Gå til innhold
Hundesonen.no

Reisevei til jobben?


SiriEveline
 Share

Recommended Posts

Hvor lang reisevei har du til jobben?

Altså ca i minutter, både ved trafikk og uten?

Jeg driver og titter på bolig, og det er ingen hemmelighet at det er billigere jo lenger vekk man kommer fra Oslo-området. Spørsmålet er jo egentlig hvor lang vekk man kan bo?

Tenker da i hovedsak på jobben, for den må både min samboer og jeg til hver dag.

Jeg vil veldig gjerne også høre tanker om hvor langt dere selv syntes det er akseptabelt å ha til jobben. Dette både i hensyn til en selv og selvfølgelig hunden(e).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ååååå, først gå 1,5 kilometer til bussen, så sitte på bussen en halvtimes tid, så bytte fra 501 til 76bussen på Mortensrudkrysset (******* på jord i alt annet enn strålende solskinn), så sitte i tjue

Nå er det de færreste som er så skrantne som deg, så den unnskyldninga holder ikke for befolkninga som helhet, gitt.

Du bør vel også ta høyde for at utgifter til bomvei, rushtidsavgift, p-avgift etc kan komme til å øke betydelig i årene som kommer nettopp fordi det er ønske om å bedre kollektivtilbudet, og at man de

Jeg har 10-15 min. Med bil til jobben, det er sjelden trafikk på de tidene jeg skal på jobb.

Nå vurderer jeg å bytte jobb og da vil jeg få 15-20 min til jobb.

Det er kjempe behagelig med så kort vei, men om drømme jobben lå lengre unna kunne jeg nok strekt meg til 1 time reisevei, men noe mer enn det synes jeg blir for mye for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 10-15 min. Med bil til jobben, det er sjelden trafikk på de tidene jeg skal på jobb.

Nå vurderer jeg å bytte jobb og da vil jeg få 15-20 min til jobb.

Det er kjempe behagelig med så kort vei, men om drømme jobben lå lengre unna kunne jeg nok strekt meg til 1 time reisevei, men noe mer enn det synes jeg blir for mye for min del.

Jeg er litt inne på de baner, bortsett fra at det kan være snakk om drømmehuset istedenfor. Men en ting er hva man tenker i teorien, noe annet er faktisk i praksis.

Kanskje noen her inne har erfaring med å ha lang reisevei til jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mellom 35-40 min og en time, avhengig av føre. Bor langt unna jobb (et par mil), men jeg kjører køfritt, så det er ikke noe stress synes jeg. Det er prisen å betale for å ha verdens beste skog rett utenfor døren. Det eneste er jo at det blir dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboern har vel ca tre kvarters vei til jobb. Fra Svelvik og til Vøyenenga (bærum). I verste fall bruker han en time til jobb. Jeg bruker ca en halvtime uten kø og det er ingen tvil om at han gjerne skulle hatt kortere reisevei. Mesteparten av turen er kø, kø og atter kø, og skal han f.eks til Oslo på en jobb må ha brått dra mellom en halvtime og en time tidligere pga kø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par på jobben bor i Askim og jobber på Majorstua. Bruker en time til halvannen hver dag og de stortrives med det.

Før hadde jeg ti minutter. Nå derimot har jeg 20-to timer avhengig av kø :-P

T hadde 1 time og 15-30 min og det ble tungt i lengden. Nå har han 40 etter vi flyttet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har variert. Per i dag har jeg 12 minutters reiseveg til ene jobben (med sykkel, tar lenger tid med bil pga rushen, og 35 minutter med buss), og 7 minutter bilkjøring til den andre jobben min.

Tidligere har jeg hatt en jobb der jeg brukte 30 minutter i bil ev 60 minutter på sykkel, hvilket var helt greit. Jeg har i ett år pendlet med 1,5 timers togtur hver veg. DET var ikke greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par på jobben bor i Askim og jobber på Majorstua. Bruker en time til halvannen hver dag og de stortrives med det.

Før hadde jeg ti minutter. Nå derimot har jeg 20-to timer avhengig av kø :-P

T hadde 1 time og 15-30 min og det ble tungt i lengden. Nå har han 40 etter vi flyttet.

Når det bikker over en time så skjønner jeg at det blir tungt, da snakker man plutselig bortimot tre timer av dagen går bort til kjøring.

Samboern har vel ca tre kvarters vei til jobb. Fra Svelvik og til Vøyenenga (bærum). I verste fall bruker han en time til jobb. Jeg bruker ca en halvtime uten kø og det er ingen tvil om at han gjerne skulle hatt kortere reisevei. Mesteparten av turen er kø, kø og atter kø, og skal han f.eks til Oslo på en jobb må ha brått dra mellom en halvtime og en time tidligere pga kø!

