Gå til innhold
Hundesonen.no

Keo og Lyn, border collie


maysofie
 Share

Recommended Posts

Gratulerer så mye! :flowers:

Gratulerer! :D

Har misset disse - Takk så meget, endelig falt litt til ro med tanken at jeg er ferdig med den biten, men nå er der 500 nye utfrodringer å ta fatt på! :D

Keo er hele 18mnd idag, hjelpe meg som tiden har fløyet forbi! Som en liten feiring for å ha 'oppfostret min første valp', fikk han nytt halsbånd og kobbel forrige uke. Han viser dog enda ikke tegn til å bli voksen verken i nøtta eller kroppen, så jeg setter meg på fingrene minst et år til får jeg kan si "Dette er hunden min, Keo!", og ikke "Dette er kalven og hormonbomba mi, Keo!". Gudene vet, kanskje blir han aldri voksen? :lol:

15747015937_3fc612aa82_c.jpg

15976166702_ff3c6e0047_c.jpg

15974851981_e9fce8d950_z.jpg

Siden sist har vi vært hos oppdretter ei helg for å prøve litt mer gjeting. Vi fikk noen flotte nøkler for å jobbe videre, men du kan tro det var ergelig å tenne seg selv på gjeting rett før vinteren. Jeg har en privat YouTube-video en eller annen plass, for se om vi ikke kaster inn den etterhvert. Planen er å prøve litt til i vinter, for så å starte trening til neste år. Må nesten lage en egen post med målene for neste år snart :)

I går var jeg følge med Martine og Keo på handlingkurs i agility, den nevnte kalven fikk prøve og hoppe pinner for første gang, det gikk overraskende bra. De jobbet flere morsomme kombinasjoner og ble mange erfaringer rikere, planen er å komme seg i klubbtrening over nyttår, likeså lydigheten vår.

15789446758_6f4794e3c9_z.jpg

Vi prøvde å ta en 18mnd-selfie, men Keo hadde andre planer og ville bare ha kos! Lydighetshund, jajøss :aww:

15976141902_977351bf95_z.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 203
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Si hei til Lyn, alle sammen!  Lyn er kommet for å bli   Lyn er en snerten border collie-tispe som fylte 3 år for et par dager siden. Hun er en solid gjeterhund med godkjent prøve,

Lite bildedryss  

Navn: My Trusted Friend Kane's Glen ISDS: Trusted Friend Glen NO/332899 FCI: NO44004/13 Kallenavn: Keo Født: 8. juni 2013 Rase: Border Collie HD: B AD: A Endelig, etter år med mas og ombestemmelser b

Posted Images

Siden sist har vi vært hos oppdretter ei helg for å prøve litt mer gjeting. Vi fikk noen flotte nøkler for å jobbe videre, men du kan tro det var ergelig å tenne seg selv på gjeting rett før vinteren. Jeg har en privat YouTube-video en eller annen plass, for se om vi ikke kaster inn den etterhvert. Planen er å prøve litt til i vinter, for så å starte trening til neste år. Må nesten lage en egen post med målene for neste år snart :)

Du kan ikke bare si A og ikke B - vil se video :D

18 mnd allerede?! Var jo nettop valp jo! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagen Keo :cheerleader:

Gratulerer med dagen Keo! :D

Han sier takk ved å fise litt på meg :lol:

Gratulerer som godkjent instruktør! :D

Keo er kjempeflott! :ahappy: Herlig bilde med leken i munnen over her også. :)

:D:flowers:

Keo får ikke lov til å bli voksen han tenk! Han er så herlig sånn som han er :innocent:

Bare litt, takk? :lol:

Du kan ikke bare si A og ikke B - vil se video :D

18 mnd allerede?! Var jo nettop valp jo! :ahappy:

YouTube vil ikke samarbeide så jeg får hentet linken, samtidig må jeg skrive litt om den når den først postes, syntes jeg :ahappy:

Men det kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For spesielt interesserte:

Keo er dobbelregistrert, altså er han registrert i både FCI og ISDS (International Sheep Dog Society).
ISDS har utbedrede stamtavler, inkludert helseresultater, avkom, nøyere utregning av innavlsgrad osvosv.
Han er enda ikke lagt til i the Stud Book ettersom han ble registrert i år og den nye versjonen kommer i 2015, jeg manglet ISDS-numrene på to søske, Leeloo og Meeko, derfor er ikke disse listet på informasjonssiden.

