Gå til innhold
Hundesonen.no

Når operere patellaluksasjon?


Guest Klematis
 Share

Recommended Posts

Hunden min har PL på begge bakbeina. Det er kun synlig på venstre bakbein.

Veterinæren mente han har grad 1, men jeg føler meg rimelig sikker på at det er grad 2.

Det virker å forverres i kaldt vær.

Han virker ikke synlig plaget i hverdagen, selv om han ofte hopper rundt på 3 bein.

Kommer han litt opp i fart, tar det lang tid før han får satt beinet ned igjen.

Jeg må ofte nappe lett i båndet for å få han til å sette ned foten igjen.

I lav fart bare hopper han lett over et skritt.

Vi hadde en episode for noen uker siden, jeg koblet det ikke til at det kunne være PL'en før nå,

Vi gikk tur, han var en tur i buskene for å gå på do.

Plutselig kommer han løpende ut på veien igjen, veldig stresset, haltet veldig, og gikk rundt og rundt seg selv mens han tydelig hadde problemer med beinet.

Jeg var sikker på at han var bitt av huggorm, vi hastet avgårde til dyrlegen, og når vi kommer dit, så er han helt fin.

Veterinæren mente at han kanskje bare hadde tråkket på noe, og at det gikk over av seg selv.

Det var først nå jeg begynte å tenke på at kanskje det var PL'en som gjorde at beinet hang seg helt opp for han.

Jeg har aldri, hverken før eller etter, sett at han har haltet så voldsomt, men jeg legger merke til at det skal lite til før han kommer opp i såpass med fart at han får problemer med å få beinet ned igjen før det har gått en god stund. Han halter nå bare videre, og han gir ikke uttrykk for smerte, bortsett fra den ene gangen han var tydelig stresset over det som skjedde.

Jeg vet at operasjonen er av det omfattende slaget, og at han knapt får lov til å bevege seg mer enn for å gå ut på do i 6-8 uker.

Jeg følger nøye med for å se om det utvikler seg, og jeg er jo redd for at han skal ha smerter jeg ikke vet om (Selv om det ikke virker slik.)

Jeg har lest flere som vil fraråde operasjon med mindre det er tvingende nødvendig.

Er så i villrede om hva jeg skal gjøre, og hva som er best for han...Lurer på om det vil utvikle seg, om han vil halte enda mer, og om det også vil merkes på det andre beinet etterhvert...

Noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen råd, bortsett fra at grad 1 etter hva jeg har forstått sjelden innebærer symptomer i det hele tatt. Det du beskriver høres jo ganske dramatisk ut, både at han hopper på tre bein og den siste situasjonen, så at han skal ha grad 1 høres merkelig ut. Det opererer en normalt overhodet heller ikke.

Her har du en skala: http://maraas.webs.com/patellaluksasjon.htm

Til sammenligning har min ene hund fått påvist patella grad 1 (til min svært store overraskelse), og der måtte kneskåla tvinges ut til siden og glapp på plass av seg sjøl. Aldri noensinne har hun vist noen symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville dratt og sjekket hunden en gang til hos veterinær, det der høres mer alvorlig ut en grad 1. Det er mange jeg vet av som har hatt god erfaring med å operere, men man opererer jo ikke før man må.

NKK har begynt med offisiell registrering av patellastatus nå, da må en dra til en godkjent veterinær (http://web2.nkk.no/nyhetsarkiv/patellastatus/).

Ny skala på PL er nå:

"Grad 0 Normal (fri for patellaluksasjon)

Grad 1 Patella ligger på plass, men kan lukseres (trekkes helt ut av stilling) manuelt. Den glipper spontant tilbake til normalt leie.

Grad 2 Patella lukseres lett manuelt eller spontant. Den er luksert mye av tiden men kan reponeres

(plasseres tilbake i normalt leie).
Grad 3 Patella er permanent luksert og kan ikke reponeres"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt ein tur innom nokre av dei godkjente veterinærane/klinikkane som står ført på lista på nkk om du har muligheten, for og få ein meir sikker diagnose :)

Men etter det eg har hørt, så kan grad 1 variere frå hund til hund. Nokon er plaga med det, andre ikkje. Men slik du beskriver det, så høres det ut som at det er meir enn grad 1 i vert fall. Har sjølv ei med grad 2 som ikkje viser teikn til å ha PL i det heile (kanksje nokre få gangar i året, men ikkje meir), og ei anna som nyleg vart operert for meir alvorleg grad. Sistnevnte var ofte halt på slutten før operasjonen og kunne plutseleg gå litt snålt, men såg ikkje ut til å ha vondt eller vise teikn til det største ubehaget.