Kø er noe herk, det er så godt som ikke aktuelt for oss, med unntak av fredager som er noe for seg selv. Vi har tittet endel på Hønefoss, og det er ikke så ille å komme seg derfra og til Rud (Bærum) og Slependen (Asker).

Jeg har mellom 35-40 min og en time, avhengig av føre. Bor langt unna jobb (et par mil), men jeg kjører køfritt, så det er ikke noe stress synes jeg. Det er prisen å betale for å ha verdens beste skog rett utenfor døren. Det eneste er jo at det blir dyrt.

Det er nettopp noe med det, jeg ønsker å bo forholdsvis landlig med gode turmuligheter, og ikke minst ha råd til huset. Og da kan jo reisevei være en pris man må betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg drøye 5 min gange og det er herlig, på det lengste før bodde jeg ca 5 mil unna og brukte ca 50 min til jobb om jeg kjørte for fort. Det gikk det også, men ikke noe jeg kunne tenkt meg permanent. Delvis fordi jeg starter tidlig og da må opp midt på natte, delvis fordi det blir dyrt med bensin og slikt og delvis fordi jeg har bedre ting og bruke tid på. Opp til en halvtime hver vei synes jeg er greit.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Bodde på Hadeland og jobbet i oslo, men kjørte mot køen så brukte ca 45min. Det var ok reisevei, nå har jeg 15 min, men gubben har 1 time. Det fungerer for oss, men jobber skift og kjører aldri i rush.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg 7-8 minutters gange fra jobb. Men bruker bil en del i jobben, så når det er utsikter for litt dårlig vær bruker jeg å kjøre :P Da tar det bare noen minutter. Da jeg var i praksis i fjor høst hadde jeg 45-50 min kjøretid uten kø. Jeg har hele tiden tenkt at det er verdt det å bo "usentralt" men fint og litt billigere, og heller bruker mer tid til og fra jobb. Men herregud det var så slitsomt. Jeg skal ALDRI bli en pendler, det gidder jeg simpelthen ikke! Nå når jeg kjører drar jeg hjemmefra 5 min før jeg skal være på jobb, og jeg er hjemme 5 min etter jeg er ferdig liksom :P Dessuten er jeg jo alene, så å ha nesten en time hver veg gjør hjemme-alene tiden for bikkjen betraktelig lengre enn 7,5 time om dagen liksom.. Jeg kjenner at jeg har en smertegrense på 30 min, og synes det er langt nok.. Nå er ikke jeg så glad i å kjøre bil heller, liker å sitte på, men blir sliten av å kjøre selv.

red:

Hvis dere vurderer å flytte litt utenfor, så anbefaler jeg deg å prøve det først. Ta en uke eller to hvor du faktisk reiser hjemmefra den samme tiden som du måtte om du bodde langt unna, så kjører du rundt :P Samme på veg hjem fra jobb. Man må rett og slett kjenne litt på det. Jeg trodde jo det var helt greit, men etter å ha gjort det i en liten mnd, grua jeg meg nesten til hver dag pga kjøringa liksom. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer.

Busser jeg tar det ca halvannen time fra dør til dør, et bussbytte, men lengste bussturen er ekspressbuss jeg kan sove på. Jeg syns bussing er helt greit, så jeg har ikke noe imot det, rar som jeg er :P Pendler mot rushen.

Kjører jeg bil er det vel 50 min fra dør til dør. Gjør det hvis jeg skal rekke noe etter jobb, eller forsover meg til bussen. Pendler mot rushen her og.

I midten av september flytter jeg dog nærmere jobben, og får 15 min buss/10 min bil til jobb, og jeg gleder meg noe helt ubegripelig! Det er tilogmed innenfor sykkelavstand på gode dager :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kø er noe herk, det er så godt som ikke aktuelt for oss, med unntak av fredager som er noe for seg selv. Vi har tittet endel på Hønefoss, og det er ikke så ille å komme seg derfra og til Rud (Bærum) og Slependen (Asker).

Aha, nei da er det ikke noe problem i heletatt! Samboern kjører ofte over Skaret om han vet det er trafikkulykke ved asker eller innover. Der er det jo aldri noe kø sier han, ikke den veien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på Majorstua og bor på Bjørkelangen. Før bodde jeg på Jessheim og før det igjen Nittedal. Så jeg har alltid hatt lang reisevei.

