Gå til innhold
Hundesonen.no

Keo og Lyn, border collie


maysofie
 Share

Recommended Posts

Ååååh, så flinke! Det ser ut som både hund og fører koser seg. Synes de var voldsomt flinke etter kun et par dagers trening! Wow!

Og så visste jeg ikke at så unge hunder kunne delta på trening. *Myser bort på egen BC på 7 mnd....*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 203
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Si hei til Lyn, alle sammen!  Lyn er kommet for å bli   Lyn er en snerten border collie-tispe som fylte 3 år for et par dager siden. Hun er en solid gjeterhund med godkjent prøve,

Lite bildedryss  

Navn: My Trusted Friend Kane's Glen ISDS: Trusted Friend Glen NO/332899 FCI: NO44004/13 Kallenavn: Keo Født: 8. juni 2013 Rase: Border Collie HD: B AD: A Endelig, etter år med mas og ombestemmelser b

Posted Images

Ååååh, så flinke! Det ser ut som både hund og fører koser seg. Synes de var voldsomt flinke etter kun et par dagers trening! Wow!

Og så visste jeg ikke at så unge hunder kunne delta på trening. *Myser bort på egen BC på 7 mnd....*

Anbefalt for å starte konkurransetrening er over 12mnd :) Keo bikker snart 9mnd og har bare sett et agilitysett tidligere, kurset var for å snuse på om dette var noe for oss og han, litt introduksjon i sporte , ikke trening i den forstand. Vi kommer ikke til å starte trening før han er røntget :)

Agility trur jeg Keiron ville likt, men jeg vil ikke slippe han på det før han er ferdig vokst.

Keo gutten altså, er så spennende å følge med på han <3 Og så er han så nydelig også :)

Så koselig! Ekke så pen border collie, men pen nydelig gutt :wub:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Keo har blitt hele 9mnd! Vi har også en hjemmeside under konstruksjon :D

De siste ukene har vi hatt helt fantastiske LP-treninger, konsentrasjon og iver på topp! Vi har touchet litt agility, men ikke mye, samt pittelitt rundering. Vi har faktisk dristet oss til å melde på LP1 i Tønsberg 26. april og Horten 27. april. Klubben skal i tillegg ha sosial sammenkomst ved Telemarksfestivalen 23.-25. mai, her er vi påmeldt 3 stevner i rally og et i LP. Hoppe i salaten med begge beina? Yep. Vi ligger litt etter med trening og kommer slett ikke til å egentlig være klare til start, men tenker som så at om vi bare gjør det, så får vi litt kjøtt på beina :)

På hjemmebasis så har vi gjort store fremskritt med båndgåing, han er dog begynt å reagere på enkelte hunder om de kommer ploms på, så det skal vi få skikk på. Ellers er han veldig flink, skjønt at man leker ikke inne, generelt rolig og avslappet kosegris. Det å være hjemme alene uten aktivitet først med hele huset til rådighet har vi sluttet med etter sofaen fikk litt gjennomgå. Men hva er vell et hundehold uten litt utfordringer? Ifølge det bak sofaen har han også kommet inn i en røyteperiode...

Vi fikk sneket oss med en dag til NKK Bø som tilskuere, gjett hvilken guling som lå og snorket i buret sitt på tribunen like bortenfor agilitybanen? Det var slett ikke noe gæli sted å være, litt spennende å gå mellom alle menneskene og hundene i midtgangen hvor vi ofte måtte pirke folk på skuldra for å kunne slippe forbi. Det var mye bråk, mye hunder og veldig mye folk, men selv midt i alt fikk vi sneket inn en fin kontakt-/lineføringsøkt i ene ringen, noe som gikk supert! Gutten var sliten når vi satt oss inn i bilen etter avreise 0500 og hjemreise 12 timer etterpå, men virket ikke videre anfektet av miljøet, noe som lover godt. Vi møtte også på halvsøster Athena, jeg kan herved konkludere med at Keo er enorm i størrelse :P

Keo har fått prøvd litt mer gjeting, men her har vi en vei å gå. For å ikke fôre de som mener bikkja mi er ubrukelig, så lar jeg det temaet bare ligge til vi har motbevist dem ;)

Tenkte vi skulle oppdatere med litt hverdagslige bilder fra 3-9mnd da vi ikke har noen 'ordentlige' :)
9787513562_835bfe8e72_z.jpg
Første møtet med Felix, 3,5mnd

9895272873_4af2a0a899_z.jpg
Første gang på sau, 4mnd

11160721476_03a27a1215_z.jpg
Keo og Bonnie, 6mnd

11160680345_96783dce9a_z.jpg
Kosegris :wub: 6mnd

12877356444_2347d93016_z.jpg
Keo (8mnd) og Ympa til Papillon på besøk hos disse ...

