Gå til innhold
Hundesonen.no

– Hund angrepet av ulv 500 meter unna bebyggelsen


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

Nei, jakta har ikke begynt i det området, men det har ingenting å si for om det var en løs elghund siden båndtvangen er over? Forøvrig enig med deg at når de vet at det er ynglende ulv (som ergo sannsynligvis er litt mer terrotoriale og beskyttende) så burde de tenke såpass langt som å putte bånd på dyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jakta har ikke begynt i det området, men det har ingenting å si for om det var en løs elghund siden båndtvangen er over? Forøvrig enig med deg at når de vet at det er ynglende ulv (som ergo sannsynligvis er litt mer terrotoriale og beskyttende) så burde de tenke såpass langt som å putte bånd på dyret.

Kommer ikke tydelig fram, men for meg virker det som den var på tur alene og at det er helt normalt i område.

Da er den ikke under kontroll, jakthund eller annet.

Og ja, det er kjent at det er ulv der i område. Jeg bor ikke der en gang og vet de har vært der siden iallefall i fjor sommer. Det er observert spor og ulv i hele vinter o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser det som at de var på tur sammen, og at bikkja løp løs med stor radius. Men det står jo ikke konkret der, så vi kan begge ha rett.

Mange elgjegere slipper bare bikkja på tur, er de heldige får de opp los på elg liksom, og anser det som jakttrening. (Gjelder ikke alle) Vi vet jo ikke hvorvidt denne hunden er en eldre hund med jakterfaring (som da eier ikke bekymret seg over mtp jaktinnstinktet), eller en unghund i trening (hvor jeg anser det som mye mer effektivt å trene med langline og heller slippe når elgen er i nærheten).

Veldig vag artikkel, men journalisten vet vel kanskje ikke mer om saken heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser det som at de var på tur sammen, og at bikkja løp løs med stor radius. Men det står jo ikke konkret der, så vi kan begge ha rett.

Mange elgjegere slipper bare bikkja på tur, er de heldige får de opp los på elg liksom, og anser det som jakttrening. (Gjelder ikke alle) Vi vet jo ikke hvorvidt denne hunden er en eldre hund med jakterfaring (som da eier ikke bekymret seg over mtp jaktinnstinktet), eller en unghund i trening (hvor jeg anser det som mye mer effektivt å trene med langline og heller slippe når elgen er i nærheten).

Veldig vag artikkel, men journalisten vet vel kanskje ikke mer om saken heller.

Er ikke uenig med deg heller altså :) Alt blir jo ren spekulasjon.

Men har bodd i område og kjenner alt for godt til hvor mange løse jaktbikkjer jeg møtte der og eiere som gikk tur alene som man gjerne møtte 10-15 min etter bikkjen.

Når man slipper en bikkje i en slikt område (og jaktfolk vet det fins ulv der) så må man nesten "akseptere" at dette på mange måter er noe å forvente kan skje.

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke uenig med deg heller altså :) Alt blir jo ren spekulasjon.

Men har bodd i område og kjenner alt for godt til hvor mange løse jaktbikkjer jeg møtte der og eiere som gikk tur alene som man gjerne møtte 10-15 min etter bikkjen.

Det er jo rett og slett uansvarlig når de etter all sannsynlighet vet at det er ulv i området, også hvis de vil trene hunden som løshund på jakt får de finne mer egna områder.

Litt OT: Det er jo ikke så uhyrlig morsomt for alle å møte en løs hund heller, og så lenge hunden er løs i et turterreng som mange bruker må de klare å ha hunden innenfor en slik radius at de kan få inn hunden hvis de møter på folk som ikke liker/er redd hunder. Fler som burde sjekke hundeloven et par ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkel i RB

Første jeg lurer på er om elgjakten har begynt?

