Gå til innhold
Hundesonen.no

HD-status: D - hva gjør jeg nå?


Tabris
 Share

Recommended Posts

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har ett motto: Heller ett lykkelig kort liv, enn ett kjedelig langt liv. Ikke la deg lure til å bytte til vet.for, sørg heller for å gi han glucosamin og fiskeolje Han er IKKE dødsdømt!

Er jeg kynisk når jeg tenker at du skal bruke hunden til akkurat det du har lyst til, så lenge han ikke viser tegn til plager? Om agility f.eks gir økt risiko for forkalkninger, er det ikke likevel be

:lol:

Bildet er jo ikke helt rett, men jeg kan egentlig ikke skjønne at venstrehofta er en D.

Men uansett, ta nye bilder om 6-12 måneder, så ser du utviklingen. En D på papiret trenger ikke å bety noen verdens ting for en så liten og lett rase. Fortsett som før med gode, fine turer, tren spor, LP og kos dere :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La hunden din vere hund:) Tenk fornuftig, ikkje overbelast hunden. Jevnlige turar i skog og mark er flott:) Fortsett på V&H, tilsett gjerne Stride om du får tak i. Anbefaler akupunktur/massasje for "vedlikehold" av hofta. Sjølv om du ikkje ser noko på hunden endå, kan det godt hende den allerede er begynt å kompensere for feil hofter med å feilbelaste og få muskelknutar. Har sjølv veldig gode erfaringar med akupunktur på både D og E-hofter. Ta gjerne kontakt med en vetropat eller lignande i ditt område: http://www.veteropatforbundet.no/veteropater.htm :)



Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kjapt spørsmål, men er det stor forskjell på raser når det gjelder status? Terho har jo HD C og jeg har forhørt meg litt rundt omkring og får enkelt og greit beskjed om å behandle han som en vanlig hund, verken forandre trening, turer e.l. mens jeg ser Castella har et litt annet opplegg.

Jeg gjør disse tiltakene fordi jeg er veldig opptatt av at han skal holde seg frisk lengst mulig. Og jeg er hønemor delux ;)

Jeg har sheltie som er en lett liten rase så rasen spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Stor forskjell på de bildene! Jeg trur jeg ville ha røntget han om igjen om en stund. Hans hofter er da ikke på langt nær så ille som Amiga sine! Om det ikke er denne "Norbergs vinkel" som har vært på ferde igjen....

ja det var det jeg også stusset på når jeg så bildet, for Amiga sine er verre. At Amiga ikke fikk E har jeg aldri forstått egentlig :P Amiga sine hang jo ikke på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forresten hørt om han har D på begge sider, eller bare på en?

Det vet jeg ikke. AD-resultatet kom i posten og på DogWeb under to uker etter jeg tok røntgen, men HD-resultatet kom aldri. Så forrige helg sendte jeg mail til NKK og purret - på tirsdag hadde de satt resultatet opp på DogWeb, brevet ble sendt meg i går. Og på DogWeb står det bare D, ingenting spesifisert (såvidt jeg vet).

Kanskje det står mer i brevet?

AnetteH, kanskje dine bilder ser "verre" ut fordi din hadde forkalkninger også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke. AD-resultatet kom i posten og på DogWeb under to uker etter jeg tok røntgen, men HD-resultatet kom aldri. Så forrige helg sendte jeg mail til NKK og purret - på tirsdag hadde de satt resultatet opp på DogWeb, brevet ble sendt meg i går. Og på DogWeb står det bare D, ingenting spesifisert (såvidt jeg vet).

Kanskje det står mer i brevet?

AnetteH, kanskje dine bilder ser "verre" ut fordi din hadde forkalkninger også?

Dogweb setter alltid opp dårligste hofte som resultat. Så har han D - A eksempel, så vil det stå HD-D på Dogweb. Diagnosebrevet kom på mail hos meg. Om det ikke står, så send en mail og spør. Jeg har i hvert fall fått svar fra SKK alle gangene jeg har spurt om hofter på hunder der (men aner ikke om de er mer behjelpelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke. AD-resultatet kom i posten og på DogWeb under to uker etter jeg tok røntgen, men HD-resultatet kom aldri. Så forrige helg sendte jeg mail til NKK og purret - på tirsdag hadde de satt resultatet opp på DogWeb, brevet ble sendt meg i går. Og på DogWeb står det bare D, ingenting spesifisert (såvidt jeg vet).

Kanskje det står mer i brevet?

AnetteH, kanskje dine bilder ser "verre" ut fordi din hadde forkalkninger også?

