Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvit gjeterhund - erfaringer?


Brist
 Share

Recommended Posts

Jeg vurderer hvit gjeterhund og lurer på hvilke erfaringer folk har? Både negative og positive.

Hvor vanskelig er det å finne en som både kan stilles ut og konkurreres med f.eks?
Har ingen store ambisjoner, så det viktigste er at hunden fungerer godt i hverdagen og er frisk på alle måter.

Og hvilke oppdrettere burde jeg vurdere (evnt. styre unna)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det finnes noen dårlige linjer, gemytt/usikkerhet og at det er en dårlig brukshund. Lite driftige hunder rett og slett, ikke noe jeg ville ha satset på, ikke en gang om jeg bare hadde villet trene litt på hobbybasis. Som familiehund, selskap og turkompis virker de som allrighte hunder. Sindige, snille sjeler med liten radius og lite jaktinnstinkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring:

Jeg har truffet mange Hvite gjetere og har vært eiger av en i 4 år nå.

Felles for dem alle er at de holder seg i nærheten av eiger. De er lettlærte, men mange har vanskelig for å konsentrere seg og kan bli lett påvirket av miljøet rundt når de skal konsentrere seg.

Har desverre sett et stort antall HG som er redd eller meget reserverte for mennesker. Noen sliter også med høyt stressnivå og dårlige nerver.

HG er en rase som lett leser deg og lar seg påvirke av ditt humør. De leser deg som en åpen bok ;)

Vet om flere som trener frem mot reddningshund med varierende resultat, det finnes også besøkshunder, diabeteshund, førerhunder og hunder som trener IPO og Mondioring av rasen.

De fleste er skuddfaste.

Om jeg selv skal ha en ny HG etter den jeg har nå skal jeg sjekke linjene meget nøye. Jeg kjenner til noe som driver med IPO osv som ser ut til å ha meget driftige hunder på nivå med brukschæfer, så om du er interessert så kan jeg sende mld på PM ;)

Men disse finner du ikke i Norge. Om du skal kjøpe i Norge, så anbefaler jeg deg å ta kontakt med HG klubben. De oppdretterne i Norge som ikke klarer å avle etter klubben sine enkle retningslinjer, eller ikke vil forholde seg til klubben ville jeg holdt meg laaaaangt unna.... for der er det noe riv ruskende galt. Det kan jeg love deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...