Og som dei over skriver, så opererar ein gjerne ikkje før ein må.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en hund med grad 1 på venstre kne og det er ikke spesielt merkbart. Han kan hinkehoppe litt, men virker ikke smertepåvirket. Sølve er en real dramaqueen - som sier tydelig i fra når han har vondt eller tror han kommer til å få vondt. Og det er sånn sett kjekt, siden det da er lettere å lese han ifht smerte.

Siden kneskålen måtte presses ut og skvatt raskt på plass ved siste sjekk mente veterinærene at gangstilen like mye kan komme av låsninger i bekken og uvaner. Spinkle hunder (som min) kan lett gå på tre ben uten problemer og legge til seg rare gangarter pga andre vondter,. Jeg merker mest til PL-hinking når hunden min har låsninger i bekkenet, da feilbelaster han og hinkehopper mer. Så jeg ville tatt turen til en ny veterinær med særkompetanse på ledd og sjekket hele hunden.

Er det lenge siden kneleddet ble sjekket? Sølve var fri for PL frem til han var 5 og nå har han grad 1. Jeg vet at PL kan utvikle seg med tid og jeg kjenner til flere som har startet på grad 1, men endt opp på grad 3. Hunder som er tykke har større belastning på knærne og det kan være med på å utvikle PL videre. Når det gjelder operasjon vet jeg også om pudler som er blitt operert med gode resultater, men puddel er en lett og relativt spinkel rase - jeg vet ikke om det har noe å si ifht rekonvalesens.

Håper dere finner ut av det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund med grad 1 kan være mer plaget enn en hund med grad 2.

Men er hunden plaget bør den opereres, og operasjon bør gjøres så tidlig som mulig. Jo lenger man venter, jo høyere er sjansen for at det er forkalkninger i kneet, og prognosen blir dårligere.

Vi har operert en hund for PL, og det gikk veldig fint. Vår hadde grad 2/3, og var mye plaget. Hun har ikke hatt noen plager etter rekonvalisensen var ferdig. Tror det tok 6 uker på henne, men dette er avhengig av hvilken type operasjon de gjør.

Anbefaler å bestille time hos spesialist :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinæren stilte diagnosen, og grad 1 kun ved å kjenne på beina. Han sa at det er på ingen måte noen vits i å operere grad 1. Veterinæren har aldri sett hvordan det ser ut når han løper. Han har kun kjent på beina stående på et bord...

Men, jeg har egentlig aldri hatt tro på at han kun har grad 1...Det kan umulig stemme.

Min hund er nå 1,5 år, og han var vel ca et halvt år da jeg merket at det var noe som ikke stemte med beinet.

Det virker som om det er veldig opp og ned. I dag var beinet mye bedre igjen, neste dag synes jeg han hopper mye mer rundt på 3 bein. Det virker ikke som om han bryr seg så mye om det vanligvis, han bare hopper rundt på 3 bein. Kun den ene gangen han har reagert merkbart. Og jeg lurer jo da på om det er under utvikling til enda en ny grad, eller hva det er som foregår.

Han har det visstnok på begge bakbeina, men det er altså kun synlig på venstre bakbein.

Jeg vet ikke om han har smerter, og jeg er jo veldig redd for at det går for langt, og at vi ender opp med forkalkning, og at det plutselig ikke er så mye å gjøre.

Samtidig følger jeg nøye med, og hvis jeg merker at det blir verre nå, da er det operasjon neste.

Han er ikke overvektig, han er Chihuahua, så han er jo ganske liten og spinkel av seg.

Han er operert 3 ganger før i sitt korte liv, så jeg vil nødig utsette han for enda en stor operasjon om det ikke virkelig må til, jeg skulle så ønske jeg visste om han har smerter eller ikke..

Han er kastrert, så jeg tror ikke det er så nødvendig å registrere PL'en hans i dogweb, om det er mtp å ikke føre slike gener videre:)

Vi bor ganske usentralt i Buskerud, og jeg tror ikke det er noen PL-eksperter i nærheten her.

Drammen er vel nærmeste, noen som har erfaring med Drammen dyreklinikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinæren stilte diagnosen, og grad 1 kun ved å kjenne på beina. Han sa at det er på ingen måte noen vits i å operere grad 1. Veterinæren har aldri sett hvordan det ser ut når han løper. Han har kun kjent på beina stående på et bord...

Men, jeg har egentlig aldri hatt tro på at han kun har grad 1...Det kan umulig stemme.

Min hund er nå 1,5 år, og han var vel ca et halvt år da jeg merket at det var noe som ikke stemte med beinet.

Det virker som om det er veldig opp og ned. I dag var beinet mye bedre igjen, neste dag synes jeg han hopper mye mer rundt på 3 bein. Det virker ikke som om han bryr seg så mye om det vanligvis, han bare hopper rundt på 3 bein. Kun den ene gangen han har reagert merkbart. Og jeg lurer jo da på om det er under utvikling til enda en ny grad, eller hva det er som foregår.