Siden jeg ikke orker å stå i kø pendler jeg med tog. Det fungerer greit og blir en vane. Jeg bruker en drøy time hver vei til jobben. Kjører 20min til togstasjonen og 40min med tog+tbane. 1600kr i mnd.kort.

Sover på toget innover og hjemover leser jeg bok.

Jeg blir veldig stresset når det er forsinkelser etc pga hundene, men de klarer seg. De er hjemme alene 10timer

Nå har vi et stort hunderom med hundegård, men siden hannhundene våre ikke går sammen, så er mine hunder i huset løse og de andre i hunderommet. Vi planlegger å bygge en hundegård til når garasjen kommer opp i oktober. Da blir det enda bedre. Da vet jeg at hundene får tisset om de må.

Brukte en time i reisevei fra Nittedal og Jessheim også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pendlet 4 mil til jobb hver dag i 15-16 år - og de siste årene må jeg innrømme at jeg nesten var kvalm bare ved tanken på å sette meg i bilen eller på bussen. Med buss tok det minimum 1 time fra dør til dør til jobb, og minst 1 time og 15 min hjem igjen. Jeg gjør det ikke frivillig igjen, for å si det sånn. Ofte var det kø ut av byen (Oslo) på vei hjem, og da tok det jo naturlig nok enda lenger tid. Jeg fikk vanvittig dårlig samvittighet for hunden(e) som var alene hjemme.

Nå har jeg akkurat 2 mil til jobb og bruker maks 25 min (det er litt små og kronglete veier den første mila) - det er noe helt annet, og jeg innser at reisevei til jobb faktisk er veldig viktig for min del. Det føles veldig unødvendig å bruke for mye tid på reise til og fra jobb - kostbart er det jo også, selvsagt. Nå innser jeg jo at ikke alle har anledning til å gjøre som meg: kjøpe hus billig på landet og SAMTIDIG få halvert reiseveien til jobb :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg klart kollektivt hadde jeg kuttet ned til 15 min til jobb ca. Men da blir jeg jo så dårlig at det bare er å snu.

Blir spennende å begynne å kjøre til jobb nå i høst. Hjem virker grusomt Mtp rush. Men inn sånn halvveis ok.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er en ballansegang når det gjelder boligpriser vs avstand til jobb. Hvis du tenker på å kjøpe en billig bolig langt fra jobben så må du sjekke hva de totale utgiftene til transport blir. Hvis du i tillegg til bensin regner inn eventuelle bompenger, slitasje på bilen, parkeringsutgifter etc. så kan nok vinningen fort gå opp i spinningen. På sikt kan det vise seg å bli billegere å bo i gang- eller sykkelavstand til jobben!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

red:

Hvis dere vurderer å flytte litt utenfor, så anbefaler jeg deg å prøve det først. Ta en uke eller to hvor du faktisk reiser hjemmefra den samme tiden som du måtte om du bodde langt unna, så kjører du rundt :P Samme på veg hjem fra jobb. Man må rett og slett kjenne litt på det. Jeg trodde jo det var helt greit, men etter å ha gjort det i en liten mnd, grua jeg meg nesten til hver dag pga kjøringa liksom. :P

Det var et veldig godt tips. Har jo 20min til jobb nå, og det føler jeg er luksus, og med kø har jeg maks 25min med mindre det har skjedd noe spesielt.

Aha, nei da er det ikke noe problem i heletatt! Samboern kjører ofte over Skaret om han vet det er trafikkulykke ved asker eller innover. Der er det jo aldri noe kø sier han, ikke den veien!

Bortsett fra fredag hjemover, da skal "alle" til fjells.

Jeg jobber på Majorstua og bor på Bjørkelangen. Før bodde jeg på Jessheim og før det igjen Nittedal. Så jeg har alltid hatt lang reisevei.

Siden jeg ikke orker å stå i kø pendler jeg med tog. Det fungerer greit og blir en vane. Jeg bruker en drøy time hver vei til jobben. Kjører 20min til togstasjonen og 40min med tog+tbane. 1600kr i mnd.kort.

Sover på toget innover og hjemover leser jeg bok.

Jeg blir veldig stresset når det er forsinkelser etc pga hundene, men de klarer seg. De er hjemme alene 10timer

Nå har vi et stort hunderom med hundegård, men siden hannhundene våre ikke går sammen, så er mine hunder i huset løse og de andre i hunderommet. Vi planlegger å bygge en hundegård til når garasjen kommer opp i oktober. Da blir det enda bedre. Da vet jeg at hundene får tisset om de må.

Brukte en time i reisevei fra Nittedal og Jessheim også.

Hundegård er jo en kjempefordel, og noe som faktisk kan la seg gjøre om man flytter landlig til. Det ville jo gjort samvittigheten mye bedre ovenfor hunden.

