Gå til innhold
Hundesonen.no

Keo og Lyn, border collie


maysofie
 Share

Recommended Posts

Titter innom for å ønske alle soniser en riktig god jul og er godt nyttår! :ahappy: 

IMG_1371.JPGIMG_1375.JPG

Vi er per tiden i Narvik for en måned og koser oss. Masse familie, skogstur, dårlig vær, litt agilitytrening og ingen Wi-Fi :)

Annet kan vi oppdatere at Lyn har store planer for 2017, hun skal forhåpentligvis bli mor - egen tråd her!

IMG_1246.JPGIMG_1247.JPG

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 203
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Si hei til Lyn, alle sammen!  Lyn er kommet for å bli   Lyn er en snerten border collie-tispe som fylte 3 år for et par dager siden. Hun er en solid gjeterhund med godkjent prøve,

Lite bildedryss  

Navn: My Trusted Friend Kane's Glen ISDS: Trusted Friend Glen NO/332899 FCI: NO44004/13 Kallenavn: Keo Født: 8. juni 2013 Rase: Border Collie HD: B AD: A Endelig, etter år med mas og ombestemmelser b

Posted Images

  • 4 weeks later...
15 timer siden, maysofie skrev:

I dag blir denne fantastiske frøkna 4 år gammel! Noe som også betyr at hun om få dager har bodd sammen med oss i ett år :heart:

IMG_1249.JPGIMG_1250.JPG

IMG_1549.JPGIMG_1550.JPGValpe-Lyn og mamma-Lotte, bilder lånt fra oppdretter. Siste to av Papillon, såklart :ahappy:

 

Gratulerer med dagen snuppa <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det er alltid litt spennende å dra på skitur med Keo, han har kun gjort det en håndfull ganger og har vist tendens til p brenne krutt så der fyker de første 2-3 kilometerne. På sykkel så blir draget helt annerledes enn å gå der foran i lina med mine hvalrosskilo på slep over seigere distanser, men nå ser det ut til at hobbyhuskyen begynner å sette seg fint :ahappy: 

I dag var vi 5t på tur på Goksjø for sesongens første skitur, stort sett alene på isen i heavy tåke, aner ikke hvor langt, men vi holdt godt driv i travtempo hele tiden minus pitstops og lunsjpause. Første timen av turen hang jeg bare etter, ikke nubbesjans å regulere Keo til at jeg kunne være meget til hjelp, koste seg virkelig han der. Resten av timene holdt han godt driv og fin flyt sammen med meg. Skulle dog gjerne hatt to-tre hunder til, for frøken snertenstjert fungerer generelt bare til å holde lina stram eller være hare :lol: 

Noe vi må gjøre oftere, ekke noe kar på oppoverbakker og slettes ikke nedoverbakker, så dette var jo midt i blinken!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Vi har en større oppdatering fra påsken på lur, som inneholder Sverige-tur, gjeting og bilder. I mellomtiden koser vi oss med lammejobb :) 

Lyn er en fantastisk arbeidspartner å ha, selv om hun har litt egne meninger om hva 'ligg' betyr innimellom. Hun fikk hjelpe med ta inn søyer med lam i dag, det er en utfordrende oppgave ettersom søyene passer godt på lamma sine, men hun løste det godt. Digger denne lille jenta!

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Siri skrev:

Så flink hun er ! Morsomt å se på :)

Innmari god å ha, sparer oss for mye gåing og løping også :ahappy: 

Det er godt å se at Lyns utvikling overfører seg til arbeidssituasjoner også, ettersom vi ikke har slike i hverdagen til vanlig her i leiligheten. Gull verdt når det trengs!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er ikke alltid ting går på skinner, og av og til er man ikke så snartenkt som man først trodde. Lyn holder på å lære seg steady/rolig på fløyta, en kommando jeg ikke har muntlig. Så da prøver vi oss frem, begge to. Kommer aldri til å få teken på den fløyta, altså :lol: 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lyn har fått mye jobb og trening i de siste månedene, hun raste ned i vekt først, så har hun bare bygd muskler og form til tusan etterhvert. Jeg kan jo forstå det, når jeg var uheldig å sette på Sakte i stede for Video på telefonen da jeg skulle filme litt trening i går - de kroppene må være sterke for å bære seg ordentlig! At ikke BCen har mer skjelettproblemer er et lite under...

Litt facsinert, for Lyn er ikke den mest stilfulle/eyete typen, men hun er da lekker likevel, og presterer få grønske på både hake og snute. Her øver vi på kommandosetting for rolig, ble meget rolig med saktevideo i tillegg :lol: 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyn fikk gå rallylydighet i helga, det ble napp i går og opprykk i til klasse 3 i dag med tredjeplass, fine lille! Sanket sin tredje førstepremie på 197p, dermed både direkte opprykk, sølvmerket og tittel; RLII Lyn :ahappy: 

Vi er blitt mye klokere på oppvarmingsrutiner og liknende, begynner å bli kjent med henne også som sportshund, selv om jeg med en hånd kan telle hvor mange ganger vi har trent siden mars. Gårdsbikkja syntes fortsatt småhunder er meeeget interessant å gjete på, så der har vi enda litt å gå på, selv om det løste seg opp en hel del nå på dag to. Veldig morro!