Han har det visstnok på begge bakbeina, men det er altså kun synlig på venstre bakbein.

Jeg vet ikke om han har smerter, og jeg er jo veldig redd for at det går for langt, og at vi ender opp med forkalkning, og at det plutselig ikke er så mye å gjøre.

Samtidig følger jeg nøye med, og hvis jeg merker at det blir verre nå, da er det operasjon neste.

Han er ikke overvektig, han er Chihuahua, så han er jo ganske liten og spinkel av seg.

Han er operert 3 ganger før i sitt korte liv, så jeg vil nødig utsette han for enda en stor operasjon om det ikke virkelig må til, jeg skulle så ønske jeg visste om han har smerter eller ikke..

Han er kastrert, så jeg tror ikke det er så nødvendig å registrere PL'en hans i dogweb, om det er mtp å ikke føre slike gener videre:)

Vi bor ganske usentralt i Buskerud, og jeg tror ikke det er noen PL-eksperter i nærheten her.

Drammen er vel nærmeste, noen som har erfaring med Drammen dyreklinikk?

Undersøkelsen gjøres korrekt ved å kun kjenne på beina ;)

Det er godkjente veterinærer i Ål og Drammen i Buskerud http://web2.nkk.no/wp-content/uploads/2013/02/Kontaktinformasjon-veterinaerer-med-avtale-fordelt-pa-fylke-pr-11.-sept-2013.pdf

Selv om du ikke trenger å registrere noe i dogweb kan det allikevel være greit å starte med noen av disse veterinærene, da det er de som tilsynelatende er mest oppdatert på diagnostikken :) Min hund fikk grad 2 av "vanlig" veterinær i vår, ved sjekk av godkjent vet i høst viste det seg at første vet feildiagnostiserte ham, hunden min var egentlig fri (han er helt haltefri da).

Sånn som jeg har skjønt det blir PL verre og vondere jo oftere kneet lukserer, for da dannes forkalkningene. Og da er det iblant for seint å få et optimalt resultat fikk jeg høre, men vet ikke hvor sant det er.

God bedring til hunden din i alle fall, håper det ordner seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt hunden til en veterinær som var god på skjelett, ledd og eventuell kirurgi. Som Mari sier, så kan det jo også være andre ting som gjør at hunden har smerter, selv om det er nærliggende å tro at PL er årsaken til smertene. Så rett og slett gjennomføre en litt mer omfattende undersøkelse, gjerne ta bilder, osv.

Håper det ordner seg for dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkelsen gjøres korrekt ved å kun kjenne på beina ;)

Det er godkjente veterinærer i Ål og Drammen i Buskerud http://web2.nkk.no/wp-content/uploads/2013/02/Kontaktinformasjon-veterinaerer-med-avtale-fordelt-pa-fylke-pr-11.-sept-2013.pdf

Selv om du ikke trenger å registrere noe i dogweb kan det allikevel være greit å starte med noen av disse veterinærene, da det er de som tilsynelatende er mest oppdatert på diagnostikken :) Min hund fikk grad 2 av "vanlig" veterinær i vår, ved sjekk av godkjent vet i høst viste det seg at første vet feildiagnostiserte ham, hunden min var egentlig fri (han er helt haltefri da).

Sånn som jeg har skjønt det blir PL verre og vondere jo oftere kneet lukserer, for da dannes forkalkningene. Og da er det iblant for seint å få et optimalt resultat fikk jeg høre, men vet ikke hvor sant det er.

God bedring til hunden din i alle fall, håper det ordner seg :)

Det er mulig at det er vanlig å diagnostisere kun ved å kjenne på beina, men jeg blir jo skeptisk når veterinæren sier grad 1, og det umulig kan stemme...

Ja, jeg tenkte å ta en tur til veterinæren i Drammen, som ble anbefalt på den siden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått noen til å sjekke om det kan være korsbåndskade? Det er lett å se seg blind på en diagnose om man har fått en, men de kan jo få andre ting også.

Nei, jeg har ikke det. Veterinæren sa at det er PL på begge beina, og da har jeg bare fokusert på det, spesielt siden rasen er ganske utsatt for nettopp PL...Veterinæren i Drammen som har mer greie på PL kan vel fortelle meg mer om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt hunden til en veterinær som var god på skjelett, ledd og eventuell kirurgi. Som Mari sier, så kan det jo også være andre ting som gjør at hunden har smerter, selv om det er nærliggende å tro at PL er årsaken til smertene. Så rett og slett gjennomføre en litt mer omfattende undersøkelse, gjerne ta bilder, osv.