Jeg bestilte stamtavle i går, i dag kom den på e-post og kan sees her :)

Gratulerer med 18 mnd :D Keo er en fin fin Border :D

Veldig fint du syntes det! Skal ikke bli BC-dommer slik at vi kan stille for deg? :innocent::D

Vet at det viktigste er jo at han fungerer mentalt og i trening som BC skal, og at utseende ikke er så viktig.

MEN GUD FOR EN VAKKER HUND :wub:

:flowers::flowers::flowers:
Det er så morsomt at folk syntes han er fin av seg, for i mine øyne er han ikke bettre vakker. Dog så sjarmerende at man kunne fått hull i tennene til tider :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som semesteroppgave i hundefaget skal vi skrive en 17-22s oppgave om redningshund, samt lage en instruksjonsvideo om apport. Keo har fått lov å være skuespilleren for vår gruppe, til hans STORE fornøyelse :lol:

Vi er visstnok påmeldt i LP den 10. januar, så jeg skal lage en liten strategi for den dagen for å få Keo litt mer stabil i konkurransesettinger, om vi stiller til start - that is!

16044078522_28f5ebdf69_o.jpg
Lutdårlig bilde, men akk så, treningsglede :D

15857504830_1772f726c8_c.jpg
"SE HVA JEG HAR! Skal du ta den!? Var jeg ikke flink!? SE SE SE!" :lol:
Grepet er kanskje ikke det beste, men han skal ha for å holde spennfast i det grepet han får i opptak :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som semesteroppgave i hundefaget skal vi skrive en 17-22s oppgave om redningshund, samt lage en instruksjonsvideo om apport. Keo har fått lov å være skuespilleren for vår gruppe, til hans STORE fornøyelse :lol:

Vi er visstnok påmeldt i LP den 10. januar, så jeg skal lage en liten strategi for den dagen for å få Keo litt mer stabil i konkurransesettinger, om vi stiller til start - that is!

16044078522_28f5ebdf69_o.jpg

Lutdårlig bilde, men akk så, treningsglede :D

15857504830_1772f726c8_c.jpg

"SE HVA JEG HAR! Skal du ta den!? Var jeg ikke flink!? SE SE SE!" :lol:

Grepet er kanskje ikke det beste, men han skal ha for å holde spennfast i det grepet han får i opptak :)

Han ser virkelig lykkelig ut på bildene! :)

Og vi skal visst på stevne samme dag, bare to helt forskjellige steder.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fine bilder, elsker egentlig apporteringsbilder når jeg tenker meg om! :ahappy:

Blir spennende med den oppgaven, kunne vært spennende å lese det. :)

Fint vi ikke tok bilde av metallapporten, den er han ikke like stolt for å vise frem :lol:

Den oppgava går rett i safen, grøss og gru så mye møl man kan skrive på 20 sider!

Han ser virkelig lykkelig ut på bildene! :)

Og vi skal visst på stevne samme dag, bare to helt forskjellige steder.

Lykke til! :)

Agility i Langesund? :D

Jo takk, i like måte - lykke så mye til! :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er skikkelig fin altså!

:flowers:

Det er ikke så ofte Aiko synes yngre gutter er kjekke, men han der Keo, assa. :wub: Eller kanskje hun bare digger BC-gutter? :D

Håper dere stiller til start i januar, heier veldig! :cheer:

Og Keo liker sjeldent hunder som bare kommer servert på sølvfat, men den der lille der var ganske søt!

Altså, du vet hva det betyr - et stirredyr til å holde orden på småjentene! :D

Etter litt nærmere tanke, så tror jeg ikke vi stiller, dog se ann dagsformen. Fellesdekk blir det ikke, iallefall. Men takk for det! :ahappy:

Keo koser seg grovt på juleferie her hjemme på Fauske, vi har masse snø, ny trekksele og masse tid!

Han har fått lov å prøve seg som trekkhund til et par av venninnene mine, det var veldig morsomt når man skjønte hvordan man brukte kropp og sele - øra bak, kroppen forover og det arbeidssomme smilet i trynet, men han mangler tydelig erfaring. Vi har en gammel meiekjelke og spark som vi dro avgårde på tur med, venninne på kjelke som Keo trakk og oss andre på spark som motivatorer. Dette kan bli meget skøy etterhvert!

Veldig kort snutt fra idag før iPhonen slo seg vrang midt i filmingen :lol:

Dårlig bilde fra i går hvor han ser miserabel ut - men det var ikke tilfellet :lol:

10885223_10152892282372597_8917321565335

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dere er heldige :ahappy::ahappy: !! Jeg vil å ha masse snø !

