Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny student i 2013 / 2014


Mirai
 Share

Recommended Posts

Da er studieåret i gang, litt skremmende for oss som begynner å dra på bakbeinet og få rynker i panna :P . Jeg har jo ikke satt mine bein på en skole på flere år, så hjernen er relativt knirkete!

Vi har nå hatt tre dager skole og lesedag idag + i morgen, jeg føler allerede at stresset kryper oppover nakken. :lol: .

Går bachelor i idrett, ernæring og helse på høgskolen i Vestfold :) .

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

A på hjemmeeksamen i meteorologi! Wohoo! Synd den avsluttende inneholder geofysikk, så jeg blir vel glad om jeg får karret til meg en C totalt. Men gøy likevel!

Vi hadde lesekurs her om dagen, og der fikk vi mange supre tips. Les/skriv i 15 minutter, og ta pause i 10. (Bruk stoppeklokke, og skriv opp effektiv/pause for å få oversikt over hvor effektiv du

Mitt liv for tiden: Meg: "Jeg burde virkelig sette meg ned og lese nå" : Hvorfor lese? : "Fordi du har eksamen om en uke og du har ikke begynt å lese enda!!" : Du har goood tid ... Du skul

Posted Images

Null stress i joggedress! Neida, jeg kjente selv at jeg ble litt småstresset i starten, men nå har jeg rukket å gå her i 2 uker, og jeg har fått hodet over vann igjen. Det hjalp litt å få det sosiale på plass, privat og i klasserommet!

Jeg går bachelor i vernepleie på HiØ (førsteårsstudent).

Arbeidskrav 1. skal leveres inn i morgen, men det er relativt lett (og derfor utsetter jeg det hele tiden...) :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har fått noen gruppeoppgaver for å komme inn i gruppene våre som vi skal jobbe i frem til jul. Er veldig enkle spørsmål for å kontrollere at vi har fått med oss pensum til nå. Det går fort :P . Finner vel ut av det etterhvert hvordan det er best å lese og studere for min del. Er foredrag om det idag, men det får jeg ikke gått på pga. jobb dessverre :/ . Skulle gjerne fått med meg det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også stresset.... Har vært "på og av"-student lenge, men aldri studert seriøst eller skikkelig. Har liksom aldri funnet min greie. :hmm:

Begynt på noe nytt i år, og tror at jeg endelig har funnet "mitt" studie. Nå har jeg både ønske og lyst til å få det til bra, og det skremmer meg. Fallhøyden blir så stor. :|

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra, ein studentklagetråd! Her skal eg bu.

Eg har klart å karre meg tilbake til skulebenken. I vår faktisk, men byrja for fullt no. Meir enn fullt, egentlig, sidan eg går på to utdanningar samtidig. Jaja.

Eg tar nettbasert utdanning da, så eg slepp å vere to stader samtidig i det minste. (Og så satsar eg på at eksamensdatoutdelinga går bra...) Skal bli sånn derre reknskapsperson, og som det ser ut, ein ganske forvirra ein sådan. Eg trudde jo at eg likte matte!?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde lesekurs her om dagen, og der fikk vi mange supre tips.

Les/skriv i 15 minutter, og ta pause i 10. (Bruk stoppeklokke, og skriv opp effektiv/pause for å få oversikt over hvor effektiv du faktisk er. 3 timer effektivitet totalt er det "beste" man kan klare)

Når du leser en ny bok, les alltid baksiden av boka og forordene for å få essensen av hva du skal lese.

Les med hensikt og let etter en mening i stoffet, og bearbeid det.

Lag leseplan!

LESETEKNIKK:

1. Skumles

2. Still spørsmål ved teksten

3. Les grundig (etter hvert avsnitt)

4. Fortell til deg selv hva du har lest

5. Skriv notater (lukk boka)

Ikke les i din "pratehastighet", men les uten å prate inni deg, ellers går det kjempesakte.

Prøv å legge opp til 0800-1600 dager, så kan du med god samvittighet ta fri resten av tiden.

