Gå til innhold
Hundesonen.no

Alaska Husky som tur kompis


Alaskahusky
 Share

Recommended Posts

Hei og Hå! dette blir mitt første innlegg!

Jeg har inmari lyst på hund, en stor hund. kjenner flere huskyer og lurer litt på om folk vil tro den rasen passer meg. bør kanskje si litt om meg selv først!

Jeg er 16 år og aktiv. Jeg løper hver morgen før skolen, og er mye på turer hele året. i løpet av høst/vinter/vår blir det ca 15 lengere eller kortere turer, spesielt i helgene. jeg er ellers veldig aktiv, og glad i dyr. trenger en hund som setter pris på kos og som kan være en trofast turkopis og virke som familiehund da jeg tross alt bor med familien. jeg har ikke playstation, eller noen annen form for spillkonsoll.

har tidligere hatt hund, dog en litt mindre rase. har alltid hatt hund i familien og kjenner mange som driver med hunder. jeg har alltid vært den som har gått mest turer og stelt diverse andre dy som har vært innom i familien. det meste er prøvd! grunnen til at jeg vil ha en alaska husky er at jeg helst vil ha en så stor hund som mulig. jeg kjenner en husky jeg har passet endel, og den er den roligste og lydigste hunden jeg noen gang har truffet. synes den var forholdsvis stor, med sine 29kg.

ellers kunne jeg ikke tenke meg å begynne med en valp, da det krever mer hele døgnet en det en litt mer voksen hund gjør.

hunden vil bli mye brukt, og den har mulighet for å være i hundegård i hagen som ikke blir brukt så mye :)

spørsmålene mine er som følger: vil en husky passe for meg? vet de er individuelle, men alle huskyer er vel glade i turer og bevegelse?

hvor mye mer spiser en husky enn en labrador?

vil det være et problem å skaffe en hund på ca 2-4 år?

Hilsen Alaskahusky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sånn, nå har jeg litt tid igjen Hvilken jakt driver du med? Den alaska huskyen som er bare min i flokken (på profilbildet mitt) har en del fuglehund (en del vorsteh bl.a.) i seg (og er dermed mer av

Jeg har bittelitt erfaring med Sibirsk Husky som jo minner en del om Alaska Husky og dagens AH har jo gjerne litt Sibirsk Husky i seg slik jeg har forstått det. Andre får korrigere meg her om jeg tar

Hei! Jeg har pdd 13 alaska husky sammen med min bror. Det er hunder som krever mye fysisk mosjon, og som ikke har vondt av en del mentaltrening heller. Flere av våre er ganske lettlærte, mens noen er

Det vil ikke være et problem å få tak i en voksen Alaska Husky - det er mange voksne AHer som selges billig på Finn.no fordi de ikke funker godt nok som trekkhunder.

Hvorvidt en slik hund vil passe deg overlater jeg til de som har mer erfaring med rasen. Men tenker at du bør ta høyde for andre ting enn bare fysisk mosjon, men også gemytt, mentalitet, treningsevne osv - alt etter hva du ønsker av en hund utenom en turkamerat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har pdd 13 alaska husky sammen med min bror. Det er hunder som krever mye fysisk mosjon, og som ikke har vondt av en del mentaltrening heller. Flere av våre er ganske lettlærte, mens noen er mindre lettlærte. Alaska husky er en veldig heterogen ""rase"", så her varierer det STORT mellom behov, størrelse, utseende og gemytt.

Det er ikke vanskelig å finne voksne AH, det er ofte fordi de er avdanka som trekkhunder. Noen ganger ligger det også litt andre grunner bak, så jeg ville vært litt obs. Vær nøye med hva slags hund du vil ha mentalt, og sørg for at du får prøvetid.

Uansett, en avdanka trekkhund behøver ikke å være en treg eller dårlig hund, det kan være at den bare ikke holder følge med de andre hundene i spannene.

Fine grupper: https://www.facebook.com/groups/2593030602/ og https://www.facebook.com/groups/355637888256/

Hvor mye mat den spiser kontra andre raser kommer helt an på aktivitetsnivå, så det er vanskelig å sammenligne.

Jeg må på jobb nå, men kan svare mer utfyllende senere hvis du ønsker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har pdd 13 alaska husky sammen med min bror. Det er hunder som krever mye fysisk mosjon, og som ikke har vondt av en del mentaltrening heller. Flere av våre er ganske lettlærte, mens noen er mindre lettlærte. Alaska husky er en veldig heterogen ""rase"", så her varierer det STORT mellom behov, størrelse, utseende og gemytt.

Det er ikke vanskelig å finne voksne AH, det er ofte fordi de er avdanka som trekkhunder. Noen ganger ligger det også litt andre grunner bak, så jeg ville vært litt obs. Vær nøye med hva slags hund du vil ha mentalt, og sørg for at du får prøvetid.