Keo er herlig, han har en utrolig flott farge :wub::wub::wub:

Snøen varte bare noen timer til før den regelrett regnet bort! Men den kom brutalt tilbake slik at vi fikk ta noen runder til på kjelken sammen med Felix før vi dro hjem :ahappy:

Takk for det! Det er én ting jeg ikke skjønner, for folk ser seg gjerne blind på fargen hans - både positivt og negativt. Tror vi har fått 5 avlsforespørsler fra 3 land, og han er enda bare 19mnd uten offisiell øyelysning og GP. I andre enden har man dem som er kronisk negative til hele hunden og meg, pga farge (:lol:). Det skal sies, jeg kommer ikke til å avle på han uten å kjenne til tispa, godkjent GP og være 100% sikker på at jeg kjenner mentaliteten hans - mao utelukket frem til alt er i orden :)

----------------------

Nå er planen klar for helgen!

Vi dropper fellesdekk, regelrett gir f**n i poeng og konsentrerer oss om å ha det veldig morsomt i konkurransesettingen og rundt andre hunder. Fellesdekk har vi hatt noe problemer med pga. usikkerhet, jeg orker virkelig ikke å ødelegge andres. På søndag skal vi også til oppdretter å gjete, mest sannsynlig.

Vi hadde en super trening på mandag på skolen, så deilig!

Keo var helt i fistel med motivasjon og konsentrasjon jeg aldri har sett før, det var veldig godt å føle på det igjen, selv i ridehall for første gang. Vi jobbet veldig godt sammen, jeg visste nøyaktig hvor jeg hadde Keo, og han meg. Oppgavene var klare, gjennomført riktig og motiverende. Treningsmotivasjonen er på topp :D

Vi fikk noen runder med fellesdekk, hvor vi har bestemt oss for å gå for flatdekk, med flere fremmede hunder og noen mugne hannhunder. Keo som har brukt å reagere på piping og knurring fra andre hunder, ikke minst de som bryter dekken, lå som en gud - YEY! Vi har gått helt tilbake i treningen, i går startet jeg på 1,5m avstand og belønte at han konsentrerte som om oppgaven (ligge med hodet nede, konsentrere seg fult om meg), men vi avanserte hyppig med både avstand og liggetid. Neste økt starter vi igjen på barnehagenivå og avanserer enda mer, det er planen fremover. Fokuset er å få han komfortabel og konsentrert. Keo skal også få utfordre bli'en sin, for der har vi vært sløv. Vi planlegger ikke å konkurrere mer før dette er på plass, mao ikke før etter sommeren, iallefall.

Fortsettelse med motivasjon i FVF/lineføring var supert, han var helt på nett. Men også her har vi forbedringspotensial og plukk, han slipper i vendinger og starter, noe som ikke er helt heldig. Planen er da fokus på motivasjon/stress og hyppige endringer i gangen med fart, vendinger og holdter. Vi må også utfordre og overtrene konsentrasjon etterhvert, selv om dette ikke har vært noe tydelige problem tidligere, så håper vi dette kan overføres og generaliseres.

Jeg har skrevet ned mye om prioriteringer og utdypet hva, hvordan, når og ikke minst, hva gjør vi når det går galt. Vi har sløvet oss frem til nå, jeg har vært urutinert og uforsiktig i treningen uten mål og mening. Nå kommer Keo til å bli prioritert ovenfor min instruktørdel, og jeg skal bli flinkere til å oppsøke utfordringer. Et av målene for året er å finne seg et stabilt og go-to treningsmiljø i klubb eller liknende :)

10340065_10152919472947597_5978917206561

Etter fellestreningen fikk Keo en runde fellesdekk sammen med Pia alene hvor vi økte liggetid og avstand, siden han er veldig trygg på henne og gav oss en god avslutning på en veldig god trening :)

10888764_10152888547232597_4063873229737

Trent litt fokus og morsomheter på Gardermoen :ahappy:

10898052_10152925948132597_8583979146458

Keo fikk være med på skolen med blant annet sortering av settepotet. Sorteringsmaskinen bråket i kjelleren, det kunne ikke Keo brydd seg mindre om, han var dog misfornøyd med at han ikke fikk fange de der rullende, jordete ballene som kom overalt og måtte sjokkerende nok ligge i ro! :o Dog godt fornøyd med å få kos av alle klassekameratene mine :ahappy:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...