Og hvorfor man ikke bruker hunden som bandhund når man vet det er ulv i område og samtidig vet som jeger at risken øker for at hunden blir tatt når den er løs :icon_confused:

Flere som slipper jakthundene sine etter båndtvangen er over, noen ganger for å se om den får los, selv om jakten ikke har startet.

Eget ansvar, sier jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Eieren hørte hunden bli tatt av ulven, altså har den vært utenfor synsrekkevidde da han gikk etter lyden for å se hva som skjedde.

En jakthund må da gå løs, det er jo opplagt. Hundeloven gjelder ikke jakthunder. Dessuten er det ikke båndtvang nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

De fleste (inkl oss) slipper jakthunder i skogen så fort båndtvangen opphører fordi hundene trenger treningen :)

Kjekt med jakhund a gitt, bare slippe de løs så de kan trene seg selv. Tror jeg ønsker meg en sånn til jul så slipper jeg gå mer tur.

Trening av jakthund/hund under reell jakt går ikke under de vanlige "alltid ha kontakt med hunden" regler

Trening av jakthund går under hundeloven som alle andre hunder.

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste (inkl oss) slipper jakthunder i skogen så fort båndtvangen opphører fordi hundene trenger treningen :) Trening av jakthund/hund under reell jakt går ikke under de vanlige "alltid ha kontakt med hunden" regler

Hadde du løpt til media om hunden din ble tatt av ulv i ett kjent ulveområde da?

Men med den teorien så bør jo også alle NRH, Tjenestehunder, Gjeterhunder o.l. som også jobber i skauen få løpe løs egentlig?

Jakthund eller ikke, du har fortsatt ett ansvar for folk og fe.

Det fins områder å dra til som er tilpasset til slipp av jakthunder gjør det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med jakhund a gitt, bare slippe de løs så de kan trene seg selv. Tror jeg ønsker meg en sånn til jul så slipper jeg gå mer tur.

Trening av jakthund går under hundeloven som alle andre hunder.

Du misforstår vel litt av konseptet jakthundtrening her. Det er ikke snakk om at de TRIMMER seg selv, det er snakk om å lete opp dyr, los/stand/whatever. Nå er du litt VEL dømmende her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte bare generelt at det ofte er derfor jakthundene er løse selvom det ikke er jakt.

Jeg slipper kun min med gps, han har god inkalling og slippes bare på steder det sjelden ferdes folk. Jakthunder generelt bryr seg ikke om mennesker når de er på jobb. Vi er jo også med i skogen og de skal ikke ha stort større radius enn 500 m med mindre de er i los.

Hadde min blitt tatt av ulv så er det desverre sånn som skjer. Jeg, i motsetning til størstedelen av jegere vil ha ulv i Norge.

Andre tjenestehunder kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke kjenner til lovene.

Jakthundene (med unntak av holmenkollsetterne) trener jo, det er jo ikke sånn at de vimser rundt uten mål og mening og "turer" seg selv. De er på jobb.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med jakhund a gitt, bare slippe de løs så de kan trene seg selv. Tror jeg ønsker meg en sånn til jul så slipper jeg gå mer tur.

Trening av jakthund går under hundeloven som alle andre hunder.

De skal være under kontroll ja, men vi må ikke se de hele tiden. Har møtt politet når raptus har vært i los utenom jakt jeg. Hvordan har du tenkt at en jakthund skal lose mens den har kontakt med fører?:P

Drivende hunder (som jeg har) sjekker innom fører ca hvert 30 min om de ikke finner noe å jage. Mer kontroll enn det har vi ikke, faktisk. Annet enn inkalling da, men vi forstyrrer minst mulig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Du misforstår vel litt av konseptet jakthundtrening her. Det er ikke snakk om at de TRIMMER seg selv, det er snakk om å lete opp dyr, los/stand/whatever. Nå er du litt VEL dømmende her.

Om jeg er dømmende så er det kanskje ikke så rart?

Nei, jakta har ikke begynt i det området, men det har ingenting å si for om det var en løs elghund siden båndtvangen er over?

