Gå til innhold
Hundesonen.no

– Hund angrepet av ulv 500 meter unna bebyggelsen


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

Så gøy med folk som kommer med usakligheter. Usakligheter som lyser uvitenhet. Forklarer jeg og Kaja virkelig så dårlig? Det syns jeg ikke, og det virker som at dere bare er ute etter å være vrange.

1. Det er ikke en 20minutters alenetur på mils avstand, det er 20 minutter med effektiv leting etter dyr innenfor en ganske grei radius hvor vi kunne kalt dem inn om vi ville.

2. Vi bruker gps, en gps som sier hvor lang hunden går, hvordan den går, fart, stopp, osv.

3. Som Kaja sier, Kovu har ikke lov til å jage elg/rådyr, ergo er det bare et sidespark uten betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe sjakk-trekk å slippe jakthunder med stort radius løs i ulve-områder nei. Og så synes jeg det er merkelig de gjør det der. Her er det også ulv, og her jakter man med båndhund. Videre blir hundene syklet med før jakten og/eller mosjonert i bånd. Der i Rælingen er de kanskje ikke så vant til å ha ulv i omegn? Har kanskje "det vil jo helst gå bra"-holdningen? Uansett så synes heller ikke jeg at det er noe å skrike høyt om, stakkars elghund, idiot-eier!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det greit? Om man har jakthund og den er borte en halvtimes tid? Jamen bra Kovu er jakthund da... Vi har null innkalling, men vi kan jo bare trene og slippe ham løs i skogen likevel, siden han er en jakthundrase og tilogmed kanskje skal brukes til jakt en gang...

Jeg er rimelig sikker på at han ikke stikker veldig langt avgårde (med mindre han finner noe vilt, men da jobber han jo?) og kommer til å holde seg i nærheten og sjekke inn på oss hvert kvarter eller så.

Eller kanskje vi bare skal fortsette å ha ham i bånd og langline, og håper at flere følger vårt gode eksempel.

Jeg har ulvehund,så de er bare ute på ulvejakt på egenhånd. Da burde vel alle være fornøyd :) Burde ikke være så vanskelig å holde i båndet når man vet det er rovdyr i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri til å slippe mine hunder, som har relativt liten radius, i ulveområder (streifulv kan jeg ikke ta hensyn til, de kan dukke opp overalt, men tenker da på områder hvor ulv har revir).

Men at folk slipper jakthundene sine etter båndtvangen er over, kommer jeg aldri til å si noe på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint om folk kunne holdt seg saklige.

Helt seriøst, om hunden din er 30 minutter unna, så har du ikke kontoll på den. Og om du og Kaja har gps og faktisk har jakthund ute til trening, så er det fint. Dessverre så gjelder ikke det flertallet av hunder man ser på egenhånd ute i skogen. Det er jeg rimelig sikker på, uten at jeg har sjekket alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakthundene (med unntak av holmenkollsetterne) trener jo, det er jo ikke sånn at de vimser rundt uten mål og mening og "turer" seg selv. De er på jobb.

Den elgbikkja jeg plukka opp langt oppi skauen på kvelden en gang i fjor var ikke mye på jakttrening, tror jeg... Eieren satt nemlig hjemme i godstolen, han. Bikkja hadde GPS på seg da, men den virket ikke, så gubben hadde vel strengt tatt null kontroll. Foregår forresten jakthundtrening fra sofaen hjemme?

Jeg må innrømme at jeg synes det er idioti å slippe en jakthund som man vet har stor radius alene i et definert ulveområde hvor man også VET at det kan finnes unger. Jeg vet at det er ulv her vi bor, og det tar jeg også konsekvensen av og holder bikkja i bånd eller tett på meg, DVs jeg roper han til meg når han begynner å komme utenfor synsvidde.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke sagt at alle hunder som er løse er ute på trening, som sagt tidligere i tråden kan den ha kommet seg løs.

Bikkja jeg møtte hadde IKKE kommet seg løs, den var sluppet med viten og vilje av gubben som mente bikkja kunne trene seg selv... Jeg snakka med fyren, liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en rar diskusjon. Vi har selvsagt bare bestemt oss for at denne jegeren bare slapp ut bikkja si uten å gidde å være med den på tur fordi den rakk å bli tatt av ulv? Det er jo nesten ikke fordømmende og fordummende i det hele tatt.

Vi kom forøvrig akkurat hjem fra tur, der særlig puddelen var hypp på å ta seg noen avstikkere på egenhånd, og da så jeg ikke henne hele tiden. Skrekkelig uansvarlig av meg, flaks vi ikke møtte en ulv.. Eller at hun ikke angrep noen i skogen. Løsbikkjer er noe drit altså :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kom forøvrig akkurat hjem fra tur, der særlig puddelen var hypp på å ta seg noen avstikkere på egenhånd, og da så jeg ikke henne hele tiden. Skrekkelig uansvarlig av meg, flaks vi ikke møtte en ulv.. Eller at hun ikke angrep noen i skogen. Løsbikkjer er noe drit altså :yes:

Tja, ikke nødvendigvis, men om du visste at det var ulv i nærheten og bikkja ble tatt av en, ville du da skyldt noen andre enn deg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da, man får jo bare slutte med all jakt med drivende og stillende hunder.... Og å trene dem slik at de faktisk blir egnet til formålet jakt (nei, de blir ikke gode jakthunder utelukkende av vanlig kondisjonstrening) er jo bare useriøst.