Uansett, en avdanka trekkhund behøver ikke å være en treg eller dårlig hund, det kan være at den bare ikke holder følge med de andre hundene i spannene.

Fine grupper: https://www.facebook.com/groups/2593030602/ og https://www.facebook.com/groups/355637888256/

Hvor mye mat den spiser kontra andre raser kommer helt an på aktivitetsnivå, så det er vanskelig å sammenligne.

Jeg må på jobb nå, men kan svare mer utfyllende senere hvis du ønsker.

ja takk! ønsker så mye info som mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huskyer er stort sett enkle og ha med og gjøre, vertfall så lenge de får den trimmen de trenger. Kjempe fine hunder om man vil ha en turkompis, men du må ta høyde for at de kan ha høyt jaktinnstinkt og belage deg på at den kanskje ikke kan gå løs i marka feks. Det er også stor forskjell på linjer og individer, men om du er på jakt etter en voksen en så er vell ikke det så viktig for deg iom at du jo får se og oppleve hunden som den er. Det er jo heller ikke nødvendigvis noen lydighets hund. Men allrighte er de, greie bikkjer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke så mye om AH, men det jeg vet er at de må få bli brukt! Har bekjente som har AH som familiehund, resultatet er alt for lite aktivitet og en hund som fortsatt tisser inne i en alder av snart to, hun spiser alt hun ser når hun er løs, hun har jaktinnstinkt på ALT som rører på seg, hun kan ikke være alene hjemme, da er leiligheten tisset/bæsjet ned og alt er dratt utover når man kommer hjem!

Den hunden får en joggetur om morgenen, tre-fire småturer utover dagen og en langtur pr dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huskyer er stort sett enkle og ha med og gjøre, vertfall så lenge de får den trimmen de trenger. Kjempe fine hunder om man vil ha en turkompis, men du må ta høyde for at de kan ha høyt jaktinnstinkt og belage deg på at den kanskje ikke kan gå løs i marka feks. Det er også stor forskjell på linjer og individer, men om du er på jakt etter en voksen en så er vell ikke det så viktig for deg iom at du jo får se og oppleve hunden som den er. Det er jo heller ikke nødvendigvis noen lydighets hund. Men allrighte er de, greie bikkjer :)

Jeg er jeger, så litt instinkter kommer godt med, flere er oppsatt på å hjelpe til med trening av en eventuell hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jeger, så litt instinkter kommer godt med, flere er oppsatt på å hjelpe til med trening av en eventuell hund.

Selv om flere sier at de skal hjelpe, så må du i bunn og grunn være obs på å ta det meste selv, det er du som skal håndtere hunden ;)

-men andre som instruktører er veldig positivt, jeg hadde ikke hatt lyst til at andre skal trene min hun for meg (jeg har også omplasseringshund, med husky i seg), en omplasseringshund har godt av at den får en god connection med den nye eieren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om flere sier at de skal hjelpe, så må du i bunn og grunn være obs på å ta det meste selv, det er du som skal håndtere hunden ;)

-men andre som instruktører er veldig positivt, jeg hadde ikke hatt lyst til at andre skal trene min hun for meg (jeg har også omplasseringshund, med husky i seg), en omplasseringshund har godt av at den får en god connection med den nye eieren :)

så klart, er det jeg mener med å hjelpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, nå har jeg litt tid igjen :)

Hvilken jakt driver du med? Den alaska huskyen som er bare min i flokken (på profilbildet mitt) har en del fuglehund (en del vorsteh bl.a.) i seg (og er dermed mer av mellomdistanse/sprint-typen grunnet litt tynnere pels), og tar stand på fugl, og til tider kan det hende hun går for å støkke opp. Hun har jeg veldig god kustus på, så jeg kan avbryte jakten. Noen av de andre vi har blokkerer helt, og noen eier ikke jaktinstinkt i det hele tatt. Vi har mange forskjellige linjer og typer, så jeg merker godt hvor store forskjeller det er mellom individene. Alle våre er kjælne, snille hunder som handles og kjøres av 5åringen til broren min, men vi bruker mye tid på å bare være sammen med hundene, kose med dem og gi hver og en en del oppmerksomhet, ikke alle gjør det og kan derfor ha mer reserverte (dette er jo også genbetinget) og mindre sosialiserte hunder. Så om du finner en husky ville jeg hilst på hele flokken.

De er aldri så gira og lykkelig som når de får trekke, så det kan være fint om du har mulighet til å gi hunden det inniblant. Og jeg opplever våre som generelt lærevillige, men noen tar det selvfølgelig fortere enn andre.