**** meg ikke rart hundeiere får dårlig rykte på seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang jeg møter på en løs jakthund her tar de ikke kontakt i det hele tatt selv om jeg har med hund, man ser at de jobber og går glatt forbi deg, de har et oppdrag og da bryr man seg ikke om hvermansen.

Når vi slipper Mira (Jämthund) for trening er hun tilbake ganske ofte hvis hun ikke har funnet noe, sånn hvert 20.-30. minutt, og jeg har vel aldri sett en jakthund her uten gps med mindre den har stukket av hjemmefra. Vi kan ikke drive å rope dem inn i hytt og pine, da ødelegger vi hele poenget med treningen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er sjelden saker om jakthunder i avisa.. de tar jo ikke kontakt med folk. Så det er vel ikke de som er verst når det kommer til å gi hundeeiere ett dårlig rykte.

Jeg snakker om holdninger, hva folk ellers ser og oppfatter. Jeg hører stadig om jakthunder som er observert uten eier i mils omkrets uten at de nødvendigvis har gått til angrep på mennesker og blitt headliner i VG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om holdninger, hva folk ellers ser og oppfatter. Jeg hører stadig om jakthunder som er observert uten eier i mils omkrets.

Det er mest sannsynlig ikke i treningssituasjon/jaktsituasjon, men at den har stukket av hjemmefra. Det er en annen diskusjon. Behøver ikke være ansvarsløs om hunden stikker av; den kan ha klatret/hoppet over gjerder, kommet seg ut av halsbånd, eier har mistet grepet på båndet. Det er slike ting som kan skje ALLE hundeeiere, det er ikke spesielt for jakthundeiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er mest sannsynlig ikke i treningssituasjon/jaktsituasjon, men at den har stukket av hjemmefra. Det er en annen diskusjon. Behøver ikke være ansvarsløs om hunden stikker av; den kan ha klatret/hoppet over gjerder, kommet seg ut av halsbånd, eier har mistet grepet på båndet. Det er slike ting som kan skje ALLE hundeeiere, det er ikke spesielt for jakthundeiere.

Det er vel ikke nødvendigvis det om den er på en halvtimes treningstur i følge deg selv.

Når vi slipper Mira (Jämthund) for trening er hun tilbake ganske ofte hvis hun ikke har funnet noe, sånn hvert 20.-30. minutt, og jeg har vel aldri sett en jakthund her uten gps med mindre den har stukket av hjemmefra. Vi kan ikke drive å rope dem inn i hytt og pine, da ødelegger vi hele poenget med treningen.

I rest my case..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det greit? Om man har jakthund og den er borte en halvtimes tid? Jamen bra Kovu er jakthund da... Vi har null innkalling, men vi kan jo bare trene og slippe ham løs i skogen likevel, siden han er en jakthundrase og tilogmed kanskje skal brukes til jakt en gang...

Jeg er rimelig sikker på at han ikke stikker veldig langt avgårde (med mindre han finner noe vilt, men da jobber han jo?) og kommer til å holde seg i nærheten og sjekke inn på oss hvert kvarter eller så.

Eller kanskje vi bare skal fortsette å ha ham i bånd og langline, og håper at flere følger vårt gode eksempel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det greit? Om man har jakthund og den er borte en halvtimes tid? Jamen bra Kovu er jakthund da... Vi har null innkalling, men vi kan jo bare trene og slippe ham løs i skogen likevel, siden han er en jakthundrase og tilogmed kanskje skal brukes til jakt en gang...

Snakk om å være vrang bare for å være det.

Hunden må i tilegg til å ikke oppsøke folk og fe strømmes på sau hvert år;)

Jakthundene har en radius, vi vet hvor de er..

Kovu har ikke lov å jage elg eller rådyr, så nei jeg vil ikke si det er bare å slippe. Det er en del ting som skal være på plass først

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...