Tittet i dogweb nå og det står D ingen markeringer på din og amiga hadde markert på begge.

Dogweb setter alltid opp dårligste hofte som resultat. Så har han D - A eksempel, så vil det stå HD-D på Dogweb. Diagnosebrevet kom på mail hos meg. Om det ikke står, så send en mail og spør. Jeg har i hvert fall fått svar fra SKK alle gangene jeg har spurt om hofter på hunder der (men aner ikke om de er mer behjelpelig).

Jeg har alt under min side - Rekvisisjoner. Diagnosebrev på alle hundene.

Da kan jeg åpne en PDF hvor diagnosebrevet står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dogweb setter alltid opp dårligste hofte som resultat. Så har han D - A eksempel, så vil det stå HD-D på Dogweb. Diagnosebrevet kom på mail hos meg. Om det ikke står, så send en mail og spør. Jeg har i hvert fall fått svar fra SKK alle gangene jeg har spurt om hofter på hunder der (men aner ikke om de er mer behjelpelig).

Brevet ble sendt meg i går, så regner med det kommer hit i dag eller i morgen. Får se hva det står der.

Men, ja, jeg kommer uansett til å røntge igjen om et års tid. Regner med jeg tar det neste sommer, når han likevel skal inn på årlig vaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brevet ble sendt meg i går, så regner med det kommer hit i dag eller i morgen. Får se hva det står der.

Men, ja, jeg kommer uansett til å røntge igjen om et års tid. Regner med jeg tar det neste sommer, når han likevel skal inn på årlig vaksine.

Du kan også som jeg skrev sjekke på min side hos nkk, så velger du rekvisisjoner, så ligger diagnosebrev.

Ingen markeringer betyr vel ingen forkalkninger?

ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også som jeg skrev sjekke på min side hos nkk, så velger du rekvisisjoner, så ligger diagnosebrev.

Beklager, så ikke det. Det ligger ingenting under rekvisisjoner på meg. Men så gikk jeg ikke inn der og ba om rekvisisjon heller. Dyreklinikken sendte bildene til NKK, jeg fikk regning som jeg betalte, og så kom brevet og resultatet etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, så ikke det. Det ligger ingenting under rekvisisjoner på meg. Men så gikk jeg ikke inn der og ba om rekvisisjon heller. Dyreklinikken sendte bildene til NKK, jeg fikk regning som jeg betalte, og så kom brevet og resultatet etter det.

ah,ja jeg betalte rekvisisjonen på nett/via min side!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått brevet. D på begge sider, men ingen forkalkninger. Sto også en notis i brevet om hva middels HD vil si. Det sto også at det er "sjelden hunder med middels HD-status må avlives av dyrevelferdsgrunner". Håper det stemmer, for det var en trøst. :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gitt glucosamin og fiskeolje ved siden av, å bytte til vet for med glucosamin er ikke noe poeng, det kan være så lite av det i maten at det ikke bemerkes...

Ellers trave på mykt underlag for å bygge muskler, f.eks jogge i skogen.

Ja, vi har begynt å gi begge deler i maten hans nå. Ellers kommer jeg til å fortsette å gå skogsturer som vanlig (hvis bare denne hersens forkjølelsen kan gi seg!), også røntger vi igjen om et års tid og sjekker ståa da. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du allerede vet, så er jeg i en ganske lik situasjon. Fikk nå rett før helga en "sjokkerende" beskjed om HD-status D på ene hofta til min hund, som også er en liten og lett sak (heldigvis), sheltien er ikke så ulik i bygning og størrelse.

Tenkte jeg kunne slenge inn bildet av min hund sine hofter også.

En av disse hoftene er en D, pluss små forkalkninger i nettopp denne for vår hunds del:

150993_10151887003080269_435912224_n.jpg

Vil også legge til at min hund ed D-hofte er over 6 år gammel. Og har vist null tegn til at det er noe som ikke fungerer som normalt ved skjelettet. Nå har han jo ikke hatt de verste forutsetningene hva gjelder foring og mosjon/bruk, ikke siden han flytta inn her som treåring hvertfall (ting kunne tyde på at han var ganske inaktiv før den tid, og foringa var langt mindre optimal i mine øyne da han gikk fra "greit tørrfor" der til ren råforing her), men har heller aldri blitt tatt noen spesielle hensyn til sånn i tilfelle f.eks. hoftene behøver det. Ment oppmuntrende (for min egen del også, men tenkte på for din del mtp trådsvaret her :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...