12876986835_02cc093004_z.jpg
Og slik så han ut etterpå ...

12865510275_3a81dd575e_z.jpg
Med et utgangspunkt i dette ...

12865513835_80e8fa849e_z.jpg

12865588243_38ab220515_z.jpg
Litt lydighet samme dag for EFIT-bilde :)

13106547484_6945d8303a_z.jpg
Denne trioen er ofte sett sammen, både på tur og trening. Susi (4år), Keo (9mnd) og Teddy (10mnd)

13106382603_aced65beef_z.jpg
Blitt ganske kraftig nå, sist målt for en måned siden til 56cm veide i går 21kg, akkurat slik vi liker det! :)

13106306545_f9b4373bd4_z.jpg
Keo, 9mnd :ahappy:

Og et ekstrabilde til de som ønsket å se øyenfargen hans, dette er etter et lite uheldig brøl ...
1797553_10152247540827597_1089953987_n.j

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdens fineste Keo :wub: Sier det her også; Jeg og Keiron heier på dere i LP ringen og alt det der :D

Tusen takk for det, for det tror jeg trengs! :whistle:

Jeg blir så skremt over hvor langt dere har kommet! Snart klar for debut i LP og han er bare 9 måneder! :o Her sitter jeg med en på 8 måneder og vi er ikke i nærheten :lol: Flinke er dere!

Vell, vi er vell i grunnen slett ikke klar, fortsatt en lang vei å gå :lol: Men han begynner å få en forståelse for hvordan ting fungerer, så vi bare hopper i det og satser på en god dag :frantics:

Han er godt nok smuk!

Keo er så fin! :ahappy:

:wub::innocent:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, vi er vell i grunnen slett ikke klar, fortsatt en lang vei å gå :lol: Men han begynner å få en forståelse for hvordan ting fungerer, så vi bare hopper i det og satser på en god dag :frantics:

Men det er jo lov! Samme tenker jeg å gjøre med vår debut, men vi er likevel skrekkelig langt i fra det :P Hun kan ingen fulle momenter enda :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Oida. Her har det skjedd mye siden sist.

Skal prøve å bli flinkere til å oppdatere også her, men ellers så finnes vi på instagram (@adventureswithkeo) og på hjemmesiden :ahappy:

Vell, til å starte med; Keo fylte 1 år i juni!

Han har vært gjennom røngtenmaskinen, samme med to andre av hans søsken. Finskjenta er røntget bokstavelig talt i hue og ræva, uten anmerkninger i rygg, skuldre, nakke, skalle, samt er alle hjørnene plettfrie. Den lille sveitsiske har enn så lenge bare mottatt HD, flere plettfrie hjørner. Resten av flokken har planlagt røntging før våren. Et helsøsken-kull av disse kommer til nyttår.

Keo selv er røntget med:

HD: B

AD: A

Rygg: Uten anmerkning

Verdens fineste prøvelapp, som har lært meg så mye og gitt meg så mye glede! Vi har debutert i lydighet og rallylydighet. Vi har plukket 1. premie i RL og 1. plass i LP, men er flere småting/-problemer vi må få bukt på før man kan slå seg til ro med å ha en god konkurransehund. Fellesdekk er noe fillerier, med en smått miljøberørt hund så er ikke alt alltid like enkelt, jeg vet ikke alltid hva jeg har i henda på hver dag. Enkelte dager klaffer alt ifht motivasjon og selvsikkerhet, andre dager er han bare ikke tilstrekkelig tilstede. I dag var en sånn dag, sikkert derfor jeg rambler avgårde om negativiteter.

Keo er en fin hund å ha med å gjøre, han utvikles enda for hver dag som går og vi knekker koder til stadighet! Hverdagslig er han en drøm, rolig og behagelig, letthåndterlig og krever veldig lite av meg som eier. Vi har dabbet litt innom gjeting igjen, noe som er veldig morro, vi skal prøve oss litt mer til våren, i vinter skal han fungere som fjøshund og værlufter. Et gjeterhundkurs har vi i tillegg vært gjennom, samt litt praktisk arbeid. NBF har vært lagt på hylla frem til jul, det skal vi starte på gjennom skolen. LP og RL trenes litt hist og pist da jeg har vært veldig opptatt med instruktørutdannelse og skole i det siste, samt lite flink å planlegge. Målet er opprykk til neste år, gjennom en god, trygg og stabil hund og fører. Han har fått prøvd seg en del i agility, du tusan, jeg ønsker handlern hans lykke til altså, for dette kan bli en maskin! Kurs om to uker, så det gledes :ahappy:

Vi har kost oss mye med tur og smått sporadisk trening i sommer, fortsatt ingen faste treninger i klubb el. Keo har brukt store deler av sommeren sin på å bade :lol: Raringen som ikke likte vann må nå brøles til for ikke å ta tilfart ut på brygga utenfor innkjørselen vår titt og stadig, selv om det er ca 12gr i vannet (noe han vet godt, han har nemmelig vært uti...). Fysiske aktiviteter syntes Keo er toppers, hønemor har sluppet om enda mer opp etter hun viste at han er sunn i skjelettet, vinteren kan bli gøy om han finner ut å trekke like fint på ski som på sykkel.