Tips til ALLE studenter :)

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde lesekurs her om dagen, og der fikk vi mange supre tips.

Les/skriv i 15 minutter, og ta pause i 10. (Bruk stoppeklokke, og skriv opp effektiv/pause for å få oversikt over hvor effektiv du faktisk er. 3 timer effektivitet totalt er det "beste" man kan klare)

Når du leser en ny bok, les alltid baksiden av boka og forordene for å få essensen av hva du skal lese.

Les med hensikt og let etter en mening i stoffet, og bearbeid det.

Lag leseplan!

LESETEKNIKK:

1. Skumles

2. Still spørsmål ved teksten

3. Les grundig (etter hvert avsnitt)

4. Fortell til deg selv hva du har lest

5. Skriv notater (lukk boka)

Ikke les i din "pratehastighet", men les uten å prate inni deg, ellers går det kjempesakte.

Prøv å legge opp til 0800-1600 dager, så kan du med god samvittighet ta fri resten av tiden.

Tips til ALLE studenter :)

Mange gode tips! Men det må å legge opp 08-1600 dager er nok veldig individuelt. Jeg har studert i tre år, og for meg rekker jeg ikke ha gjort nok i det hele tatt. Men så skal det sies at vi har veldig fulle skoledager, ofte med undervisning fra 8 til 3, og da er jeg nødt til å gå hjem og lese i ganske mange timer for å henge med etter det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for lesetipsene, jeg skal prøve dem og se om det er noe for meg! :) Jeg tror nok jeg sitter og drar det ut alt for lenge, har klart å ta noen avbrekk idag da.

Leser om overvekt og psykososial helse blant barn og ungdom (og hva slags innvirkning fysisk aktivitet har på dette). Det er jo interessant, men det er uvant å lese forskningsartikler. Selv om jeg vil anta at de jeg leser nå er ganske nybegynnervennlige :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra, ein studentklagetråd! Her skal eg bu.

Eg har klart å karre meg tilbake til skulebenken. I vår faktisk, men byrja for fullt no. Meir enn fullt, egentlig, sidan eg går på to utdanningar samtidig. Jaja.

Eg tar nettbasert utdanning da, så eg slepp å vere to stader samtidig i det minste. (Og så satsar eg på at eksamensdatoutdelinga går bra...) Skal bli sånn derre reknskapsperson, og som det ser ut, ein ganske forvirra ein sådan. Eg trudde jo at eg likte matte!?

hvilket studie?

skal selv studere nå, nettstudie via nki. Regnskapsskolen! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo ferdigstudert, men tar GIS nettbasert denne høsten fordi jeg har lyst. Frivillig...:P Aldri tatt noe nettbasert før, det blir interessant!

Har veldig lyst å ta en master i økonomi og logistikk, så det er mulig det blir det etterhvert. Eller at jeg setter min store drøm til livs og tar en master i luftfartsledelse... :) Livet er langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke ny student, har studert i 3,5 år allerede og neste uke begynner jeg på mitt tredje studieår av mine totalt fem år på Ås. Jeg gleder meg noe helt vanvittig til å komme i gang med studiene igjen!!! Nå har jeg hatt studiefri i over tre måneder, og det er i lengste laget for en som elsker studiet sitt.

Lykke til med høstsemesteret til både gamle og nye studenter! :)

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilket studie?

skal selv studere nå, nettstudie via nki. Regnskapsskolen! :D

Eg går regnskapsmedarbeider på eCademy, og har akkurat begynt på årsstudium i bedriftsøkonomi ved BI. Planen er å ta bachelor etterkvart. Bestemte meg etter at eg var begynt på det første, at eg ville studere meir, og då vart det slik. :P

Vurderte NKI då eg skulle begynne, men enda opp på ecademy, trur det er nokså likt opplegg.(?)

Foreløpig er det ganske gøy, litt tungt innimellom, men det gjeld jo det meste. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg går regnskapsmedarbeider på eCademy, og har akkurat begynt på årsstudium i bedriftsøkonomi ved BI. Planen er å ta bachelor etterkvart. Bestemte meg etter at eg var begynt på det første, at eg ville studere meir, og då vart det slik. :P

Vurderte NKI då eg skulle begynne, men enda opp på ecademy, trur det er nokså likt opplegg.(?)