Jeg er i alle fall veldig fornøyd med huskyer, men du må huske på at de kan bli destruktive og vanskelige om de ikke får nok trim (hvilket ikke virker som et problem for deg). Finn noen som også er registrert på stamtavla.no, for selv om folk kan redigere som de vil er det som regel ærlige folk ute og går, og da kan du forhøre deg rundt om linjene, om det har vært mye avlivinger grunnet sykdom, om det er mye løpshunder eller hobbyhunder bakover, osv. Alt kan gi deg en liten ekstra pekepinn på hva slags hund du ender opp med i tillegg til å hilse på hunden.

Har størrelse veldig mye å si?

Nå har riktignok alle de store hannhundene våre vært de snilleste og mest kosete hundene jeg har vært borti, men det er mye krefter, så du må være svært nøye med hvordan hunden du evt velger deg ut er sammen med resten av flokken, hvordan den er å gå med, osv. Du må regne med å legge mye tid i hunden, spesielt den første tiden.

Du må huske på at når du skaffer deg omplasseringshund er det viktig at dere bruker tid på å knytte sterke bånd, derfor ville jeg helst vært den eneste som trente hunden de første mnd i alle fall, om jeg var deg. Huskyer er i aller høyeste grad flokkdyr, og har den ikke andre hunder å være i flokk med er du flokken dens, så jeg tenker at hundegården ikke burde bli brukt for mye, selv om huskyer er for det meste utehunder.

Og apropos utehunder, det er ikke alle voksne huskyer som er husrene nettopp fordi de har levd ute med flokken sin hele livet (vi har vært borti dette da vi tok over en voksen husky, vi pleier å rullere på å ha hundene inne, og oppdaget fort at plutselig hadde vi en hund som tydeligvis sjelden/aldri hadde vært inne før :P), så om du ikke vil bruke tid på å gjøre den husren ville jeg sørget for å kjøpe av noen som har hundene ofte inne.

Jeg er av den oppfatning at alle som kan gi huskyen nok mosjon og fysiske utfordringer kan ha en husky, da de ikke krever så veldig mye annet. Men der igjen, det er store forskjeller, så jeg sitter absolutt ikke på en fasit.

Råder deg til å reise til flere som driver med trekkhunder og møte fler individer, da finner du ofte fort ut hva slags type du ønsker at din skal være. Hvor bor du? :)

Har du noen flere konkrete spørsmål du lurer på?

Jeg vet liksom ikke helt hvor jeg skal starte og avslutte, det er jo så mye å si :P

Noen av våre:

Odin, stor hannhund som var veldig snill med mennesker, men ikke fungerte i flokken vår og yppa mye til bråk, så han ble omplassert.

247323_10150270723410141_276631_n.jpg

Frøya, sjefstispa i følge henne selv, ganske liten og nett, men et sinnssykt bra hode (altså, ståpåvilje, smart og lærevillig), gamla er den beste lederen vår.

260068_10150270703100141_236940_n.jpg

Loke, en veldig kraftig hann som vi hadde på for, kan tenke meg at en slik type er det du ser etter? Litt reservert og brumlete, men ikke kranglete. Snill og kosete.

247983_10150270703245141_7740852_n.jpg

Nikki, lita og nett, ute på for som "sofaspannhund" , altså i et hobbyspann.

254838_10150270703495141_2404467_n.jpg

Hele flokken løst på jordet (med full mulighet til å stikke til skogs), vi er nok spesielt heldige med våre da de ikke har spesielt stor radius og vi har trent mye på innkalling. De vil helst være med oss og de andre hundene.

205504_10151593032055141_1716243502_n.jp

423681_10150626405300141_98823175_n.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sorry, dobbeltpost*

Men kan en AH fungere som jakthund?

Det kommer helt an på hvor blandet driftene er, og hvor sterke. Som jeg nevnte i forrige post er det en del vorsteh i min AH, og broren min har hatt henne med på fuglejakt hvor hun tok stand på fugl. Så både ja og nei, noen funker ikke i det hele tatt enten pga manglende jaktinstinkt eller "jakter feil", og noen funker slik som min :) I tillegg har vi gått litt spor og kadaversøk med min.

Edit: Noen huskyer er mer hetsjaktende, hvilket ikke er lov i Norge. Jeg har ikke sett eller hørt om noen som loser, så de er ubrukelige til elgjakt f.eks, men en del kan brukes til å spore opp dyr.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør ikke ha forhåpninger om å kunne bruke sin AH til hjelp under jakt. Den vil nok heller bare være i veien og ødelegge enn å hjelpe.