Planen fremover er å kose oss og gjøre meg ferdig med alt før jul, etter nyttår så kan vi heller begynne å jobbe litt igjen, målrettet med en plan! Frem til da er det agilitykurs, D4A (kjøtern er påmeldt i jakt på gulsløyfa!) og bare kos

Så ja, det var hva jeg kom på i farten. Folk må heller spørre om jeg har glemt noe! :lol:

10452452_10154426305115341_6037125837114

Pst, Keo? Prøver man å dykke med flytevest så får man vann i øret :lol:

15024975974_b44fa8a6df_b.jpgLitt GoPro-action :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for morroskyld sper jeg på videre i tråden :flowers:
(Jeg akter å dobbeltposte :lol:)

Video.
Jeg har skrevet et blogginnlegg om denne videoen og gjetingen vår, men for de som ikke orker trykke seg inn eller lese så kan jeg hente ut en liten bit av innlegget;
Jeg valgte å bruke langline som en sikkerhet da dette ikke er mine sau og jeg var usikker på hvor lydhør Keo var den dagen. Langline kan være et veldig godt verktøy for de som ikke har line, staver, telefon og hansker i hendene... Det ser ut som om den blir flittg brukt, men nei, kun ved høyre-vendingen holdt jeg igjen for at han ikke skulle spise seg inn for trangt. Keo syntes også langline kan være dustete, men han gjør likevel jobben sin. Her er vi altså ute å går tur med sauen, rolig og avslappet, som var hovedmålet vårt.

https://www.youtube.com/watch?v=gQouhDIg73c

Bilder.
10502091_670362859707290_404399566020312
Keo, halvsøster Athena og pappa Kane fra gjeterhundkurs i juli.

15091434327_f0a4698b73_c.jpg
Treningsmorro i august/september, med bla. Papillon som har fotografert

15661227935_81aca129d5_c.jpg
Gale-Mathias skulle være leke-modell i går, jaja :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å se! Likte at du kalte han inn akkurat da du gjorde. Kan ingenting om gjeting men sauene hadde jo ikke flere steder å gå, og begynte å dempe. Så ble litt usikker på hva som hadde skjedd om han hadde lagt mer press på da. De hadde kanskje snudd og løpt på / mot han da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å se! Likte at du kalte han inn akkurat da du gjorde. Kan ingenting om gjeting men sauene hadde jo ikke flere steder å gå, og begynte å dempe. Så ble litt usikker på hva som hadde skjedd om han hadde lagt mer press på da. De hadde kanskje snudd og løpt på / mot han da?

Gjetespørsmål liker vi! Selv med minimal erfaring så får jeg bare svare best mulig :flowers:

Disse sauene ville stått i mot hunden, uten tvil. De ville hatt mulighet for å dra til høyre og løpe tilbake til hvor de trakk om Keo ikke var der, han ville stoppet dem. Disse sauene, spesielt den lille grå (små grå gir deg små grå!?) ville stått imot eller gått på Keo, noe som ikke hadde vært helt heldig for en unghund som mangler erfaring og guts. Keo er, som nevnt i bloggen, ikke den sterkeste per idag, han mangler erfaring for å vite hvor langt han kan holde presset. Et ønske/mål er at han skal kunne holde presset samlet og rolig, jeg er ikke fan av biting, men jeg tror han vil komme til å buse litt i slike situasjoner, noe som ikke er helt heldig.

Jeg valgte å ikke legge press på dem da jeg heller vil ha sau som får erfaring ved å stole såppas på hunden at de flytter seg rolig fra den, både for egen, hund og saus del. Noen velger å kjøre hunden rett på sauen for å 'skremme dem til vett'. Sauen er også veldig flinke til å lese om hunden er av styrke til å flytte dem! Vi har trent litt på ro i pressammenhenger og trange steder, et kort klipp av dette kan ses i denne videoen, man ser det ikke, men i starten her står sauen i mot Keo, men syntes både hund og sau løste situasjonen fint :)

Edit: Sau løper sjeldent mot hunden for å få den vekk, men velger å stramme seg opp, evt gjøre seg klar til/stange eller trampe mot hunden.