Vel, jeg bor i ulveområde, OG jeg slipper bikkjene mine, helst kjører jeg til tryggere terrenger - men jeg slipper fortsatt her hjemme også. Det finnes en risiko for at de blir tatt av ulv, og det finnes en risiko for at de blir kjørt i hjel, sparket av elg, drukner osv. Det er slik det er å ha jakthund. Dog vil det være hakket mer surt å finne bikkja revet i filler av en ulovlig utsatt russisk ulv, enn at den havner under en bil - bilen hører tross alt hjemme i dette landet...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Dog vil det være hakket mer surt å finne bikkja revet i filler av en ulovlig utsatt russisk ulv, enn at den havner under en bil - bilen hører tross alt hjemme i dette landet...

Heldigvis ikke noe utbredt problem med utsatt russisk ulv her i landet da.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da, man får jo bare slutte med all jakt med drivende og stillende hunder.... Og å trene dem slik at de faktisk blir egnet til formålet jakt (nei, de blir ikke gode jakthunder utelukkende av vanlig kondisjonstrening) er jo bare useriøst.

Vel, jeg bor i ulveområde, OG jeg slipper bikkjene mine, helst kjører jeg til tryggere terrenger - men jeg slipper fortsatt her hjemme også. Det finnes en risiko for at de blir tatt av ulv, og det finnes en risiko for at de blir kjørt i hjel, sparket av elg, drukner osv. Det er slik det er å ha jakthund. Dog vil det være hakket mer surt å finne bikkja revet i filler av en ulovlig utsatt russisk ulv, enn at den havner under en bil - bilen hører tross alt hjemme i dette landet...

Ja, må nok pensjonere elgbikkja vår vi og nå og konvertere henne til ren trekkhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da, man får jo bare slutte med all jakt med drivende og stillende hunder.... Og å trene dem slik at de faktisk blir egnet til formålet jakt (nei, de blir ikke gode jakthunder utelukkende av vanlig kondisjonstrening) er jo bare useriøst.

Vel, jeg bor i ulveområde, OG jeg slipper bikkjene mine, helst kjører jeg til tryggere terrenger - men jeg slipper fortsatt her hjemme også. Det finnes en risiko for at de blir tatt av ulv, og det finnes en risiko for at de blir kjørt i hjel, sparket av elg, drukner osv. Det er slik det er å ha jakthund. Dog vil det være hakket mer surt å finne bikkja revet i filler av en ulovlig utsatt russisk ulv, enn at den havner under en bil - bilen hører tross alt hjemme i dette landet...

Alle sporter/jakt/gjeting har en risiko.

Men det er svært lite av det andre der som havner i media :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da, man får jo bare slutte med all jakt med drivende og stillende hunder.... Og å trene dem slik at de faktisk blir egnet til formålet jakt (nei, de blir ikke gode jakthunder utelukkende av vanlig kondisjonstrening) er jo bare useriøst.

Vel, jeg bor i ulveområde, OG jeg slipper bikkjene mine, helst kjører jeg til tryggere terrenger - men jeg slipper fortsatt her hjemme også. Det finnes en risiko for at de blir tatt av ulv, og det finnes en risiko for at de blir kjørt i hjel, sparket av elg, drukner osv. Det er slik det er å ha jakthund. Dog vil det være hakket mer surt å finne bikkja revet i filler av en ulovlig utsatt russisk ulv, enn at den havner under en bil - bilen hører tross alt hjemme i dette landet...

Enig i dine perspektiver, og respekterer valget å slippe også i ulveområde. Men på siden av diskusjonen som har vært så langt, som jeg ser på som lite velvillig fra kritikerne, så kan vi spørre om dagens jakthunder har dårligere kontakt enn tidligere generasjoner? Jeg leste en svært interessant artikkel, jeg tror det var i Jakt og fiske, om hvordan innføringen av radiosendere og GPS har endret mye, og enkelte mener det også har gått utover avlen på hundene. En av de som uttalte seg i artikkelen mente mange av dagens elghunder ikke ville egnet seg til jakt før GPS-ens inntog. Kan det stemme? Har dagens hare- og elgbikkjer dårligere kontakt?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ikke nødvendigvis, men om du visste at det var ulv i nærheten og bikkja ble tatt av en, ville du da skyldt noen andre enn deg selv?

Siden eier ikke vil uttale seg til media, så veit vi vel ikke om han skylder på noen andre enn seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i dine perspektiver, og respekterer valget å slippe også i ulveområde. Men på siden av diskusjonen som har vært så langt, som jeg ser på som lite velvillig fra kritikerne, så kan vi spørre om dagens jakthunder har dårligere kontakt enn tidligere generasjoner? Jeg leste en svært interessant artikkel, jeg tror det var i Jakt og fiske, om hvordan innføringen av radiosendere og GPS har endret mye, og enkelte mener det også har gått utover avlen på hundene. En av de som uttalte seg i artikkelen mente mange av dagens elghunder ikke ville egnet seg til jakt før GPS-ens inntog. Kan det stemme? Har dagens hare- og elgbikkjer dårligere kontakt?

Ja, for en del raser har nok GPS bruk gått ut over avlen, slik at hunder fra visse linjer holder dårligere kontakt enn tidligere. Grunnen er at eieren holder desto mer kontakt med bikkja, og dermed har ikke hunden lenger behov for for eksempel å oppsøke fører etter endt drev - den blir jo plukket opp uansett. Så alt i alt er hundene under langt større kontroll nå enn tidligere, selv om det ikke nødvendigvis er hunden som holder kontakten.

Før GPS'ens tid og spesiellt før peilerens tid, måtte man med de fleste jakthunder påberegne noen netter på skauen. DET skjer ikke lenger med GPS. Nå er det jo bare å kjøre etter og plukke opp bikkja ;-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...