Jeg pendlet 4 mil til jobb hver dag i 15-16 år - og de siste årene må jeg innrømme at jeg nesten var kvalm bare ved tanken på å sette meg i bilen eller på bussen. Med buss tok det minimum 1 time fra dør til dør til jobb, og minst 1 time og 15 min hjem igjen. Jeg gjør det ikke frivillig igjen, for å si det sånn. Ofte var det kø ut av byen (Oslo) på vei hjem, og da tok det jo naturlig nok enda lenger tid. Jeg fikk vanvittig dårlig samvittighet for hunden(e) som var alene hjemme.

Nå har jeg akkurat 2 mil til jobb og bruker maks 25 min (det er litt små og kronglete veier den første mila) - det er noe helt annet, og jeg innser at reisevei til jobb faktisk er veldig viktig for min del. Det føles veldig unødvendig å bruke for mye tid på reise til og fra jobb - kostbart er det jo også, selvsagt. Nå innser jeg jo at ikke alle har anledning til å gjøre som meg: kjøpe hus billig på landet og SAMTIDIG få halvert reiseveien til jobb :).

Utrolig hva man verdsetter, og det er jo sånn at man helst skal ha så kort vei som mulig til jobben. Drømmen er jo bare å sette seg inn i en boks og blir flyttet på et sekund til dit man skal :P

Men kjenner nå at jeg har lyst å legge absolutt smertegrensa på 45min, altså er det veldig fint med steder som har estimert reisetid på 30min (for det er uansett mot rushen).

Så får man heller ha tålmodighet og se om drømmehuset dukker opp etterhvert, noe som er fordelen med god tid.

EDIT:

Viktig poeng Pippin&Symra, og det er selvfølgelig noe man må ta hensyn til. Evt. se på muligheter for kollektiv, der jeg ser på i Hønefoss så vil det jo være mulig å finne togforbindelse til jobben, men alt må jo veies opp og imot. Jeg er litt som AnetteH, tåler dårlig kollektiv.

Endret av Siri Eveline
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har 42km til jobb, brukar 35 minutt kvar veg. Som de gjerne forstår, er det smått med kø :) . Køyrer mykje heller 4 mil køfritt enn 1 mil med kø. Hadde tidlegare 6 mil kvar veg, brukte ca. 50 minutt. Gjekk greitt det òg.

Eg har ingen problem med å køyre ein time kvar veg til jobb for å kunne bu slik vi gjer no! (einebustad på landet med stor tomt og få naboar)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har 42km til jobb, brukar 35 minutt kvar veg. Som de gjerne forstår, er det smått med kø :) . Køyrer mykje heller 4 mil køfritt enn 1 mil med kø. Hadde tidlegare 6 mil kvar veg, brukte ca. 50 minutt. Gjekk greitt det òg.

Eg har ingen problem med å køyre ein time kvar veg til jobb for å kunne bu slik vi gjer no! (einebustad på landet med stor tomt og få naboar)

Det er akkurat slik jeg vil bo! Jeg må bare finne ut hvilken pris jeg kan leve med, altså hvor lang reisevei er akseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har mellom 35-40 min og en time, avhengig av føre. Bor langt unna jobb (et par mil), men jeg kjører køfritt, så det er ikke noe stress synes jeg. Det er prisen å betale for å ha verdens beste skog rett utenfor døren. Det eneste er jo at det blir dyrt.

2 mil? 35-40 minutter? Rygger du eller? *ler*

Jeg har pendlet til Oslo i 17 år, jobbet stort sett sentralt og når jeg bodde som lengst unna tok det en time og ti minutter å komme seg på jobb om alt var i rute. (Bodde 5 kilometer fra togstasjonen).

De siste årene har jeg jobbet på Oppegård og er bosatt på Kråkstad - kjøreturen til og fra jobben tar 23-26 minutter avhengig av trafikken. Vet ikke hvor langt det er, men 2,5 mil ca kanskje.

Nå bytter jeg jobb og skal atter engang pendle til Oslo - toget til Oslo tar 30 minutter, deretter er det en fem minutters togtur opp til arbeidssted - regner med at jeg kommer til å kjøre etterhvert - kjører da før køen og da vil det ta en halvtime. Det kan jeg leve med.

Jeg har egentlig sagt at jeg ikke vil jobbe i Oslo igjen, men så er det dette med å få en jobb man kanskje virkelig vil ha da - så da gjør man jo bare det. Fordelen med nye jobben er at hundene kan være med, så da blir det mindre stress i forhold til det selv om jeg nok kommer til å la de være hjemme for det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...