Foreløpig er det ganske gøy, litt tungt innimellom, men det gjeld jo det meste. ;)

Vet ikke, visste ikke at eCademy eksisterte engang :P Jeg skal kun ha ett år, så litt praksis før jeg skal ut i ordinær jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat startet det tredje året mitt, og om et år nå så er jeg offisielt ingeniør!

Det som har funket for meg er å være tilstede i så godt som alle forelesninger. Ser at folk fort dropper forelesningene fordi de ikke liker læreren eller tror fager er "super lett" og dermed tror de kan klare å lese seg opp selv. Dette er i de fleste tilfeller feil, og det er mange som har henge fag, og tar 2-3 konter hvert semester, og enda mangler 10-20 poeng fra tidligere semestre. Jeg derimot har bestått alt på første forsøk, og har mye mindre stress enn de som ikke dukker opp.

Så mitt råd er, møt opp!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Nettopp startet på mitt 1.år, og hittil er alt helt topp! Har en del studiedager, og dager med kun et par timer på skolen. Jeg kommer også til å legge opp løpet med at det er skole/lesing fra 08.00 - 16.00. Jeg skal i år jobbe for minst mulig fravær(litt vanskelig med vinterdepresjon, men skal gjøre mitt beste), og generelt prøve å være flink og flittig student :) Belønninga mi er at om tre år er jeg ferdig utdannet(med mindre jeg vil vidreutdanne meg), og forhåpentligvis ute i fast jobb. Er blandt de første på barnehagelærerstudiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Er på 2. Året som sykepleiestudent og jeg er ganske godt voksen;-) Jeg er en typisk skippertak student, men det funker greit for jeg har god hukommelse, så lever godt på klisterhjernen i eksamenstider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat kommet hjem fra første samling. Jeg går bachelor i vernepleie i Porsgrunn, det er samlingsbasert/nettbasert og går over fire år :) Virker som vi har veldig flinke forelesere :) Har gått fem år på Ås før, så er godt kjent med det å være student :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går første år på en master i år, og kombinerer fulltidsstudie med en 50-300% jobb. Jeg har bokstavelig talt allerede stressrygg og kronisk klump i magen :P Men jeg får det nok til hvis jeg bare tar meg i nakken og får jobbet nok med skolen, istedenfor å alltid prioritere jobb. Det er herlig å være student da, skulle gjerne vært det på fulltid og mer til! Lykke til folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå begynt på arabisk som 40-gruppen min i språk, og det er nok å gjøre gitt! Heldigvis har jeg blitt nødt til å være mer strukturert etter T ble født, så jeg er på skolen fra 8-16 hver dag, og tar litt etter knerten har lagt seg, så da da har jeg helgene fri, og kan være sammen med poden etter fire :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå begynt på arabisk som 40-gruppen min i språk, og det er nok å gjøre gitt! Heldigvis har jeg blitt nødt til å være mer strukturert etter T ble født, så jeg er på skolen fra 8-16 hver dag, og tar litt etter knerten har lagt seg, så da da har jeg helgene fri, og kan være sammen med poden etter fire :)

Hva er "40-gruppen i språk"? :P Har veldig lyst å lære arabisk, alltid hatt lyst til det, men vipper mellom det og kinesisk. Vet jammen ikke hva man får mest bruk for i jobbsammenheng, kanskje arabisk rent oljemessig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Ååå neste år braker det løs! Da begynner jeg med å få realfagskompetanse ved UMB og kommer til å gå MATH001 og MATH100 + tyvstarte på HFX130 fagene. Nedless to say at jeg gleeeeeder meg veldig :D

For tiden tar jeg opp Biologi 1 + 2 via NKI. Jeg ligger bak allerede, men med mye jobb + hund føler jeg det nesten er umulig å få alt til :P Kommer meg vel gjennom det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...