Så nydelig han er :wub: Elsker fargen og utrykket hans :wub:

:innocent::flowers:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant, takk for svar! :)

Spørsmål liker vi, som sagt!

Sau som er trent/innkjørt viker mye oftere for hunden, dette gjøres ofte med sterke, trente og erfarte hunder. Kan si så meget som at disse sauene stanger selv mennesker om de føler for det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Agilitykurs
For to helger siden var Keo på videregående agilitykurs sammen med Martine. Kurset gikk hovedsaklig ut på handling og tunnelsug, pinnene fikk ligge på marka, hundene måtte tenke og førere måtte prøve og stokke bein, armer og hjerneceller riktig :lol: Jeg sier ofte at Keo har to gir ved trening; ett gir som han lærer i - og ett 'Å ****!'-gir som går så fort at man aldri rekker å få med seg hva som skjer. Forhåpentligvis får vi flettet disse sammen etterhvert, men Keo lå heldigvis på lærings-giret denne helga. Nye nøkler for både hund og handler er funnet for fremtiden, så det kan bli spennende å følge etterhvert! Planen er uoffesiell debut ved stevnet vi skal holde på Melsom 8.-9. februar, iallefall agility hopp.

Et par snutter fra noen av kombinasjonene :)
https://www.youtube.com/watch?v=JtiIOLPE9g8

Dogs4All
Grønn! Keo fikk grønn og sufficient :lol:
Dommeren var ganske rett frem hva han syntes om Keo - han var for stor, alt var for stort. Han er ikke stort høyere enn en god del av de andre hannhundene, men han har lite pels og lange bein i forhold, så han ser mye større ut. For lang, for høy og for kraftfull. Det var i grunnen morsomt å se han i forhold til de andre i klassen, han hadde et kraftigere trav og en helt annen attitude (hei høy haleføring og et overlykkelig uttrykk :lol:). Enkelte hunder var gulvredde og så direkte ulykkelig ut, Keo bare buste på og koste seg :ahappy:

Vi fikk også møte kullsøster Ezy med eiert, samt oppdretter, eier av far og flere kjøpere av det nyfødte helsøsken-kullet, kjempemorsomt! Ezy er en liten rakett med fart og smidighet, nesten 10cm lavere og 8kg mindre enn gullgutten, som i hovedsak blir trent i agility, men også litt lydighet og flyball. Keo og Ezy er de eneste av 6 igjen i Norge, med 1 bror i Sverige, 1 søster i Finland, 1 søster Sveits og 1 søster i Tyskland er det lite de ser til hverandre. Ezy og Keo har møttes én gang - Mace (Tyskland) og Leeloo (Sveits) én gang.

10516829_775762255823024_776524445854655
10447152_775762235823026_576953405505534
Ezy og Keo. Søster med løpetid var ikke helt enkelt å skulle ignorere, bilder ble deretter :lol:

10404290_739044272852630_479378206391306
Mace og Leeloo. Mace er veldig lik pappa og brødrene sine i uttrykket, Leeloo er veldig lik søster i Finland og delvis mor :)

1383895_10152800738137597_35618718371311
Keo med bedømmingen sin :lol:

14022_10152798899782597_1967696531326928
Kvelden før utstilling og badings sysslet vi litt med dette :ahappy:

10628501_10152800325257597_4065660392883
Og på dagen så så vi slik ut (med ører og bein alle veier) :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lillegutt er med på mye rart, det siste året har han deltatt på instruktørutdannelse sammen med meg.
Forrige søndag hadde vi tredje og siste eksamen, Keo har deltatt på de to foregående som deler av eksamene. Han har vært til stor hjelp i løpet året, og på eksamensdagene har han taklet mine høyspennede nerver og prestert godt. Det vil si - han har prestert veldig godt med riktig utførelse på mesteparten, et par av oppgavene ble klusset til og fintet ut av lærer for å se hvordan vi taklet ting når det gikk galt :lol:

Selve utdannelsen har dreid seg minimalt om egen hund, kun et par øvelser som skulle vises frem som oppgave om vi faktisk kunne trene hund, men Keo har fått vært forsøkskanin og dratt meg opp når man fikk hjerneteppe ved å trene enkeltsitt mens jeg høylytt øvde demoprosedyrer på kveldsturene. Det har vært veldig morsomt, men også veldig skummelt å bli utfordret på vis jeg ikke tidligere har kunnet takle mtp mine egne sosiale egenskaper, men vi klarte det - Keo og jeg!

Da var jeg herved godkjent instruktør med gulingens hjelp :heart:

1509664_10152815621882597_85372382171610
15491_10152767255167597_8985179584695274

Vi gleder oss i midlertid til en helg med gjeting hos oppdretter fra morgendagen :ahappy:

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...