Selvfølgelig ikke og det er ikke sagt heller, men man kan være heldig (i den forstand at man syns det er positivt) som jeg med min. Hun er jo ikke bare en god trekkhund, hun er en hund som funker bra til jakt, kadaversøk og spor i tillegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min AH hadde ikke funka som jakthund, han jakta bare på syn. Forskjellen på jakta til en AH og f.eks en engelsk setter, er vel også at AH'en kan finne på å gjennomføre jakta, med avlivning og det hele, det er vel neppe en jeger spesielt interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke og det er ikke sagt heller, men man kan være heldig (i den forstand at man syns det er positivt) som jeg med min. Hun er jo ikke bare en god trekkhund, hun er en hund som funker bra til jakt, kadaversøk og spor i tillegg :)

Kadaversøk og spor er vel ikke det han mener med jakt, når han sier han er jeger, uten at jeg vet det helt sikkert. Hvordan jakt er det din AH er god i? Det skal veldig veldig mye til for at en AH har nok fuglehund i seg til å ta stand. Det er ikke alle fuglisser som gjør det en gang :)

Uansett, for å ikke kuppe tråden, så er ikke AH en hund man kjøper om man kanskje heller vil ha en jakthund? :) Er han jeger og vil ha en turhund, så er det kanskje bedre å kjøpe seg en ren jakthund, som har med mye større sannsynlighet vil få til å fungere på jakt :) Bare noen tanker.

Edit: Leser nå at TS er 16 år.

Jeg ville ikke sett bort ifra at en AH ville kunne trivdes godt hos deg, men som sagt, en AH er ikke noe jakthund. Men det er hunder som elsker turer osv, som det ser ut til at du vil gi den bra av. Bare vær obs på at en AH ikke er en hund man alltid kan ha løs. Ville du hatt hund til mye turer og i tillegg kunne bruke den på jakt, ville jeg spurt om å få være med noen i nærheten av deg på trening med deres jakthunder og lært mye slik, og etterhvert kjøpt meg en jakthund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kadaversøk og spor er vel ikke det han mener med jakt, når han sier han er jeger, uten at jeg vet det helt sikkert. Hvordan jakt er det din AH er god i? Det skal veldig veldig mye til for at en AH har nok fuglehund i seg til å ta stand. Det er ikke alle fuglisser som gjør det en gang :)

Uansett, for å ikke kuppe tråden, så er ikke AH en hund man kjøper om man kanskje heller vil ha en jakthund? :) Er han jeger og vil ha en turhund, så er det kanskje bedre å kjøpe seg en ren jakthund, som har med mye større sannsynlighet vil få til å fungere på jakt :) Bare noen tanker.

Nei, det var en tilleggsopplysning fra min side siden mange som er ukjent med "rasen" tenker de bare er brukanes til en ting ;) Min tar stand på fugl :)

Nei, så klart ikke, men det var jo heller ikke det han spurte om/ønsket heller? Og ingen har konkret anbefalt AH som jakthund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var en tilleggsopplysning fra min side siden mange som er ukjent med "rasen" tenker de bare er brukanes til en ting ;) Min tar stand på fugl :)

Nei, så klart ikke, men det var jo heller ikke det han spurte om/ønsket heller? Og ingen har konkret anbefalt AH som jakthund?

Nei, men når han kommer med "Jeg er jeger, så litt instinkter kommer godt med", så synes jeg man bør poengtere at AH ikke er noe hund til bruk på jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men når han kommer med "Jeg er jeger, så litt instinkter kommer godt med", så synes jeg man bør poengtere at AH ikke er noe hund til bruk på jakt.

Der skal jeg si meg enig! Jaktinstinkter er ikke ensbetydende med god jakthund, det er helt klart.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart, men dersom en kan prege den på kadaver, er det godt nok for meg.

Hva mener du "prege den på kadaver".

Man PREGER en hund på de hunden skal identifisere seg med, som andre hunder, og eiere.

Skal den finne kadavre, må du lære den å gå spor etter kadaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du "prege den på kadaver".

Man PREGER en hund på de hunden skal identifisere seg med, som andre hunder, og eiere.

Skal den finne kadavre, må du lære den å gå spor etter kadaver.

What she said.

I tillegg kan det være en utfordring å få til en hund som går pent blodspor f.eks. hvis den trenes på å i tillegg bruke overvær på kadaver (da ikke alle kadaver legger spor, f.eks. hvis et rovdyr har drept et dyr på en plass og det dermed ikke er noe blodspor som ved en skadeskyting). Min Tequila bruker litt for mye overvær om vi trener vanlig blodspor (og i tillegg er ikke jeg sånn superflink til å trene noe særlig blodspor) fordi hun i hovedsak har blitt brukt til kadaversøk etter dødfødte kalver i skauen, døde sauer etc, så hun ville jo ikke gjort det bra i en blodsporsprøve for så vidt jeg vet trekkes poeng ved overvær(?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...