid vært flink til å ikke la hun hoppe, agility har vi prøvd kun to ganger, hvor jeg fant ut at jeg ville ikke gamble helsen hennes med å trene agility, også har jeg vært litt nøye på at hun helst ikke skal leke med hunder som herjer mye.

Utenom det over så har hun gjort det meste.

Vi har på hverdager vært ute på tur i rundt 10km tilsammen, noen ganger mer, langturer blir lengre.

Det er viktig å ha en veltrent hund når den har ledd problemer.

Dette ble mye bla bla bla, men med så mange år med HD hund, så får man erfaringer.

Lykke til :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men vet ikke om det er noe mer som gjør at han bør ha det fôret. Vil jo gjøre det som er best for ham. Kjenner det går litt rundt i hodet akkurat nå.

ikke bytt til det foret. Du kan heller gi glucosamin/MSM og fiskeolje og ha samme "effekt". Min fikk vom og hundemat også gluco+fiskeolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å kutte turer er det dummeste du gjør. Tenk deg sjøl om du hadde løse hofter, det eneste som hadde sørga for at du hadde klart å bevege deg litt ålreit, er jo om du hadde hatt muskulatur til å holde på plass skjelettet.

Det som gjør at min Aiko holder så bra som hun gjør, er klatreturene våre, det er jeg hellig overbevist om. Ja, hun er treig og umotorisk, men finner sin egen vei og holder tritt. Aiko har A-hofter, men en feilstilling som gjør henne synlig funksjonshemma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen, det hjelper veldig på. Ting ble litt svart en stund her.

Vi kommer ikke til å bytte fôr, men glucosamin og fiskeolje er allerede bestilt, så det vil han få i maten fremover. Jeg vil fortsette med de gode skogsturene, og trener ellers LP. Tror jeg legger agility på hylla for nå. Jeg er helt enig i at at det er bedre med et riktig og noe kortere liv enn et kjedelig og langt liv. Men det er da andre ting enn agility han kan gjøre. Som andre har nevnt, så har vi ikke prøvd det enda, så det er ikke noe han kjenner til og kommer til å savne.

Jeg tenker på spor, det har jeg snust (pun not intended) på en stund. Kanskje det er mer passende for en med HD? LP, spor og gode skogsturer, det er da et godt liv for en liten japaner. :)

Synd dette med å base i snøen, han elsker snø! Men nå kan han ikke være ute i snø så mye uansett, for snøen klabber seg i pelsen hans fra bryst til hale.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
    • Nå må jeg faktisk klage litt. Tiden går jo alt for fort 🥲 Jeg synes ikke det er mer enn noen uker siden jeg hentet hjem den lille krabaten min jeg, og nå er han snart 10kg tyngre og 30cm høyere 😂❤️ Melvin, 5,5mnd gammel ❤️
    • Gratulerer med valp! Vær forberedt på en fantastisk, men også veldig krevende tid 🤭 Jeg hentet min valp ca. 3,5t unna. Han lå i fanget hele veien hjem, og fikk ingen tissepauser faktisk. Han sov store deler av veien, så det var ikke nødvendig 😄 Planen var at han skulle få sitte i sele, men ingen av selene jeg hadde med passet. Helt unødvendig: engangs-kladder! Kjøpte en stor pakke med kladder, men jeg tror jeg brukte 1 eller 2. Jeg ville ikke forvirre han med at det var OK å bruke "tøy" innendørs som toalett, så jeg tok heller hyppigere turer ut med han så han fikk gjort fra seg ute. Det ble noen uhell i starten, men han var så og si renslig ved 3mnd alder. 😃 Noe jeg har brukt mye: GJENBRUKBARE tisseunderlag!! Disse har jeg brukt i bilen (han satt i sele i baksetet til han var ca. 4,5mnd) og i buret på jobb. (Der har han et ullunderlag jeg ikke vil at han skal tisse på, det kan ikke vaskes). Disse har vært helt supre, og har han tisset på de så har jeg bare hevet det i vaskemaskinen. Kan f.eks. brukes hvis hunden lett kaster opp i bilen. For vår del så var både bur og inngjerding helt bortkastet. Han er ekstremt klistremerke og takler ikke at burdøra lukker seg. Han har et stort bur på jobb som alltid er åpent, der kan han gjerne gå inn og legge seg. Ellers så nekter han bur 🤭 Kjøp deg også en sele med masse justeringsmuligheter! Jeg har Musti sin feel active padded sele i SMALL, og den har jeg brukt fra han var ca. 5kg til nå hvor han er ca. 12-13kg. Jeg tror jeg fint kan bruke den til han er voksen hvis han ikke plutselig vokser masse 😆 MASSE LYKKE TIL, og husk at det er lov å ha blandede følelser når valpen kommer i hus! Jeg var i ekstase mens jeg ventet, men hadde det helt fryktelig når valpen min først kom i hus. Har i etterkant lest meg opp på noe de kaller "puppy blues", og jeg var veldig preget av det. Nå ville jeg ikke vært uten! ❤️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...