Hun har også debutert i klasse 2 i gjeting i utfordrende forhold, det var innmari morro! Nå venter vi bare på løpetid, så Lyn skal få gå en gjeterhundprøve om et par uker, så skal hun få mammaperm - litt småkjipt akkurat når sesongen starter for alvor, men spent på om det blir noen mini-Lyns :wub: 

IMG_3755.thumb.JPG.acb2ee8ffd582f3e75a8495234416ecb.JPG

Film fra i dag, med dagens trepoenger i repetisjon. Hun faller fortsatt litt ut innimellom, men tar seg godt inn. Foten er grisestygg, men sånn går det når man bare er rallytrent, trøster meg med det (:D). Lyn er så mye mindre og lite nært innimellom, så jeg har en tendens til å gå og sjekke henne hele tiden, da er det innmari greit at man får litt film :ahappy: 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er denne herlige mannen også 4 år gammel - gratulerer til verdens beste guling! :heart: 

Vi lever litt på forskjellige planeter til tider, og disse fire årene sammen kan ikke alltid beskrives som enkle, men aldri ville man vært foruten. Keo er en slik hund som har borret seg dypt i hjerterota og gitt en så ufattelig mye, håper vi får en hel haug med friske, fine år sammen :wub: 

IMG_9124.thumb.JPG.75f50cadc7fb048964978dd9a4117424.JPGIMG_9121.thumb.JPG.91215bf5761ea2733ea6a290815783ee.JPG

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sakte, men sikkert, så har Keo og jeg bygd litt grunnsteiner. I går turde jeg endelig utfordre hunden som gikk rett inn med sin aller første utgang fra normal startposisjon og litt driving med opprettings-kommandoer uten line for å skjeie rundt!

Vi holder enda på å lære oss forskjell på høyre og venstre, samt at jeg kan fortelle han hva han skal, ikke bare gjøre det som er naturlig for han. Må renske opp i løysing og videre flanker også når jeg filmer, men det skal vi få til. Keo blir litt usikker og mister intensitet i det hele, varme gjør det ikke noe bedre, men kalven kan da noe selv om det ikke har vært verdens enkleste vei :ahappy: 

Vi har begynt å drømme om en gjeterhundprøve noen år frem i tid, men det er enda en hel verden som må falle på plass og læres først :lol: 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hunden som ikke kan drive, driver! :D 

Vi har vært på treningssamling i Telemark i dag med gjeterhundlaget, Lyn fikk pusle litt med rolig driving, Keo fortsetter basics utgang, flanker og driving på ny sau og nye jorder.

Lyn ble bekreftet drektig for noen dager siden via ultralyd, vi venter i spenning en måned til på hva som dukker opp :ahappy: 

IMG_4355.thumb.JPG.971944c3027a505207bffb6669487a1a.JPG

IMG_4358.JPG.cc684076222d7aa7228283aa21a46339.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Her har det visst skjedd mye siden sist!

2 er blitt til 8, snart 3. Vi gleder oss til en Lyn-datter til i hus :heart:

Keo debuterte på gjeterhundprøve for noen uker siden, med eneste mål om å finne sau. Det gjorde han, selv med en lang, mesteparten blind utgang i oppoverbakke! Vi gav oss når sauen var kommet til pålen igjen, fordi Keo nektet flanke ordentlig og sauen nektet være på banen - det endte med en andreplass på fylkesmesterskapet med 'hele' 38p (av 55 mulige på momentene), hvordan 11p ble surret bort i utgangen med dobbelkommanderinger ettersom han ikke er erfaren nok til å stole på at sauen står der den gjør selv blindt. 10/10p i løysinga kan jeg leve lenge på, det har selv ikke lyn klart! Nå er det kurs og prøve neste helg, så krysser vi fingrene :) 

For første gang på snart 2 år fikk Keo også gå agility i helga, Gud så morro! Vi har heller ikke trent på denne tiden, så elefanthjernen er kjekt å ha. Det ble 2x disk, et løp med en feil slalåm og to riv (Hva i alle dager, gutt? Riv!? :lol:) og et feilfritt agilityløp som resulterte i sitt første napp! Det ble en 4. plass, under 0,2 sek bak pallplass :D

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Lyn har så smått begynt å se mot mål å starte i lydighet, spennende og skummelt på samme tid! Hun er en hund med så mye energi og vilje innabords, nå som vi begynner å få en smule kontroll på galskapen, så er hun dyrisk morro å trene med :D

I den sammenheng har vi begynt med basics i apporten, da spesielt opptak og driv i oppgaven. Men hun har, i motsetning til Keo, naturlig opptak foran, ikke bak, apporten - så her må vi bestemme oss hva vi vil ha! Noen som har innspill? :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ingidano skrev:

I lydighet etter det nye programmet er det best med opptak foran. Husker ikke om det gjelder fra klasse 2, men i FCI3 vil du nulle øvelsen dersom hunden løper forbi apporten før den plukkes opp. 

 

I apportdirriginga???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...