Håper det ordner seg for dere :)

Ja, veterinæren som mente han har grad 1 var klar på at dette ikke er en operasjon han kan ta, og at da må vi til Oslo hvis det er snakk om operasjon. Han mente jo at det ikke var nødvendig da, men jeg er ikke enig i at hunden er så lite plaget som grad 1 skulle tilsi.

Han er god på å operere øyne, men ikke bein:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg har verdens beste og ærligste veterinær-

Hun har jo sjekket noen patella knær gjennom årene... og hun sier at hun virkelig ikke liker å gjøre det.

Fordi det er vanskelig.. Hun har flere ganget laget ny patella atester på allerede testede hunder.

Både hunder hun har testet og hunder andre har testet

Det vil si.. hun mener at veldig få veterinærer bør sjekke dette.. Altså.. Det betyr at noen veterinærer får skikelig

høy kompetanse.. og at testen blir lik.. At leddene verken blir trukket for hard eller for lite-

Veten min har selv en liten hund med patella ...

Ut fra alt jeg også har hørt og lest så skulle jo grad 1 så og si være symptom fri.

Jeg ville uansett ha ventet til hunden var 2 år med å operere.. Hvis hunden virkelig trenger 1 operasjon til.. så trenger han det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff...På tur i dag hvor han sprang mye løs ved siden av meg, er det såpass ille nå at jeg ikke kan skjønne hvordan vi skal unngå operasjon. Det er vel slik at hvis han går med grad 2 ubehandlet, kan det utvikle seg til grad 3, og grad 3 kan utvikles til grad 4, og alternativet da orker jeg ikke tenke på engang.

Han klarer ikke å få beinet ned før han har hoppet på tre bein lenge. Og det gjentok seg så fort han kommer opp i litt fart på hele turen.

Det er litt mindre synlig i bånd når vi bare rusler, da bare hopper han over et skritt, eller hinker litt, men det blir verre og verre, og tar lengre og lengre tid før han får satt ned beinet igjen jo fortere han løper.

Jeg har lyst til å oppsøke veterinæren i Drammen, har sendt dem en mail, for å få en vurdering.

Kan tenke meg å vente med å operere til det er vinter og snø, for å ikke ta fra han gleden ved å gå på tur før det er litt mindre trivelig utendørs...Hvis det er anbefalt å vente til han er 2 år, så er han det i februar, så det kan jo passe med årstiden jeg tenker det er best å gjøre det på..

Stakkars liten, jeg har så vondt av han, om han må gjennom enda en stor operasjon i sitt unge liv.

Jaja, må vi så må vi, det er det som er best for han som er viktig. Han er en tapper liten hund, så vi skal vel komme oss gjennom dette også.

Jeg har lest at han da kun får lov til å bevege seg som i å gå raskt på do i 6-8 uker.

Hvordan gjør man det da når jeg må på jobb, og ikke kan følge med på han hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke anbefalt å vente til hunden er to år. PL operasjon bør gjøres så tidlig som mulig for best mulig resultat.

Hunden din virker veldig plaget. Syns det virker fornuftig å ta den med til drammen for vurdering der :)

Når vi ikke kunne følge med på vår så hadde vi henne i kompostgrind eller bur. Mest for å hindre henne i å hoppe opp i sofaer og slikt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Agria Livsforsikring, veterinærforsikring, og spesial. Har fått forståelsen av at de dekker en slik operasjon siden han ble forsikret før han var 4 mnd, og da er vel egenandelen på 1400+ 15% bevegelig egenandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi fått time ved Drammen dyreklinikk hos ortoped til uka. De opererer mange tilfeller av PL hvert år, og skulle ha gode kunnskaper om dette virket det som, så da får vi en god vurdering av hvilken grad det er snakk om, og om det er på tide med operasjon. Jeg har heldigvis en ferieuke til gode, som jeg nok skal passe på å ta i den forbindelse, hvis det blir aktuelt. Og det tror jeg det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...
På 12.9.2013 at 8:51 PM, Elisabeth00 skrev:

En hund med grad 1 kan være mer plaget enn en hund med grad 2.

 

Men er hunden plaget bør den opereres, og operasjon bør gjøres så tidlig som mulig. Jo lenger man venter, jo høyere er sjansen for at det er forkalkninger i kneet, og prognosen blir dårligere.

 

Vi har operert en hund for PL, og det gikk veldig fint. Vår hadde grad 2/3, og var mye plaget. Hun har ikke hatt noen plager etter rekonvalisensen var ferdig. Tror det tok 6 uker på henne, men dette er avhengig av hvilken type operasjon de gjør.

Anbefaler å bestille time hos spesialist :)

hei. hvor opererte dere? hva betalte dere, ble dere fønøyd med alt, var dee veldig dyktige ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...